7.5

World War Z


Všetci za jedného proti krvilačným hordám

Recenzia pre PC, PS4, Xbox One
kooperácia s rozmanitými prostrediami doplnená úlohami
slušný bojový arzenál a výmena zbraní v teréne
multiplayerové režimy spestrené zombíkmi
masívne hordy infikovaných
zlý matchmaking v PvP multiplayeri
technické chyby
AI zombíkov je veľmi predvídateľná
malý sortiment nepriateľov a bez ultimátnych protivníkov


Hoci zombíci poriadne zapáchajú, odpadávajú z nich kusy hnijúceho mäsa a žerú mozgy, už roky sú obľúbení.  Nemalú zásluhu na tom má režisér George A. Romero. No ešte nedávno by sotva niekto uveril, že sa infikovaní dostanú do prvej ligy a vo filme im bude sekundovať Brad Pitt. Stalo sa a World War Z zaujal a dokonca sa špekulovalo o pokračovaní. No a ako to už býva, na sláve filmu sa pokúša priživiť rovnomenná videohra a už kvôli tomu vzbudila pred svojím vydaním pochybnosti. Napokon to však nedopadlo najhoršie a rozhodne tu máme jednu z tých lepších zombíkovských akcií.

Brada Pitta v hre nehľadajte a ani nejaké prepojenia s filmom. V podstate sa mohla volať úplne inak a nikomu by to neprekážalo. Len by si ju, samozrejme, všimlo menej ľudí. Ak by sme však mali vyzdvihnúť niečo charakteristické, čo sme videli vo filme a je to aj tu, sú to hordy zombíkov nakopené na sebe do veľkej výšky, vďaka čomu dokážu preliezať múry a dostať sa na poschodie. A do takejto kopy je radosť strieľať. A niekedy aj nevyhnutnosť, inak sa vám hnijúci a pomerne svižní zombíci čoskoro dostanú až na telo. Ale nebudete v tom sami. Či už hráte sólo alebo v multiplayeri, vždy máte po boku aj spolubojovníkov. Len niekedy sú  to živí hráči a inokedy AI - to keď hráte kooperáciu v offline režime alebo sa online nepripojí dostatok hráčov.

Hra ponúka kooperačné kampane - epizódy v štyroch svetových mestách a väčšinou obsahujú po tri misie (škoda, že sú všetky hneď a bez námahy odomknuté). To je celkom slušný sortiment máp a aj lokality sú vhodné a dostatočne odlišné - New York, Jeruzalem, Moskva, Tokio. Podobne ako v Left 4 Dead sa musíte prebojovať ulicami plnými infikovaných spolu s ďalšími tromi preživšími a mali by ste si pomáhať. Viac rúk totiž znamená väčšiu palebnú silu, ktorá bude rozhodne potrebná, lebo niekedy sa na vás valia stovky nemŕtvych.

Pri postupe v kooperácii plníte úlohy, napríklad eskortujete autobus.



So spoluhráčmi si môžete vzájomne kryť chrbát a rozdeliť úlohy, pretože to nie je len o bezhlavom behu stále vpred. Je potrebné aktivovať spínače či konzoly, ochrániť vybrané AI postavy, vlak alebo brány, vyhľadať a doručiť debny, umiestniť nálože, eskortovať autobus. Takže je to celkom pestré. Iba partneri vám dokážu zachrániť život, keď  vás pritlačí k zemi skákajúci zombík. Spolubojovníci môžu použiť svoju lekárničku, aby vám doplnili zdravie. A keď už podľahnete a včas pribehnú k vám, opäť vás postavia na nohy. Ak by to nestihli, je po vás, ale neznamená to váš definitívny koniec, keď uplynie krátky časový limit, ste znovu v hre. Na vyšších obťažnostiach je to však, samozrejme, drsnejšie a možno to ani nedotiahnete do úspešného záveru.

V porovnaní s Left 4 Dead je však Wold War Z predsa len menej náročná akcia a má jednoduchší koncept. Postupujete intuitívne a riadite sa úlohami a navigačnými bodmi. Okrem bežných infikovaných je tu pár silnejších verzií, ktoré sa príležitostne objavujú - skokani, odolný zombík alebo toxický v obleku, ale nenarazíte na žiadne vyslovene špeciálne potvory ani bossov.  Vaša postava môže mať u seba primárnu zbraň (samopal, pušku, brokovnicu), sekundárnu (najčastejšie pištoľ), ťažkú zbraň (guľomet, motorová píla, ostreľovacia puška) a doplnok (granáty, nálože).

Úvodný sortiment zbraní závisí od výberu povolania. V kooperačnom ťažení je ich šesť a každé má aj svoje vlastné perky, ktoré sa odomknú na vyšších leveloch. Gunslinger má výhody pri streľbe, iné povolanie pri stínaní zombíkov zblízka a nechýba ani medik. Vzhľad pritom nehrá úlohu, ale môžete označiť preferovanú osobu, ktorá je vám sympatickejšia. Na rozdiel od Left 4 Dead pritom nepostupujete všade s rovnakými postavami. Každé mesto ponúka inú štvoricu preživších, niektorí sú sympatickejší, iní menej, ale vždy sú charakteristickí pre danú oblasť.Takže napríklad v Amerike môžete ovládať drsného frajera z geta, v Rusku bradáča v baranici a v Japonsku svižnú orientálku.

Pri postupe dokážete likvidovať zombíkov zblízka aj diaľky, niekedy šplháte po rebríkoch a cez určité zátarasy. Priebežne nachádzate tašky a debny, pri ktorých si môžete doplniť muníciu a podporné predmety, ale často aj vymeniť zbrane za lepšie a účinnejšie. Okrem toho neraz objavíte stacionárne zbrane, ktoré sa dajú umiestniť na vybraných miestach. Sú to automatické guľomety alebo také, ktoré môžete manuálne ovládať, elektrické pasce alebo mínomety. Najčastejšie je to na miestach, kde vás čaká obrana pred hordami zombíkov, ktoré navyše môžete sami odštartovať po krátkej príprave. Celkovo sú kooperačné misie zvládnuté slušne a s dobrými spoluhráčmi si ich naozaj užijete. A aj vďaka intuitívnemu ovládaniu všetko prebieha svižne.

Hra však ponúka aj PvP multiplayer. Na výber je tam desať rôznych povolaní. Sú iné ako v kooperácii (špecialista, demolátor, zabijak, tieň...) a majú iný sortiment perkov. Tie si môžete sprístupni po dosiahnutí určitého levelu povolania, ale treba ich potom ešte kúpiť za hernú menu. Všetko sú to pasívne bonusy a niekedy s možnosťou ich prepínania. Zvýšia dosah granátov,  zmenia výzbroj, s ktorou začínate, urýchlia nabíjanie a podobne. Okrem toho si môžete upraviť aj prepnúť sprístupnené zbrane. Bolo by to fajn, keby na toto všetko hra prihliadala pri matchmakingu. Lenže neprihliada a tu nastáva problém.

Hra úplne bežne dáva dokopy hráčov s výrazným nepomerom levelov a perkov a nerovnomerne ich rozdeľuje do tímov. Rozdiel môže byť v desiatkach levelov a zažil som aj extrém, keď proti sebe stáli nepriatelia s úrovňou 9 a 127. Je potom samozrejmé, že slabší hráč, ktorý nemá postavu nabitú perkmi, má problém zabiť niektorých protivníkov, aj keď do nich nasype dve dávky zo samopalu, ale on sám môže padnúť po jedinom výstrele. Najviac na to doplatíte v režime Swarm Deathmatch, kde treba postrieľať čo najviac hráčov z nepriateľskej skupiny. V iných režimoch už, našťastie, nie je víťazstvo také závislé na počte zabití, ale sústredí sa na plnení cieľov. Najviac mi sadla dominancia, kde treba tradične obsadzovať a udržať tri kľúčové miesta. Okrem toho je tu King of The Hill a boj o vakcínu. Trochu nápaditejší je Scanevge raid, kde zbierate zásoby roztrúsené v okolí alebo zostávajúce po zabitých nepriateľoch.

Zombíci sa môžu nakopiť podobne ako vo filme. Radšej im v tom zabráňte.



Spestrením všetkých PvP režimov je však prítomnosť zombíkov, vďaka ktorým dochádza k zaujímavým situáciám. Nie sú prítomní stále, ale priebežne sa objavujú vo vlnách, ktoré zvyčajne priláka hluk. Po ich likvidácii je od infikovaných chvíľu pokoj, ale len dočasne. Hráči získavajú za pobitých nemŕtvych body a treba ich aspoň priebežne eliminovať už preto, že môžu nečakane zraniť aj zabiť. Niekedy dochádza k prestrelke hráčov a popri nich pobehujú zombíci, ktorí im komplikujú pohyb a neraz dorazia oslabeného víťaza duelu. V potýčkach môžete získať aj ultimátnu zbraň, ktorá je však časovo limitovaná. Takže to nie je tuctový multiplayer, i keď tie režimy majú podobný priebeh, no s vyladeným matchmakingom by to bol slušný nadštandard. S postavou na vyššej úrovni sa rozhodne uplatníte lepšie.

Vizuál hry je dobrý. Grafické orgie sa rozhodne nekonajú a dalo by sa s tým urobiť viac, ale hra nepôsobí zastaralo a hlavne veľmi svižne funguje aj s vyšším snímkovaním. Nezaznamenali sme žiadne lagy a bežalo to plynulo. Ale občas sme narazili na chyby v textúrach, no hlavne nastával problém pri štarte zápasu. Po vyhľadaní hráčov sa jednoducho nespustil, nenačítala sa mapa a všetci zostali trčať v lobby, kde sa nič nedialo. Viackrát hra zostala niekde visieť a vôbec nereagovala. Keď však zápas alebo kooperácia úspešne začala, pri hraní už nenastali žiadne nečakané komplikácie ani výpadky. Okrem toho by potešila trochu lepšia AI infikovaných, ktorí sú veľmi predvídateľní a laxní, sotva vás svojím počínaním prekvapia a zaskočia. 

World War Z celkom milo prekvapil. Ponúka vydarenú kooperáciu, ktorá síce nemá až také grády ako Left 4 Dead, ale rozhodne je zábavná. A multiplayer poskytuje priestor aj vzájomným potýčkam hráčov, síce s viac-menej tradičnými režimami, ale spestrenými zásahmi zombíkov. PvP zážitok však degraduje naozaj zlý matchmaking, ktorý vôbec nezohľadňuje levely hráčov ovplyvnené perkmi. Takže ak to chcete ťahať spolu, je zábava zaručená, ak ale chcete poľovať na iných hráčov, musíte zatnúť zuby a tolerovať určité nedostatky a neférové boje. Ani tam však nehrozí nuda.

Je tu málo druhov nepriateľov, ale pár z nich vás zrazí k zemi a bez pomoci z toho nevyviaznete živí.



Hardverové požiadavky:
Minimum: CPU Core i5-750,8 GB RAM, Nvidia GT 730 2 GB, OS Win 7



napísal uni 30.4.2019



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.