ANNO 2205

ANNO 2205

9.5

2205: Budovateľská odysea

Recenzia na PC verziu

Sériu Anno určite netreba priaznivcom budovateľských stratégií predstavovať. Je to dlhoročný veterán, patrí medzi to najlepšie vo svojom žánri a ako dokazuje najnovšia časť, stále má čo ukázať a čím pobaviť. Futuristický prírastok je pôsobivý, a predsa ho niektorí hráči nedokážu oceniť. Čo je veľká škoda, pretože s prehľadom prekonáva konkurenciu a necháva ju ďaleko za sebou.

Anno 2205 je vlastne jedno veľké ťaženie, kde si vytvoríte svoju spoločnosť a potom sa ju snažíte dostať na vrchol. Základom hry je kolonizácia a výstavba, ale tvorcovia pridali aj trošku korenia vo forme námorných bitiek. A spravili to šalamúnsky. Nie každý hráč totiž vyžaduje pri piplaní sa s domčekmi aj boje. Niekomu stačí, keď mu pod rukami zo skromného osídlenia vyrastie malé mestečko a napokon masívna citadela a nestojí o to, aby mu  jeho dielo niekto búral. Preto má hra separované lokality s výstavbou a bojové mapy. Obe zložky sú však vzájomne prepojené a vytvárajú jeden harmonický celok. Hráč sa primárne venuje stavaniu a rozvoju sídiel a kedykoľvek môže prijať  bojovú misiu, ktorá slúži ako rozptýlenie a chvíľkový oddych od ekonomických povinností. Samotné boje by pritom vystačili na plnohodnotnú námornú stratégiu, ktorá by dokázala fungovať aj ako menšia samostatná hra.

V bojových misiách hráč ovláda námornú flotilu, ktorej primárnym cieľom je zničiť lode protivníka či oslobodiť obsadené konvoje. Hráčove lode sa pohybujú medzi spleťou ostrovčekov a časťami pevniny a v zavodnených uličkách hliadkujú nepriateľské plavidlá. Neraz sú tam aj mínové polia, čo sa dajú šikovne využiť  na poškodenie oponentov a hrádze, ktoré je možné zničiť a otvoriť tak nový prechod. Bojová zložka neobsahuje výstavbu a nedajú sa ani produkovať jednotky. Hráč prehrá, ak príde o všetky svoje lode, ktoré mal v úvode misie. 

Anno 2205
Anno 2205 Začína sa v krásnom zelenom prostredí, kde sa mesto rozrastá jedna radosť.
Začína sa v krásnom zelenom prostredí, kde sa mesto rozrastá jedna radosť.


Anno 2205 Na severe sú drsné podmienky. V prvom rade vám nesmú zamrznúť kolonisti.
Na severe sú drsné podmienky. V prvom rade vám nesmú zamrznúť kolonisti.


Anno 2205 V tretej fáze budujete osídlenia na Mesiaci. A aj tam treba dbať na požiadavky ľudí.
V tretej fáze budujete osídlenia na Mesiaci. A aj tam treba dbať na požiadavky ľudí.





Základný systém námorných bitiek je jednoduchý - treba priplávať na dostrel a lodičky sa ostreľujú a potápajú. Lenže banálne bitky na mori dokázali vývojári pozdvihnúť na celkom novú úroveň pridaním taktických doplnkov. Tie môžu byť dvojaké. Prvú skupinu predstavujú podporné zložky, ktoré majú limitovaný počet použití a dobíjajú sa zbieraním náplní, ktoré sú umiestnené priamo na vode. Sem patrí účinný raketový útok, privolanie ponoriek a EMP. Druhú skupinu predstavujú schopnosti, ktoré je možné aktivovať kedykoľvek, keď má loď dostatok paliva. Konkrétne sa jedná o opravu flotily, dočasný štít a míny vyvolávajúce vlnobitie. Palivo sa taktiež zbiera na vode a často zostáva po potopených nepriateľoch. Všetky taktické doplnky sa jednoducho aktivujú a ich účinok sa prejaví na mieste, ktoré hráč označí. 

