8.5

Dying Light


Survival v meste plnom zombíkov

Recenzia pre PC, PS4, Xbox One
prepracovaný survival štýl so zbieraním vecí, craftovaním, upgradovaním
kvalitne vyladená hrateľnosť parkouru aj bojov
vysoká vizuálna kvalita mesta aj zombíkov
chýba väčšia rozmanitosť úloh v misiách
príbeh sa rozvíja len pomaly


Techland, ktorý je známy svojim kvalitným enginom a decentnými Call of Juarez a Dead Island sériami, skúša v novej hre Dying Light niečo nové. Síce stále v zombie štýle podobnom ako v Dead Island, ale tentoraz tvorcovia pritvrdili. Z akčného boja o prežitie sa stáva tvrdý survival, ktorý sa na jednej strane inšpiruje craftovacími zombie hrami, na druhej assassinovským parkourom a do toho celého pridáva atmosféru prežívajúceho sveta podobnú Metro sérii. Autori vytvárajú mix posúvajúci vlastný podžáner zombie hier vpred, aj keď nie všetko im vyšlo dokonale.

Presnejšie sa v hre dostávame do mesta Harran, ktoré sa sa stalo centrom zombie epidémie a je v karanténe. Armáda tam zhadzuje zásoby a lieky, ale blíži sa čas finálneho úderu a vláda chce toto miesto zrovnať so zemou spolu s nákazou. Skôr ako sa tak stane, agentúra potrebuje získať určité informácie z mesta a tak tam posiela vás - Kylea Cranea, tajného agenta. Vašou úlohou je infiltrovať sa medzi miestne gangy a nájsť zbehlého agenta s potrebnými informáciami. Keď sa tam však dostanete, spoznávate ľudí a nadchádza čas ťažkých rozhodnutí. Tie síce vy priamo v hre neriešite, ale budete cítiť, akú ma postava dilemu medzi svojou úlohou a pomocou miestnym ľuďom.

Príbeh však pri postupe zohráva len sekundárnu úlohu, primárne je to o kombinácii parkouru a boja o prežitie v zombie meste. V hre prakticky vidieť, aké boli priority autorov, a teda vytvoriť náročný zombie svet, ktorý je drsný, v ktorom je rozvrátená spoločnosť a kde ľudia nebojujú len proti zombíkom, ale aj proti sebe. Nechýbajú rôzne typy zombíkov, veľmi hlboko je prepracované zbieranie vecí a ich craftovanie a to je naviazané na výrobu zbraní. Dopĺňa to ťažký boj so zombíkmi, nechýbajú ani RPG prvky na postupné odomykanie ďalších schopností a možností. Je to ako sen zombie fanúšika.

Vitajte v zombie meste.



Zatiaľ čo gameplay mechaniky sú veľmi dobre navrhnuté, na príbehu a misiách sa mohlo viac zapracovať. Svet hry je obsiahly a zaplnený informáciami a rozhovormi a celé to v tomto pripomína Metro 2033, kde len postupne odhaľujete pozadie udalostí ako aj pozadie nákazy. Samotný rozvoj príbehu je rovnako vlažný, aj keď postupne naberá na obrátkach. Stereotypné misie mu nepomáhajú, stále len za niekým prídete, dá vám úlohu a tá je len o nosení niečoho späť, vyslobodení, kontaktovaní alebo treba čosi zapnúť. Sú síce výnimky, ale väčšina misii je priamo určených len na to, aby ste sa zdokonaľovali v prežití v meste. Hlavne hráčov hľadajúcich akciu a adrenalín to môže sklamať, podobne ako aj neustále umieranie. Táto hra však nie je pre nich. Toto je skôr pre hráčov, ktorých baví náročná skúška prežitia, nutnosť zbierania vecí, obchodovania, skladania a upgradovania zbraní a aj taktizovania na bojisku.

Taktika je tu totiž dôležitá. Toto nie je hra ako Dead Rising, kde motorovou pílou naraz zničíte dvadsať zombíkov na jeden švih, toto je hra, kde si opravujete aj dosku s klincom, aby ste na dvadsať zásahov zabili jedného zombíka. Náležite tomu je v uliciach aj primeraný počet zombíkov, Väčšinou vidíte jedného-dvoch, len miestami viac ako päť naraz a to už viete, že sa im máte veľkým oblúkom vyhnúť alebo pomedzi nich rýchlo prebehnúť. Útek je tu totiž najlepší spôsob záchrany. Často sa však boju nebude dať vyhnúť a je preto vhodné vždy si zadovážiť aspoň železnú rúru alebo inú základnú zbraň a aj tá vám vydrží len určitý čas. Postupne však nachádzate nové materiály, kupujete nové návody na zbrane a vytvoríte napríklad elektrické kladivo. 

K skutočným strelným zbraniam sa dostanete až v druhej polovici hry a aj to len s obmedzeným počtom nábojov. Budete si ceniť každý jeden, pretože obchodníci nemajú veľké zásoby a mimo nich získate muníciu len od padlých ozbrojených ľudí. Je tak vhodné zbytočne nestrieľať a ak sa dá, použiť inú zbraň alebo taktický útek. A to špeciálne v noci.

Autori v hre pridali aj plynulý prechod dňa a noci, ktorý výrazne ovplyvňuje hrateľnosť. Zatiaľ čo cez deň je mesto viac-menej pokojné (aspoň zo začiatku) a cez zombíkov väčšinou bez problémov prebehnete, v noci je to iné. V meste je úplná tma, svietite si len svojou baterkou, kde-tu zahliadnete oheň a miestami nevidíte ani zombíkov, predtým ako na vás vyskočia. Je potrebné dávať si pozor a to hlavne na typy zombíkov, ktoré sa v noci vydávajú na lov (spolu je ich v hre 20 druhov). Vidíte ich na mape aj s ich detekčnou oblasťou. Vašou úlohou bude pohybovať sa rozvážne, pomaly a potichu. Ak sa pošmyknete, narobíte hluk a väčšinou už zombíkom neuniknete. Hlavne zo začiatku je dobré na noc si oddýchnuť v zabezpečených domoch - či už hlavných domoch frakcii alebo vašich, ktoré postupne na mape zaisťujete. V nich sa objavujete aj po zabití..

Smrť v hre nie je tragická. Celý svet sa zachováva v aktuálnom stave, a teda ak ste zabili niektorých dôležitých ľudí alebo zombíkov, už vám nebudú zavadzať, ale zároveň sa vám neobnoví ani inventár. Čo je však dôvodom na to, aby ste nezomierali, sú skúsenostné body, konkrétne Survivor pointy, ktoré vám pri každej smrti ubudnú. Totiž čím dlhšie prežijete, tým viac XP bodov získavate a za ne upgradujete survivor stránku vašej postavy. Rozširuje napríklad možnosti craftovania vecí, môžete pridať zľavy pri obchodovaní. Podobne je na tom sila, ktorú využijete na vylepšovanie bojových schopností a nakoniec je tu pohyb, kde čím viac skáčete, tým viac špeciálnych prvkov a skokov odomkýnate.

Samotný parkour z pohľadu prvej osoby funguje veľmi dobre, dokonca lepšie ako v Assassin's Creed. Musíte hľadať, kde sa môžete zachytiť, ako sa môžete dostať vyššie a presne smerovať skoky. Miestami autori pridali aj puzzle prvky, kde musíte prísť na to, ako skákať, aby ste vyšli na potrebné miesto. Napríklad pri rádiových vežiach - Far Cry by sa mohol priučiť. Na parkour je pripravené aj celé mesto, či už malé slumy na začiatku hry alebo historická časť mesta neskôr. Tam je to priam lahoda - skákanie cez strechy, presúvanie sa po kábloch, balkónoch a skákanie bezpečne do odpadkov podobne ako v Assassin's Creed do sena. Ale jedno obmedzenie tu je - neexistuje rýchly presun, všetko musíte prebehnúť alebo preskákať manuálne.

Hra ponúkne hlboko prepracované craftovanie.



Samotnú príbehovú časť prejdete aj za tých 15 hodín, ale nie je dôvod sa ponáhľať. Toto je hra, kde je veľmi vhodné spoznávať svet, obsadzovať „safe houses", zbierať veci, vyrábať nové, predávať, kupovať, brať vedľajšie misie a získavať tak bonusové veci. Nakoniec aj všetky RPG prvky sa upgradujú veľmi pomaly a ak si chcete odomknúť všetko, neponáhľajte sa. Reálny rozsah titulu je na 40-50 hodín, samozrejme, za podmienky, že vás tento štýl baví.

V kooperácii sa spojíte s tromi ďalšími priateľmi, s ktorými sa vydáte na lov alebo výpravy, zatiaľ čo hra vám vytvára mini-challenges, v ktorých víťaz úlohy dostane dodatočné body. Aby to nebola nuda, do kooperačnej hry sa vám môže pripojiť hráč hrajúci v Be a Zombie móde, v ktorom sa chopí špeciálneho typu zombíka a vydáva sa na výpravu s cieľom zabíjať ľudí. Je to zombík, ktorý ma svoj vlastný skill tree a postupne mu odomkýnate schopnosti a možnosti. Hra za neho je úplne iná, má takmer čiernobiele videnie, má svoj rev, ktorým lokalizuje objekty v okolí a svoje chápadlá, ktoré využíva na priťahovanie sa na vysoké miesta, ako aj na likvidovanie ľudí. Je to príjemný doplnok k hre a ponúka pohľad z druhej strany.

Graficky vyzerá titul veľmi kvalitne, Chrome engine dosiahol v šiestej verzii svoj nový vrchol a parádne zachytáva mesto. Jedinečne prepracovaní sú zombíci a kvalitne je spracovaná aj zmena dňa a noci, ako hrateľne, tak aj vizuálne, nehovoriac o prakticky dokonalom parkoure. Celé to dotvárajú prestrihové scény a animácie postáv, ale nechýba ani ničenie tiel, kde je zahrnuté prerezanie pokožky, môžete odkryť vnútornosti zombíkov, zlomiť nohy, orezať ruky alebo hlavu. Jediný problém je s optimalizáciou na PC. Ak máte lepšie zostavy, výraznejšie to nepocítite, ale pri slabších procesoroch alebo kartách s nižšou pamäťou môžete zažiť veľké pády framerate. Ideálne je znížiť dohľadnosť. V každom prípade enginom sa Techland práve dotiahol na úroveň nových verzii Unrealu, Frostbite a Cryenginu. Špeciálne veľmi pripomína Frostbite v Battlefielde.

Parkour je zapracovaný veľmi kvalitne, pripravené je na to aj prostredie.


Celkovo Techland na hre Dying Light pekne zapracoval. Neponúka žiadnu jednoduchú arkádovku, ale tvrdý survival štýl s rozsiahlou kampaňou, doplnkom kooperácie s úlohami a aj možnosťou stať sa zombíkom. Je to rozsiahle, má to veľmi dobrú hrateľnosť a aj kvalitný vizuál. V rozmanitosti misií a spáde príbehu síce titul zaostáva, ale nahrádza to množstvom informácií a možností sveta, ktoré sú veľmi veľké. Ak ste fanúšikom hardcore survival hier, je Dying Light presne pre vás.


Hardverové požiadavky:
Minimum: Intel Core i5-2500 3.3 GHz, 4 GB RAM, GeForce GTX 560, Win 7 64-bit



napísal saver 3.2.2015



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.