9.5

Tomb Raider


Lara Croft sa vrátila v plnej sile

Recenzia pre PC, PS3, Xbox360
rozsiahlosť a rozmanitosť hry
drsné spracovanie
neustále vedenie príbehom
dokonalé dotiahnutie bojov
množstvo puzzle prvkov
upgrady zbraní a možnosti postavy
na rozsiahly ostrov príliš uzavreté prostredia
miestami otravné quicktime eventy


Lara Croft, najznámejšia herná hrdinka a legendárna vykrádačka hrobov, sa po rokoch odmlky vrátila a dostala novú tvár. Prináša so sebou reštart Tomb Raider série, ktorý sa zbavil jednotvárnosti predošlých titulov a prežijete v ňom prvú veľkú výpravu Lary, výpravu, ktorá ju zocelila. Výpravu, na ktorej neistá študentka našla zmysel svojho života.

Crystal Dynamics sa rozhodli hru zmeniť od základov vrátane postavy Lary. Nie je to ostrieľaná archeologička s veľkými prsiami pripravená kedykoľvek tasiť dvojicu pištolí, ale 21-ročná neskúsená študentka, ktorej sa po dlhom presviedčaní poradilo zorganizovať expedíciu do Dračieho trojuholníka, miesta, kde podľa nej sídli stratený japonský národ Yamatai. Dračí trojuholník však ani náhodou nie je exotická lokalita, je to obdoba Bermudskeho trojuholníka, večne bičovaná búrkami ukrývajúca vo svojom srdci tajomstvo starej civilizácie. Lara Croft, rodinný priateľ Conrad Roth, celebritný archeológ Dr. Whitman, televízny štáb, všetci boli pripravení na veľký objav. No nikto z nich však nebol pripravení na to, čo na ostrove našli.

Reštart série otvára novú éru Lary Croft, brutálnu a pôsobivú zároveň. Na ostrove na ňu čaká dlhá a ťažká cesta, ktorá ju dovedie na pokraj smrti, pripraví o priateľov, ochutná zradu, ale zároveň jej ukáže čaro objavovania tajomstiev zabudnutých lokalít. Popritom nám predstaví nové zloženie hrateľnosti série, kde už nebudete len skákať cez prázdne kobky a skúšať na stovky pokusov zliezť náročnú stenu. Hra sa dostáva presne tam, kde ju hráči v dnešnej dobe chcú mať - má rozsiahly príbeh, hĺbku vytvorenú pridaním skillov a upgradov, pôsobivé scenérie doplnené bojmi a, samozrejme, puzzle  úlohy, nad ktorými sa bude potrebné na chvíľu zamyslieť. Je to výborne namixovaný kokteil hrateľnosti. 

Lara je späť! Dostáva luk.



Lara sa po stroskotaní prebúdza uprostred jaskyne. Okolo sú mŕtvoly a sviečky, ktoré neveštia nič dobré, rovnako ani to, že visí zviazaná dolu hlavou. Vyslobodzuje sa, nachádza fakľu a púšťa sa do objavovania prvej hrobky. Nie je to však cesta za pokladom, ale cesta za prežitím. Autori počas celej hry postupne servírujú jej utrpenie, ktorým musí prejsť. Štandardné ovládanie tak dopĺňajú sériou quicktime eventov, ktoré sú síce miestami otravné, ale vždy vyzdvihujú brutalitu tohto sveta. Ak ich nestihnete, uvidíte Laru zomierať na desiatky spôsobov. Čo takto zomrieť s prehryznutým hrdlom od vlka? Krvavú tvár Lary budete mať neustále pred očami.

Je to niečo, čo doteraz mladá Lara nepoznala - ohrozenie svojho života, smrť na každom kroku. Zoceľuje ju to a mení v bojovníka. Pomaly a postupne. Hra nám dávkuje jej príbeh ako prostredníctvom prestrihových scén, rozhovorov s priateľmi, ale aj prostredníctvom komentárov samotnej Lary, všetko dotvára atmosféru a zblíži vás s hrdinkou ako nikdy doteraz. Budete tam s ňou, keď nájde prvú zbraň a aj keď ju prvýkrát použije. Dve štandardné pištole nahradilo lezecké kladivo. Základná výstroj potrebná na prelezenie množstva kamenných stien na ostrove a dosiahnutie vrcholov hôr skrývajúcich temné hrobky a súčasne to bude aj zbraň, ktorá si v nutnosti poradí aj s nepriateľmi pri boji na blízko.

Ostrov totiž nie je pustý, ako by ste v týchto končinách čakali. Jaskyne plné mŕtvol naznačili pritomnosť niekoho, kto návštevy nemá rád. Ide o preživších z predchádzajúcich stroskotaných lodí, ktorí hľadajú cestu z ostrova. Vyformovali kult, ktorý má pre Laru a jej priateľov zatiaľ neznámy cieľ, ale vie jedno - chcú ich zabiť. Preto lezecké kladivo postupne dopĺňa skutočná zbraň a to luk, ideálny nástroj na tiché likvidovanie nepriateľov na diaľku umožňujúci využívať stealth prístup, kým sa dá. A rovnako ako kladivo aj luk má sekundárne využitie a to na vystreľovanie lán krížom cez priepasti.

videorecenzia

Hra postupne pridáva nové prvky, po prvých konfliktoch, jednoduchých lezeniach a úvodných puzzle, dáva za úlohu Lare zabiť prvé zvieratá a najesť sa, aby mala silu na nadchádzajúce ostré konflikty. K nim už dostane strelné zbrane, od pištolí, cez brokovnicu, až po samopal. Síce to veľmi do jej krehkých rúk nesadne, pre rozšírenie hrateľnosti tým musí preskákať a postupne bude takto likvidovať celé tlupy útočiacich nepriateľov. Získava na to stále lepšie upgrady, napríklad zápalné a napalm šípy pre luk, granátomet pre samopal. Vylepšovať budete mierenie, zásobníky aj nabíjanie. Je to časť RPG prvkov, ktoré rozširujú možnosti hrateľnosti a silu postavy.

Na všetky vylepšenia však Lara potrebuje súčiastky, ktoré zbiera z mŕtvych nepriateĺov alebo rôznych krabíc na ostrove. Zároveň pri boji a plnení úloh získava skúsenosti, ktorými môže rozširovať jej schopnosti a to v troch stromoch Survival, Hunter a Brawler. Získa napríklad inštinkt, ktorý jej umožní lokalizovať dôležité miesta v okolí, dokáže sa lepšie brániť v bojoch, unesie viac nábojov a veľa ďalšieho. 

Je tu ale malé obmedzenie, všetky vylepšovania môžete urobiť len v kempoch, ktoré sú pravidelne rozmiestnené po ostrove a okolo ktorých prechádzate. Tu si vždy posedí, Lara porozpráva svoje aktuálne pocity a vy ju upgradujete. Zároveň tieto kempy umožňujú aj rýchly presun po ostrove. Znamená to, že nie ste prísne obmedzený príbehom a môžete sa voľne pohybovať po ostrove. Je to vhodné hlavne ak chcete pozbierať veci, ktoré ste zabudli alebo v danej dobe sa k nim nemohli dostať. Treba rátať s tým, že napriek tejto možnosti a čiastočne otvorenými prostrediami je vždy len jedna cesta vpred, nemôžete ľubovolne precházať krížom cez kopce ako napríklad vo Far Cry 3. 

Tomb Raider je síce v tomto smere obmedzený, ale na druhej strane plný rozmanitosti a príbehu. V podstate vás budú udalosti tlačiť neustále vpred, nikdy vám nedovolia vydýchnuť a počas 12 - 14 hodín hrateľnosť neupadá do stereotypu. Vždy objavíte niečo nové, dosanete nové vylepšenia, prídete na nové spôsoby prekonávania prekážok, ale budete čeliť aj novým a stále tuhším nepriateľom vrátane niekoľkých bossov. Tucet hodín vám zaberie iba základný príbeh, ak budete chcieť prejsť úplne všetko, môžete sa po dokončení hry na ostrov vrátiť a stráviť plienením hrobiek ďalších päť až sedem hodín. Každá z nich má v sebe logické fyzikálne úlohy, kde budete musieť prísť na to, ako pustiť do miestnosti vietor, rozhýbať rôzne koše alebo zvony, aby ste cez ne mohli preskákať až k pokladu.

Prestrelky sú tvrdé, miestami až prehnané na to, aká neskúsená je Lara.



Ak by vám príbeh Lary nestačil, hra ponúka ako prvá v sérii multiplayer a ako prvá aj dokazuje, že ho skutočne nepotrebuje. K hre sa nehodí, má úplne inú hrateľnosť ako kampaň a namiesto taktického postupu je rýchly, chaotický a pôsobí, ako by boli postavy z kampane nadopované steroidmi. Zrejme slúži hlavne na to, aby mohli autori do hry predávať DLC obsah. Na druhej strane môže na chvíľu zabaviť a motivovať, keďže v ňom preberiete aj samotnú Laru Croft, ale to až vtedy, keď dosiahnete najvyšších levelov a odomknete si ju. Dovtedy sa budete musieť uspokojiť s podradnými členmi posádky alebo rôznymi postavami domorodcov. Samotné módy zahrňujú klasický deathmatch, tímový deadthmatch a dva neštandardné - jeden režim s lovom a ďalší so získavaním batérií. Žiadny však nevystihuje podstatu Tomb Raidera a skôr ich môžeme nazvať Tomb Fighter.

V multiplayeri je k tomu ešte orezaná vizuálna časť, ktorá v kampani priam žiari, je odladená a umelecky dokonalá. Technologicky síce vychádza z pôvodného Tomb Raider enginu, ale dokáže jedinečne zachytiť rozmanitosť ostrova, rôzne poveternostné podmienky, nočné nasvietenia a to všetko veľmi rýchlo aj na slabších PC. Je to dané tým, že niektoré efekty autori nahradzujú zjednodušeniami textúr, ktoré vidieť ako na vode alebo na ohni, ale napriek tomu dokážu nenarušujú jednoliaty výtvarný štýl. Všetko presne sedí a je zapasované do prostredia, tak ako má.

V spracovaní nezaostáva ani samotná Lara, na ktorej vidíte ako sa mení zo študentky na doráňanú, ale ostrieľanú archeologičku. K tomu sú jej pohyby bez chyby, všetky prekážky prechádza plynule bez sekania animácií, vidieť ako sa pre rozmanité animácie musela dlhé hodiny potiť Camilla Luddington, ktorá ju hrala aj nadabovala. Podobne autori zapracovali aj na animáciách ostatných postáv a nepriateľov, ktorí prekvapujú svojou AI aj možnosťami pohybov. Plynule sa presúvajú poza prekážky, neváhajú hádzať granáty, aby vás vydurili z krytu. 

Keby autori ešte zapracovali na niektorých efektoch a kvalitnejších textúrach, mohla by sa hra priam zaradiť do next-gen kategórie. V každom prípade aj na dnešnú dobu ponúka vysoký nadštandard. Ako prvá podporuje v PC verziu fuknciu Tress FX, ktorá vyčarí Lare technologicky najvyspelejšie vlasy v hrách doteraz. Už to nie je len vrkoč alebo niekoľko zlepených častí ako v iných hrách, ale hýbe sa každý vlas samostatne, vrhá svoj tieň, môže byť mokrý a čiastočne presvitať. Funkcia má ešte pár detailov, ktoré by sa mali doladiť ako dopadanie vlasov priamo na telo a nie pár centimetrov sa nad ní vznášať. Na prvú implementáciu to vyzerá veľmi dobre a počas hry dodáva postave dynamiku.  Rovnako sa dajú vyčítať malé nedostatky keď Lare zmizne pri zmene zbrane z chrbta luk, ale to sú zanedbateľné drobnosti.

Vylepšovať budete možnosti Lary a aj každú jej zbraň.


Hudba dopĺňa Tomb Raider priam skvele, tentoraz je od Jasona Gravesa, ktorý má na svedomí Dead Space a jeho industriálno-orchestrálny štýl vyzdvihuje temnú atmosféru a brutalitu ostrova. Z hlasovej stránky si najviac užijete samotnú Laru, príjemný hlas Camilly zadefinoval postavu na ďalšie roky, ďalšie známe mená už medzi ostatnými postavami nenájdete, nakoniec, ostatné postavy tvoria len letmí sprievod hlavnej hviezdy.

Vývojárom z Crystal Dynamics sa po rokoch vývoja podarilo presne vystihnúť dobrodružný štýl, ktorý dnes hráči chcú, doplnili ho brutalitou, nádherným prostredím a hrateľnosťou, ktorej nechýba hĺbka. Pri tom všetko nezabudli ani na základné esencie Tomb Raider série a vytvorili pôsobivé dobrodružstvo, v ktorom spoznáte skutočnú Laru. A ako je dnes trendom, kampaň doplnili aj multiplayerom, ten sa žiaľ k hre nehodí a je zbytočným prídavkom.

Tomb Raider je jeden z najlepších reštartov dlhotrvajúcej série vôbec a ostatní vývojári sa môžu inšpirovať. Zároveň ukazuje, že aj 12 a viac hodinová kampaň sa dá zvládnuť bez toho, aby nastúpil stereotyp. Takže odteraz, ak chcete dobrodružstvo, chcete Tomb Raider.


Hardverové požiadavky:
Minimum: Core2 Duo 1,86 GHz/ Athlon64 X2 2,1 GHz, 2 GB RAM, DX9 - Radeon HD 2600 XT / nVidia 8600
Optimum: Intel Core i5-750 / AMD Phenom II X2 565, 4 GB RAM, DX11 - Radeon HD 4870 / nVidia GTX 480



napísal saver 8.3.2013



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.