Úspechy v bojových misiách bývajú odmenené najmä cennými surovinami, ktoré sa uplatnia v zložke výstavby. Navyše lodiam pribúdajú skúsenosti a flotila sa rozrastá, takže v ďalšom boji je silnejšia. Pri bitkách je možné ničiť aj nepriateľské budovy na pobreží a získať tak nejaké suroviny navyše. Taktiež sa dajú prijímať nepovinné úlohy od prístavov a kapitánov lodí priamo na bojovej mape. Cieľom môže byť napríklad eskort lode na určené miesto, vyhľadanie stratených sudov rozhádzaných po mape alebo hoci len opakované použitie určitej zbrane.

Boj je však skutočne len rozptýlením a Anno 2205 je primárne budovateľská stratégia a ako takú ju treba brať.  Tradičný systém výstavby a rozvoja, ktorý poznáme z predošlých častí série, sa zachoval bez výraznejších zmien. Niektoré prvky sa ale prispôsobili potrebám hry, ktorá je celkovo ponímaná trochu inak. A možno práve s tým budú mať niektorí hráči problém. Táto časť na rozdiel od svojho predchodcu nekladie dôraz na online komunitu, ale preferovaný sólo režim bude pre mnohých hráčov plus. Ťaženie je konzistentné. Hráč začína s rozvojom prvého prístavného mesta v štandardnom prostredí, pričom si môže zvoliť štruktúru krajiny a vybrať spomedzi troch možností.

Na vode je námorná základňa, ktorá slúži ako centrála a po vylepšení otvorí nové možnosti a umožní ďalšie expandovanie hráčovej spoločnosti. Hráč sa plaví so svojou veliteľskej loďou a pri vhodnom pobreží s jej pomocou zakladá prístavy. Tie predstavujú základný kameň mesta. Okrem toho môžete túto loď využiť na plnenie nepovinných misií, ale aj globálneho projektu, ktorý sa nachádza v regióne. Misie v tejto oblasti sú nebojové, nanajvýš s pripojeným dronom priplávate na určené miesto, kde zostrelí nejaký objekt. Ďalšie zadania vyžadujú vyhľadanie určitých predmetov  - niekedy s navigačnou sondou, či dopravenie materiálov. Štruktúra týchto úloh sa od vedľajších cieľov v námorných bitkách ani veľmi nelíši, len tu je to bez krviprelievania. Globálnym projektom  môže byť pomoc pri výstavbe hrádze alebo iná väčšia úloha, za ktorú ste štedro odmenení- napríklad veľkou dodávkou energie.

Vráťme sa však k tomu najpodstatnejšiemu - výstavbe mesta. Sklad v prístave umožňuje výstavbu obytných domov, tovární, úžitkových budov a lomov. Všetky budovy musia byť spojené s prístavom pomocou ciest a niektoré sa dajú stavať len na špecifických miestach. Napríklad ťažiť sa dá len na konkrétnych bodoch v horách a hydroelektráreň musíte umiestniť vo vhodnej lokalite pri vode. Keď splníte základné požiadavky robotníkov - dostatok jedla, vody a prístup k informáciám, môžete vylepšiť príbytky na vyšší level, čím vznikne nová trieda obyvateľov - operátori. So zvyšujúcim sa počtom operátorov a stúpajúcim levelom vašej spoločnosti sa odomykajú nové budovy. Ľudia však majú stále viac požiadaviek. Ak nechcete stagnovať, potrebujete stavať viac a čoraz modernejších tovární a zariadení, ktorých produkciu, množstvo pracovníkov a spotrebu energie zefektívnite prístavnou modulov. Práve na moduly sú potrebné špecifické suroviny, ktoré získavate najmä v bojových misiách. Netreba zabúdať ani na logistiku.

Keď už sa rozbehnete, vaša spoločnosť bude stáť pred novou výzvou. V druhej fáze totiž začnete stavať kolóniu v Arktíde. Tam sú však drsnejšie podmienky a hoci je systém výstavby obdobný, staviate celkom iné budovy a platia osobité pravidlá. Prví kolonisti sa nazývajú protektori a ich príbytky musia byť v blízkosti zdrojov tepla, to znamená v dosahu tovární a produkčných zariadení. Na rozdiel od iných stratégií sa teda v Anno nemusíte obávať negatívneho vplyvu industrializácie na ľudí. Práve naopak - tu obyvateľom neprekáža a niekedy je blízkosť tovární priam nutná. Ľudia na severe sú do značnej miery sebestační. Namiesto fariem lovia ryby a jedia konzervované potraviny a zo surovín, ktorú sú dostupné len v týchto končinách, vyrábajú moderné veci, napríklad neuro implantáty. K tomu sú ale potrební vedci a tí pribúdajú po vylepšení príbytkov protektorov a znovu majú viac požiadaviek...

Anno 2205
Anno 2205 Námorné bitky sú príjemným spestrením hry. Sú nenáročné, ale dobre spracované a efektné.
Námorné bitky sú príjemným spestrením hry. Sú nenáročné, ale dobre spracované a efektné.


Anno 2205 Z orbitu sa presúvate do kolónií, môžete využiť možnosti vesmírnej základne a stanoviť prepravné trasy.
Z orbitu sa presúvate do kolónií, môžete využiť možnosti vesmírnej základne a stanoviť prepravné trasy.


Anno 2205 Postupne pribúdajú rôzne triedy obyvateľov. Investori sú len vo veľmi rozvinutom meste.
Postupne pribúdajú rôzne triedy obyvateľov. Investori sú len vo veľmi rozvinutom meste.





Nie všetko si však obyvatelia Arktídy dokážu zabezpečiť sami. A ľudia v prvej lokalite si tiež nevedia vyrobiť každú potrebnú vec. Nastáva čas na vytvorenie transportných ciest. Tie si nastavíte na makete planéty, kde si aj prepínate jednotlivé zóny v hre - či už tie stavebné alebo bojové. Z úrodnej, zeleňou zaliatej krajiny, teda budete vyvážať na sever ovocné džúsy plné vitamínov a z Arktídy poputujú na juh implantáty. Takto vymieňaných komodít môže byť, samozrejme, viac. A dajú sa využiť aj komodity zo svetového trhu, ale je lepšie, keď využijete možnosti vlastných kolónií. Určite však zahlasujte vo svetovom výbore, kde váš hlas ovplyvní globálnu ekonomiku, čo sa prejaví na cenách vybraných materiálov a budov pri výstavbe.

V pokročilej fáze hry už teda súbežne koordinujete dve kolónie s diametrálne odlišnými podmienkami, ale spoločnou kasou. Ľubovoľne si ich prepínate a procesy prebiehajú aj v čase vašej neprítomnosti, keď sa venujete boju alebo rozvoju inej zóny. Kredity pribúdajú hlavne z daní, takže čím viac obyvateľov v mestách, tým lepšie. Financie sa míňajú najmä na údržbu zariadení a pri transfere komodít z jednej kolónie do druhej. Ak sa jedenej kolónii darí menej, môžete sa dostať do plusu pritvrdením v tej druhej. A keď je veľmi zle, dostanete pôžičku...ale s nechutne vysokým úrokom.

A potom príde to najlepšie - kolonizovanie vesmíru. V tretej fáze hry vás čaká výstavba lunárnej kolónie.  Vytvorenie prosperujúcej spoločnosti v mesačnom kráteri má opäť svoje špecifiká. Námorné centrum nahradí vesmírna základňa a veliteľskú loď lunárne vozidlo. Budovy sa stavajú na miestach, kde ste umiestnili generátory ochranných štítov. Tie zabezpečujú podmienky pre život a súčasne zachytávajú padajúce meteority. Po vykonaní príslušných opatrení môžu všetky kolónie spolupracovať a ich počet sa dá postupne zvýšiť na deväť (po tri sektory s trochu odlišnou štruktúrou v každom prostredí), dodávajú si produkty, ktoré inde nie sú a to umožní ďalšie expandovanie a vznik nových tried obyvateľov. 

Ovládanie hry je veľmi praktické a dá sa naň rýchlo zvyknúť. Aj napriek čoraz komplikovanejším výrobným reťazcom a novým funkciám sa dá všetko koordinovať veľmi jednoducho pomocou myši. Napríklad na menu s výstavbou a prehľad o potrebách obyvateľov stačí jednoduché menu s dvomi hlavnými položkami a niekoľkými záložkami. V jednom riadku vidíte, aký je prísun tovaru a surovín a šípky ukazujú, čoho je dostatok a čoho treba viac, aby kolónia fungovala, ako má. V druhom riadku môžete hneď vybrať budovy, ktoré pomôžu odstrániť uvedené nedostatky. Chýbajú džúsy? Pristavte továreň na spracovanie šťavy alebo moduly, no zrejme sa tak zvýši aj spotreba ovocia, takže pridajte aj sady.

Anno 2205
Anno 2205 Klientov s nepovinnými misiami nájdete aj na Mesiaci.
Klientov s nepovinnými misiami nájdete aj na Mesiaci.


Anno 2205 Aj v Arktíde začne byť časom rušno.
Aj v Arktíde začne byť časom rušno.


Anno 2205 Postupne sa zvyšuje úroveň vašej korporácie, pribúdajú nové plány, technológie a achievementy.
Postupne sa zvyšuje úroveň vašej korporácie, pribúdajú nové plány, technológie a achievementy.




Misie prijímate jednoduchým kliknutím myškou na ikony v regióne, kde sa práve nachádzate. Rovnako ľahko presúvate lode, ale aj pozbierate niektoré predmety v krajine, ktoré vám jednorazovo pridajú suroviny alebo sú potrebné na splnenie úlohy. Len niekedy sú sotva viditeľné a treba dobre sledovať terén. Zrejme ešte žiadna budovateľská stratégia sa neovládala tak úžasne pohodlne ako Anno 2205, a pritom sa jedná  o naozaj komplexné procesy, ktoré pri prvom pohľade môžu vyzerať veľmi zložito.

Grafika hry je fantastická. Každá zóna má svoje osobité čaro. Zeleňou pokrytá krajina s veľkou priehradou pôsobí majestátne, Arktída drsne a vesmírna kolónia tajuplne a veľmi realisticky. Všetko si môžete ľubovoľne otáčať, približovať a vzďaľovať. Pekné sú aj detaily, napríklad keď kliknete na príbytok, vidíte nielen požiadavky občanov, ale aj ich charakteristický portrét, a dokonca k vám občas aj prehovoria a hýbu sa. Efektné je aj vlnobitie na mori pri explóziách. Budete sa kochať pohľadmi na bujnejúce mestá prekypujúce životom a futuristickou dopravou. Hudba a ozvučenie sú hre šité na mieru, príležitostné prestrihové scény sú nádherné. Daňou za túto parádu sú pomerne značné hardvérové nároky. Spočiatku to až tak veľmi nepocítite, ale čím masívnejšie budú vaše kolónie, tým viac sa vaše PC zapotí. Keď sa však pohráte s nastaveniami, nebude to až taký vážny problém.

Anno 2205 je presne to, čo v žánri moderných budovateľských stratégií doteraz chýbalo. SimCity a rôzne klony sa síce obdobím posunuli do novoveku, ale stavili na zastaraný systém hry bez výrazných nápadov, nanajvýš doplnený o online funkcie. Chceli ukázať budúcnosť, ale hrateľnosť zostala niekde v minulosti. Anno sa radšej sústredí na zážitok pre jednotlivca, s osvedčeným štýlom výstavby, ale v modernom ponímaní a s intuitívnym ovládaním. Ťaženie je navrhnuté tak, aby motivovalo hráča a dáva mu pritom na výber či využije aj bojovú zložku, alebo sa sústredí len na výstavbu, či sa bude hnať za nejakými cieľmi, alebo pojme hru ako sandbox, kde si môže robiť, čo sa mu zachce. Možno niekomu bude chýbať výstavba pod morskou hladinou a online komunita - v tom prípade sa vráťte k Anno 2070, ale v každom prípade je Anno 2205 to najlepšie, čo vyšlo v danom žánri v posledných rokoch. Konečne budovateľská stratégia, ktorá kráča s dobou!


napísal uni 10.11.2015
Páči sa mi!
9.5
Vo svete
7.8
Ohodnotiť
ANNO 2205
+ simultánna výstavba v troch diametrálne odlišných prostrediach
+ dobre fungujúci ekonomický systém v modernom ponímaní
+ pôsobivý vzhľad a praktické užívateľské rozhranie
+ osviežujúce námorné bitky, ktorým sa venujete podľa uváženia
- nemusí vám vyhovovať, ak vyžadujete online funkcie a komunitu
- vedľajšie a bojové úlohy sa často opakujú
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Intel Core i5 750 2.6 GHz, 4 GB RAM, GeForce GTX460. OS Win 7 + SP1


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: Ubisoft / Blue Byte
Štýl: Stratégia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 3. november 2015
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19597)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk