SWORD ART ONLINE: FATAL BULLET

SWORD ART ONLINE: FATAL BULLET

7.0

Viac akcie, viac nových zážitkov

Recenzia na PS4 verziu

Sword Art Online je silná japonská séria tradične previazaná s anime, mangou či novelami. Paralelne sa objavujú aj jej videoherné adaptácie v rozličnej podobe – vyšli už tri RPG, cross-over s inou sériou (Accel World vs. SOA) a najnovšie sa posúvame do akčného žánru. Sword Art Online sa odohráva vo viacerých videoherných svetoch, preto na hráča môže pôsobiť sčasti ako metahra, respektíve čerpá výrazné inšpirácie vo videohrách – hráte hru odohrávajúcu sa vo videohre. A Sword Art Online ponúka rôzne svety. Zatiaľ čo trojica RPG sa venovala skôr hutným prvkom a bludiskám, kde sa tasili meče a používali kúzla, nový diel Fatal Bullet nás berie do akčne zameraného sveta Gun Gale Online.

Má to veľkú výhodu pre tých, čo nehrali žiadneho predchodcu – samostatný svet, osobitné znalosti. Nemusíte si zrazu naštudovať x zväzkov, aby ste chápali, kde sa hra odohráva a čo je v nej osudové či podstatné. Dostanete nového hrdinu, ktorý prichádza do virtuálneho sveta, aby sa spolu s kamošom dostali do boja, objavíte spoločníka menom ArFA-sys, hľadáte spôsob, ako odomknúť ďalšie časti hry. Dlhý čas sa venujete svojej partii, spoznávate charaktery postáv a problémy, no neskôr sa objaví aj Kirito a jeho skupina, čo sú postavy z iných hier. Ich zásahy do deja trošku mútia vodu a hoci majú vedľajšiu úlohu, nováčikovia len ťažko odhadnú, či s nimi majú rátať ďalej a čo je ich poslaním. To, že tu skôr pomrkávajú na fanúšikov, odhadne iba časť hráčov, ostatní budú prekvapivo zízať na dialógy a posuny. Okolo Kirita sa točia viaceré dejové zábery, aby sa séria prepojila s inými hrami a je to milý bonus.

Fatal Bullet má akoby dve časti – objavujete zákutia vesmírnej lode SBC Flugel a chcete pochopiť jej záhadu. Súčasne sa pustíte do osobných príbehov i vzťahov jednotlivých členov, čo vedie k lepšiemu spracovaniu celého kontextu. Bez neho by sa hra znížila na bežnú prestrelku, no tu sa staráte o avatara, jeho partiu a aj o ArFAsys, dá sa upgradovať a slúži vám ako banka či na ďalšie účely. Z lode vyrazíte na potrebné misie a plníte rozličné úlohy, za ktoré získavate popularitu a rozširujete si pole možností. Platí to aj pre výber členov do partie – putujete spravidla vo štvorici.

Sword Art Online: Fatal Bullet
Sword Art Online: Fatal Bullet Cieľ mám na muške.
Cieľ mám na muške.


Sword Art Online: Fatal Bullet Nechýbajú efektívne schopnosti.
Nechýbajú efektívne schopnosti.


Sword Art Online: Fatal Bullet Ste naozaj pripravení na smrť?
Ste naozaj pripravení na smrť?





SOA sa po prvý raz vymanila z RPG žánru, takže sa stará o niektoré atribúty väčšmi ako o iné. Cítiť to už pri objavovaní sveta (nie je taký robustný), voľbe súbojového systému (dôraz sa kladie viac na zbrane a boj z diaľky, nie meče a mágiu) a napokon aj vývoji postáv s ich schopnosťami. Systém úloh zodpovedá prestrelke z pohľadu tretej osoby, no najviac cítiť snahu o odlišnú bojovú taktiku. Niektorí sa trošku smejú, že Fatal Bullet pripomína japonské Destiny, no miestami sa azda trafí do štýlu. V praxi to znamená, že ak hrávate akčné hry a MMO, budete sa tu cítiť lepšie ako viacerí RPG veteráni.

Súbojový systém ráta s tým, že nepriateľov odpálite na diaľku, čomu je prispôsobený celý arzenál. Pálite z diaľky, sledujete si muníciu a aký efekt máte na nepriateľov. Paralelne sledujete ich údery či pokusy o buff, mágiu alebo liečenie a snažíte sa ich zastaviť, občas ísť do protiútoku. Nie je tu žiadny systém krytia, čím sa zvyšuje dynamika. Aj keď sa zdá, že odstup znižuje intenzitu bojov, pri zarátaní rôznych efektov je bojová vrava silná – máte čo robiť a to ste v partii. Musíte si zvyknúť na viaceré pravidlá a ostať v pohybe, nielen horizontálne, ale aj vertikálne. Fatal Bullet využíva vyvýšené miesta či úseky, kam sa možno dostať vďaka vystreľovaciemu háku. Na rozdiel od mnohých západných titulov majú Japonci radi rýchle tempo, bleskovú taktiku a tú uplatňujú v akcii aj pri bossoch.

MMO hrateľnosť vychádzajúca z metahry tu ostala. Pustíte sa do súbojov v online štýle, no hra rada simuluje vašich kamošov či celkový kolorit. Zapájate sa do PvE či PvP súbojov, no pozor, je to celé ovládané AI, takže či ste v PvE (hráč proti prostrediu, t.j. existujúcim nepriateľom či bossom, tu hra pripomína bežné súboje a prieskum) alebo PvP (hráč proti hráčovi, no aj ten je iba umelo vytvorený, má blízko k deathmatchu), snažíte sa uštedriť nepriateľom či hráčom najviac zásahov a celé to vyhrať. Stále platí, že MMO využíva veľa metaprístupu: vtipkuje sa o deji, naháňa sa najlepšia korisť a všetci si uvedomujú, že sú v simulovanej hre. Čím skôr to pochopíte, tým ľahšie prídete SOA na chuť.

Čo je dôležité pre vás: postup na vyššie levely, vývojový strom schopností, poriadna korisť a tým pádom lepšie zbrane pre väčšie boje. Modifikácia zbraní je čistá droga, vrátane investícií bodov a mapovania štatistík. Čaká vás parádna palebná sila: pušky, brokovnice, guľomety, raketomety a iné chuťovky. Kolobeh je jasný: za boje získate skúsenosti, ktoré si pretavíte do vyššieho levelu a na ňom posilňujete schopnosti ako silu či vitalitu. Na zbrane sa vzťahujú potrebné požiadavky, ktoré musí postava splniť. Cibríte si aj schopnosti, ktoré sú prepojené na zbrane. Niektoré sú univerzálne a získate ich pri každej zbrani, určité sa vzťahujú iba k vybraným kúskom. Neexistuje jediná zbraň vhodná pre všetky súboje, podľa typov nepriateľov sa budete pokúšať o výmenu či využívanie podľa potreby, skúsenosti môžu zavážiť, ktorú si zobrať.

Pokiaľ ide o akčné nasadenie, misie sa odohrávajú v otvorených priestranstvách, zatiaľ čo bludiská sú lineárne púte k silným skupinám nepriateľom i bossom. V bežných misiách máte viac možností: boj s oponentmi sa rozšíri aj o hľadanie predmetov v truhliciach, občas máte stanovený cieľ za odmenu. Otvorené miesta sú fajn, no ich problém je, že sú posiate protivníkmi, ktorí po vás okamžite pália. Je úplne jedno, na akom sú leveli, pustia sa do vás, aj keď nemajú šancu a ich obnovovanie býva rapídne rýchle. V praxi to znamená, že cieľov je stále dosť. No hra vám uľahčí ich elimináciu vďaka šikovnému asistentovi – označíte cieľ a páli po ňom skupina.

Bludiská sú intenzívnejší akčný zážitok, no ich dizajn veľmi neprekvapí. Variuje stále tú istú tému (dlhé koridory, opustené priestory, štipka futurizmu), zapotíte sa už na ceste k bossovi kvôli kvantite cieľov a samotní šéfkovia vám dajú zabrať podobne ako v MMO – treba objaviť slabiny, mapovať ich schopnosti, vyhútať taktiku a potom sa do nich pustiť. Bojujete dlho, nie vždy víťazíte na prvý raz, no istým spôsobom vám troška frustrácie pri bossoch pomôže oceniť súbojový systém  - namiesto stoviek iných nepriateľov zameranie sa na konkrétny cieľ neraz aj vyčistí obrazovku od bojovej vravy.

Sword Art Online: Fatal Bullet
Sword Art Online: Fatal Bullet Začína tu byť horúco.
Začína tu byť horúco.


Sword Art Online: Fatal Bullet Útok z výšky poskytuje taktickú výhodu.
Útok z výšky poskytuje taktickú výhodu.


Sword Art Online: Fatal Bullet Počkaj, ja som nevedel, že spáva aj s tebou.
Počkaj, ja som nevedel, že spáva aj s tebou.





A hoci sme stále na poli akčnej hr z pohľadu tretej osobyy s taktickým bojom, RPG prvky sa tu objavujú dosť často. Pri vývoji postáv, pri práci s výbavou, vylepšovaní partie, voľbe zbraní a napokon aj makačka v bludisku pripomína skôr RPG záťahy ako bežné akcie. Určite si nemýľte Sword Art Online s Devil May Cry, Bayonettou či inými frenetickými akciami – partia, svet a systém majú od nich ďaleko.

Grafika je štylizovaná, nesnaží sa o výraznú mieru realizmu, engine fandí rôznym púštnym oblastiam, veľkým mestám a jedine bludiská či interiéry sa po čase okukajú. Recenzovaná PS4 verzia vyzerá solídne, no podobne ako minulé tituly sa nesnaží o vysokú mieru detailu prostredí, skôr stavila na kvalitné postavy a rýchlosť, čo je potrebná pri súbojoch a občas si všimnete aj veľa efektov. Zvuková stránka má gro v japončine, čo môže prekvapiť niektorých hráčov, no prospieva celkovému univerzu. Namiesto ukričanej angličtiny s rôznymi prízvukmi dostanete jediný originál a titulky.

Sword Art Online: Fatal Bullet je prvou akčnou hrou v tomto univerze a posúva hranice ďalej, čo bude imponovať istej časti hráčov milujúcich dynamickú akciu, široké spektrum zbraní i koristi. Súčasne sa vzďaľuje od pôvodnej RPG línie, no nie je to na škodu – dokáže alternovať, ukázať iný svet, pravidlá a zabaviť 20 hodín. A milovníci série by sa nemuseli báť vykročiť inam – niektoré misie so starými známymi sú šité presne na mieru tejto cieľovky. SOA má za sebou 5 hier a stále má čo ponúknuť.


napísal Korec 10.5.2018
Páči sa mi! (+2)
7.0
Vo svete
6.4
Ohodnotiť
SWORD ART ONLINE: FATAL BULLET
+ dynamický súbojový systém
+ solídna štruktúra misií
+ kombinácia nových i známych postáv
+ metaprvky pre fanúšikov
- po čase generické prostredia a náplň
- podobný dizajn bludísk


RECENZIE HRÁČOV
Sword Art Online: Fatal Bullet
7.0
RAVENJA    20.4.2018
Pri písaní tejo recenzie som sa musel trošku odosobniť, pretože SAO je moja srdcovka. Tak t...prečítať celé
PC
PS4
Xbox One

Vývoj: Bandai Namco / Dimps
Štýl: Akcia / RPG
Dátum vydania:  2018
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Remake (0)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19851)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk