9.0

Rocket League


Návykový futbal na kolesách

Recenzia pre PS4, PC
rovnaká zábava aj po desiatkach odohraných hodín
obrovská rôznorodosť v každom zápase
skvelá, vývážená hrateľnosť
príjemný vizuál
cross-play medzi PC a PS4
úvodné problémy so servermi
slabšia AI


Štúdio Psyonix síce existuje už od roku 2000, no za sebou má iba zopár pôvodných titulov. Prvou nevšednou hrou bol titul Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars (SARPBC), ktorý vyšiel ešte v roku 2009 exkluzívne pre konzolu PlayStation 3. Hra okrem veľmi dlhého názvu zaujala originálnym konceptom – futbalom s autami. Na upravenom futbalovom štadióne tvorcovia nahradili bežných hráčov autami s raketovým pohonom, malú futbalovú loptu poriadne zväčšili, a nakoniec zapracovali rôzne šialené efekty. SARPBC však v recenziách výrazne neuspel, známky sa pohybovali len tesne nad priemerom a hra sa mohla tešiť iba z menšej fanúšikovskej základne. Autori tak šťastie skúsili s novou vesmírnou hrou ARC Squadron, ktorá síce už v recenziách obstála lepšie, no bola určená len pre mobilné zariadenia. Po menšej prestávke sa teda vývojári rozhodli pre návrat k ich pôvodnej vízii s raketovými autami a futbalom.

Pokračovanie netradičného futbalu bolo oznámené ešte v roku 2011, no s tým, že vydanie je v nedohľadne. O dva roky neskôr sa už začali objavovať konkrétne informácie, pričom vo februári minulého roka hru po prvýkrát tvorcovia sprístupnili bežným hráčom v uzatvorenej alfe na PC. Naposledy sme si ju mohli zahrať v máji tohto roka, keď autori spustili posledné kolo beta testu pred ostrým vydaním. Kedže sa pôvodná hra neuchytila tak, ako by si vývojári priali, museli zistiť, kde urobili chybu. Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars tak rozobrali na jednotlivé súčiastky, ktoré pri opätovnom skladaní pozmenili, zahodili alebo niektoré vytvorili odznova. Medzi prvé zmeny pritom určite patril aj nový názov, ktorý je teraz podstatne jednoduchší a ľahšie zapamätateľný - Rocket League.  

Zahrať si môžete aj s kamarátmi na jednej konzole.



Bez zbytočných naťahovačiek, Rocket League je na tom výrazne lepšie ako jeho predchodca, a to vo všetkých smeroch. Ak vás hra na prvý pohľad odradila a vo vašej hlave sa preháňajú vety v tom zmysle, že ide o ďalší titul, ktorý rozhodne nemá čím zaujať, dajte mu najskôr šancu. Základným stavebným kameňom Rocket League je hra viacerých hráčov. K dispozícii je však aj klasická exhibícia proti AI, a dokonca nechýba ani plnohodnotný šampionát. V exhibícii si môžete zvoliť jeden zo štyroch dostupných štadiónov, počet hráčov (maximálne štyria proti štyrom) a obtiažnosť. Dĺžka zápasov je vo všetkých režimoch pevne daná - päť minút.

Ak z nejakého dôvodu chcete hrať proti umelej inteligencii (napríklad kvôli získaniu trofejí), sezóna, pochopiteľne, ponúka o niečo viac možností. Mimo už spomínaných nastavení si tu teda môžete vybrať aj vašich spoluhráčov z vopred pripravených áut, počet tímov či dĺžku sezóny, ktorá môže trvať od deviatich do 36 týždňov. V podstate tak hráte kompletnú sezónu so súbojom o play-off, víťazstvo či konečné umiestnenie. Po každom skončenom zápase vidíte na obrazovke aktuálny týždeň a kompletnú tabuľku s tímami, ich počtom zápasov, výhier, prehier, a teda aj s celkovým poradím. Všetky offline režimy sú však v porovnaní s multiplayerom nepodstatné. A nie je to kvôli AI a ani preto, že by boli tieto režimy zlé, ale kvôli pocitu z každého zápasu. Ak totiž hráte s myšlienkou, že na druhom konci je hráč z mäsa a kostí, máte oveľa lepší pocit z každého jedného streleného či zachráneného gólu.

Ešte predtým, než sa pustíme do opisu online časti, spomenieme posledný offline režim. Ten však už nie je o hraní s AI, ale o tréningoch. Autori do Rocket League zapracovali tréningový režim, ktorý určite ocenia nielen začiatočníci, ale aj tí, ktorí by sa chceli zdokonaliť v presnosti streľby alebo sa naučiť nejaké nové finty. Tréning pozostáva z piatich častí, pričom každá z nich sa zameriava na inú oblasť. V jednom sa naučíte trafiť loptu bokom a v ďalšom zas keď je vysoko vo vzduchu. Môžete si precvičiť strieľanie gólov v náročných situáciách, ale aj chytanie rýchlych lôpt, ak chcete byť oporou vášmu tímu aj v bráne.

Bez multiplayeru by bol Rocket League nudná zábavka na nekoľko minút. Ako som už teda spomínal vyššie, práve ten je podstatou hry. Síce sa zabavíte aj pri hraní s AI, no predsa len, nie je to úplne ono. Online režim ponúka ako voľnú hru jeden na jedného až po štvorčlenné tímy, tak aj rebríčkové zápasy jeden na jedného až po súboj trojíc. Ak však hráte s kamarátom, a teda tvoríte spoločný tím, hra automaticky vyradí niektoré možnosti z ponuky. Čiže napríklad v ranked si zatiaľ s kamarátom v režime traja na troch nezahráte, aj keď na tom autori v súčasnosti pracujú. Matchmaking funguje spoľahlivo, ak práve spoľahlivo fungujú ja servery. Aj niekoľko dní po vydaní mali vývojári kvôli veľkému náporu hráčov problémy s fungovaním serverov. Rocket League sa totiž dostal to ponuky júlových PlayStation Plus titulov a nápor na servery bol enormný. Hrať sa však dalo - niežeby boli servery úplne vypnuté, len dostať sa do hry trvalo dlhšie, ako bolo žiadúce. V poslednom čase som sa však už so žiadnym problémom nestretol, a to aj napriek tomu, že sa počet hráčov neustále zvyšuje. Zatiaľ si autori mohli zapísať rekord v podobe 183 000 online hráčov v jednej chvíli.

Veľkým plusom je aj podpora cross-play, vďaka ktorej si hráči na PC môžu zahrať s hráčmi z PlayStation 4 a naopak. Ak však máte kamaráta, ktorý hru vlastní na druhej platforme, spolu si zahráte iba vďaka veľkej náhode. Do svojho tímu totiž môžete pozvať hráčov len z tej platformy, na ktorej hráte. No a keď už sme pri hraní v tímoch, Rocket League podporuje aj delenú obrazovku až pre štyroch hráčov. Ak hráte vo dvojici, môžete si vybrať medzi horizontálnym alebo vertikálnym rozdelením obrazovky.

Rocket League obsahuje desať áut v PC verzii a jedenásť áut vo verzii pre PlayStation 4. PS4 verzia hry totiž dostala jedno exkluzívne auto zo série Twisted Metal – Sweet Tooth. Všetky autá sa odomykajú prirodzene, hraním, no v hre nie sú jediným zberateľným objektom. Vaše autá si totiž môžete priamo v garáži upravovať, napríklad zmenou sfarbenia či typom kolies. Na strechu si zas môžete dať klobúk alebo anjelskú žiaru, z raketového motora vám namiesto ohňa môžu vyletovať peniaze či dúha. A ak chcete reprezentovať vašu krajinu, nechýba ani možnosť pre zavesenie vlajky konkrétneho štátu z ktorého pochádzate. Všetky tieto predmety si tak rovnako postupne odomykáte. Upravovanie auta sa ale týka čisto iba vzhľadu, kedže prípadné úpravy výkonu by jedine narušili veľmi dobre vyváženú hrateľnosť, čo by bola určite veľká škoda.

Tréning pomôže aj skúsenejším hráčom.



Čím viac áut je na štadióne, tým väčší chaos sa odohráva pred vašimi očami. Keď sa osem áut snaží dať gól, vznikajú situácie, pri ktorých zaručene vyskočíte zo sedačky. Streliť epický gól v poslednej sekunde alebo vyťahovať loptu z brány tesne pred prekročením bránkovej čiary tu nie je ničím výnimočným. Každý zápas tak naberá veľmi rýchlo na obrátkach a v kombinácii so skvelým ozvučením preplneného štadióna je chuť každého streleného gólu o to lepšia. Trávnik je posypaný plošinami, ktoré vám sčasti alebo úplne doplnia zrýchlenie. Ak však niekto pred vami cez danú plošinu prejde, pár sekúnd jej trvá, kým sa opäť dobije. Dá sa teda povedať, že sú dosť podstatnou súčasťou celého konceptu hrateľnosti, keďže veľakrát rozhodujú o výsledku zápasov. Na dianie na štadióne sa môžete pozerať z dvoch pohľadov – z klasického, ktorý je pevne ukotvený za autom, pričom druhý sleduje pohyb lopty. Z každého zápasu si však môžete uložiť aj záznam, v ktorom sa následne na všetky šance môžete pozrieť pekne zblízka a v spomalených záberoch. Priamo počas zápasov navyše môžete s ostatnými hráčmi veľmi rýchlo komunikovať, a to s predpripraveným slovami. Ak vám však nebudú stačiť, písať môžete aj vlastné vety.

Aj keď sa Rocket League v prvom rade dobre hrá, po vizuálnej stránke je na tom tiež dobre. Štadióny sú pekné, preplnené fanúšikmi a chýbať, samozrejme, nemôže ani hustá tráva. Aj keď hra obsahuje iba štyri unikátne štadióny, hrať na nich môžete v noci a aj počas dažďa. Ale áno, ich počet nie je veľký, no vývojári sľubujú, že všetky nové štadióny budú do hry pridávať zadarmo. Čo sa ale ostatných DLC týka, kombinovať budú bezplatné s tými, za ktoré si už peniaze pýtať budú.

Rocket League prišiel do herného sveta nenápadne a stúpa poriadne vysoko. Ak túžite po hre, ktorá vás nechce ohúriť nalešteným vizuálom, ale čírou, návykovou hrateľnosťou, tu ju máte. Čaru tohto titulu už podľahli masy ľudí, počet hráčov každým dňom stúpa a hneď v prvom týždni sa hre podarilo dostať medzi oficiálne eSports tituly. No povedzte, v ktorej inej hre si môžete povedať, že ste mali gól na ľavom kolese?


napísal play3man 10.8.2015



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.