6.0

Driveclub VR


Sadnite za volant miliónových áut

Recenzia pre PS4
bohatá ponuka
sugestívnosť, ešte viac zvýraznená dobrou podporou volantov
interiéry
sociálne prvky
silný multiplayer
kompromisy, ktoré sa podpísali na vizuále, zvuku a jazde
chýba hudba
autori úplne vynechali efekty počasia


Trvalo dlho, kým Driveclub dokázal využiť svoj potenciál. Hra mala byť launch titulom PS4 a bola jedným z najväčších lákadiel na kúpu novej konzoly od Sony. Sľubovala zábavné jazdenie, silné sociálne prvky vyplývajúce už z názvu, no aj parádnu grafiku, ktorá ťažila z výkonu nového hardvéru. Po niekoľkých odkladoch sme sa jej dočkali až rok po vydaní konzoly a ani takýto výrazný posun termínu sa nepostaral o to, aby sme v skutočnosti dostali to, čo autori sľubovali. Hra zaostávala za očakávaniami a odniesla si zmiešané hodnotenia.

Postupne sa však hra vypracovala na kvalitnú racingovku, no to už nedokázalo zachrániť jej autorov z Evolution štúdia, ktoré Sony zatvorilo. Vývojári prešli do Codemasters, no ich odkaz ďalej žije. Hlavná hra sa nedávno dočkala poslednej veľkej aktualizácie, no najmä Sony pri štarte svojho PS VR systému stavili práve na značku Driveclub, aby hráčov priviedli do sveta virtuálnej reality. A kým pôvodná hra lákala milióny hráčov ku konzole, teraz to tak môže byť aj v prípade VR. Driveclub VR je silným titulom, skvelým na prezentáciu, no ani on, bohužiaľ, nenapĺňa svoj potenciál.

Možno sa natíska myšlienka, že Driveclub VR je len pôvodnou hrou, ktorú autori mierne upravili pre potreby virtuálnej reality. A sčasti je to možno aj pravda hneď v niekoľkých oblastiach. No na druhej strane, ak dobre poznáte pôvodnú hru, VR verzia vám bude pripadať povedomá, no nie totožná. Zážitok z nej je úplne iný a nielen v zmysle toho, že hru hráte s prilbou na hlave. Hra bola upravená v mnohých aspektoch. Niektoré sú viditeľné na prvý pohľad, iné zas cítite na prvý dotyk, na ďalšie si musíte zajazdiť trošku dlhšie.

Do hry sa dá skutočne ponoriť.



To, že hra na prvý pohľad vyzerá rovnako ako jej starší súrodenec, asi netreba zvlášť zdôrazňovať. Menu, vizuálny ráz, rozhranie, to všetko je jedna k jednej s tým, čo už dobre poznáte. No aj keď je obrovská porcia obsahu totožná s pôvodnou hrou (prakticky takmer celý), sú to oddelené tituly. Ak ste teda náhodou počítali s tým, že si prenesiete nejaké svoje údaje či uložené pozície a budete pokračovať, musím vás sklamať. V Driveclub VR začínate od úplného začiatku. Na konte máte 0 skúsenostných bodov a aj váš klub si musíte založiť znova. To isté platí aj pre také drobnosti, ako sú napríklad polepy, ktoré si tiež neviete preniesť.

To však nie je taká prekážka a snáď ani pre najväčších Driveclub veteránov. Jednoducho si všetko prejdete a odomknete od začiatku. Toho obsahu je tu naozaj dosť - čo sa týka tratí a aj áut. Niežeby tu neboli hry, ktoré toho ponúknu viac, no pri hraní sa nebudete sťažovať na to, že by vám to  bolo málo. Eventov je tu dostatok, sú tu aj výzvy a čaká vás niekoľko typov pretekov, či už proti umelej inteligencii, drifty, alebo aj časovky. Každý event má niekoľko úloh, ktoré by ste mali splniť a za každú získate hviezdu. Na postup potrebujete aspoň jednu, pričom získané hviezdy vás posunú ďalej.

A za vaše výsledky ste odmeňovaní aj skúsenostnými bodmi. Rovnako ako v pôvodnej hre ani tu sa k autám nedopracujete žiadnou kúpou do garáže, ale odomknutím pomocou vášho progresu. Levelujete sa ako jazdec, levelujete svoj klub, no levelovať sa môžete aj vďaka vernosti istým značkám a autám. A úprimne povedané, postupom času je to práve progres, ktorý odráža preč stereotyp. V tejto hre sa pritom javí byť progres o niečo plynulejší a rýchlejší. Hru to trošku lepšie balansuje, aby vás dlhšie dokázala udržať - najmä pri jazdení v kariére.

Čo sa týka áut, Driveclub VR ponúka naozaj pestrú paletu, ktorá vás prevedie od štandardných a základných vozov, ako je Mini, Golf a podobne. Postupne prejdete cez nemecké automobilky až k športom a superšportom, pričom vrcholom hernej ponuky sú hyperautá. Značiek je tu veľa, modelov tiež, v každých pretekoch si teda vyberie snáď každý z vás. Trate sú fiktívne, ale zasadené do rôznych kútov sveta, pričom využívajú zaužívané stereotypy. Takže napríklad v Japonsku jazdíte pod stromami s opadajúcimi listami a užívate si známu architektúru. Takto vás hra prevedie rôznymi typmi prostredí, od prašných, cez mestá, zasnežené hory a ďalšie.

Driveclub VR opäť stavia na silných sociálnych elementoch, ktorými je hra pretkaná. Priamo v pretekoch máte isté výzvy, napríklad sa musíte držať ideálnej stopy, driftovať, či dosiahnuť čo najvyššiu rýchlosť. Ihneď vás hra porovnáva s ostatnými hráčmi vo svete. Máte tu však aj výzvy, ktoré môžete prijať, či poslať iným hráčom. Združovať sa môžete v kluboch, pričom si viete založiť vlastný, určiť jeho farby, názov a podobne (náš nájdete pod názvom SectorSK). Aj vizuály klubov si postupne odomykáte herným progresom. No a nechýba tu ani online multiplayerový komponent, ktorý je opäť silný a chytí vás pravdepodobne ešte viac ako kariéra.

Samotné jazdenie je ale jedným z kameňov úrazu hry. Je to arkáda, ale to nie je samo osebe zlé. Problém je v tom, že aj jazdný model musel pristúpiť na kompromisy kvôli tomu, aby hra bežala vo virtuálnej realite. Je viac arkádový ako v pôvodnej hre, autá viac kĺžu, nesprávajú sa reálne, je to celé až príliš jednoduché. Autá nedokážete prevrátiť na strechu, môžete viac jazdiť od zvodidla k zvodidlu. Jednoducho veci, ktoré skúsení virtuálni jazdci v hrách nevidia radi. Zabavíte sa, ale skôr krátkodobo a chceli by ste niečo viac. Tomu boli prispôsobené aj penalizácie, ktoré sú teraz viac benevolentné a aj umelá inteligencia vás tu a tam počká, no vie vás aj dobehnúť.

A v kompromisoch pokračujeme. Driveclub bol výstavnou skriňou vizuálu na PS4 a doteraz je to tam jedna z najkrajších hier. VR ale vyzerá ako hra generačne umiestnená niekde medzi PS2 a PS3. Veľa vecí je tu rozmazaných, okolie tratí je naozaj škaredé, objekty vám doskakujú tesne pred nosom a aj práca so svetlom je slabšia. Prakticky len interiéry áut stoja za to a naozaj si ich budete užívať, pričom sa v nich neraz budete len tak obzerať a vychutnávať si to. Pôvodná hra bodovala aj ozvučením áut, no to je taktiež downgradované. Audio síce funguje v 3D s kvalitnými slúchadlami na ušiach, ale už nezažijete ten pocit, keď sa vám zo zvuku motora zježili chlpy. Osobne mi stále v hre chýba kvalitná hudba, ktorá by ma v pretekoch dokázala poriadne rozpumpovať.

Ale vás určite najviac zaujíma, ako sa to hrá s PS VR. Musím povedať, že hoci má s hrou mnoho ľudí problémy (aj priatelia pri nej zažili točenie hlavy), bol som s ňou veľmi spokojný. Po niekoľkých hodinách jazdenia síce oči zjavne trpia, no stále je to prekvapivo dobrý zážitok. Aj napriek tomu, že sa rútite závratnými rýchlosťami do zákrut a svet okolo sa mihá v oknách a spätných zrkadlách. Hra je skutočne sugestívna a v tom boduje. Pozíciu súperov si budete sledovať pozretím do zrkadla a naozaj sa cítite dobre ako pri jazde. Zvlášť prvý dojem z virtuálnej reality je veľmi dobrý. Pokazený vizuál začne prekážať až neskôr, keď úvodný wow efekt opadne.

Interiéry áut si budete užívať.



Vysokej miere sugestívnosti hry vie pomôcť aj to, keď si k nej sadnete s volantom. Dokážete ju hrať na gamepade, ale vtedy to nie je úplne ono. Nasadíte headset, zoberiete do rúk volant, nohy položíte na pedále a vtedy z nej dostanete to úplne najlepšie, vďaka čomu sa oplatí hre dať šancu. Titul už podporuje niekoľko rozšírených volantov a aj spätná väzba je slušná, vďaka čomu hra dokáže urobiť dojem na vás a aj vašich blízkych.

Skutočných noviniek nie je veľa. Sú tu nejaké nové trate, no potešia aj drobnosti. Pred jazdou si môžete autá obzrieť. Jazdiť môžete s pohľadom z rôznych kamier, no najčastejšie budete využívať interiér a vtedy si môžete svoju pozíciu pohodlne nastaviť, ako keď si v aute elektricky nastavujete sedadlo vodiča. Krásne sa tak posuniete tak, aby vám to vyhovovalo. Teraz už môžete po tratiach len tak bezcieľne krúžiť, ak chcete, no a pribudla aj nová možnosť replay. Funkcia sa volá Virtual Passenger, no je to vlastne záznam vášho jazdenia, ktorý sledujete zo sedadla spolujazdca.

S Driveclub VR je to ťažké a nie preto, že niektorým je z hry kvôli virtuálnej realite zle. Je v nej obrovský potenciál a oproti launch VR minihrám, ako je Job Simulator alebo Tumble VR, má výhodu v tom, že to je plnohodnotná AAA hra. Oproti EVE: Valkyrie má zas výhodu v tom, že ponúka skutočný obsah v singleplayeri aj multiplayeri. Aby však takáto hra vznikla na PS VR, muselo sa pristúpiť k niekoľkým výrazným kompromisom, ktoré všetok ten potenciál ťahajú dole. Nováčikov hra zaujme, Driveclub veteránov tie nedostatky a orezania zabolia.


napísal matus_ace 10.11.2016



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.