8.0

Uncharted Golden Abyss


Veľké dobrodružstvo do vrecka

Recenzia pre PS Vita
kvalitná grafika a dabing postáv
prepis hrateľnosti z konzol vyšiel na jednotku
množstvo pokladov a skrytých bonusov
dĺžka hry
silené ovládanie dotykom
otrasné quicktime eventy
ľahko čitateľný príbeh a postavy


Nech sa už budete dívať na line-up úvodných hier PlayStation Vita z akéhokoľvek uhla, vždy vám pohľad pristane na Uncharted: Golden Abyss. Vyčnieva spomedzi všetky ostatné a robí to predovšetkým sila značky. Do karát jej hrá, že ide o vyrozprávanie pôvodného príbehu a nie len prerábku alebo verziu pre handheld. Sony však vkladá do Golden Abyss absolútne všetko a vsadiť na jeden titul je podstúpiť mimoriadne veľké riziko.

Istí ho sila licencie, obľúbenosť značky aj fakt, že doteraz ste Uncharted nikdy nestúpili vedľa. Veď predošlé diely vystrelili dobrodružný žáner tak vysoko, že ani Lara Croft nedovidí na Olymp, kde práve tróni tretí diel Drake’s Deception. Je úžasné byť vo vrcholnej forme, iné je však zopakovať úspech a urobiť to na novom systéme, ktorého potenciál treba predviesť. Robia to všetky launch tituly a čo je smutnejšie, pridáva sa aj Golden Abyss, pretože sa to od vlajkovej lode vyžaduje.

Hlavné menu sa nedá ovládať inak ako dotykom, pričom tlačítkami je to rýchlejšie. Fanúšikovia série pomerne skoro zistia, že dotyk je niečo, čomu sa nevyhnú a budú musieť dať prsty dolu z analogov a ťukať na displeji, čistiť nájdené predmety alebo presúvať figúrky na šachovnici. Kto potrebuje, aby ste Drakeovi ukázali, kam má liezť, keď tú vzdialenosť a samotné rúčkovanie môžete spraviť sami? Áno, rímsy zablikajú na povel, že rozumejú a hra postavu pomaly sunie k cieľu, ale bezducho. Ja nechcem ukazovať, ale urobiť to sám.

Našťastie je táto voľba voliteľnou, stále hrá prím tradičná ovládacia schéma, ale dotykový displej sa neustále pletie pod nohy. Zmizli kontextové ikonky znázorňujúc, čo treba stlačiť, aby ste dvihli zbraň, udreli oponenta a pod. Namiesto nich vyskakujú na displeji symboly. Trojuholník je stále na zodvihnutie brokovnice či rotačáku a štvorcom zlomíte komukoľvek väz, no bitie na poplach “stlač ma, pretože viem to spraviť aj dotykom” je prehnanou snahou o pozornosť. Zvyšok prvkov ako prístup do diára alebo aktivovanie fotoaparátu to zvládne aj bez toho.

Pre Drakea nie je nič nemožné.



Možno si teraz hovoríte, že som príliš konzervatívny a lipnem na niečom, čo mi vyhovuje. Nie je to pravda. Golden Abyss zachádza dotykom ďalej a nahrádza ním aj quick time eventy. Pri bitkách tak ťaháte prstom v smere šípky, keď sa Drake pošmykne pri rúčkovaní zachráni ho rýchly ťah smerom hore a to najhoršie ešte len príde – súboje s bossmi v štýle Infinity Blade! Kto prišiel s nápadom uzavrieť príbeh nezmyselnou minihrou „zopakuj, čo kreslím“, absolútne zabil atmosféru a intenzitu prestreliek, ktoré viedli k záverečnému súboju. Ešte raz, dotykovými quick time eventami!

Golden Abyss však vie aj inteligentne využiť dotykové ovládanie, napríklad na zoomovanie sniperky zadným panelom, pomocou neho môžete aj detailne prehliadať nájdené artefakty. A keď sme u zbraní, tak gyroskopy zabezpečujú jemnú korekciu mierenia. Stačí tak kamerou ukázať na hornú časť tela a pohybmi zápästia terčík navediete na hlavu. Pri rýchlej akcii to stráca zmysel, ale ak si niekoho chcete vychutnať, môžete to urobiť až s takouto noblesou.

Ohliadnuc od silenej integrácia touchscreenu kráča Uncharted: Golden Abyss v šľapajách svojich predchodcov, alebo lepšie povedané nasledovníkov, keďže je príbehovo zasadený pred vôbec prvý diel. Čaká vás opäť cestovanie po zvláštnych miestach, zbieranie stôp, lozenie v džungli a absolvovanie nebezpečných situácií vedúcich nakoniec k prahu bájneho zlatého mesta Mayov a Aztékov. Drake sa ani tentoraz nespolieha sám na seba, ale má po ruke novú osudovú ženu – Marisu Chase a falošného parťáka Jasona Danteho.

Aj s tak malým počtom postáv (pochopiteľne, že sa objaví ešte zloduch a nejedno prekvapenie) dokáže hra rozpovedať príbeh, ktorý nepotrebuje k tomu príliš živé kulisy, výhľady na bzučiace mestá, ale poradí si s ruinami, jaskyňami alebo polorozpadnutými tábormi. Medzi postavami opäť pracuje tá hmatateľná chémia, padajú improvizované hlášky a Drake, Drake je stále ufrflaný, komentuje každú situáciu a dostáva od Chase na frak, keď sa mu pri lození smeje, že vyrastal v cirkuse. Aj keď je zápletka prehliadnuteľná a postavy ľahko čitateľné, skvelý dabing a výkony to plne vynahradia.

Golden Abyss je uverená z receptu, ktorý kombinuje prestrelky, prieskum prostredí a zdolávania prekážok, či už v prostredí, alebo skutočných puzzlov. Namixovaný koktejl chutí na veľkej obrazovke a žrať ho budete aj na displeji Vity. Hra skutočne pôsobí, ako keby ste sa dívali ďalekohľadom z opačnej strany na prvý diel. Presne tak vyzerá, tak detailne a zachováva si absolútne všetky črty vrátane hrania bez loadingov, plynulého framerate či solídnej dĺžky presahujúcej 10 hodín.  

Drake sa naučil nové triky, ale nezabudlo sa ani na snorenie po pokladoch a tých je v Golden Abyss na rozdávanie. Artefakty, roztrhané dokumenty, časti skladačiek, prekresľovanie symbolov z ruín a hľadanie stôp vám pomáhajú zlepiť dokopy rozbitú mozaiku o postavách a pozadiu príbehu. Totiž po poklade nepátra iba Drake, ale pokúšal sa o to aj niekto pred ním. Bonusom je venovaná veľká pozornosť a dokonca k nim vedú tajné cestičky, sú poschovávané vysoko alebo za plachtou či stenou z bambusov, ktorú treba rozrezať (ako inak touchscreenom ala Fruit Ninja) mačetou. Je veľká škoda, že táto zbraň sa nedá použiť priamo v boji. Drake sa spolieha na verné strelné zbrane, ktoré je v prestrelkách nutné meniť a budete to robiť hlavne pri ťažkých oponentoch.

Nepriatelia prichádzajú vo vlnách, menia pozície a neváhajú hádzať aj granáty. Tí silnejší, resp. obrnení vám idú bez váhania v ústrety a je nutné rýchlo konať. S dobre zvoleným arzenálom máte vyhrané pomerne skoro, ale každý ďalší stret je ťažší a ťažší. Zabíjaním nepriateľov zbierate karty, ktoré sa cez Near dajú vymieňať, resp. požiadať iných majiteľov Vity, aby vám poslali chýbajúce do zbierky. Na získanie všetkých trofejí nestačí hru iba dohrať na obtiažnosti Crushing, ale je nutné pozbierať aj všetky poklady a tie rozhodne stoja za druhé zahranie.

Golden Abyss pracuje opatrne s veľkými scénami, drží sa skôr pri zemi, nemení v rýchlom slede prostredia ani zbytočne nepreháňa. Hranie nepripomína húsenkovú dráhu Uncharted 3, má bližšie k Uncharted, s ktorým zdieľa aj niekoľko kľúčových lokalít, ako je džungľa, ruiny chrámov, na ktoré si nárokuje sama príroda, či výjazd na divokej rieke na palube vratkého kanoe. Vrecková verzia Uncharted sa hrá rovnako ako konzolové a môže za to z veľkej miery vysoká produkčná hodnota. Patrí súčasne medzi najväčšie a najkrajšie prenosné hry, zaberá 3,7 GB.

Neobsahuje žiaden multiplayer ani co-op, ale podobne ako debut na PS3 otvára dvere etablovanej sérii na malom prenosnom systéme a má nábeh stať sa podobne veľkou. Uncharted Golden Abyss je prvou hrou, ktorú budete kupovať k Vite, s tým sa treba zmieriť. Nebudete ľutovať.


napísal spacejunker 22.2.2012



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.