LUMINES REMASTERED

LUMINES REMASTERED

8.0

Kocky, ktoré majú stále svoje čaro

Recenzia na Switch verziu

Lumines alias hudobný Tetris, to je taká handheldová klasika. Prvý diel vyšiel na PSP a bol parádnou ukážkou konceptu. Stačilo si len raz vyskúšať prvú hru: naštartovala sa obrazovka, do rytmu začala hrať výborne vybraná hudba a už ste ukladali 2x2 kocky na ploche.

Cieľ jednoduchý: dať dokopy vždy 2x2 kocky jednej farby (sú tam iba dve – ak padla rovno štvorka rovnakej farby, mali ste to vybavené hneď), no ešte rýchlejšie hranie spočíva v ukladaní kociek do riadkov a stĺpcov. Keď sa vám ich podarilo zložiť dosť, postúpili ste automaticky do ďalšieho levelu, tam sa už zmenila aj hudba, grafika (prostredie) a spolu s nimi aj tempo.

Cieľom bolo prejsť celú hru, aby ste na jeden hlt prešli všetkými prostrediami a hudobnými skladbami – a opäť sa dostali k prvej. Zdanlivo nekončiaci rad hudobných trackov sa postaral o permanentnú zmenu a záležalo na vás i motivácii ako ďaleko sa dostanete. Občas vás prekvapila rýchlejšia muzika (a kocky padajú do rytmu) a nestačili ste ich skladať, alebo ste sami stavili na zbrklý, riskantný postup, ktorý sa vám neskôr vypomstil a nabehol nápis Game Over. Vďaka handheldovej náture a možnosti mať hru so sebou si Lumines vybudovali kult nasledovaný ďalšími časťami na PSP, Vita, ale aj domáce konzoly PS2, PS3 a X360...

Lumines Remastered je HD prerábka úplne prvej časti, ktorá štartovala spolu ako launch titul pre PSP vo všetkých regiónoch: Japonci ju dostali v decembri 2004, USA v marci 2005, my v septembri 2005. A kto tento prvý diel hral a naštartuje ho na novej, výkonnejšej konzole, veľmi rýchlo ho prepadne pocit déjà vu, lebo všetky skiny, skladby i prostredia sú rovnaké a hrateľnosť sa nezmenila. To je dobrá správa pre pamätníkov, ale ani nováčikovia sa nemusia báť - grafická i hudobná stránka je bohatá.


Sila Lumines však pre znalcov série spočíva skôr v soundtracku. Kto si odohral aspoň tri diely, sám si už za tie roky vytipoval favorita, ktorý mu sadol najviac (mne osobne diel Electronic Symphony na Vita). Je to dané silnými skladbami, ktoré sa vám zaryjú do pamäte a najmä sa počas kontinuálnej drvenice učíte ich poradie a tempo – potom sa už viete rozpamätať, že napríklad siedme prostredie je rýchlejšie ako tie predtým a treba ich nejako prežiť, lebo ôsme už bude pokojnejšie. Hra je nemilosrdná v tom, že negraduje iba obyčajným spôsobom – raz fukne rýchlejšiu skladbu, potom voľnejšiu a vy sa medzičasom boríte s naukladanými kockami do polovice obrazovky. Hrá sa na ploche 16x10.

Načasovanie do rytmu a BPM skladieb je esenciálne: z ľavej strany do pravej sa hýbe vertikálna čiara, ktorá vám po dotyku vyčistí všetko, čo je aktuálne rovnako farebne zložené. Štýl i načasovanie si treba zapamätať, občas zariskovať a spojiť niečo na poslednú chvíľu, inokedy ísť na istotu. Neznamená to, že sa musíte učiť celé skladby, ale každá vedomosť poteší, najmä keď sa odhodláte v hlavnom móde ísť dlhé seansy. Výhoda recenzovanej Switch verzie je jasná: môžete si hru hocikedy zastaviť, dať si napríklad 10 prostredí a potom vydýchnuť. Niekedy to padne vhod, ak sa vám krížia oči zo všetkých farieb. Alebo ak nemáte čas na celý mód, no túžite ho predsa len raz celý úspešne otočiť.

Lumines Remastered pretavili jeden herný koncept do viacerých módov. Ústredný Challenge Mode je hlavnou porciou, kde sa snažíte otočiť všetky skladby na jedno zahratie. Skin Edit je váš vlastný mód, kde ťažíte z nadobudnutých skladieb, môžete si urobiť vlastný playlist a ten si zahrať. Celkom dobrým tréningom je Time Attack, kde sa snažíte za 60, 180 či 300 sekúnd poskladať čo najviac kociek – tým vaším najväčším súperom môžete byť vy sami (prípadne partia, ktorá sa strieda pri jednej konzole). Ak by sa mala pri jednej konzole stretnúť aspoň dvojica hráčov, ideálny mód je 2P, kde stačí vytasiť oba Joy-Con ovládače a rozdať si to na jednej obrazovke.

Ak budete hrať predsa len sami, no budete túžiť po meraní síl, stále sa núka Vs. CPU Mode, kde sa dostanete na jedinú obrazovku rozdelenú na dve polovice a čím ste úspešnejší, tým viac zatláčate toho druhého na menšiu plochu, limitujete ho v priestore a znižujete jeho šance na ukladanie kociek. To je potom víťazná stratégia – kto prevalcuje toho druhého, vyhráva level a môžete ísť do ďalšieho.

A ak budete už dostatočne skúsení z vyšších módov a otočíte napríklad Challenge viac ráz, potom sa dá opáčiť dvojica, ktorá je veľmi rýchla a pomerne náročná, no relatívne hravá. Puzzle mód dá úlohy typu poskladaj istý tvar (kríž, plusko, niečo zložitejšie) za 1 až 3 minúty. Je to šikovná variácia, no nie veľmi jednoduchá, lebo v zadaní sa ďalej píše, že vedľa želaného obrazcu musia byť iba kocky iných farieb. Čo je veľká výzva, lebo niekedy ste radi, že vôbec postavíte obrazec, keď vám padajú vhodné kocky a keď ho už máte, zrazu zistíte, že na jednom-dvoch miestach sú kocky tej istej farby a tým pádom vám hra zložený obrazec neuzná! Musíte teda šalamúnsky (a pomerne rýchlo) rozlúsknuť ako ukladať padajúce kocky, tvoriť vzorce – čo zahodiť vedľa a čo brať na hlavný obrazec. Ak sa vám podarí prelúskať niektoré puzzle aj na desiaty pokus, budete radi.

Misie sú iného razenia, no podobne nemilosrdné. Dostanete vopred danú situáciu, padajúce kocky a už ich iba treba uložiť na správne miesto. Zdá sa to celkom lahodné, no limity sú občas prísnejšie ako pri Puzzle – napríklad urobiť všetko v jedinom ťahu. Môžete si vybrať z prvej várky, no k ďalším sa už dá dopracovať až cez úspechy v iných kolách.

Na pohľad nie je módov málo a je celkom obdivuhodné vidieť, koľko sa dá vyťažiť z jedného štýlu. Tie variácie vás dokážu zabaviť dlhé hodiny, ak budete mať trpezlivosť dať si aj päť-šesť ráz reštart istej úrovne alebo sa nevzdáte pri tuctoch pokusoch poskladať konečne ten vzorec X.


Lumines Remastered vyšli najnovšie na PS4, Xbox One, PC a recenzovaný Switch. Podľa očakávaní sa zlepšil vizuál a navyše pekne narástol aj bitrate skladieb, čo je veľké pozitívum – z nižšej kvality na PSP sa dostávame do vyšších hladín kvality. A napokon treba pochváliť aj spomínaný Switch za šancu dať si pauzu od hry a aj očakávané nasadenie dvojice Joy-Con ovládačov pre lokálny multiplayer. A ak budete hrať sólo, rozhodne si zapnite HD Rumble, ktorý vám poriadne rozvibruje levely v rukách – je to síce spočiatku trošku rušivý element, no keď si naň zvyknete, objavíte Lumines v novej sfére.

Tetsuya Mizuguchi má rád hudbu a puzzle a dokáže ich zmixovať do parádnych celkov. Lumines Remastered príliš nestarnú a aj po 14 rokoch vás vedia opakovane baviť. Non-stop si ich možno púšťať dookola. Podobne ako aj PSP či Vita verzie, aj táto má ambíciu ostať na vašej konzole ešte dlho a stať sa tým evergreenon, po ktorom siahnete z nostalgie alebo len tak, keď si na dobrú noc chcete dať jednu klasiku.


napísal Korec 10.10.2018
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
8.0
Vo svete
8.3
Ohodnotiť
LUMINES REMASTERED
+ osvedčená hrateľnosť
+ prepojenie hudby, logiky a štýlu
+ dynamická premenlivá grafika
+ kvalitný hudobný podklad
+ ponuka módov pre sólo hráča
- menej možností pre multiplayer
- pre istú časť hráčov už stará muzika


RECENZIE HRÁČOV
PSP

Vývoj: Ubisoft / Q Entertainment
Štýl: logická
Dátum vydania:  2005
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19515)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk