PRO EVOLUTION SOCCER 2014

PRO EVOLUTION SOCCER 2014

Zápas PES vs FIFA začal teraz

Je výnimočne slnečný deň, na aký nie sú Londýnčania zvyknutí. V okolí hradu Windsor je čulý turistický ruch, ale dnes tu nie sme kvôli jej výsosti. 

Do domu v radovej zástavbe vedú schody rovno z ulice a za vstupnými dverami je stroho zariadená lobby. Nič nenasvedčuje tomu, že som na správnom mieste, až kým si nevšimnem, čo je schované za stĺpom blokujúcim výhľad na čisto bielu stenu. Vyčnievajú spoza neho známe ťahy štetca. Pod hrubým rámom zo skla je portrét Solid Snakea namaľovaný v Roppongi Hills pri príležitosti 25. výročia série Metal Gear Solid dvorným výtvarníkom Yoji Shinkawom. 

Dnes ale nie sme v centrále Konami, ktorá sa presťahovala z nemeckého Frankfurtu, kvôli Metal Gear Solid 5 ani Ground Zeroes. 

Za vrch stola si nik nesadne, tam trónia dve obrovské obrazovky a kamera meria šírku miestnosti, ktorá je do posledného miesta obsadená novinármi. “Dnes vám chceme ukázať novú generáciu Pro Evolution Soccer 2014,” ozve sa z obrazovky James Cox, šéf štúdia, ktorý sedí v takmer identickej miestnosti, len je plná japonských producentov. Obe strany sa na seba dívajú cez telemost, stačí už len odpískať zápas.

Nohy sa zabárajú do umelej trávy položenej namiesto koberca v konferenčnej miestnosti. Na druhej strane je pol siedmej večer, v Londýne čas obeda.


Prvý krok je vždy najťažší. Od japonských vývojárov nikdy nebudete počuť, kde spravili chybu. Pochybenie neakceptovateľné a vlastné zlyhanie v práci, ktorú vykonávate, nemožné. Takto sa ich to nemôžete spýtať, otázka sa rozbije o nepriestrelnú stenu tlmočníka. Ale ak začnem hovoriť o slabinách, na tvári producenta Manorito Hasodu, ktorý sedí oproti, sa nezračí vyhýbavosť. 

“Bolo to opakovanie stále tých istých vecí dokola,” snaží sa identifikovať najväčšiu slabinu predošlého ročníku Pro Evolution Soccer. “Je nutné každý rok prísť s niečim novým,” nekompromisne odmietne po krátkej pauze ideu, že by si futbalová séria dala pauzu a vychádzala, povedzme, v nepravidelnom čase. “Každý rok tu máme nové futbalové sezóny a s nimi prichádza aj dráma, prepisuje sa história a dejú sa nové, úžasné veci.”

Keď začínal vývoj Pro Evolution Soccer 2014 pred tromi rokmi, boli to živé zápasy, ktoré sa analyzovali namiesto tradičnejšieho obzerania sa a hodnotenia doteraz vydaných dielov. V Konami museli akceptovať ešte jednu dôležitú skutočnosť - vývoj bude prebiehať pod dohľadom Britov. 

Alianz Arena buráca, Bayern Mníchov hosťuje zápas proti Santos FC. Diváci vyťahujú dymovnice a hľadisko sa kúpe vo farbách tímov. Pri každej športovej hre máte pocit, že sa dívate na živý prenos, v Pro Evolution Soccer 2014 je tento pocit umocnený organickým správaním futbalistov. Skôr než loptu zastaví sieť brány a padne prvý gól, je vidieť vlnu radosti a hnevu ako sa šíri zo súperovej strany domov. 

Útočník vidí gól skôr ako tímový brankár. Chytajú sa za hlavu, rozhadzujú rukami, rozčuľujú sa nad rozbitou obranou a na tvári strelca je vidieť úsmev okamih predtým, než rozhodca odpíska gól. A čo je ešte úžasnejšie, je spôsob, ako na seba nadväzujú animácie. Či už ide o kľučku, šprint k postrannej čiare zastavený outom alebo výkop zo šestnástky, nie je vidieť fázy pohybov, ale plynule na seba nadväzujú. Keď vidíte, ako sa ťahajú futbalisti za dresy alebo si tienia telom a diváci adekvátne na tieto situácie reagujú, už to nie je pocit, ale skutočný priamy prenos.

V replayoch vidieť aj steblá trávy.

Pro Evolution Soccer 2014 za to vďačí Fox Engine, internej univerzálnej technológii, ktorá poháňa aj Metal Gear Solid. “Samotných nás zaskočil, ako ďaleko nás môže posunúť vpred,” neskrýva nadšenie z používania enginu James Cox. Fotorealizmus na starý spôsob znamenalo komplikovane spracovať objekt z fotiek najprecíznejšie ako sa dá vrátane farieb. “Je to v podstate ako prekresliť obrázok,” hovorí Hasoda. 

Fox Engine pracuje s prostredím, ktoré dynamicky renderuje odrazy slnečných lúčov a tieňov podľa pozície svetla, uhlu dopadu, jeho sily a aktuálnych poveternostných podmienok. Volajú to Linear Space. Dresy na hráčoch budú vyzerať rovnako bez ohľadu na slnečnú alebo zatiahnutú oblohu a ak sa pozriete bližšie, možno uvidíte aj také detaily ako naťahovanie vertikálnych a horizontálnych vlákien látky. 

Ako hra vyzerá na statických obrázkoch, je jedna vec, ako sa hýbe, je vec zásadnejšia. Na pripravených demo kioskoch beží PS3 kód (Konami next-gen verziu Pro Evo odmieta komentovať). Každý jeden hráč má vlastný stred gravitácie (barycentre) a ak patrí medzi stovku “celebrít”, spoznáte aj z diaľky charakteristický šprint Robbena. Vy ovládate vždy hráča a fyzika sa stará o animácie, nie naopak.

Neustála kontrola prenášania váhy vedie k realistickejšiemu správaniu futbalistov aj pri kontaktných súbojoch, ktoré tvoria teraz súčasť hry. Animačný systém reaguje na každú situáciu, AI zase presne číta priebeh hry - spoluhráči si vypýtajú loptu, na povel začnú tieniť najužitočnejšieho hráča, bežia do šancí alebo do off-sajdu, čo bola ich špecialita v kóde, ktorý podľa autorov, bol na 75 % dokončený. A rozhodca pískal neskoro. 


Výkony hráčov v tíme majú priamy dopad na celkovú morálku, ale aj spoluhráčov na susedných pozíciách a odlišuje sa od výsledkov predošlého zápasu. Ešte pred výkonom sa dá táto mapa naštudovať, zmeniť zostava alebo naprogramovať zóny pre jednotlivých futbalistov. Kontrola celého tímu pripomína manažér a na jej prehľadnosti musí Konami poriadne zapracovať. 

Každý ďalší odohraný zápas za Bayern je iný, odhliadnuc od toho, že som vždy dostal výprask od môjho kolegu (pozdravujem do Score), je vstrebávanie ovládacej schémy proces, ktorý sa nedá stráviť za hodinu či dve. Tri strany popisujúce rozloženie tlačidiel pre všetky situácie od štandardky cez súboj 1 na 1 s ťahaním dresov až po 360° ovládanie namapované na oba analogy vyžaduje tréning. Našťastie ak preferuje ovládanie len tlačidlami, môžete hrať aj takto, ale zďaleka nevyužijete plný potenciál Pro Evolution Soccer 2014.

Hasada si novú generáciu vysvetľuje ako neuveriteľnú realitu, vzrušenie a pôžitok. Konami urobili prvý krok, veľký pre hráčov a ešte väčší pre celú spoločnosť, ktorá akceptovala dôležitosť novej filozofie - kooperácie s európskym tímom - nevyhnutnej pre zabojovanie a získanie späť titulu najlepšej futbalovej simulácie na trhu.

Je to dlhodobý proces, nestane sa to hneď, ale Pro Evolution Soccer 2014 je jasným signálom, že Konami ide do bitky, v ktorej sa o víťazovi rozhodne až na trávnikoch novej generácie konzol.


napísal spacejunker 17.7.2013
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
PRO EVOLUTION SOCCER 2014


PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: Konami / Kontiki / Konami
Štýl: Šport
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 20. september 2013
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19492)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk