STRONGHOLD: WARLORDS

STRONGHOLD: WARLORDS

Náročná cesta na východ

Dojmy

Séria Stronghold od britského FireFly Studios začala svoju púť v roku 2001. To je už osemnásť rokov a úprimne, aj napriek tomu, že real-time stratégie s aspoň čiastočnými realistickými prvkami mám rád, práve sérii Stronghold som sa vyhýbal. Jediná časť, s ktorou som mal akú-takú skúsenosť, bola Stronghold: Crusader z roku 2002. Štýl hry mi skrátka nesedel a dlhé hodiny som venoval radšej sérii Age of Empires. Hry sa však nerobia len pre mňa a čo nesadlo mne, sadlo množstvu spokojných hráčov po celom svete. Štúdio tak pred takmer dvadsiatimi rokmi prišlo so sériou, ktorá potešila státisíce až milióny hráčov, no čo je smutné, doteraz sa mu nepodarilo pôvodný titul prekonať. Mrzí to o to viac, že firma sa o to snažila už veľakrát, a to naposledy v roku 2014.

Práve v roku 2014 totiž autori chceli obnoviť jeden zo svojich najúspešnejších dielov, teda pokračovanie už spomínaného Stronghold Crusader.  Na rozdiel od Age of Empires série, ktorá sa po vydaní tretej časti pokúsila iba o výhradne online verziu, Stronghold si cestu k hráčovi razil oveľa častejšie. Minulosť už ale nechajme minulosťou, FireFly Studios to totiž skúša po piatich rokoch opäť, a tentokrát s výraznými zmenami. S prvým oznámením Stronghold: Warlords prišli autori v júni tohto roka a my sme si už aktuálnu verziu mohli vyskúšať na Gamescome. Ako ste už možno zachytili, teraz sa nerozhodli len pre zmenu vizuálu, ale aj miesta, kam sa všetky možné boje presunú. Príbeh hry je totiž zasadený do prostredia východnej Ázie, najmä do Číny a Japonska. Táto zmena má na hru výrazný vplyv, pričom podľa slov autorov padlo takéto rozhodnutie z veľmi dobrého dôvodu.

Stronghold: Warlords

Na stretnutí mali autori aj demo, a tak hneď ako prvé som sa spýtal, či si môžem spraviť záznam z hry. Nemali s tým problém, a tak sa môžete pozrieť, čo konkrétne sme si v hre mohli vyskúšať. Aby som ale veľmi neodkláňal od témy, hlavnou zmenou je teda prostredie. To bola aj jedna z prvých informácií, s ktorou sa ma autori snažili oboznámiť. Náležite aj toto rozhodnutie vysvetľovali a obhajovali. Británie už mali dosť a chceli skúsiť niečo iné, v podobnom období, no na úplne inom mieste. Nakoľko chceli priniesť väčšiu zmenu, voľba padla práve na Áziu. Tá bola totiž v podobnom období vyspelejšia a disponovala modernejšími nástrojmi a bojovou technikou. Presne to značne mení charakter hry a zároveň ju oživuje. Bohužiaľ, k nejakým väčším konkrétnym bojom som sa pri mojom testovaní nedostal, takže v pohybuje som tieto novinky ani nevidel, no autori boli z tejto zmeny nadšení.

Či ale ide o dobrú zmenu, ktorú privítajú aj dlhoroční fanúšikovia, je už otázne. Osobne by som skôr povedal, že by sa im skôr páčil ďalší návrat ku klasike, ktorý by ale dokázal ťažiť z toho, na čom hra od začiatku stavala. Pri hraní aktuálneho dielu som sa necítil až tak komfortne, čo ale nebolo spôsobené tým, že by hra bola zlá, ale práve faktom, že som zvyknutý na inú sériu a aj iný systém. Z môjho pohľadu mi ale niektoré inak riešené mechaniky vyslovene neprekážali, no pripadali mi skôr zvláštne. Najmä starostlivosť o samotných obyvateľov zostaveného mesta. Tá je v podstate minimálna a hra si väčšinu vecí režíruje sama. Či už ide o prosté zvyšovanie populácie, alebo následné riadenie.

Stronghold: Warlords sa ale, samozrejme, orientuje aj na to, čo je prítomné už v jeho názve. Stále si to môžete stavať svoje pevnosti, nakoľko opevnené múry sú základom obrany pred každým možným útokom. Navyše na výber máte hneď niekoľko druhov, no ak by náhodou takéto vystavané opevnenie zlyhalo, na rad prichádza vaša armáda. Do hĺbky tejto časti som sa veľmi nedostal, no súboj bol v ukážke aj napriek tomu nutný. Hra totiž dostáva nové možnosti, ktoré sa týkajú práve spolupráce s okolitými mocnosťami, respektíve generálmi týchto oblastí. Ak ich totiž máte pod palcom a ste s nimi za dobre, môžete si od nich vyžiadať rôzne bonusy, ktoré vám pomôžu v krízových situáciách.

Napríklad v prípade nutnosti rýchleho rozvoja alebo nedostatku surovín si môžete dať priviezť jednu bedňa dreva alebo kameňa. Ak vás niekto nečakane napadne, viete požiadať o vojenské posily. Vo vašom okolí sú vždy prítomné viaceré mocnosti, pričom každá ponúkajú rôzne výhody. Tieto bonusy ale nedostávate len tak zadarmo, ale vymieňate ich za mince. Tie získavate postupne a automaticky, ale len na základe postavenej ambasády. Čiže čím viac ambasád máte vo svojej mocnosti, tým rýchlejšie získavate mince a o to väčšiu pomoc viete získať.

Stronghold: Warlords je iný - ako vizuálne, tak aj po hernej stránke. Iný je aj z pohľadu možností či prostredia, do ktorého je zasadený. Ázia je určite zaujímavá, navyše v hre budú prítomné scenáre, ktoré budú zastupovať akúsi príbehovú časť. Aktuálny diel teda určite prinesie viacero zmien, ktoré môžu pomôcť sériu opätovne naštartovať, no či sa jej to naozaj podarí, je nejasné. Viackrát sklamaní fanúšikovia sú totiž po každom zlyhaní ešte náročnejší. Aktuálny Stronghold zatiaľ nevyzerá ako zlá hra, no veteránov pravdepodobne neosloví. K vizuálnej stránke hry som sa síce veľmi nevyjadroval, no názor si viete spraviť aj sami na základe ukážok.


napísal play3man 11.9.2019
Páči sa mi! (+1)
STRONGHOLD: WARLORDS


PC

Vývoj: FireFly Studios / FireFly Studios
Štýl: Stratégia
Dátum vydania: 9. marec 2021
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19596)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk