9.0

Wolfenstein: The New Order


Singleplayerová FPS ako sa patrí

Recenzia pre PC, PS3, PS4, Xbox360, Xbox One
atmosferické, neobohrané prostredie
znovuhrateľnosť
silné zbrane a odladená hrateľnosť
možnosť stealth postupu v niektorých oblastiach
prepracovaný príbeh a celý svet
nedokonalosti idtech enginu sa ukazujú stále viac


Ak ste už v roku 1992 hrávali hry, určite vás neobišiel titul, ktorým Id Software rozbehli celý FPS žáner a to Wolfenstein 3D. Ako prví vtedy tvorcovia ponúkli textúrované 3D prostredie, ktoré doplnili zaujímavými lokalitami, silnými zbraňami, tajnými chodbami a nakoniec aj masívnymi nepriateľmi. Síce to vtedy boli ešte prostredia jednoduché a postavy len 2D animácie, ale malo to štýl, ktorý doteraz nemá veľa hier. Jedinečnú prvú hru nasledovalo niekoľko rozšírení a pokračovanie Spear of Destiny. O desať rokov neskôr prišiel aj kvalitný Return to Castle Wolfenstein s jedinečným multiplayerom a neskôr ešte nevýrazná snaha o reštart v titule Wolfenstein.

Teraz, o 22 rokov neskôr, prichádza Wolfenstein: The New Order, skutočné pokračovanie jednotky, ktoré otvára novú epochu hry a aj celkom nový svet na preskúmanie. Hra sa totiž tentoraz posunie až do roku 1960, presnejšie do alternatívneho roku 1960, v ktorom nacisti po vyhranej vojne ovládajú svet. Hlavný hrdina B.J. Blazkowicz bol mimo hry a nemal im v tom kto zabrániť. Teraz sa však vracia a nový svet sa má na čo tešiť - a rovnako aj vy. Autori totiž vytvorili pôsobivý atmosferický svet, ktorý vám ukáže, ako sme mohli skončiť. A nie len to. Vývojári spojili to najlepšie, čo ponúklo 22 rokov vývoja FPS akcii a priniesli v 12-hodinovej singleplayer kampani, oldscholovú hrateľnosť spojenú s modernými prvkami.

Hra tak ponúkne adrenalínovú akciu, klasické zbieranie lekárničiek, nábojov, alebo aj odkrývanie mapy. Celé je to doplnené o perky, upgrady zbraní alebo možnosť úpravy príbehu rozhodnutiami. Základom sú netradičné lokácie, silné zbrane a ešte silnejší nepriatelia a autori nezabudli ani na príbeh a postavy. Hra má v sebe jednoducho všetko, čo singleplayerová FPS potrebuje a všetko spracované na vysokej úrovni.

Vitajte späť kapitán Blazkowiz. Tentoraz vo svete, ktorý po druhej svetovej vojne ovládli nacisti.



Príbeh hry začína ešte počas druhej svetovej vojny, kedy preberáte úlohu kapitána B.J. Blazkowicza počas misie, v snahe znovu dolapiť šialeného doktora Deathheada. Všetko však nevyjde podľa predstáv, B.J. končí ranený a k životu sa preberá v sanatóriu o 15 rokov neskôr. Prebúdza sa do sveta, ktorý nespoznáva, do sveta, v ktorom je každý nacista a kto nie je, aspoň sa tak tvári, aby neskončil vo väzení alebo ešte horšie. Spolu so svojou ošetrovateľkou Annou uteká pred nacistickými čistkami a vydáva sa hľadať priateľov z odboja, s ktorými by mohol uštedriť novému svetu tvrdú ranu.

Spolu tak prejdete 16 kapitol v skutočne rozmanitých prostrediach doplnených príbehom o pomste, o prežívaní v ťažkých časoch, ale aj o láske a priateľstve. Hra veľmi dobre zachytáva zaujímavý a skutočne do detailov prepracovaný svet. Užijete si ho ako v prestrihových scénach, tak aj v oddychových kapitolách v hlavnom stane odboja a samozrejme hlavne v misiách, ktoré vás prevedú rozmanitými časťami sveta, na ktorých autori ukazujú čo sa všetko mohlo stať. Dostanete sa k obyčajným ľuďom, aj do pokusných vedeckých zariadení, ale aj do väzení a všade vás budú naháňať stovky nacistov a ich hračiek. Popritom nájdete výstrižky z novín, nahrávky, plagáty a aj postavy, ktoré vám o tomto svete porozprávajú viac.

Samozrejme, nebude to len obyčajný svet, v ktorom náhodou nacisti vyhrali vojnu. Do celého príbehu sa dostávajú aj tajné experimenty, konkrétne teraz už žiadne nadprirodzené alebo okultistické záležitosti, ale prepojenia s tajnými spoločnosťami a ich tisícky rokov starými tajomstvami. Postupne sa z príbehov postáv dozvedáte, čo sa vlastne stalo a ako sa to nacistom podarilo ovládnuť svet, ale aj vytvoriť z miest betónové pevnosti, vyrobiť zbrane poháňané elektrinou a aj mechanických robotov, ktorí vyzerajú ako naftový predchodcovia Titanov z Titanfallu.  Náležite obdobiu a technológiám sú spracované zbrane. Síce je tu kompletná ponuka štandardných zbraní od pištolí, cez brokovnice, samopaly, ale nájdete aj energetické zbrane a hlavne laserové rezačky, ktoré autori zapracovali ako jednu z hlavných mechaník titulu. Totiž pomocou nich si budete môcť cez kovové otvory a ploty vyrezávať vlastnú cestu a ak nič iné, môžete ich použiť aj na boj s nepriateľmi. Ponúkajú tak zaujímavé oživenie samotnej akcie a prestreliek.

Prestrelky sú ako sa na Wolfenstein patrí - hlučné a brutálne. Nepriatelia vás nešetria a rovnako vy nešetríte ich. Všade bude striekať krv, po zemi ostanú znetvorené telá alebo len krvavé kaluže po výbuchu vojakov. Prípadne aj súčiastky, keďže o mechanických nepriateľov nebude núdza. Čakajte silné zbrane, s ktorými sa s bežnými nepriateľmi nenatrápite, ale napriek tomu vám ich počty dajú zabrať, a ak sa k tomu pridá a niekoľko "mechaňákov", máte o zábavu postarané. Ale nie vždy je potrebný boj a autori ako malý doplnok zapracovali stealth systém, ktorý prekvapí. Nie je dokonalý, ale výrazne hlboký. Vidíte, ako ďaleko sú najbližší nepriatelia a čo vlastne počujú. Ak začujú streľbu, spustia poplach, ktorý sa šíri stále ďalej. Je to plne voliteľný prístup a ak si radšej chcete vystrieľať celé strážne stanovište nacistickej hliadky, prosím.

Videorecenzia

Pri hraní treba pamätať na to, že toto nie je Call of Duty. Tu automaticky postava náboje a brnenia nezbiera a rovnako tu nemáte autohealing, ktorý vás za pár sekúnd plne vylieči. Je tu síce malé liečenie, ktoré vám o pár percent zdvihne zdravie, ale vždy zastaví na ďalšej desiatke a na doplnenie zvyšku ste odkázaný na hľadanie a zbieranie lekárničiek, alebo na neustále umieranie a reštartovanie checkpointov. Rovnako je to aj s nábojmi. Je viac ako vhodné prechádzať okolo každého nepriateľa a manuálne zozbierať to, čo po ňom ostane. Inak ľahko skončíte bez nábojov a v obkľúčení. Nôž vás vtedy nezachráni.

Nôž vám však pomôže v rozbíjaní všetkých možných krabíc a hľadaní v nich skrytých nábojov, jedla, alebo aj upgradov zbraní. K tomu môžete v leveloch hľadať tajné dokumenty, Enigma kódy, alebo aj mapy levelov. Hra totiž podporuje klasickú funkciu máp a tak si môžete kedykoľvek pozrieť, kde sa na objavenom území v leveli nachádzate, kde ste ešte neboli, alebo aj kam máte ísť. Design prostredí je síce uzavretý, ale nie je tu len cesta vpred. Popri putovaní môžete hľadať vedľajšie chodby a miestnosti, kde nájdete spomínané bonusy. A ak ich nenájdete na prvýkrát, hru sa určite oplatí prechádzať znovu, keďže urobíte hneď na začiatku jedno zásadné rozhodnutie, ktoré ovplyvní vaše možnosti prechádzania levelov a aj zmení jednu z hlavných postáv. Výber síce v zásade príbeh neovplyvňuje, ale oživuje druhé prechádzanie hry inými možnosťami, ako aj spoznávaním druhej postavy.

