9.0

Super Mario Maker 2


2D Mario bez hraníc

Recenzia
bohatá hrateľnosť plná retro a aj moderných prvkov
už predpripravená bohatá ponuka obsahu
množstvo prvkov, štýlov, tém a variácií, z ktorých tvoríte
silnejšie zameranie na multiplayer, tentoraz aj pri tvorení
intuitívne ovládanie dotykom v handheldovom režime
stále vyhľadávanie cez ID a nie cez meno
hranie online s priateľmi príde až neskôr vo forme updatu
menšie nedostatky


Táto hra vo mne spolu so svojim predchodcom vyvoláva dva veľmi rozdielne pocity. Vlastne takmer úplne opačné. Na jednej strane sa v nich Nintendu podarilo priniesť naozaj parádne hry, ktoré ponúkajú obrovskú haldu zábavného obsahu, od ktorého sa nedá len tak odtrhnúť. Na druhej strane si treba uvedomiť pomerne smutnú skutočnosť, že sú pravdepodobne dôvodom, prečo Nintendo už len tak neprinesie pokračovanie Mariovej 2D série. Načo? V jednej hre tu majú tých pokračovaní toľko, koľko kreativity sa skrýva nielen v jej vývojároch, ale aj v hernej komunite po celom svete. Stačí vlastne len prinášať nové témy a herné prvky, hráči sa už postarajú o ten zvyšok.

Prvý Super Mario Maker bol naozaj parádny titul, ktorý so sebou priniesol hromadu zábavy, no ak by vám to náhodou bolo málo, dal vám do rúk masívne nástroje, vďaka ktorým hra stratila akékoľvek hranice. Množstvo zábavy sa razom stalo neobmedzené a každý jeden hráč mohol baviť všetkých ostatných svojimi výtvormi. Teraz je tu Super Mario Maker 2, ktorý chce byť vo všetkom väčší a lepší. A vlastne nielen chce, táto hra aj je lepšia a väčšia. A zároveň iná. Vývojári si zobrali k srdcu výhrady voči prvej časti a pokúsili sa to napraviť. Priniesli tak hru, v ktorej si prakticky každý nájde niečo, či radi hráte, tvoríte, riešite úlohy a hádanky, alebo čokoľvek iné.

Chcete si len užiť ten klasický 2D Mario zážitok zo starej (alebo aj novej) školy, kedy skáčete cez prekážky, nepriateľom po hlavách a na záver porazíte draka a zachránite princeznú? Je to tu. Síce s mnohými tvárami, no stále v dobre známej a hlavne naozaj chytľavej podobe. Nintendo totiž v rámci Super Mario Maker 2 pripravilo aj nový príbehový režim, ktorý zároveň aj dáva zmysel v rámci herného konceptu. Hrad v Hríbikove, ikonický pre túto sériu, sa totiž kvôli „drobnej nehode“ rozpadol na márne kúsky. Princezná Peach a ďalšie známe postavičky tak nemajú kde bývať. Situáciu dokáže zachrániť jedine známy inštalatér. Oblečie si teda montérky a ide do akcie.

Príbehový režim tu toho ponúka naozaj dosť.



Hra má síce v názve slovo „maker“, no v príbehovom režime, no jej príbehový režim ani tak nie je o stavaní a tvorení, ale primárne o hraní. Toadovia potrebujú postaviť zničený hrad, k čomu potrebujú zlatky a zhodou okolností je Mario práve expertom na ich získavanie. Pred vami je tak zhruba stovka levelov pripravených dizajnérmi Nintenda, ktorým sa musíte preskákať a prebojovať, aby ste získali mince a začali hrad opravovať od podlahy až po vlajku na najvyššej veži. Tu a tam sa navyše objaví aj špeciálna úloha, kedy musíte zachrániť unesených Toadov a úspešne ich priviesť do cieľa.

Levely sú už tradične spracované na veľmi dobrej úrovni a dokazujú, že toto je stále oblasť, v ktorej je Nintendo doma. Sú navrhnuté parádne, vedia vám predostrieť jednoznačné riešenie, no aj poriadnu výzvu. Ich náročnosť nestúpa lineárne, ale aj náročnejšie levely sa miešajú medzi jednoduchšie. Máte tak pred sebou akoby horskú dráhu. Po pár náročných leveloch prídu jednoduchšie, aby ste si „vydýchli“. Máte s nejakým až také problémy, že ho neviete prejsť? Tak ho preskočte. Príbehový režim vás nenúti prejsť každý jeden, mincí budete mať dostatok aj v prípade, že niektoré preskočíte. Vaše hráčske srdce vás však bude motivovať k tomu, aby ste prekonali takéto levely a hlavne tak prekonali samých seba.

A rovnako ako sa tu strieda náročnosť, tak sa tu striedajú aj herné štýly. 2D Mariovky majú za sebou naozaj bohatú históriu a celá táto hra na ne hrdo odkazuje. Celkovo tu nájdete päticu štýlov a to Super Marios Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World, New Super Mario Bros. U a aj „novinku“ Super Mario 3D World. Každý štýl so sebou prináša nielen vlastnú grafiku odrážajúcu zodpovedajúce hry, z ktorých pochádza, no tiež hrateľnosť. Ak tieto klasiky poznáte, určite viete, že prichádzali s vlastnými prvkami a mechanizmami a to všetko nájdete aj tu.

Okrem príbehového režimu obsahuje „hracia“ časť aj ďalšie dva režimy. Course World je vlastne celkový hub všetkého obsahu v hre mimo kreatívnej časti. V Courses nájdete vytvorené levely, ktoré sú zoradené do niekoľkých kategórií (populárne, novinky, najlepšie hodnotené), no dokážete tu aj levely vyhľadávať. Vyhľadávať môžete podľa štýlu, témy, náročnosti, regiónu, tagov a ďalších kritérií. Nechýba, samozrejme, hľadanie podľa ID levelu či jeho autora. Sú tu tiež tabuľky, online hranie (kooperatívne aj kompetitívne, ale zatiaľ len s náhodným matchmakingom), hranie s bezdrôtovo zosieťovanou až štvoricou Switchov, no a nájdete tu tiež Endless Challenge režim. V ňom idete jeden level za druhým, zbierate body a napredujete ďalej.

Coursebot zas nie je ani tak režim, ako skôr rozhranie pre správu levelov. Či už tých, ktoré ste vytvorili sami, alebo tých, ktoré ste si siahli od iných hráčov. Tu ich máte jednoducho zoradené , takže si ich môžete zahrať, keď na ne dostanete chuť. Ak vás tak náhodou zaujme výtvor nejakého hráča, môžete si ho tu stiahnuť a takto ho viete hrať aj offline. Je tu však ešte jedna možnosť, ako si zahrať. Jednoducho si zahráte „menu“. To je totiž vždy úvodná obrazovka z nejakého náhodného levelu. Môžete sa preklikať na ďalšie položky, alebo začať hrať až kým neprídete do cieľa. Prakticky tak hráte okamžite a nič neriešite. A je to skvelý nápad, hrať rovno v menu.

Poďme ale k tomu, o čom je Super Mario Maker 2 v prvom rade a to je kreatívna časť. Ak ste predchádzajúcu Super Mario Maker hru nehrali, prípadne si netrúfate priamo skočiť do tvorby vlastných výtvorov, nemusíte sa báť. Yamamura's Dojo je samostatná časť hry, ktorá ponúka bohatú ponuku rôznorodých tutoriálov, takže ak si ich všetky postupne prejdete, zoznámite sa so základnými aj pokročilejšími aspektmi všetkého, čo je tu pred vami. Nie je to len o tom, kde akú „kocku“ položiť. To je len základ –niekde niečo umiestnite a niečo to tam robí – môže to byť zem plošina, môže to byť nepriateľov, no tiež power-up, alebo jeden z ďalších prvkov, ktorých sú tu desiatky a ak si osvojíte aj ich variácie, do rúk sa vám dostanú naozaj obrovské možnosti. Dokonca aj v podobe zvukových či vizuálnych efektov, ktoré môžete používať.

S každým štýlom prichádzajú aj unikátne herné prvky.



Je to tiež o tom, ako navrhnúť level, ktorý bude mať hlavu a pätu, bude zábavný a hráči v ňom radi strávia svoj čas. Nemusí byť ľahký, nemusí byť ťažký, musí byť v prvom rade dobrý. A tieto tutoriály dajú zopár tipov aj v tejto oblasti level dizajnu, aby ste sa naučili, ako hráčov motivovať k tomu, aby išli tam, kde ich potrebujete dostať. Taktiež sa naučíte, ako inteligentne umiestňovať skryté predmety, ako používať niektoré systémy na presuny levelmi (trubky, dvere...) a ďalšie veci. Písal som to už v prípade prvej hry a musím to zopakovať aj teraz – Super Mario Maker je vysoká škola herného dizajnu, kde samotné Nintendo vložilo obrovské kvality, no zároveň nechali dostatok priestoru na to, aby ste vy sami vynikli. Chcete sa pustiť do vývoja vlastných hier? Najskôr si tu vyskúšajte, či viete navrhovať zábavné levely.

Ukázala nám to už prvá hra a keďže dvojka ešte ani oficiálne nevyšla, je len otázkou času, kedy to ukáže aj nová hra. S takýmito možnosťami sa dajú vytvárať zážitky, ktoré nutne nemusia byť len 2D skákačky. Viete tu vytvoriť rytmickú hru, v jednotke dokonca vznikla funkčná jednoduchá kalkulačka. Toto dokazuje, že neraz je vašim limitom len a len vaša predstavivosť.

Ak sa však už do toho poriadne zahryznete a budete mať za sebou už niekoľko úspešných levelov, možno sa začnete hrať s tým, čo všetko hra naozaj umožňuje. Je toho naozaj veľa, no na isté hranice tu nakoniec narazíte. Nie sú to žiadne veľké chyby, ktoré by ťahali hodnotenia dole, no možno sú to oblasti, kde by sa autori mali do budúcnosti poučiť. Napríklad je možné plánovať pohyb niektorých prvkov, napríklad plošín, no už nedokážete „skriptovať“ správanie nepriateľov, čo je škoda, ak sa napríklad dostanete do situácie, kedy by ste potrebovali, aby sa správali trošku inak – napríklad stáli na mieste, aj keď zbadajú hráčovu postavu. Naopak vám pri tvorení pomáhajú štatistiky, napríklad úspešnosť hráčov pri prechádzaní vášho levelu. Alebo možnosť presného trackovania pohybu, aby ste vedeli skoky čo najlepšie nastaviť.

Pri tvorení pomáha aj analýza pohybu postavičky.


Podobných menších vecí je tu niekoľko a naozaj to nie sú veľké obmedzenia. V drvivej väčšine prípadov niečo také ani nebudete potrebovať a bohato si vystačíte s priehrštiami možností, ktoré hra ponúka už v základe. Taktiež je pochopiteľné, že neviete v rámci jedného levelu použiť viaceré štýlu – napríklad, aby časť bola v 8-bitovom štýle a časť v modernom 3D World štýle. Rovnako je pochopiteľné, že v 8-bitovom štýle nenájdete niektoré prvky, ktoré séria dostala až s neskoršími časťami. Napríklad power-up, ktorý Maria zmení na mačku, nájdete len v 3D Worlde. Stále považujem za menší nedostatok to, že sa levely nedajú vyhľadávať podľa názvov, ale len podľa ID. Váš kamarát so Switchom si pravdepodobne nebude pamätať ID levelu, ktorý vytvoril, ale názov vám nadiktuje ľahšie, keď bude chcieť, aby ste si ho vyskúšali.

Zaujímavosťou je, že tvoriť dokážete vo dvojici kooperatívne na jednej konzole. Hráči vtedy nemajú úplne totožné privilégiá pri tvorbe, no funguje to veľmi slušne a je to len jedna z ukážok toho, ako sa autori hry sústredili na to, aby ponúkli čo najviac multiplayerových zážitkov. Dokážete spolu tvoriť, dokážete spolu hrať, dokážete hrať tiež proti sebe. Hlavne sa ale spolu zabávate. Jediná škoda je, že je takéto spoločné tvorenie obmedzené len na Joy-Cony. Viac by vyhovovalo, ak by mohli hráči tvoriť aj na celých ovládačoch (čo Pro Controlleri).

Je len málo vecí, ktoré by sa dali Super Mario Maker 2 vyčítať. Väčšinou sú to len drobnosti, ktoré síce hru dole neťahajú, no držia ju krok od najvyššieho hodnotenia. Aj bez toho sú však možnosti hry obrovské. Prakticky máte v rukách moc vytvoriť si takú 2D skákačku, po akej ste vždy túžili. Nerobíte ju však len pre seba, ale aj pre milióny ďalších hráčov tam niekde vonku. Rovnako oni tvoria pre vás. Nintendo prinieslo kvalitnú platformu, v ktorej samo ponúklo zábavný obsah na niekoľko hodín, no potom je to už len na vás. Čím viac hre sami dáte, tým viac od nej dostanete. A to je rovnica, ktorá je zvlášť pre tých kreatívnejších z vás veľmi výhodná. Zatiaľ ale najviac zamrzí len náhodný online matchmaking. Keď autori do hry pridajú online hru s priateľmi, pokojne si k hodnoteniu pridajte ešte minimálne pol bodu.


napísal matus_ace 26.6.2019



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.