POKÉMON SWORD & SHIELD

POKÉMON SWORD & SHIELD

9.0

Pokémoni na Switchi sú vo forme

Recenzia na Switch verziu

Zabudnite na chytanie Pokémonov na smartfóne alebo aj vlaňajší medzidiel Pokémon Let’s Go. Séria sa naplno presúva na Switch, hoci strávila nádherné dekády na GameBoy či DS a 3DS. Generácia 8 sa odhodlala pre nový systém a nie náhodou tomu Nintendo prispôsobilo aj vydanie Switch Lite. Malí chytači musia mať k dispozícii vhodnú konzolu (najvernejší v parádnom Zacian & Zamazenta vydaní).

Sword a Shield časti sú prvými zástupcami ôsmej generácie i plnohodnotné pokračovanie Pokémonov. Prinášajú opäť trošku iný štýl prezentovaný od úderného intra, ktoré sa odohráva na štadióne plnom skandujúcich divákov – fenomén Pokémonov sa dostal do masívneho meradla a ten svet ich berie ako štandardnú súčasť a výsadu schopných trénerov. Tí najlepší majú za sebou veľký kult a jedným z nich je aj šampión Leon, ktorý má mladšieho brata a jeho kamoša – vás. Tradične si viete zvoliť hrdinu či hrdinku podľa chute a vyrazíte na veľké dobrodružstvo. Výnimočne vás nebude nikto zdržiavať, ani odhovárať, ešte aj vaša mama je celkom naklonená vášmu nápadu ísť do sveta.

Príbeh nevybočuje z rámca série. Mladý hrdina nesmierne túži ísť chytať Pokémonov do sveta, získať stovky druhov, vyzvať tie najväčšie esá v krajine a stať sa šampiónom. Žiadna globálna hrozba alebo dejové pletky z iných JRPG – v tom smere ostáva aj ôsma generácia neprekvapivo striedma. Akurát na začiatku sa pri vašej prvej prechádzke stratí ovečka a putujete do záhadného lesa, tam sa vynorí čosi záhadné, tu a tam sa spomínajú vzácne druhy a do konca sa čosi vyjasní. Ale nič, kvôli čomu by ste nevedeli zaspávať – dobre napísané postavy sa však občas nájdu.


Vitajte v regióne Galar, inšpirovanom anglickým vidiekom, zbohom Havaj či domáci Nipon. Svetová mapa od začiatku odhalí svoje zákutia a jasne vidíte jej štruktúru: malé dedinky, spájajú ich cestičky, v ich okolí sú rôzne plochy ako trávy, kde sa premávajú Pokémoni. Nový svet je nádherný, Switch mu dáva lepšiu atmosféru oproti mnohým minulým verziám a hoci už niektorí hráči stihli ošomrať, že nie je taký detailný ako očakávali, posun oproti DS či 3DS je jednoznačný. 3D pohľad vás lepšie vtiahne do diania, kamera neustále naháňa hrdinu a keď sa otvorí svet takmer až za horizont, pocítite túto novú generáciu na vlastnej koži. Áno, určite by sa grafika dala hnať do vyššieho rozlíšenia, na druhej strane mágia sveta Pokémonov vyplýva z iných atribútov ako iba množstva polygónov.

Estetika Galaru je však neodškriepiteľná. Zeleň, kam sa pozriete, a k tomu malebné mestečka, vláčik premávajúci (občas aj stojaci) do vedľajších okresov, ovce, kam sa pozriete a malé butiky i domčeky. Keď nakuknete do hocijakého domu, nájdete tam rovnaké postavy starších spokojných ľudí, obývačky s veľkými TV a Switch konzolami – tu sa nič nemení, všetko sú to štatisti počas vašej púte. Neskôr sa objavujú aj ďalšie spôsoby cestovania, ktoré výrazne váš život v regióne uľahčia.

To najzaujímavejšie čaká prirodzene v Pokémon centrách, kde sa môžete zastaviť na liečenie vašich zverencov, výmenu do Pokéboxov alebo si nakúpiť. V dedinkách sa dajú navštíviť aj butiky, tento diel je mimoriadne zaťažený na módu: tričká, nohavice, šiltovky, ruksaky, môžete sa vybaviť rozmanitými kúskami a vyraziť ďalej. A samozrejme, ikonické Pokémon Gyms, telocvične, kde vás už čakajú skúsení tréneri, ktorých treba poraziť a vyskúšať si silu svojich Pokémonov v tuhých bojoch.