Hra však nemá vlastný multiplayer a teda si musíte vystačiť s príbehovou kampaňou. Má však pridaný multiplayerový bonus a to vstup do beta testu multiplayeru pre novú Doom hru. Nikto však nevie, kedy ho Bethesda otvorí a tak je to zatiaľ len virtuálny bonus. V každom prípade, hru je potrebné brať ako singleplayerovku, do ktorej autori naplno investovali všetok čas, vyhradený na vývoj a to je na finálnom produkte aj vidieť.

Boje nebudú jednoduché, postavia sa proti vám masívni roboti



Čo mierne hru sťahuje dole je idtech grafický engine. Ten síce zvláda pôsobivé scenérie, pekné efekty, ale megatexture technológia napriek mega-giga textúram nedokáže ponúknuť ani len strednú kvalitu detailov, na aké sme zvyknutí. Jej problém je v tom, že takmer všetky textúry sú rovnako kvalitné, čo pri stenách a prostredí nevadí, ale odráža sa to na objektoch, ktoré majú textúry s nízkym rozlíšením. Na dnešnú dobu je to už slabé - hlavne na PC. Nehovoriac o rôznych technických problémoch a spomaleniach načítavania textúr, ktoré sa enginu držia od časov Rage a zdá sa, akoby na nich tvorcovia vôbec nezapracovali. 

Na druhej strane si autori dali záležať na prestrihových scénach, ktorých je veľké množstvo a plynule dopĺňajú akciu a pomáhajú nám spoznať BJ Blazkowicza z druhej strany. Zároveň však vidieť, že miestami autori zabudli na plynulé prechody príbehu a niekedy sú jednotlivé časti hry priam useknuté a presunuté na inú lokalitu. Je to drobnosť, ale dalo sa s ňou popracovať. Oproti tomu sa na zvukovú stránku nedá sťažovať. Duniace zvuky sú základom pre silné zbrane a aj pre nacistický svet, plus bonusové známe skladby prerobené do nemeckého štýlu pridávajú na atmosfére. Nikde inde si nevypočujete Beatles po nemecky, alebo japonskú hymnu prepracovanú do nemeckej dychovky.

Autori z MachineGames nezabudli ani na retro odkaz série a pridali aj spomienku na staručkého  Wolfensteina 3D, do ktorého sa môžete dostať vo sne a užiť si klasické modré steny a pixelovaných 2D vojakov. Všetko samozrejme s moderným herným systémom a tak proti pixelom budete môcť využívať nakláňanie sa, alebo moderné zbrane. A samozrejme, nechýba ani zbieranie zlata, ktoré sa prenieslo aj do novej hry, vďaka čomu sa zdá, že vaša postava je kleptoman a berie zlato, kde sa len dá. Okradne dokonca aj chudobnú poľskú rodinku. 

V pozadí boja za slobodu bude máť BJ postarané o zábavu na voľné chvíle


Celkovo MachineGames ponúklo doteraz najlepší mix všetkých kvalitných prvkov FPS akci. Nesnaží sa o posun vpred, nesnaží sa kopírovať štýl COD, skôr naopak, ukazuje smer, ktorým by sa mohli automatické "jednotlačidlové" moderné akcie uberať. Mali by sa obzrieť do svojej minulosti a nabrať odtiaľ veci, ktoré v honbe za nenáročným publikom poodstraňovali. MachineGames je v tomto ohľade priam dokonalé. Možno oldschoolový systém nesadne každému a nutnosť zháňania lekárničiek a manuálne zbieranie nábojov bude niekoho otravovať, ale toto je spôsob hry, v ktorom sa musíte snažiť prežiť, nie štýl, v ktorom sa o vás hra stará tak, aby ste ani raz nezomreli. Wolfenstein: The New Order to celé uzatvára jedinečnou atmosférou, príbehom, hrateľnosťou a nádejou v ďalší návrat do tohto netradičného sveta.




Hardverové požiadavky:
Optimum: Intel Core i7, 4 GB RAM, 50GB HDD, GeForce 460 / ATI Radeon HD 6850


napísal saver 22.5.2014



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.