7.0

Candle: The Power of the Flame


Aj malý plamienok môže skrývať veľkú moc

Recenzia
očarujúci vizuál
zaujímavý príbeh
nízka cena, dostatok obsahu
minihry
trošku ťarbavé ovládanie
riešenia niektorých hádaniek sú zle odprezentované
na Switchi nevyužíva dotykové ovládanie


Nintendo Switch je stále pomerne mladou platformou, aj keď je na trhu už zhruba dva roky. Začiatok bol možno neistý, no hráči si konzolu obľúbili a to isté sa dá povedať aj o vývojároch. Nintendo tiež zlepšilo svoju podporu nezávislých tvorcov a výsledkom je množstvo menších nezávislých hier, ktoré sa tam snažia nájsť nové publikum. A v mnohých prípadoch to vychádza. Kým na iných platformách mohla hra z rôznych dôvodov zapadnúť, tu má znovu šancu zažiariť. To je aj prípad adventúry Candle: The Power of the Flame od Teku Studios, ktorá sa pôvodne objavila pred 2 rokmi na PC a teraz je tu opäť.

Aj napriek tomu ste o nej možno doteraz nepočuli. Nedostáva sa jej priestor na herných výstavách, v herných médiách, no aj tak je tu hneď niekoľko aspektov, ktorými si vás môže získať, či už na prvý pohľad, alebo po trošku hlbšom skúmaní. Môže vás osloviť naozaj jedinečný 2D výtvarný štýl. Môže vás osloviť príbeh netradičného hrdinu, ktorého v hre preberiete. A môže vás presvedčiť aj svojou mytológiou, ktorá hovorí o vzniku, ale aj zničení sveta a pokúsi sa vás do seba vtiahnuť už v úvodných minútach po spustení hry. Je len pochopiteľné, že potom o tomto svete budete chcieť vedieť viac.

Candle hrateľnosťou možno nie je úplne tradičný zástupca žánru adventúr, no aj tak to neznamená, že by autori veľmi experimentovali. Hrateľnosť totiž spočíva v tom, že kombinuje klasické adventúrenie s inventárom, používaním a kombinovaním predmetov spolu s prvkami skákačiek. Z celkového hľadiska však treba priznať, že toho prvkov klasickej adventúry je tu výrazne viac a len prechádzanie svetom je oživené trošku viac zastúpeným platformingom, kedy si musíte dávať pozor na svoje pády a tiež preliezanie prekážok. To sa odráža aj na ovládaní, ktoré pridalo skoky, ktoré si však musíte naplánovať tak, aby ste dopadli na to správne miesto (a nezomreli pri páde niekde inde). Platforming však nie je taký dynamický ako v tradičných skákačkách, aby to nekazilo dojem z adventúry. Zároveň však hre sťažuje situáciu ovládanie, ktoré je trošku ťarbavé.

Hra vám predstaví svojský mýtický príbeh.



Inventár je tradičný adventúrny, teda vyvoláte si ho jedným tlačidlom a prezeráte si položky v ňom, ku ktorým máte aj popis, ktorý tu ale nie je na to, aby vám nejakým spôsobom pomáhal, skôr hlbšie predstavuje lore tohto sveta a to aj na drobnostiach, akými sú napríklad mince, či kľúče. Veci z inventára tiež kombinujete a musím pochváliť fakt, že aj keď toho budete mať nazbieraného viac, tak je stále používanie jednoduché a prehľadné. Okrem inventára sa často budete vŕtať aj v mape herného sveta, ktorý je rozsiahly a členitý, pričom budete často prechádzať medzi jednotlivými časťami a tiež využívať teleporty a iné možnosti presunu na ďalšie miesta.

Čo Candle ešte viac odlišuje od ostatnej konkurencie, to je mechanizmus svetla, ktorý hra vo veľkej miere využíva. Teku totiž dokáže zapáliť plamienok na jednej zo svojich rúk, dalo by sa povedať, že ju mení na sviečku. Plamienok má dve funkcie – obyčajné horenie a light burst, teda záblesk. Narazíte na mnohé situácie, kedy sa práve týmito schopnosťami posuniete ďalej. Základ je, že takto vidíte v tme, ako by ste aj čakali. Pomocou svetla ale viete tiež aktivovať rôzne panely, dokonca v niektorých momentoch aj odplašiť nepriateľov za určitých okolností.

Svoje svetlo si však musíte chrániť. Pochopiteľne s ním neprejdete vodou, ktorá vám neraz skríži cestu. No a svetlo má aj tú nevýhodu, že rýchlejšie láka pozornosť členov nepriateľského kmeňa. Budete tak čeliť situáciám, kedy musíte napríklad nenápadne okolo niekoho prejsť a to sa so svetlom nedá. Hra takto tlačí na vás, aby ste hľadali spôsoby, ako svetlo dostať tam, kam potrebujete, aj cez prekážky. Pomôcť si môžete napríklad fakľami a inými predmetmi, ktoré môžete zapáliť a neskôr, keď váš plameň kvôli niečomu zhasne, si ho tam opäť pôjdete zažať.

Ako každá adventúra, aj Candle si zakladá na logických hádankách, ktoré tvoria výraznú porciu obsahu. Váš dojem z nich však bude rozporuplný. Na jednej strane sú naozaj pestré, viacvrstvové a poriadne prepracované. Rozhodne to nie je niečo, čo by mohlo osloviť nováčikov v žánri, či ľudí, ktorí neradi prevetrávajú svoje synapsie. Na druhej strane je vidno, že je Candle debutom autorov zo štúdia Teku Studios a tí nemajú ešte toľko skúsenosti s tým, ako vlastne komunikovať hráčovi hádanky, aby ho nefrustrovali a neriešil ich tak nakoniec systémom použitia všetkého na všetko.

Nemyslím tým, že by v Candle na každom kroku mala byť pomôcka s riešením aktuálnej hádanky. Ale zase nemá hlavu ani pätu to, že riešenie hádanky so šamanskými postavičkami a ich polohou nájdete na úplne nesúvisiacom mieste o niekoľko obrazoviek ďalej. A to je len jeden z mnohých príkladov, ktoré sa ťahajú niekoľko hodín naprieč celou hrou. Ak si zoberiete do úvahy, že sú jednotlivé hádanky pomerne rozťahané, to isté platí aj pre ich riešenia. Beháte hore a dole medzi lokalitami, snažíte sa nájsť nejakú skryté drobnosť na obrazovke, či použiť všetko na všetko. Neodmeňuje to, nemáte dojem, že ste niečo vyriešili svojim umom, ale skôr šťastím. A to je pocit, ktorý od adventúry nechcete.

Bežne adventúry neprinášajú pocit akútneho nebezpečenstva, kedy vašej postavičke reálne niečo hrozí. Prinajhoršom sa len niekde zaseknete. Tu môžete aj zomrieť. A zomierať aj budete. Mnohými spôsobmi. Zabije vás pád, zabije vás žaba, rozpučí vás obrovská skala, no a často vás chytia aj samotní nepriatelia, ktorí sa s vami rozhodne nemaznajú. Našťastie sú checkpointy v hre umiestnené pomerne husto, takže je hra pripravená na to, že v nej hráč bude pomerne často zomierať.

Na niektoré miesta si svoj plameň nemôžete zobrať.



A kým v niektorých oblastiach hra kolíše, úplne exceluje v oblasti výtvarného spracovania, ktoré je jednoducho krásne a očarujúce. Celý svet bol kreslený ručne, pripomína krásne vodové maľby, je neuveriteľne bohatý aj na drobné vizuálne detaily a do toho všetkého je primiešaná aj estetika domorodých kmeňov. Rovnako pekne sú štylizované aj postavičky a bytosti, ktoré stretnete. Nezaostáva ani rozprávač s naozaj charizmatickým prejavom, ktorý celej hre dodáva vážnosť a nádych povesti. Pekne ku hre sedí aj hudba, ktorá síce nie je práve zapamätateľná, ale pekne sedí k náladám a scénam, ktoré sa pred vami otvoria. Dotvára tak celkovú atmosféru a nenápadne jej pomáha z pozadia.

Candle: The Power of the Flame nie je drahou hrou a dokonca by sa dalo povedať, že za svoje peniaze dostanete slušnú hernú dobu. Tá sa, samozrejme, odvíja od vašej šikovnosti vo veľkej miere, no takých 8-10 hodín tu pohodlne strávite. Problémom však je, že aj keď by ste sa po celú tú dobu pri hre veľmi radi bavili, nie vždy to tak bude. Pritom hru ťahajú dole aj niektoré prvky, ktoré by mali fungovať presne naopak. Na debut to však rozhodne nie je zlé a nemusíte čakať ani na akciu vďaka sympatickej cene. Len musíte počítať s tým, že je hra skôr náročnejšia a nevie až tak dobre využívať všetky svoje výrazové prostriedky na odprezentovanie hádaniek.


napísal matus_ace 7.2.2019



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.