Späť do histórie I: Naughty Dog

napísal Gam_er 19.4.2016 pre PS4

Užívateľský článok

Hráči dnes poznajú štúdio Naughty Dog ako velikána svojho odvetvia. Ak by sme toto štúdio mali prirovnať k filmovému priemyslu, na mieste by boli mená ako Steven Spielberg, Christopher Nolan, či Quentin Tarantino. Prosto tvorcovia, u ktorých sme si zvykli na posúvanie latky kvality, naplnenie našich očakávaní a permanentnú spokojnosť. Len málo z hráčov však vie, akú históriu a dôležité míľniky má toto štúdio za sebou. Poďme sa teda pozrieť na cestu, ktorou si Naughty Dog muselo prejsť než sa stalo tým, čím je dnes.

 

Štúdio Jam Software (áno, dostaneme sa k ND, buďte trpezliví) bolo založené 27. Septembra 1984. Za jeho vznikom stáli dlhoroční priatelia Andy Gavin a Jason Rubin. Andyho devízou bolo programovanie a technické záležitosti, kým Jason pôsobil ako režisér. Títo dvaja mladí zakladatelia, predali svoju prvú hru Math Jam, po roku existencie štúdia. Tento úspech ich posunul ďalej, keď v roku 1986 vytvorili hry Ski Crazed (predaná spoločnosti Beaudville za 250$), Dream Zone (1988) a Keef the Thief (vydaná spoločnosťou Electronic Arts v roku 1989). Jam Software stálo ešte za niekoľkými ďalšími hrami, ktorými si však nebudeme tento článok predlžovať. 

 

 

Posunieme sa ďalej a to rovno na koniec 5 ročnej pôsobnosti Jam Software, kedy sa toto štúdio premenovalo na Naughty Dog. Ich prvá hra s názvom Rings of Power (1991, vydavateľ EA), vyšla na 16 bitovú hernú konzolu Sega Mega Drive/Genesis. Nestretla sa však s veľkým úspechom, prepadla u kritikov a Naughty Dog vyhlásili bankrot. Zakladatelia ND boli ale natoľko šialení a odhodlaní, že ich nezastavil ani nedostatok finančných prostriedkov. V tom čase spoznali Marka Cerneho (1998 prezident Cerny Games, lead architect Playstation 4) a presvedčili ho, aby s nimi podpísal zmluvu na 3 hry s Universal Interactive Studios. Prvou hrou v rámci ich partnerstva bola Way of the Warrior, ktorú znova čakalo zlé prijatie hráčskou komunitou a kritikmi. Tento fakt stále neodradil zakladateľov štúdia a prišli s plánom na ich najambicióznejší projekt. 

 

 

Hra, ktorá predala 6,8 milióna kópií priniesla štúdiu Naughty Dog veľký úspech. Okrem toho mu získala aj miesto v srdciach mnohých hráčov. Asi už tušíte, že tou hrou bol Crash Bandicoot. Ale vráťme sa trošku späť. Výroba Crasha začala v roku 1994 a počas svojich štrnástich mesiacov vo vývoji, bol projekt známy ako Sonic´s Ass Game. Prečo ? Nuž z dôvodu, že hra bola vyvíjaná za účelom súperenia so Sonicom a preto, že kamera v hre bola vždy umiestnená za hlavnú postavu pri pohľade na jej zadok. Po dokončení hry bola predstavená spoločnosti Sony Computer Entertainment (dnes Sony Interactive Entertainment). Vedenie bolo nadšené a súhlasilo s vydaním hry pod ich hlavičkou. Crash Bandicoot bol prezentovaný na E3 1996 a vyšiel v septembri toho istého roku, v Severnej Amerike. Veľký úspech Crasha, prinútil Naughty Dog k práci na ďalších dvoch Crash Bandicoot hrách a tiež odnoži týchto hier, s názvom Crash Team Racing.  V čase prác na posledne menovanej hre, sa v roku 1999 do ND pripojil Bruce Straley (režisér stojaci za The Last of Us a aktuálne Uncharted 4). Kým Universal Interactive Studios len podpísalo zmluvu s ND na 3 hry, Sony štúdio celé skúpilo aby sa uistilo, že ND nebude preskakovať od vydavateľa k vydavateľovi. 

 

 

Neskôr v dôsledku toho, že práva na Crasha vlastnil Universal, rozhodli sa Naughty Dog túto značku opustiť a začali pracovať na ďalšej, dnes už klasike pre Playstation 2 Jak and Daxter.  Jak and Daxter mala byť hlavnou sériou Naughty Dogu, ktorá bude vytvorená v spolupráci so zakladateľmi štúdia Gavinom a Rubinom. Prvá hra tejto série uzrela svetlo sveta v roku 2001, druhá v roku 2003 a tretia prišla s rokom 2004. Rovnako ako v sérii Crash Bandicoot, aj Jak and Daxter dostala svoju odnož v podobe racingovky s názvom Jak X: Combat Racing (2005). Všetky hry zo série vyšli na Playstation 2 a neskôr dostali svoj HD remaster na PS3, no ten prišiel bez racingovky. 

 

 

Poďme ale znova o kúsok späť. Rok 2004, ešte pred vydaním Jak X: Combat Racing priniesol ešte iné dôležité udalosti, ktoré zmenili Naughty Dog. Jeho zakladatelia Andy Gavin a Jason Rubin opustili štúdio s cieľom, založiť novú spoločnosť. ND bolo ponechané v rukách Evana Wellsa a Christopha Balestru, ktorí v ňom pôsobia do dnes. V tom istom roku sa do štúdia pripojil aj Neil Druckmann (Uncharted 2, The Last of Us a Uncharted 4). Ten začal v ND pracovať ako programátor na Jak 3 a Jak X. Ako už všetci dobre viete Neil Druckmann sa stal dôležitou súčasťou štúdia, práve kvôli tej zátvorke uvádzanej za jeho menom, keď som ho spomenul prvý krát. Za zmienku stojí aj akýsi prechod od detských hier k dospelejším, ktorý sa v ND odohral niekde medzi druhou a treťou časťou série Jak and Daxter. To bolo aj prvým náznakom, že štúdio sa chce posunúť k zrelším a temnejším titulom. V hrách však stále zostával zakomponovaný zmysel pre humor, až do roku 2013, kedy prišiel jeden z najsilnejších a najlepších herných titulov- The Last of Us.

 

Skrz hernú históriu, začalo mnoho ľudí prirovnávať herný zážitok k tomu filmovému. K tomu prispelo aj Naugty Dog v roku 2007, kedy uzrela svetlo sveta ďalšia ikona herného priemyslu, dobrodruh Nathan Drake, vo svojej prvej hre Uncharted: Drake’s Fortune na Playstation 3. Tá kombinovala akčný gameplay,  s motion-captured prestrihovými scénami a príbehom, ktorý dokázal hráčov pripútať k stoličkám. Hra zožala úspech a o dva roky priniesla pokračovanie s podtitulom Amongst Thieves. Práve dvojku radia hráči do dnes k najlepším hrám štúdia aj keď vieme, že ND v každej svojej hre postavia latku dosť vysoko. Tento sequel napísal Neil Druckmann, Amy Henning (Legacy of Kain, Jak and Daxter, séria Uncharted, poslednou jej prácou bolo Uncharted 4, ktoré však po jej odchode zo štúdia bolo takmer celé prepracované) a Josh Scherr. O réžiu sa postaral Bruce Straley s Amy Henning. S príchodom roka 2011, dostala séria Uncharted aj svoje tretie pokračovanie- Drake’s Deception, ktoré taktiež zožalo mnohé ocenenia. Rovnako ako Jak and Daxter aj séria Uncharted dostala svoju remastrovanú kolekciu (všetkých troch hier) na Playstation 4, ktorá bola navyše oproti pôvodným hrám plne lokalizovaná českými titulkami  (predtým ich obsahovala len trojka). 

 

 

Viem teraz si myslíte že, Naughty Dog vydali znovu ďalšiu trilógiu, ktorá dostala racingovku. Nie, to sa u Uncharted našťastie (alebo bohužiaľ, to už nech uváži každý sám) nestalo. Namiesto toho v štúdiu ND vznikli dva tímy. Prvý pracoval pod vedením Amy Henning na tretej časti Uncharted a ten druhý v tajnosti pod vedením Bruca Straleyho, na projekte s názvom The Last of Us. Hra bola vydaná na konci životného cyklu Playstation 3, v roku 2013 (ako som už spomínal, ale opakovanie je matka múdrosti). Predviedla veľký posun v grafike (napríklad oproti prvej Uncharted hre, ktorá vyšla na rovnakú konzolu, na začiatku jej životného cyklu), vynikajúci príbeh ústrednej dvojice Joela a Ellie, ktorý jej môžu doteraz závidieť mnohé filmy a ktorý skĺbila do úchvatného herného zážitku. Hra bola ovenčená mnohými cenami, vychvaľovaná kritikmi a je doteraz podľa mnohých hráčov vrátane mňa považovaná za to najlepšie, čo kedy hrali. Bola inšpirovaná knihou Cormaca McCartyho s názvom The Road a tiež dostala svoj remaster na súčasnú konzolu Playstation 4. 

 

 

Dnes kolujú mnohé zvesti o pokračovaní príbehu, ktoré by tu bolo pre nás práve v týchto dňoch, súdiac na základe vydávania pokračovaní ND hier v minulosti. Štúdio ale dalo priestor údajne poslednej štvrtej časti Uncharted, ktorá nás poteší o mesiac s podtitulom A Thieves End. Na ňom začala pracovať Amy Henning ešte v dobe, kedy Druckmann so Straleym dokončovali The Last of Us. Počas tejto práce však narazili na niekoľko prekážok, ktoré vyústili v nezhody s vedením, čo viedlo k odchodu Amy Henning vrátane zopár ďalších kľúčových zamestnancov. Práce prevzalo duo Straley a Druckmann, ktoré síce uvažovalo o pokračovaní The Last of Us, no ich plány dostali stopku práve z dôvodu, že sa ujali štvrtého Uncharted. A čo sa stalo s Amy Henning ? Nuž, tá sa pripojila k Electronic Arts, pre ktoré píše zatiaľ neohlásenú hru zo Star Wars univerza. 

 

 

Takže toto bola krátka história (áno, naozaj krátka) jedného z velikánov herného priemyslu, štúdia Naughty Dog a zároveň prvou časťou môjho seriálu Späť do histórie. Verím, že vás oslovil a radi dáte priestor aj ďalším článkom tejto série. V ďalšom diely sa pozrieme na zrod fínskeho štúdia Remedy Entertainment, ktoré stojí za legendárnou značkou Max Payne. 






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.