8.5

SOMA


Strach pod hladinou oceánu

Recenzia pre PC, PS4
výborná atmosféra a pocit z objavovania neznámeho
manipulácia s počítačmi a zariadeniami
filozofická rovina a odhaľovanie svojej skutočnej identity
občas zdĺhavá hra na skrývačku s nepriateľmi
chvíľami sa motáte a netušíte čo ďalej


Frictional Games radi a navyše aj vcelku úspešne strašia hráčov. Dokázali to v hre Amnesia: The Dark Descent a sérii Penumbra. Vystrašiť nás chcú aj v novom sci-fi titule Soma a vybrali si na to veľmi príhodné miesto. Zavedú nás totiž pod hladinu Atlantického oceánu, takže to nebude nič pre jedincov, čo majú panický strach z vody alebo trpia klaustrofóbiou. Ti ostatní by sa ale mali odhodlať a ponoriť pod hladinu, pretože ich tam čaká zaujímavý zážitok.

Nie je dôležité, ako to začína, ale ako to skončí. O deji vám toho veľa neprezradíme, pretože by sme mohli odkryť niečo, čo by ste mali odhaliť vy sami. V každom prípade sa ocitnete v útrobách podmorského komplexu, kde už od začiatku tušíte, že sa stalo niečo zlé. Vaše podozrenia a obavy sa čoskoro potvrdia a pri prechádzaní chodbami a miestnosťami základne, ale aj pri príležitostných prechádzkach po morskom dne, vo vás budú rásť obavy.

Pochmúrne priestory sú spočiatku zahalené mlčaním a len mechanické poškodenia a zvláštne nálezy naznačujú, že sa tu odohrala nejaká tragédia. V tejto fáze sa môžete trošku oťukať a pripraviť na to, čo vás čaká. Hra vás iba zbežne oboznámi s pravidlami, ale prakticky vám už do konca príbehu nepodá žiadne barličky, o ktoré by ste sa mohli oprieť. Nečakajte zoznam úloh, príručnú mapu ani pomôcky, ktoré by vás naučili, ako to tam pod hladinou chodí. V podstate na všetko musíte prísť sami, hoci neskôr vás aspoň do istej miery usmerní svojská spoločníčka, ktorá vás chvíľami prekvapí.  

Toto neveští nič dobré...



Naďalej sa však musíte spoliehať výlučne na svoje schopnosti a väčšinou nebudete mať s kým prehodiť slovo. Neraz vám ale do reči ani nebude, najmä keď narazíte na agresívnych robotov a podivné kreatúry, ktoré sa motajú po palube a rozhodne sa im treba vyhnúť. Keďže v hre nebudete používať absolútne žiadne zbrane, musíte tieto bytosti potichu obchádzať, aby ste nevzbudili ich pozornosť. A keď už sa to stane, najlepšou a vlastne aj jedinou obranou je útek. Spravidla jeden výpad prežijete, hoci s oslabeným organizmom a rozmazaným videním (dá sa vypnúť). Pri druhom stretnutí s nepriateľom je ale koniec hry. Teda ak sa neposilníte pomocou podivných útvarov do ktorých sa strká  - ale fuj, na čo myslíte! - ruka. Pokračujete tam, kde sa hra naposledy automaticky uložila. Manuálne ukladanie nečakajte. Aj to je jeden z dôvodov, prečo by ste nemali postupovať zbrkle. Nikdy totiž presne neviete, kam vás hra vráti a nemôžete sa pred riskantným krokom nijako poistiť.

Zbrane síce nepoužívate, ale inak môžete manipulovať s mnohými predmetmi a interakcia s okolím je veľmi dôležitá. Viete zobrať do ruky hrnček, poobzerať si pekne spredu aj zozadu záznamy či fotografie, môžete otvárať skrinky a šuplíky. Väčšinou tieto bežné predmety nemajú praktický význam, ak neberieme do úvahy, že sa dajú hodiť a hluk môže odlákať potenciálneho prenasledovateľa. Okrem toho sú tu však rôzne páky a spínače na otváranie dverí, aktiváciu a deaktiváciu systémov.

Často budete používať počítače, ku ktorým neraz treba pohľadať nejaké dátové čipy alebo iné doplnky, aby ste sa dostali ďalej. Pomocou počítačov odomknete uzamknuté systémy a dvere, získate dôležité údaje, niekedy ukážu mapu úrovne alebo obsahujú audio nahrávky obyvateľov komplexu. Príležitostne pritom potrebujete nájsť nejaký kód alebo vyriešiť nejaký hlavolam. Nenáročné puzzle vidíte priamo na monitore počítača, s ktorým v hre manipulujete. Musíte usmerniť dátový tok, upraviť signál či vytvoriť prepojenie. Ale pohráte sa aj s virtuálnou realitou. Spravidla to zvládnete na prvý - druhý pokus v priebehu pár minút, ale aj tak je to príjemné spestrenie. Niekedy narazíte aj na dotazníky, ktoré môžete považovať za zbytočné, ale predsa len majú určitý význam.

Najdôležitejším predmetom je však prenosný prístroj Omnitool, ktorý treba často niekam priložiť alebo priamo zastrčiť do slotu nejakého zariadenia. Občas ho treba vylepšiť a je to univerzálna pomôcka na aktiváciu, oživenie siete, spojazdnenie transportných modulov, komunikáciu a získavanie dát.

V zásade vás činnosti a dostupné aktivity neprekvapia. Odkrývanie príbehu formou odkazov a nahrávok, používanie prístrojov a zariadení, a vlastne ani samotná destinácia, sa neobjavujú v hrách prvý raz. Nájdete tu mnohé spoločné znaky s titulmi, ako Bioshock (utopistické prostredie), Alien Isolation (hra na skrývačku s nepriateľom) či Outlast (postup bez zbraní uprostred nebezpečenstva), ale aj predošlými titulmi od Frictional Games. Hra však nie je bezduchým klonom, má aj osobité súčasti a snaží sa ponúknuť niečo vlastné

Najzaujímavejšie sú práve tie prvky, ktoré tu nechceme veľmi rozmazávať, aby sme vám nepokazili zážitok a neobrali vás o pocit objavovania. Ale rozhodne môžete očakávať aj prekvapivé momenty a odhalenia, ktoré nepatria medzi klišé. Počas postupu hľadáte nielen východisko z bezútešnej situácie, ale hlavne v závere (počkajte, kým neuplynú titulky) sa zamyslíte nad tým, čo vlastne robí človeka človekom, ako môže fungovať vedomie, či jestvuje duša a ako prežíva, čím sme a kam vlastne smerujeme.

Pracovať s počítačmi a aktivovať prístroje budete často.



Rozhodne je plusom veľmi dobrá atmosféra, ktorá je založená na pocitoch neistoty, obáv z neznámeho, ale niekedy aj konkrétnych nepriateľov. Dobrý dojem umocňuje postup klaustrofobickými interiérmi, ale aj podmorskými exteriérmi, kde vidíte len na pár krokov v pološere, kde vás navigujú iba nejasné svetlá a mihajú sa strašidelné tiene.

Grafika je solídna, nie úplne tip-top, ale väčšina lokalít má vydarený dizajn a priestory základne sú naozaj rozmanité, radosť ich odkrývať. Veľmi osobité je morské dno s nejasnými kontúrami objektov v pozadí, ktoré prináša aj úchvatné scenérie. Chvíľami sa naozaj môžete cítiť stratení niekde veľmi hlboko uprostred obrovského oceánu, až vám z toho pocitu stiahne hrdlo.  Na druhej strane, občas narazíte na neprehľadné miesta, kde chvíľami bezradne tápete. Pozitívom je dabing, ktorého je viac, ako by ste v tomto prostredí čakali. Naopak hudbou sa šetrilo. Väčšinou vás hecujú príležitostné zvuky, ktoré majú vyostriť dramatickú situáciu a celkom dobre sa im to darí.

Soma možno nevystraší a neočarí až tak ako Amnesia, ale je to kvalitná hra. Síce s viacmenej tradičnou hrateľnosťou, no zaujímavými úvahami o tom, čo vlastne znamená byť človekom a ako funguje naše vedomie. Na pozadí depresívneho príbehu tvorcovia ponúkajú modernú teóriu, ktorá vyvoláva filozofické otázky o zmysle existencie a večnosti. Pobavíte sa, preskúmate tajuplné priestory, chvíľami sa vám zvýši tep a rozvíria myšlienky. Rozhodne vám odporúčame ponoriť sa pod hladinu a zistiť, čo sa skrýva v hlbinách oceánu aj ľudskej mysle.

Prístroj Omnitool je váš verný spoločník. Poslúži prakticky na všetko.



Hardverové požiadavky:
Minimum: Core i3 / AMD A6 2.4Ghz, 4 GB RAM, GeForce GT 240. OS Win 7 64-bit



napísal uni 21.9.2015



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.