9.0

Max Payne 3


Náboje hovoria vždy pravdu

Recenzia pre PS3, PC, Xbox360
pútavé rozprávanie príbehu z prvej osoby
výber lokalít a hudby
nosenie, držanie zbraní, bullet time
adrenalínom nasiaknutá akcia
časté prestrihové scény
spočiatku zamknuté online módy
multiplayer, ktorý tu už bol pred rokmi


V zásadnom spaghetti westerne Vtedy na západe si bandita Cheyenne kladie na hlas rečnícku otázku, či vie cudzinec s prestreleným sakom hrať len na harmoniku alebo vie aj zahrať na šesťranovom kolte. Odpoveď dopredu poznal. Max Payne potrebuje tri lekcie, aby sa rozpamätal na melódiu ústrednej skladby rovnomennej série. Max Payne vie hrať na piáno, ale svoje koncertné turné odohrá v podnapitom stave pomocou poloautomatických nástrojov, najlepšie v každej ruke jeden. Max Payne 3 je prostou hrou. Je o strieľaní a podobne ako filmy Johna Woo sa zaobíde bez filozofovania nad dôvodmi sťahovania vtákov. Rockstar to však robí po svojom, efektne, no nie preafektovane. Žiadna tequila bomb, z ktorej sa narodil Bullet-time. Len namieriť a streliť.

Guľka hovorí vždy pravdu, nikdy neklame. Zaznie vo filme Man on Fire (Muž v ohni) s Denzelom Washingtonom v hlavnej úlohe, v ktorom si hrdina spytuje svedomie a len tak mimochodom vyhlási mexickej favele vojnu poháňanú chuťou pomstiť sa za vlastné zlyhanie. Rockstar voľne adaptoval snímok Tonyho Scotta a nechal sa inšpirovať príbehom bodyguarda, ktorému sa trasú ruky, pretože mu žily rozťahuje alkohol. Max Payne hľadá pravdu vo fľaši a zapíja kilá piluliek akoby to bola jediná kúra pre zabránenie odumieraniu mozgových buniek.

Chce zahnať spomienky na smrť svojej milovanej rodiny, chce zabudnúť a kde inde mu to pôjde lepšie ako 5000 míľ od domova, v kruhu miliardára, kde alkohol tečie potokom a život je jednou veľkou párty? Idylka a vyhliadka rýchlo zarobených peňazí sa rozplynie v momente, keď miestny gang unesie mladú manželku magnáta, ktorý Maxa najal práve pre svoju ochranu. A po vzore svojej filmovej predlohy Max Payne 3 sleduje vzdor, vytriezvenie aj odhodlanie dotiahnuť veci do konca, nech to stojí, čo to stojí.

Max Payne ako ho poznáte, nekompromisný, tvrdý a plachtiaci vzduchom.



Rockstar narozdiel od Tonyho Scotta nepotreboval brať ohľad na rozpočet pri prestrelkách a tak je Max Payne 3 dokonalou ukážkou toho, čo urobia z hry precízne vybrané lokality v kombinácii s ukážkovou naráciou, ktorá spolu s Uncharted 3 patrí medzi súčasnú špičku. Max Payne nezatvorí klapačku, komentuje dianie aj to, kam sa pozeráte. Utrúsi poznámku na prostredie aj na také jasné veci ako cinknutie výťahu, z ktorého nevyjde nič dobré. Šikovne vyriešený navigačný systém nepotrebuje šípky ani minimapu, keď má hrdinu, ktorý sa rád rozpráva so sebou.

Monológy sú dverami do rozvrátenej osobnosti postavy, ktorá nemá čo stratiť. Buď vyjdem po svojich alebo ma vynesú vo vreci na mŕtvoly, a Max sa vrhá do ďalšej bezvýchodiskovej situácie. Rockstar ho posiela na miesta, kde je smrť vykúpením. Vo flashbackoch sa vraciate opakovane do obdobia, kedy Max nosil kožené sako a žltú kravatu, no gro príbehu sa odohráva v Sao Paule, vo štvrtiach, kam človek so zdravým rozumom nevkročí.

Slumy, špinavý hodinový hotel, policajná stanica, autobusové depo, letiskový terminál, cintorín, to je len zlomok miest, kde bude vypálená tona horúceho olova. Max nenájde ani chvíľu pokoja, je hľadaným mužom a počet nepriateľov a ich sila sa ku koncu len a len zvyšuje. A podobne ako je poháňaný on alkoholom a pilulkami, je hra hnaná adrenalínom. Keď prvýkrát aktivujete Bullet-time a skočíte plavmo do miestnosti s namierenou brokovnicou, zistíte, že sa nič nezmenilo. Takmer nič.

Max Payne 3 vychádza 10 rokov po debute druhého dielu a Rockstar vedomí si obrovského časového rozdielu sa rozhodol držať odkazu kultovej akčnej série vytvorenej vo fínskych štúdiách Remedy. Nedošlo tak k toľko populárnemu reštartu, ale vzniklo pravé pokračovanie, ktoré stojí jednou nohou v minulosti, ale nebojí sa aplikovať nové prvky ako schovávanie sa za prekážky. A to budete robiť pomerne často, obtiažnosť je správne vyzývavá a jedna dobre namierená strela znamená smrť aj pre vás. Žiadne doplňovanie zdravia, ale poctivé hľadanie piluliek do zásoby. Žiadne časté checkpointy, ale prechádzanie náročných pasáži odznovu, v ktorých sa menia aj pozície nepriateľov, takže sa nedajú tak ľahko prečítať. A to je len začiatok.

Každá z prestreliek je unikátna a aj keď našijete do únoscu v maske celý zásobník, udržujú si vysokú mieru autenticity. Nepriatelia na seba kričia, boja sa o svoj život, zbytočne neriskujú, ale nečakajú, kým ich prekvapíte. Max dostal do vienku jeden z najlepších animačných systémov, ktorý reč tela posúva na novú úroveň. Jeho robustnosť zabraňuje tomu, aby dochádzalo k vykrúcaniu rúk, tancovaniu hornej a dolnej časti tela alebo nechceným situáciám kaziacich dojem zo spomaleného baletu smrti.

Rukami sa snaží Max mieriť dopredu a to aj vtedy, ak chcete, aby cúval. Keď skočí v bullet time a pristane na zemi, zostane na nej ležať, kým nepadnú všetci. Či leží na bruchu alebo chrbte, dokáže páliť z každej pozície. Práca so zbraňami nemá v hrách obdoby, či už ide o streľbu, alebo ich nosenie. Pri držaní dvoch súčasne pracuje s ramenami (nemá ruky predpažené ako laty), zastrčí samopal pod pazuchu, ak potrebuje prebiť pištoľ v druhej ruke a čo je hlavné, neodnesie celý arzenál. Obojručnú zbraň stále drží a ak si chcete do každej vybrať uzi, tak AK-47 alebo raketomet zahadzuje, čo vás núti konštantne obmieňať pištole a pušky.

Max v prestrelkách pôsobí oproti iným hrdinom trochu neohrabane, ale to neuberá nič z mimoriadne akčného náboja a adrenalínovosti každého stretu. Bullet-time pracuje na jednotku, je vidieť každý jeden vystrelený projektil a záverečný kill cam dovoľuje sledovať padajúce telo posledného nepriateľa na scéne a rozstrieľať ho na rešeto. Hra sleduje zásahové zóny a adekvátne tomu prispôsobuje aj reakcie. Ak má nepriateľ nepriestrelnú vestu, zásah ho zhodí na zem, streľbou do nôh zabránite presunu na výhodnejšiu pozíciu a pod. Autori z Maxa neurobili nesmrteľného supermana, ale odráža sa na ňom zraniteľnosť, roky pitia a dokonca aj to, ako sa potí. Po prvýkrát uvidíte zväčšujúce sa fľaky potu na hernej postave.

Rockstar do Max Payne 3 integroval aj multiplayer, ktorý je na dnešné pomery štandardom, čím nechcem povedať, že je málo motivujúci, práve naopak. Je postavený na klasickom modeli akumulovania skúsenostných bodov za zabíjanie a hrabania peňazí určených na nákup doplnkov, zbraní a schopností pre postavu. Jeho problém tkvie, že pôsobí úplne obyčajne. Nosný mód Gang Wars vykradol Warzone a Operations z Killzone 2 a 3. Dynamicky sa meniace módy tímy nútia brániť checkpointy, klásť bomby alebo sa navzájom zabíjať.

Príbehový mód dopĺňa séria arkádových režimov a kompletný multiplayer.



DM a TDM sú ideálne na tréning a spoznávanie pomerne členitých máp delených na veľké a malé podľa počtu hráčov. Odhliadnuc od evidentnej inšpirácie v iných hrách, je tu niekoľko pôvodných nápadov ako zobrazenie terčov, na ktorých vidieť, kde ste najčastejšie trafili súperov a kam ste dostali zásahy, rozdelenie merača adrenalínu na tri časti (obyčajne rezervované na bullet time), ktoré definujú aj aktiváciu vybraného perku (prierazná munícia, označenie súperov aj pre spoluhráčov, doplňovanie zdravia). V zápasoch môžete vsádzať na víťaza, okrádať mŕtvoly alebo označiť hráča, ktorý vás konštante zabíja, a vyhlásiť mu vendettu. Zaujímavo sú vyriešené loadouty závislé na nosnosti classu, čím vyšší level máte, tým viac ponesiete. Vecí na odomknutie, challengov na splnenie a doplnkov pre postavy je toľko, že budete mať čo robiť celé prázdniny.

V multiplayeri vládne mimoriadna rivalita a rýchly grind. Je to spôsobené počiatočným ošiaľom a faktom, že pokročilé herné režimy sa odomykajú počtom fragov. Sieťový kód je stabilný, matchmaking rýchly a Rockstar ho neustále ladí. Od premiéry hry vyšli už dva updaty. Multiplayer v Max Payne 3 je prepracovaný, ale zďaleka nemá na pohodlnosť, resp. komfort, aký núka povedzme Gears of War 3 alebo geniálny Uncharted 3. Pre úplnosť, v hre nájdete aj dvojicu arkádových herných režimov, v ktorých prechádzate príbeh na body a na čas.

Existujú dva typy ľudí, tí, ktorí sa snažia zabezpečiť budúcnosť a tí, ktorí sa snažia napraviť minulosť. Rockstar postavil na dnes už kultovom odkaze série pokračovanie, ktoré sa viditeľne necháva inšpirovať velikánmi žánru. Videoklipový strih zo školy Tonyho Scotta, časté používanie defektov v obraze a zvýrazňovanie dôležitých slov v konverzácii titulkami docielili autori novej formy rozprávania cez políčka komiksu. Statické obrázky z minulého dielu nahradili dynamické prestrihové scény, ktorých je na akciu priveľa.

Rockstar si potrpí na detaily, potrpí si aj na bezchybnú produkciu, čo je vidieť a hlavne počuť. Pozorne vybrané hudobné stopy dokonale vystihujú prostredie, kde sa nachádzate. V bare je hudba nevtieravo lenivá, no neubránite sa klopaniu nohou, na letisku zase potláča akékoľvek zvuky a kladie na plecia hrdinu aj hráča ťažobu nevyhnutného konca. Ako by dopadol tretí diel, keby na ňom opäť robili Remedy, sa môžeme iba dohadovať, Rockstar z neho urobil jednu z najlepších strieľačiek súčasnosti.

Človek sa môže stať umelcom, záleží len na tom, ako bude dobrý. Max Payne je umelcom smrti a jeho majstrovským dielom je Max Payne 3.


napísal spacejunker 23.5.2012



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.