HARRY POTTER AND THE DEATHLY HALLOWS: PART 1

HARRY POTTER AND THE DEATHLY HALLOWS: PART 1

4.5

Mladý kúzelník dočaroval

Recenzia na PS3 verziu

Harry Potter beží do finále. Filmoví fanúšikovia sa už rozdelili do dvoch táborov (šomrajúci vs. veľmi spokojní), herná obec je pri prvej časti Darov smrti takmer jednotná. Na svete sú prvé recenzie, viaceré nemilosrdné – kedy dostala naposledy AAA hra od top distribútora 2 či 3 body? Nie z piatich, ale rovno z desiatich?! Zdá sa, že John Riccitello (šéf EA) o pár mesiacov na konferenčný hovor s investormi schytal riadnu dýku do chrbta a jeho snaha mať osemdesiatkové hry tu vyšla totálne navnivoč.

Pravda, dalo sa to vytušiť už z traileru, ktorý prišiel neskoro a bol taký nemastný-neslaný. Rovnako aj oznámenie hry. Je celkom možné, že máme pred sebou obeť zhruba polročného vývoja, hoci sa nedá vôbec pochopiť prečo, keď termín premiéry filmu bol známy rok vopred; EA mohla mať dosť času na jeho vývoj. Zrejme to súvisí napríklad so zmenou celkového štýlu. A tá je vyžiadaná priamo literárnou predlohou. Prvé štyri diely boli typickou akciou z pohľadu tretej osoby s lineárnym postupom, herná päťka a šestka si dovolila skôr otvorené dobrodružstvo, kedy ste mohli veselo behať po Rokforte, plniť questy a užívať si voľnosť. No pretože J.R. Rowlingová napísala sedmičku tak, že hneď na začiatku opúšťa ústredná trojica hrdinov obľúbený Rokfort, nedalo sa nič robiť a došlo k zmene žánru.

Ruku na srdce, čo teraz fičí najviac? Jasné, akčné hry so systémom krytia a la Gears of War. Takže nový Harry Potter sa na jednej strane vracia ku koreňom third-person akčnej adventúry, zároveň však pridáva pomaly etablované elementy z Gears of War či nového Bonda. Skrátka, schovávať sa a odtiaľ páliť je správne. Nie ste nútení bezhlavo utekať vpred a vrhať zaklínadlá. Teda, taký bol asi prvý plán.

Výsledok je hrateľný, no svojím spôsobom veľmi rozbitý produkt. Jeden príklad za všetky – podanie príbehu. Bežný hráč bez znalosti knihy alebo filmu (aj ja počas prvých levelov) nemá veľkú šancu na pochopenie a získanie celistvej logiky o tom, prečo a kam Harry, Ron a Hermiona vlastne putujú. Áno, vytušíte, že hľadajú nejaké tie horcruxy (celá hra však nikde nevysvetlí, čo to je) a putujú z Rokfortu k baráku Weaslyovcov, neskôr aj do Londýna či na ministerstvo. No to vôbec nestačí, videohra ako médium má predsa len väčší priestor na rozprávanie príbehu (napríklad oproti filmu), v tomto smere ho však absolútne nevyužíva. Príbeh je tu len chabá kostra na vešanie a odôvodnenie existencie levelu. 

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 Zufalosť dohnala autorov aj ku klišé ako boj v anglickej továrni.
Zufalosť dohnala autorov aj ku klišé ako boj v anglickej továrni.


Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 V zásade platí, že prekážky vyššie ako Harry slúžia ako bezpečný úkryt.
V zásade platí, že prekážky vyššie ako Harry slúžia ako bezpečný úkryt.


Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 Podobne ako aj vo filme sa väčšia porcia odohráva v magickom lese.
Podobne ako aj vo filme sa väčšia porcia odohráva v magickom lese.





Najhorší je asi začiatok. Hagrid s Harrym letia na motorke, okolo nich krúžia Smrťožrúti, ktorých chce Harry zostreliť. Sprvu letia v oblakoch, potom v tuneli. No prvé kúzlo Stupefy je slabé a v pohybe sa do protivníkov nedá trafiť. Keď vás hra naučí zamerať nepriateľa, pálite znovu. Už trošku úspešnejšie. Chce to 10-15 stirel na tri úspešné zásahy. Do toho sa otáčate na všetky strany, lebo Smrťožrúti sa zjavia, kde chcú. Je to celkovo frustrujúci zážitok, pri ktorom dúfate v skorý finiš. Nepomáha zmena prostredia, je fuk, či ste vo vzduchu alebo v tuneli, ovládanie a zážitok sú zhodné. Aj keď dynamická akcia je fajn a pripomenie naháňačku ako z Matrix Reloaded, celá sekvencia nabáda na porovnanie s interaktívnymi filmami 90. rokov, kde ste občas na niečo klikli. Tieto naskriptované sekvencie, kde sa o pohyb stará samotná hra a vaša rola sa zúži na obyčajného strelca, sa opakujú, vďaka dĺžke pod desať minút ich možno prežiť bez ujmy. Sú určite tým najhorším, čo hra ponúka. Bude lepšie.

Druhá, najväčšia časť obsahu ráta s cover akciou. Celkom hrateľný mix, ale s viacerými chybami. Tempo je pomerne nevyrovnané a nie je jasné, prečo hra diktuje, či v jednej a tej istej lokalite môžete v niektorých častiach ísť strááááášne slimačíííííím krokom a inokedy štandardne bežíte. Rovnako nie je vysvetlené, prečo hneď v prvej lokalite je najprv väčšina levelu trestuhodne nevyužitá a nevystupujú v nej potrebné postavy a zrazu sa do troch minút objavia, pretože už prišiel správny čas na uvedenie animácie. Podobné náhody sa dejú často a svedčia o rýchlom zlepení hry. Novinka sa ich snaží ospravedlniť cez jednotlivé body v príbehu, no je to neprirodzené.

Keď sa konečne spustí prvá akčná sekvencia na zemi, zistíte, že cover systém je prítomný, no sčasti deravý. Možností na skrývanie je relatívne dosť, ale niektoré sú nefunkčné – buď je prekážka nízka, či sa z nej nedokážete vykloniť. Keď si zvyknete hľadať v teréne správne miesta, získate veľa. No potom sa budete opäť boriť so systémom útokov. Zamerať nepriateľa je ťažké, často pálite mimo. Alternatíva spočíva v ignorovaní úkrytu a postupu vpred pomocou striedania útočných a obranných kúziel. Máte vykúzlené obranné Protego, idete vpred, na chvíľu sa zastavíte, zameriate, párkrát vypálite a už zase Protego. Niekedy nepriateľ stihne padnúť, inokedy nie. Je to riziko, ale nie úplne neúspešná taktika. Vo finále sa tak dá cover systému vyhnúť alebo vyskúšať jeho prítomnosť a zároveň silnejšie kúzla. 

Paleta kúziel nie je príliš široká, celkovú desiatku postupne získate, aby ste zistili, že na bežnú akciu si musíte vystačiť so Stupefy a len občas použijete iné ako Expecto Patronum či Petrificus Totalus. Sú celkom nevyrovnané. Prehadzujete si ich v kruhu a pravou páčkou vyberáte potrebné. Škoda absencie priameho prepínania, zdĺhavý proces vás môže odradiť a nechať používať iba pár vybraných kúziel. Nižší počet sa týka aj počtu nepriateľov. Zúžený je na tri skupiny – Smrťožrútov, Inferi a Snatcherov. Existujú vo viacerých variantoch, líšia sa kozmeticky. Spoločným menovateľom väčšiny oponentov je možnosť voľného objavovania sa na hocijakom mieste. Preto je veľa bojov dočasných, našijete štyri kúzla do mŕtveho, ten zmizne a potom sa znova objaví. Totálny respawning v jemne iritujúcej podobe! 

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1

Napokon vás zamrzí aj používanie predmetov. Niektoré fľašky si môžete schovať a použiť aj neskôr (zväčša tie útočné), iné sa aktivujú hneď po zobraní (defenzívne a liečivé). No práve instantné užitie liečivých vás bude postupne štvať, pretože nový Harry Potter má obtiažnosťou pomerne nevyrovnané časti, takže niekedy pijete fľašky pri plnom zdraví a keď ich potrebujete najviac, pomaly vám nestačia.

Tretí druh náplne ponúka stealth misie, ďalšieho favorita súčasných hier. Harry Potter v ňom nosí už notoricky známy Neviditeľný plášť a počas misie sa obraz rozostrí, takže veľa nevidíte. Vaším cieľom je nenápadne prejsť po leveli a zisťovať informácie či sa dostať na určené miesto. Žiadna veľká fantázia zo strany autorov, ale keď si zvyknete na systém, dá sa odohrať. Cieľom je spoliehať sa na iné zmysly ako na zvuk alebo sa naučiť pohyb postáv v priestore, viete ako sa im vyhnúť a aby vás neobjavili.

Celý Harry Potter sa vo svojej zhruba osem hodinovej dĺžke nesie v tomto duchu. Očakávania boli azda po minulých dieloch príliš vysoké, na druhej strane najväčšie chyby absolvujete v prvej hodine a treba sa zmieriť s vlastným, ale nie prepracovaným štýlom hrateľnosti. Najiritujúcejšie časti v pohybe vás do konca budú mrzieť, na stealth misie sa dá zvyknúť, aj na pozemnú akciu. Iste, príbeh sa nedá veľmi dobre sledovať, zvyšovanie levelov príliš nedáva zmysel a hra skĺzne do tuctovej filmovej adaptácie. Je to škoda, lebo napríklad zmena zámku za často meniace sa prostredia je fajn a novinka má celkom slušné tempo. Aj vedľajšie misie sú fajn, hoci v nich často iba zachraňujete muklov. Dvadsaťdva výziev priamo prístupných z menu vás dokáže zabaviť tak na hodinku-dve a podobne aj Kinect misie na Xbox 360. Najväčším paradoxom je, že Kinect misie neraz fungujú lepšie ako celá hra najmä pri jazde naprieč levelom, kde iba strieľate. Že by malo také spracovanie raz aj zmysel? Hudobná stránka je obstojná, muzika poteší, hlasy sa občas netrafili. A grafika v menu šokuje slabučkou kompresiou (vyzerá horšie ako DivX konvertovaný v roku 2000), no potom sa celkovo zlepší.

Ale na konci dňa je to sklamanie a sotva priemerná hra. Najviac ma mrzí tá dilema, či sa ju vlastne aj oplatí kúpiť deťom pod vianočný stromček, aby neboli sklamané aj ony. Nuž, škoda – a nie som si istý ako Electronic Arts dokáže adaptovať druhý diel. Využiť štýl prvej časti finále by bola chyba, ale na prekopanie zrejme nebude čas, pretože premiéra je už o osem mesiacov. Patová situácia.


napísal korec 29.11.2010
Páči sa mi!
4.5
Vo svete
3.7
Ohodnotiť
HARRY POTTER AND THE DEATHLY HALLOWS: PART 1
+ dynamické tempo
+ rozličné prostredia
+ temná atmosféra filmu
+ občas dobrá hudba a animácia
- nekonzistentné podanie príbehu
- odfláknuté sekvencie v pohybe
- zameriavanie a cover systém občas nefunguje
- nevyrovnaný štýl pohybu
- málo nepriateľov a kúziel
- iritujúci respawning
- systém zberu predmetov


RECENZIE HRÁČOV
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1
2.0
VIVALDI    11.8.2013
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1
4.0
DADO94    20.11.2010
Kto by nepoznal príbeh o slávnom čarodejníckom učňovi? Posledný ...prečítať celé
PC
PS3
Xbox 360
Wii
DS

Vývoj: EA / EA Czech / EA Bright Light
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 19. november 2010
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (2)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19466)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk