FELL SEAL: ARBITER'S MARK

FELL SEAL: ARBITER'S MARK

7.5

Hrdinovia s pečaťou nesmrteľných

Recenzia na PC verziu

V každom fantasy kráľovstve sú problémy, ktoré musí vyriešiť jeden alebo niekoľko hrdinov. Ani táto taktická RPG nie je výnimkou. Ale povedomý obsah servíruje štýlovým spôsobom, vďaka ktorému si získa sympatie hráčov. Na prvý pohľad pomerne nenápadná, i keď rozkošná hra inšpirovaná klasikou Final Fantasy Tactics v ručne animovanej grafike, sa skrátka vie obracať a pobaví.

Ocitnete sa vo svete, ktorý už čelil veľkej hrozbe a úspešne ju odvrátil. Teraz naň dozerá skupinka nesmrteľných, ktorí si svojimi činmi vyslúžili toto honosné postavenie. Ale všetko nasvedčuje tomu, že veľká rada už nie je taká bezúhonná ako kedysi a Kyrie, ktorá je jej zmocnenkyňou, to nenechá len tak. Najmä keď vidí, ako je tolerovaný zločin, ktorý mal byť potrestaný. Ale odvážna bojovníčka sa nevzdáva a spolu so svojou partiou putuje krajinou a dúfa, že spravodlivosti bude učinené zadosť.

Hra má solídny príbeh, ktorý je prerozprávaný najmä prostredníctvom početných dialógov. Je však škoda, že všetko len čítate, nemáte žiadne voľby pri rozhovoroch a nedokážete aspoň okrajovo ovplyvniť dej. Textu je veľa, ale niekedy ho budete len mechanicky odklikávať. Pomohol by aspoň čiastočný dabing, ale ten tu budete hľadať márne. Postavy sú nemé a ak vypnete decentnú hudbu, začujete už len ojedinelé ruchy okolia a bojov. Vizuálna stránka je určite výraznejšia. Pestrofarebné prostredia a postavy, ktoré väčšinou vnímate v izometrickom pohľade na menších bojiskách s výrezom krajiny, vyzerajú dobre. Ovládanie je trochu kostrbaté, čo je zrejme spôsobené tým, že tvorcovia zakomponovali aj konzolový ovládač. Myškou je to však stále svižnejšie.

Fell Seal: Arbiter's Mark
Fell Seal: Arbiter's Mark V boji postupujete po štvorčekoch. Kúzla majú plošný efekt.
V boji postupujete po štvorčekoch. Kúzla majú plošný efekt.


Fell Seal: Arbiter's Mark Hra má veľa rozhovorov, nie sú však dabované a nemôžete ich nijako ovplyvniť.
Hra má veľa rozhovorov, nie sú však dabované a nemôžete ich nijako ovplyvniť.


Fell Seal: Arbiter's Mark Pri putovaní prebrázdite túto mapu. Pekne jeden uzol za druhým.
Pri putovaní prebrázdite túto mapu. Pekne jeden uzol za druhým.





Fell Seal sa v zásade sústredí na boje, ku ktorým dochádza prakticky neustále. Partia postupuje po uzloch na globálnej mape a takmer na každom prebieha bitka. Na zabezpečených bodoch a po eliminovaní nepriateľov v ťahovom režime si môžete zvoliť sprievodné aktivity. Čiže napríklad hliadkovanie, kde sa vyskytnú ďalší nepriatelia v rovnakom teréne, a pritom môžete pootvárať truhlice s užitočnými predmetmi, ktoré sa vyskytujú v okolí. Event vám priblíži ďalšie udalosti a na niektorých uzloch môžete urobiť nákupy alebo naverbovať posily.  Pri obchodovaní s výbavou je praktický systém, pri ktorom si vyskúšate zbrane, výstroj a doplnky priamo na postavách a potom len potvrdíte, že to všetko naozaj chcete kúpiť.

Pri najímaní nových postáv si doslova vytvoríte každú z nich - stanovíte level, určíte pohlavie, vzhľad, vyberiete povolanie a potom treba myslieť na jej výzbroj. V boji spravidla používate niekoľko postáv, ktoré na začiatku umiestnite na štartovacej ploche, ale nezaškodí, keď ich máte viac. Hrdinovia eliminovaní v boji totiž síce prežijú, ale do ďalšej bitky už nastúpia zranení, takže je vhodné dopriať im v tábore oddych, počas ktorého sa zregenerujú. A zatiaľ poslať záskok.

V tábore je aj priestor na odomykanie a prideľovanie schopností, ale aj povolaní. Tie totiž nie sú fixné. V úvode hry je ich síce k dispozícii len niekoľko, ale postupne si sprístupníte ďalšie, vrátane špeciálnych, a každej postave ich môžete meniť. Takže napríklad hrdina - čarodejník si po niekoľkých leveloch odomkne zameranie alchymistu, ktoré mu potom môžete prideliť a individuálne rozvíjať. Každé povolanie má strom pasívnych, aktívnych a counter schopností, ktoré odomykáte bodmi.

Hrdina pritom má priradené primárne povolanie so všetkým, čo k tomu patrí, ale súčasne vie využiť aj set schopností z niektorého iného. Takže napríklad bojovej postave pridelíte liečiteľské znalosti alebo používanie elementálnych kúzel. Vzniknú tak rôzne variácie, ktoré si kedykoľvek mimo bitiek dokážete obmieňať a rozširovať novými schopnosťami. A popritom, samozrejme, podľa potreby meníte aj výbavu a dokážete zo získaných ingrediencií z terénu vyrobiť rôzne predmety. Vrátane odvarov a doplnkov, ktoré sa dajú hádzať a môžu vybuchovať, alebo liečia a dokonca oživia padlého. Za zmienku stojí, že takéto predmety sú k dispozícii v malých počtoch, ale v každom novom boji sa ich stav automaticky doplní.

Po rozmiestnení hrdinov v úvode bitky postupujú jednotlivo vaše aj nepriateľské postavy v ťahovom režime. Jednu akciu hrdinu využijete na pohyb, druhú na útok alebo aplikovanie nejakej schopnosti. Fyzické útoky sú vedené väčšinou zblízka, ale dá sa aj strieľať, ohnivé, vodné a iné útočné kúzla z väčšej vzdialenosti a zasiahnu širšiu plochu.Treba pritom dávať pozor, aby ste nezranili vlastných. Podobne pri liečivých a iných podporných čaroch môžete pri zlom umiestnení povzbudiť aj nepriateľské postavy.

Po ukončení ťahu postave určíte aj smer, ktorým zostane otočená - ideálne tvárou k nepriateľovi. Zásah spredu totiž spôsobí nižšie poškodenie, ako keď je útok vedený zboku alebo odzadu. To je užitočné hlavne v užších priestoroch, alebo keď sú po stranách ďalšie spriatelené postavy. Súperi totiž dobre vedia, čo majú robiť, a tak keď sa dá, obídu vašich zverencov a sekajú ich do chrbta. Ťažko zranené postavy potom vidíte na kolenách,  takže viete, kedy je potrebné liečenie alebo aspoň ich stiahnutie do úzadia. Aj v tejto polohe sú však stále bojaschopné... kým ich niekto nedorazí.

Fell Seal: Arbiter's Mark
Fell Seal: Arbiter's Mark  V tábore môžete mať mnoho postáv. Tam sa liečia ranení, menia povolania, odomykajú schopnosti, vyrábajú predmety.
V tábore môžete mať mnoho postáv. Tam sa liečia ranení, menia povolania, odomykajú schopnosti, vyrábajú predmety.


Fell Seal: Arbiter's Mark Boje sú dostatočne taktické, ale nie bez chýb. Na tejto mape prekáža aj zle viditeľný terén.
Boje sú dostatočne taktické, ale nie bez chýb. Na tejto mape prekáža aj zle viditeľný terén.


Fell Seal: Arbiter's Mark Povolaní je neúrekom, dajú sa kombinovať a každé ponúka vlastný strom schopností.
Povolaní je neúrekom, dajú sa kombinovať a každé ponúka vlastný strom schopností.





Boje sú vcelku nápadité, i keď preklikávanie akcií trochu ťažkopádne. No aspoň animácie pohybov a akcií sa dajú nastaviť v menu a zrýchliť, aby ťahové bitky neboli až také rozťahané. Bojiská nevyzerajú zle a neprekáža, že nie sú veľmi rozsiahle. Práve naopak, aspoň sa nemusíte hnať ďaleko za nepriateľmi, ktorí sa neraz vyhýbajú priamemu kontaktu. Samotný terén s kockatými vyvýšeninami je však problematický. Na niektoré miesta sa dostanete len neprirodzenými obchádzkami alebo sa z nich nedá útočiť, aj keď je nepriateľ v optimálnej cieľovej polohe. 

Kontraproduktívne je liečenie. V menšej miere totiž liečia takmer všetky obranné kúzla, čo síce  poteší u vašich hrdinov, ale horšie je to v prípade nepriateľov. Niektorí protivníci sa totiž viackrát dokážu zregenerovať do plného zdravia, aj keď im už visel život na vlásku (a takticky ustúpili do úzadia, čo svedčí o slušnej AI). Boje sa tak zbytočne naťahujú, aj keď zrýchlite pohyb. Najmä v pokročilej fáze hry a pri vyšších obťažnostiach je to peklo a pripravte sa na bitky trvajúce dlhé desiatky minút, ktoré si navyše neraz zopakujete, lebo ich prehráte.
 
Fell Seal je rozhodne dobrou voľbou pre milovníkov taktických hier. Hlavný dôraz kladie na ťahové bitky, ktoré síce majú menšie chybičky, ale celkovo sú zábavné. Druhým výrazným prvkom je úprava postáv s ľubovoľným duálnym povolaním a rozmanitými schopnosťami. Všetko je to prepojené jednoduchým prechádzaním po mape a obstojným príbehom, ktorý je však priamočiary a bez možnosti ovplyvniť priebeh dialógov a dej. Na bojisku ale strávite mnoho hodín, ktoré uspokoja vášho strategického ducha.


napísal uni 29.7.2019
Páči sa mi!
7.5
Vo svete
8.2
Ohodnotiť
FELL SEAL: ARBITER'S MARK
+ úpravy postáv s ľubovoľným duálnym povolaním
+ slušné taktické možnosti v boji
+ vynaliezaví nepriatelia vám nič nedarujú
+ príjemný vzhľad a štýl
- menšie neduhy na bojisku, zbytočne naťahované bitky
- trochu ťažkopádne ovládanie a užívateľské rozhranie
- chýba aspoň čiastočný dabing a ozvučenie postáv
- lineárny dej bez volieb v dialógoch


RECENZIE HRÁČOV
icon
6.8
MANTOR    8.10.2019
+ mnozstvo kombinacii classov, kuziel a vybavy+ kvalitny turn based combat + customizacia ... zobraziť

PC
PS4
Xbox One
Switch

Vývoj: 1C Entertainment / 6 Eyes Studio
Štýl: Stratégia / Ťahová
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Televízor k ps5 (7)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (0)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (3)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19811)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk