5.5

Doom VFR


Dokáže Doom zaujať aj vo virtuálnej realite?

Recenzia pre PC, PS4
atmosféra základne
brtuálna akcia, dobré zbrane
retro levely z pôvodného Dooma
nevyužitý potenciál akcie, príliš zdĺhavé presuny
nič pre citlivých na rýchly pohyb vo VR
zle navrhnuté ovládanie
chýbajú čisto akčné módy hry


Bethesda sa rozhodla, že skúsi na VR zarobiť a vydáva svoje hry skonvertované do VR ako samostatné tituly. Ponúkla čisté VR porty na Skyrim a Fallout 4 a zdalo sa, že aj Doom bude podobný. S ním sa však pohrala viac a ponúkla niečo viac upravené pre virtuálnu realitu. Bude to však stačiť?

Doom VFR sa dostaneme do príbehu posledného z prežívajúcich ľudí na marsovskej základni, ktorý sa po invázii démonov snaží zatvoriť portál do pekla raz a navždy. Presnejšie bude cez virtuálnu realitu, podobne ako my, ovládať svoju holografickú verziu. Nečakajte tam žiadny hlbší príbeh, len cestu krížom cez známu základňu. Spolu to bude séria levelov, ktorú prejdete približne za tri a pol hodiny s pekným bonusom, a to pridaním retro levelov pôvodnej Doom hry, ktoré si takto môžete vychutnať vo virtuálnej realite.  

Retro levely sú asi najlepší prídavok k inak relatívne pomalej VR hre. Osobne to posledné, čo vo virtuálnej realite chcem, je tráviť čas chodením po chodbách. Nepochopil som zámer tvorcov, ktorí majú parádny akčný a brutálny základ a namiesto toho, aby ponúkli peknú porciu intenzívnej akcie, pridali tam zbytočné pobehovanie po chodbách. Cítiť z toho, akoby chceli ponúknuť štýl interaktívnej prehliadky. Niektorí autori sa o to vo VR tituloch snažia, keďže je tam z prostredia úplne iný zážitok, ale presne toto je značka, kde to skutočne nie je potrebné. Načo si budem pozerať sochy bojovníkov alebo VR modely nepriateľov?  Na to mohli vývojári spraviť samostatný mód. 

Vitajte v samotnom pekle. A toto ste vy.



Samotná kampaň je rozdelená do série levelov, ktoré vás prevedú časťou základne a vždy vyústia do veľkého boja na konci každého z nich. Nečakajte od toho nič inovatívne vo virtuálnej realite ani v Doom univerze. Jediná novinka sa spája s možnosťami pohybu. Pohybujete sa totiž pre VR štandardným teleportovaním v prostredí s prídavkom uhýbania sa do strán. Zaujímavosťou ale  je, že teleport môžete využiť aj na boj, ak totiž nepriateľa rozstrieľate do stavu, kedy je omráčený, môžete sa do neho teleportovať a roztrhnúť ho zvnútra. Je to ako zakončovacie údery v pôvodnej hre.

Zdalo sa mi však, že práve z tohto dôvodu spravili autori nepriateľov príliš odolnými a pocit z ich zabíjania nie je až taký dobrý, aký by mohol byť. Pred poslednými strelami totiž zamrznú a čakajú, či ich ešte dostrieľate, alebo sa do nich teleportujete. Je to také zvláštne utlmenie akcie. Napriek tomu si kompletnú paletu nepriateľov a slušnú ponuku zbraní aj s ich vylepšeniami doslova vychutnáte. Pri akcii je to veľmi dobrý zážitok, len škoda, že toto nebolo prioritou hry. Skôr sa zdá, že si autori dali za cieľ vytvoriť novú hlavnú postavu, ktorá vám bude všetko komentovať, pričom jediné čo od nej chcete, je, aby bola ticho ako správny Doom Guy.

Hru teda prejdete za pár hodín a následne môžete len hľadať zberateľské veci, ktoré si viete vo virtuálke detailnejšie obzrieť a rotovať. Pozitívom je možnosť prejsť spomínané originálne Doom levely a zažiť trochu nostalgie. Veľmi tu chýbajú doplnkové módy, kde by po vás šli vlny nepriateľov alebo čisto intenzívne arkádové vystrieľavanie nepriateľov, ktoré by dokázali lepšie zachytiť podstatu Doom univerza. Hlavne by to boli veľmi dobré prvky na uvítanie príležitostných hráčov. Nikomu, komu dáte VR vyskúšať, sa nebude chcieť blúdiť po prostrediach, aby po desiatich minútach našiel prvých nepriateľov. Toto by mal byť aj základ každého akčného VR titulu. V momentálnom štádiu je VR stále namáhavé a málokto s ním vydrží hrať dlhšie.

Technologicky na tom hra nie je zle. Hoci vo virtuálke máme aj krajšie hry, Doom ma svoju špecifickú atmosféru, a vychutnáte si detailné prostredia, zbrane a aj nepriateľov. Je to pekné, ale musíte mať na to dobrú grafickú kartu, možno až veľmi dobrú. Engine to veľmi nestíha a ani GTX 1080ti neponúka čistú kvalitu. Ja som sa musel uspokojiť s GTX 970, kde sú nastavené zrejme najnižšie detaily a rozlíšenie. Hlavným problém bolo, že nízke rozlíšenie maskuje rozmazávanie prostredia v diaľke, čo veľmi znižuje detaily a zdá sa vám, že ste krátkozrakí.  Druhým problémom je to, že všetko je preportované zo štandardnej hry a vo VR to nie je práve najlepšie. Efekty sa tu musia robiť inakšie, aby vám hneď neprišlo zle. Čo veľmi pravdepodobne aj príde. Engine alebo celé to spracovanie je veľmi náročné na mozog a aj keď nemám problém hrať VR dlho, tu som si musel dávať prestávky.

Väčšia škoda je, že hra nemá na PC natívne locomotion ovládanie, a teda voľný pohyb, môžete sa pohybovať uhýbaním po skokoch alebo teleportom. Ak chcete plynulý pohyb, musíte si skombinovať alebo premapovať ovládanie z klavesnice na Vive ovládače, ale tam vám potom niektoré funkcie vypadnú. Podobne je to na PS4, kde PS VR má hra rovnaké ovládanie, môžete síce použiť obmedzené ovládanie gamepadom ale tiež prídete o možnosti. Najlepšie je použiť Aim ovládač, ktorý má lepšie ovládanie pohybu, ale problém je, že ho musíte držať dvomi rukami a jedna vám tak v hre bude lietať vo vzduchu. Celé ovládanie teda končí ako nedotiahnuté a špeciálne pre takúto rýchlu akciu je to problém. 

Celkovo je škoda, že sa Bethesda rozhodla spraviť takýto rýchly cashgrab vo virtuálnej realite. Pripravila síce tri veľké tituly pre virtuálku, ale ani jeden z nich nie je skutočný VR titul. Všetko sú to rýchle porty, ktoré mali byť free doplnkami k plným hrám. A aj keď sa s Doomom pohrali najviac, nie je to ten pravý VR zážitok a nie je hodný 30 dolárov. Je to škoda, lebo tieto hry sú síce lákadlom, ale nie dobrou vizitkou pre VR. Je tu zlé ovládanie, celé je to náročné na dlhšie hranie a kampaň je zle navrhnutá a prešipokovaná často nudnými prechodmi. Veľmi mi tu chýbali dodatočné módy, v ktorých by si mohol človek len zastrieľať a lepšie si vychutnať brutalitu ako aj celú virtuálnu realitu.

Prostredia síce majú detaily, ale zrejme podľa výkonu grafiky sa prostredie automaticky rozmazáva. Zdá sa, akoby ste boli krátkozrakými.




Hardverové požiadavky:
Minimum: CPU Intel Core i5-4590, 8 GB RAM, GeForce GTX 1070, HTC VIVE, Win 7 (64-bit)



napísal saver 20.12.2017



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2018 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.