FIFA 08

napísal DEMONRaziel 5.9.2007 pre PC

Užívateľské dojmy
Futbalová sezóna 2007/2008 sa nedávno začala a tak je jasné, že nový ročník futbalovej hry z dielne EA Sports na seba nenechá dlho čakať. Pred tým, než sa na pulty predajní dostane plná hra, dostali hráči možnosť odskúšať si demoverziu hry. Ja som túto demoverziu poctivo testoval takmer týždeň a na nasledujúcich riadkoch vám prinášam moje pocity z nej a očakávania k plnej verzii.

Po stiahnutí 478 MB veľkého súboru som hru nainštaloval a prečítal si priložený "readme" dokument, aby som sa uistil, že hru spustím aj na mojej výrazne starej zostave. Požiadavkami som bol mimoriadne prekvapený a to pozitívne. Minimálne 256 MB RAM a ATI Radeon 8500/NVIDIA Ge Force 3 a lepšie v poslednej dobe treba už na spustenie základných hier vo Windowse, takže hra pobeží prakticky každému hráčovi.
Prišlo na rad spustenie hry, kde som si chcel overiť, či minimálne požiadavky boli uvedené správne, a hlavne zahrať nejaký ten virtuálny futbalový zápas.
Prvé, čo po klasických obrazovkách so znakom EA Sports a zoznamom licencií uvidíte, bude menu, ktoré sa oproti tomu minulému opäť mierne zmenilo. V menu máte položky "Rýchla hra", "Herné módy", "Sieťová hra", "Vytvoriť formácie" a "Návrat do Windowsu".
Pre účely dema majú väčší význam len položky "Návrat do Windowsu" a "Rýchla hra", pri ostatných sa len dočítate o pripravovaných novinkách, ktoré na hráčov čakajú v plnej verzii.

"Návrat do Windowsu" mi síce veľmi o hre neprezradil, ale neskôr som ju opúšťal so slastným úsmevom na tvári. Teraz však prejdime k "Rýchlej hre". Máte možnosť vybrať si jeden z tímov z anglickej, francúzskej, španielskej, talianskej, mexickej, nemeckej a americkej ligy. Vyberiete si domácich, súpera a po potvrdení si môžete vybrať za koho chcete hrať a aký ovládač používať. Ďalšia obrazovka vám umožní spraviť predzápasové zmeny v zostave a posledná upraviť ovládanie.

Ja nemám gamepad a tak som musel hrať iba na klávesnici. Pri upravení ovládania máte možnosť priradiť klávesu k nejakej kombinácii činností (pre útok, respektíve obranu) a máte na výber klasické, prípadne nové rozloženie ovládania. Klasické ovládanie je menej zmenené oproti ovládaniu z Fify 07 (tak prečo klasické, pýtam sa) a nové je o niečo viac zmenené (ahaaaaa). Hlavnou zmenou je, že prihrávka a zmena hráča v obrane už nie je na tej istej klávese. Tentoraz je prihrávka defaultne naďalej na "s", zatiaľ, čo zmena hráča je na "q". A v obrane slúži „s“ na... nič. Takže zrejme vás neprekvapí môj nechápavý výraz pri tomto zistení. Prečo bolo potrebné presunúť zmenu hráča na inú klávesu, než kde je prihrávka, keď to takto fungovalo už dobrých 10 rokov? To zrejme vedia len páni v EA Sports... Kto hral Fifu 07, zrejme vie, že "q" slúžilo na privolanie druhého obrancu a tak zdvojovanie útočníka. Táto možnosť bola teraz pri novom ovládaní na "d" (kde bol doteraz jemný pokus o obratie súpera) a pri klasickom... pri klasickom zdvojovanie vôbec nie je, lebo ho, podľa môjho názoru, autori zabudli niekde dať, keď nezmyselne menili ovládanie hore-dole. Navyše, ak zvolíte nový typ ovládania, prehodí sa strela z "a" na "d" a naopak, takže ak ste už zvyknutý na pôvodný systém, nezabudnite to prestaviť.

Tak ovládanie som nejako vybral (skúšal som aj klasické, aj nové) a spustil som konečne zápas. Na začiatku vás čaká úplne rovnaká úvodná sekvencia ako minulý rok, vôbec žiadna zmena sa nekoná – rovnako aj domáci stále nastupujú na prvý polčas zľava doprava (na mincu na úvod, ako to mal už Madden 2006 alebo aspoň náhodný výber strán, môžeme zabudnúť aj tento rok). Po úvodnom výkope nastalo pre mňa ďalšie zdesenie. To, čo autori predviedli s centrom a prihrávkou do behu, je hodné popravy. Podľa toho, ako dlho držíte tlačidlo pre prihrávku, tak ďaleko lopta pôjde, ale chýba akosi ukazovateľ, ktorý by naznačoval, koľko je maximum a tak vám umožnil nejaký presnejší odhad. Navyše lopta letí iba tým smerom, kde je hráč otočený, takže presne niekomu prihrať je vskutku krkolomné umenie. Po možno päťdesiatich odohraných polčasoch mi to stále veľmi dobre nejde, aj keď občas sa pošťastí. U centrov je to ešte horšie, tam ide 90% buď za bránkovú čiaru, alebo mimo šestnástku. Podobne je na tom aj streľba, kedy som mal vážne problémy trafiť bránku a keď sa mi to už konečne podarilo, lopta často smerovala presne do stredu, do náručia brankára (najmä pri strelách z väčšej vzdialenosti končila lopta často v strede, presne tam, kde stál brankár). Navyše aj lobované strely sú zmenené a sú ešte nepresnejšie, než naposledy.

Pozitívom je výrazné zlepšenie umelej inteligencie hráčov, ktorí si teraz oveľa pozornejšie obsadzujú hráča s loptou a jeho spoluhráčov, ktorí sa uvoľňujú pre prihrávky do odkrytého priestoru. Problém je, že toto badať iba u súpera a vo vašom tíme akoby sa stále čakalo na to, že sa rýchlo prepnete na najbližšieho brániaceho hráča a odrobíte všetko sami. Vyskúšal som to tak, že som sa prepol na brankára a sledoval, ako moji obrancovia zareagujú. Síce sa držali blízko útočiacich hráčov, ale nikto sa ani len nepokúsil obrať hráča s loptou.

Keď už som načal prepnutie sa na brankára, tak táto možnosť je jedna z ohlasovaných noviniek. Máte možnosť ovládať brankára kedykoľvek počas hry, praktické využitie je však obmedzené. Normálne počas hry je podľa mojich skúseností výhodnejšie stlačiť tlačidlo pre vybehnutie brankára a ovládať obrancov, než sa o niečo pokúšať s brankárom a sledovať tie motovidlá v obrane, ako bezducho stoja. Naopak, pri štandardných situáciách je možnosť brankára presunúť zo stredu brány k niektorej tyčke, čím bude mať väčšiu šancu zabrániť gólom, ak lopta smeruje do danej strany bránky (v minulom ročníku sa strely ponad múr tesne k žrdi jednoducho chytiť nedali).

Celkovo však s prihliadnutím na zlepšenie AI, komplikovanosť striel, centrov, streľby a celkové zvýšenie rýchlosti hry, ponúka Fifa 08 absolútne frustrujúci futbalový zážitok, čo ma veľmi mrzí, pretože som si od tohto ročníka, najmä po "veľkohubých" vyjadreniach autorov, naozaj veľa sľuboval.

Ešte dodám, že po grafickej stránke je Fifa 08 takmer ako klon svojho predchodcu, mierne zmenené sú iba animácie pohybu hráčov. Rovnaké sú aj prestrihové scény, vrátane podľa môjho názoru veľmi nešťastných striedaní. Aj keď táto správa určite poteší majiteľov starších počítačov, vlastníci výkonných zostav určite očakávali lepšiu grafiku. Aj v tomto smere budú teda z nového diela od EA Sports sklamaní.

30 líg, 35 štadiónov a 12500 hráčov rozhodne nezachráni hru, ktorej chýba to najdôležitejšie – zábava a potešenie z hrania. Nový mód, v ktorom hráte celú sezónu iba za jediného hráča a len na jeho poste (mimochodom Madden takúto možnosť ponúkal už 2 roky dozadu), vylepšený kariérny mód a možnosť hrať multiplayer so spoluhráčom v rovnakom tíme (celkovo môže nastúpiť naraz až šesť hráčov, po 3 v jednom tíme), by určite mohli byť prínosom, ale k čomu je dobré, že môžem hrať so spoluhráčmi v jednom mužstve, že si môžem pestovať jedného hráča, a že ako tréner budem mať lepšie možnosti, než minulý rok, keď po vybehnutí na trávnik sa zábava skončí. A v jednej sezóne sa tak stane približne 30-40-krát.

Takže odporúčam skôr siahnuť po futbalovom manažéri, pre veľa líg a veľa možností a po Pro Evolution Soccer pre zážitok z hrania futbalu na počítači. Lebo tohtoročná Fifa bude mať ku kvalitnej a hlavne zábavnej hre na míle ďaleko. Také sú aspoň moje pocity po odohraní jej demoverzie.





Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.