V tom smere ostáva štruktúra Pokémon Sword i Shield do veľkej miery zhodná. Presúvate sa medzi stanovenými bodmi, splníte úlohu (nájsť profesorku, vyzvať trénera) a dostanete voľnú ruku na ďalšie potulky. Dá sa ísť tvrdo po príbehu a povinných možnostiach alebo čo najskôr prepadnúť klasickému fenoménu série: chytať, trénovať i utužovať svojich Pokémonov. Hra vás najprv klasicky nechá vybrať iba jedného (ohnivý, vodný, trávnatý) a putujete hodinu s ním, čo je vítaná vec: osvojíte si pravidlá bitiek, objavíte prvé druhy a celkovo je tempo učenia príjemné: znalcom netlačí toľko tutoriálu a pre nováčika je dostatočne zrozumiteľný.

Nová generácia si našla výbornú cestu pre zdanlivo nepodstatné, ale časom užitočné vylepšenia. Po vlaňajšom Let’s Go je chytanie Pokémonov kratšia záležitosť. Náhodné súboje vystriedal jasný systém vandrovníkov: sami sa rozhodnete, či na nich naraziť alebo keď je v tráve výkričník, môžete sa doň rozbehnúť a spustiť boj. Ak nie, kráčate ďalej. Alebo máte prístupných odložených Pokémonov na diaľku, netreba sa vždy vrátiť do Pokémon centra, aby ste zmenili celú partiu. Systém rýchlejšieho cestovania vám zrazu vie sprístupniť ľubovoľnú pasáž sveta – a hoci sa zdá, že ste takto ochudobnení o objavovanie, nie je to tak. Každá púť po ceste skrýva nové druhy a motiváciu grindovať.

Pokémon Sword/Shield nasadzujú ešte jednu zásadnú zmenu do celého herného systému. Objavíte ju pomerne rýchlo a je to absolútny žrút času: Wild Area. Pokémoni sčasti prepadli súčasnému ošiaľu otvorených svetov a ponúkajú obrovskú lokalitu, kde môžete vandrovať podľa seba a venovať sa tým najlepším aktivitám: bojovať, chytať Pokémonov, zbierať predmety a to na otvorenom priestranstve. Rozľahlá krajina je podľa mapky delená na isté segmenty a pri putovaní sami zistíte, že sú odlíšené aj počasím, ktoré signalizuje aj výskyt odlišných druhov Pokémonov. Niektorá časť je nádherná, v inej sneží, v ďalšej prší a počasie láka iné typy, aby vyskákali z úkrytov alebo sa začali prechádzať. Pre vás to znamená jediné: opakovane chodiť do týchto častí a skúšať šťastie. Nehovoriac o tom, že Pokémoni klasicky vychádzajú v odlišných leveloch a kto by si nechcel chytiť rovno Bunnelbyho na 20-ke, ale znížiť sa iba na tento druh s levelom cca 7-8.

Vo Wild Area môžete tráviť dlhé hodiny, ktoré si krížite návratom na stanicu, kde si kupujete ďalšie predmety či Poké Balls alebo uzdravíte zverencov. Teoreticky by sa tu dalo stráviť aj pár dní a opantá vás naplno – mňa osobne dobehla iba jediná vec: minuli sa mi peniaze na Poké Balls a chcel som ísť už do prvých telocviční, ale dokážem si predstaviť, že niektorí hráči tu budú tráviť polovicu hry. Wild Area vám dáva nevídanú voľbu: môžete sa klasicky vydať po cestách a telocvičniach alebo investovať čas do vlastných aktivít. Sú tu mnohé užitočné veci: stromy, z ktorých padajú ovocia (i chrápajúci Pokémoni), v tráve čakajú ležiace predmety, ponevierajú sa vzácne druhy Pokémonov (každý deň na tom istom mieste, ak chcete na nich trénovať), môžete si tu otvoriť stan a relaxovať alebo variť curry.

Tréning Pokémonov a ich rozdelenie prebieha klasickým štýlom – odchytíte ich na istom leveli, idete s nimi na vyššie, niektorí sa transformujú do lepších podôb a raz za pár levelov dostanete výzvu ako im nastaviť schopností: dať im novú a zabudnúť starý ťah alebo si ponecháte minulé? Predchádzajúce diely navyše skúšali viaceré špeciálne ťahy ako Mega Evolution či Z-údery, ale tie sú tentokrát pasé. Sword a Shield nasadzujú nový mechanizmus Dynamaxing, ktorý vám umožní na vybraných flekoch narásť do oveľa väčšej veľkosti, celkovo ste silnejší a máte nevídané zásahy. Tento element potvrdzuje ako sa hra mení a prospešne zjednodušuje zároveň: jasne definované miesta signalizuje, kde sa táto schopnosť dá používať – a zároveň nezneužívať v bežných bitkách. K Dynamaxingu sa dostane každý Pokémon, akurát sú otázne lokality, kde po ňom siahate.

Našťastie ho autori šikovne prepojili s ďalšou novinkou. Vo Wild Area sa môžete realizovať nielen off-line, ale aj on-line a stretávať iných hráčov, meniť si predmety či Pokémonov a čo je kľúčové, aj spájať sily a ísť do skupinových bojov. Po vzore MMO sa volajú Max Raidy: vy a traja ďalší tréneri sa vydáte vystriehnuť obrovského Pokémona. Miesta na boj sú jasne vyznačené a rýchlo sa naučíte, ktoré sú aktívne a presúvajú nás do samostatnej lokality, kde sa na vás chystá hutný protivník. Ak nemáte online kamošov, hra šikovne simuluje troch trénerov, aby ste sa mohli top boja zúčastniť. Striedate sa postupne, vysoké napätie príde pri masívnych úderoch gigantov, kedy vášho zverenca niekedy sfúknu na jeden-dva ťahy. Ľahšie verzie zvládnete hravo, ťažšie vás neraz odsunú do role štatistov a musíte prísť lepšie pripravení. Raidy sú dôležite, lebo niektoré druhy Pokémonov sa dajú chytiť iba v nich a navyše majú výborné schopnosti. Vyššie nájazdy sú ideálne pre trávenie času po dokončení základnej hry. Zvládnete telocvične, vytrénujete zverencov a hľadáte ďalšiu motiváciu? Najťažšie raidy vás preveria a možno získate pár vzácnych kúskov, ktoré nie sú dopriate každému hráčovi.

Apropo, Pokédex. Mnohí hráči už vychrlili gejzíry síry na to, že hra dala zbohom notoricky známym typom a buduje si kolekciu Pokémonov od začiatku. Autori to sčasti odôvodňujú tým, že musia každú postavičku modelovať nanovo a na druhej strane zníženie z takmer 900 na 400 ks nie je fatálna chyba. Hra obsahuje necelú stovku nových druhov, zatiaľ čo ostatných si predsa len požičia z iných generácií. Od prvých hodín si nájdete favoritov: niektorí dudrú, že úvodný výber nie je silný, osobne som však so svojím ohnivým fešákom spokojný, rýchlo sa leveluje a zvláda viaceré výzvy. Do partie beriem aj silné typy na vodu, trávu, zopár temných i vzdušných borcov. Poznáte to sami: niektoré typy nemajú poriadne údery a neoplatí sa ich trénovať, na iných sa možno spoľahnúť, lebo majú vyššie HP atď. Niektorí fešáci nemajú silné ťahy, no veríte, že pri ďalšej evolúcii (možno na 16 či 35. leveli) sa z nich čosi vykľuje. Túto kombinatoriku zvláda séria naďalej fantasticky a už keď sa cítite otupení z grindu a tréningu, príde niečo zaujímavé ako ďalší ťah či vývoj a ostávate hrať ďalej.


Nakoniec nájdete v hre rozumný kompromis a existujú viaceré spôsoby prechádzania. Niekto si zájde do Wild Area po každej resp. každej druhej telocvični, iný tam trávi maximum času, dokonca na úkor klasického prechádzania hry. Klasici možno preskočia Wild Area za hodinu, budú sa snažiť dokončiť hru a budú sa k nej vracať až na konci ako k finálnemu obsahu. Samotné telocvične ponúkajú výzvy, na aké ste zrejme zvyknutí: občas pekný labyrint, inokedy hádanka alebo prevaha Pokémonov istého druhu, proti ktorému treba nasadiť ten opačný. Podvyživené levely sa tu veľmi nenosia, takže radšej ísť trénovať hodinku navyše ako dostať po hube.

Noviniek a šikovných vylepšení je teda vo Sword a Shield toľko, že po pripočítaní veľkého nového sveta a elementu Wild Area skutočne cítite, že tento diel si zaslúži označenie next-gen vo svojej sérii. Základnú formulu sa nesnaží meniť, skôr ešte viac zefektívniť, odbúrať hluché miesta a nasadiť nové elementy. A tie sú vo väčšine prípadov jednoznačne víťazné. V spojení s novodobým vizuálom (ahoj 3DS diely, hoci ste mali osobitú atmosféru) ide o dobrý krok vpred. Neplačte nad menším počtom druhov, ale sústreďte sa na vylepšenú hrateľnosť, akú hra ponúka. A vďaka nej berie toto hodnotenie...


napísal Korec 5.12.2019
Páči sa mi! (+2)
9.0
Vo svete
8.0
Ohodnotiť
POKÉMON SWORD & SHIELD
+ osvedčená hrateľnosť so šikovnými vylepšeniami
+ nový svet inšpirovaný Anglickom
+ dobrá vyvážená kolekcia Pokémonov
+ lepší pohyb vo svete a vaše putovanie
+ Dynamaxing ako nová forma evolúcie
+ Wild Area je absolútne pohlcujúci open-world štýl
+ nájazdy ako tuhé, zábavné skupinové záťahy
+ lepšia online konektivita a režimy
- nie príliš originálny príbehový vzorec


RECENZIE HRÁČOV
Switch

Vývoj: Nintendo / Game Freak
Štýl: RPG
Dátum vydania: 15. november 2019
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19544)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk