9.5

God of War III


Kratova pomsta končí teraz

Recenzia pre PS3
epické prostredia
vizuálna žranica
špičkové ozvučenie, dunivý zvukový prejav
geniálne uzatvorenie trilógie
glorifikované násilie
plynulejší súbojový systém
motivácia pokračovať aj po dohraní
špičkové bonusy
časovanie countrov a dvojitých skokov
pre nováčikov trochu mätúci príbeh


Kam až musí jeden zájsť, aby slovná hračka Bigger Badder More Bad Ass dostala ten správny rozmer vystihujúci očakávaniami vybičované pokračovanie? Kam až musí zájsť, aby trilógia bola ukončená a naplnila motto Finish the Fight? Kam je potrebné ísť pre kýble krvi, umučené stovky ľudských torz, mlaskajúcimi vnútornosťami vyšperkované prepichové mramorové siene, vytrhnuté oči, horiacich legionárov, v bolestivej agónii ryčiace harpyje, potrestaných bohov, glorifikované násilie, sex a brutalitu?

God of War III. Bohovia Olympu už dávno opustili Krata. Niet pre nich nádeje. A i keby sa strmhlavým pádom nerozprskol o ostré útesy oblizované zúrivou morskou prikrývkou, povstal by a urobil čokoľvek, aby sa vízie minulosti prestali ozývať aj po rokoch mučivých spomienok na vlastnoručne popravenú rodinu. Bohovia vraj nezabúdajú na tých, ktorí im prichádzajú na pomoc. Bohovia Olympu by najradšej zabudli na Krata, ktorý sa najskôr stal Bohom Vojny a potom vyhlásil vojnu kápovi tam hore. Olymp padne a s ním aj Zeus. Kratos má po boku Titanov, ktorý Diovi s radosťou oplatia prehru v prvej vojne svetov.

Všetko, čo začína, má aj koniec. So spojlermi, s cliffhangermi, bez nich. God of War III sa zaobíde bez akýchkoľvek nitiek naznačujúcich nevyhnutné pokračovanie. To, čo započalo ako myšlienka pochábeľa, sa mení na chaos kedysi usporiadaného sveta, nad ktorým dozeral Olymp. Charakter krajiny sa mení v obraz Kratovej pomsty poháňanej hnevom zožierajúc ho zvnútra zaživa. Nemieni nechať kameň na kameni, zničí čokoľvek, potrestá kohokoľvek, kto sa mu postaví do cesty. Vedie iba k jedinému miestu, k jedinému cieľu a s vedomím, že to neskončí dobre, vyráža na trestnú výpravu hore, kam sa žiaden smrteľník nikdy nedostal ani nedostane. Pretože na konci zostane len chaos.

Postavili sme Olymp ako vežu týčiacu sa ponad svet plný mieru a prosperity a on ju teraz zničí

Vyšliapaná cestička kráľmi akcií má svoj plot, za ktorým je ticho, prázdnota vyplnená spomienkami na najbrutálnejšiu sériu epických rozmerov. God of War III otvára tak silný part, že som si osobne musel po vyčerpávajúcom súboji s Poseidonom (rozumej po psychickej stránke) dať pauzu a predýchať nové chápanie slova epika. Je až k neuvereniu, že bez pôvodných otcov God of War (Jaffe – Barlog) dokázal kreatívny tím predohnať legendárny súboj s hydrou. Nie je to však iba rýchly nástup, pohyblivé levely na tele Titana Gaia počas lozenia smerom na Olymp, ale predovšetkým miera brutality, ktorá prekračuje všetky medze.

Hra si servítky pred ústa nedáva, praskanie krčného väziva v priamom prenose.



Vyvrhnuté vnútornosti, trhanie tiel v pol, osekávanie krídiel, lámanie väzov, vykrúcanie hláv či očná inšpekcia čepeľami, nie sú práve činnosti, ktoré pravidelných konzumentov prekvapia. V God of War III brutalita bolí a je jedno, či sa dívate alebo priamo prispievate k tomu, že niekoho rozbíjate na framforce. Svoj podiel má pochopiteľne na tom nová generácia hardvéru, ktorá sériu posúva niekam z dohľadu žánrových kolegov, je to však pridaný rozmer z pohľadu z vlastných očí. Ak sa dívate na Krata, ako berie vojaka do náručia, použije ho ako živý štít, rozrazí skupinku legionárov a potom nešťastníkovi praskne lebku opakovaným udieraním o skalu, je to iné, ako keď sa vám díva priamo do očí a robí to isté.

Je to neuveriteľný zážitok, dostať nakladačku od Krata z prvej osoby. Doslova cítite, ako jeho ruka stláča hlavu, z jeho očí ste schopní registrovať iba hnev, pretože vás mláti o skalu. A potom to príde. Sami sa pripravíte o zrak! Pohľad z očí obete na vlastné zohavovanie je nechutným divadlom, pred ktorým niet úniku. Brutalita postupne eskaluje až po hranicu únosnosti. V jednej chvíli budete katarziou súboja paralyzovane mačkať tlačítko, kým striekajúca krv postupne nezafarbí výhľad na svet a obrazovku neprehliadnou karmínovou vrstvou. Z amoku precitnete až po niekoľkých minútach s vedomím, že chudák má toho asi dosť, ale pre istotu prehodnotíte stav, veď čo ak tá kaša nejakým spôsobom opätovne zhmotní? Čistý amok.

Moja pomsta končí teraz

Úderný nástup nepoľavuje počas celej 10 – 12 hodinovej výpravy, má tendencie zosielať neustále prvky schopné vás zatlačiť do stoličky ako poriadny výpravný epos. Ak to už nie je brutalita a krvavé finiše, tak to spraví dychberúci dizajn lokalít a obrovské úrovne, s ktorými snáď môže čo do veľkosti súperiť iba Shadow of the Colossus. Dynamická kamera vyberá naschvál tak dramatické uhly, aby odrážala zúfalú snahu bojovať proti nesmrteľnu. Je o krok pred vami, dodáva obrazu potrebnú hĺbku, pričom sa vie pohrať aj so zvedavosťou, keď na koľajniciach kopíruje oblé steny veže a stúpajúcu cestičku nevedno kam. S napätím bežíte v ústrety novej výzve.

God of War III je popretkávaná dôverne známou schémou kombinujúcou divoké súboje s logickými pasážami a prekonávaním prekážok po svojich. Pre pokračovanie pripravili autori niekoľko zlepšujúcich noviniek ako čitateľnejších nepriateľov a učenie sa ich slabých miest. Vybrané schopnosti tak boli prenesené priamo na plecia nepriateľov. Odtrhnutie hlavy gorgony finišom spôsobí dočasné skamenenie postáv, lámanie krku minotaura zase pridá potrebný život, bleskom nabití legionári, ktorí prišli vašim pričinením o dolné končatiny, explodujú. Toto sú jednoducho triky na zdolávanie vyšších obtiažností a Challengov, ktoré preverujú ako dokonale máte naštudované techniky a kombá postupným upgradovaním zbraňového arzenálu.

Aj tu sa udiali zmeny. Kratos prišiel o obojručné zbrane, zostal mu len verný meč, ktorým sa môže oháňať iba po aktivovaní berserku, teda po zabití dostatku nepriateľov a naplnení merača. Svoje verné čepele chaosu doplnil ďalšími dvoma variantami. Sústredenie sa len na reťaze pripevnené o predlaktia udržuje v súbojoch vysoké tempo, podobnosť úderov a komb zase rýchlo prechádza do krvi a používate ich intuitívne. Okamžite si obľúbite priťahovanie nepriateľov ukončené bodíčkom, ktorý ich odhodí alebo vytrhávanie monštier blúdiacich v podlahách. Zbrane sa dajú rýchlo medzi sebou vymieňať, kombinovať a každá z nich má svoj magický finiš – privolanie duchov, legionárov alebo elektrizujúce blesky.

Je absolútne jedno koľko bohov zabiješ, vždy sa proti tebe postaví nový

Alternatívou ku kúzlam sú špeciálne schopnosti ako behanie po stenách, obrovský luk so schopnosťou zapáliť nepriateľov či hlava Hélia, ktorou môžete odhaliť tajné priechody, zhmotniť schované truhlice, osvetliť tmavé priestory či oslepiť nepriateľov. Úplne novou zbraňou sú rukavice Cestus odcudzené od samotného Herluka. Svoju nemotornosť kompenzujú obrovskou ničivou silou a tlakovou vlnou odhadzujúc protivníkov od vás. A potom je tu Zlaté rúno známe z dvojky.

Odráža nielen magické útoky, ale už aj fyzické. Môžete vrátiť naspäť oheň, úder alebo aj výpad, ktorý by inak rozbil váš blok, ak si to správne načasujete. God of War III nemá konštantný framerate, čo sa máličko podpisuje pod nie tak rýchlu odozvu súbojového systému. Kratos stále vie plynule prejsť z defenzívy do ofenzívy, prudko vyletieť a rozohrať krvavé divadlo, či prerušiť kombo a kotúľom sa vyhnúť rohom minotaura. Občas ste však rýchlejší, resp o vlas neskoro ťuknete do bloku a namiesto countra to nakúpite. Toto platí aj pre skákanie cez priepasti, stlačte pomalšie X dvakrát za sebou a Kratos nevykoná dvojitý skok, ale sa zrúti dolu.

Dizajn lokalít je prepojený na získavanie nových schopností – lukom zapálite korene a vytvoríte vzdušný vír pre krídla Ikara, ktorými vyletíte do výšin, Cestusmi rozbijete modré kryštály a otvoríte si cestu vpred. Kombinácia súbojov, lozenia a logických puzzlov koexistuje v dokonalej symbióze. Rýchle tempo bojov spomaľuje pri rôznych mechanizmoch, presúvaní blokov alebo aktivovaní pák, aby sa po vyriešení hádanky opäť rozbehlo. Oproti predchodcom je v God of War III všetkého viac aj na úkor toho, že niektoré lokality navštívite opakovane.

Vybrané monštrá môžete osedlať a využiť ich silu.



Smrť Dia je jediné, na čom záleží

God of War III ohromuje veľkoleposťou, absolútne plynulým prechodom medzi cutscénami a renderovanými filmami, medzi ktorými nie je poznať rozdiel v kvalite a vynikajúcou hudbou dodávajúcej atmosfére na epike. Využitie známych motívov, ale aj techník bez akéhokoľvek drastického zásahu do fungujúcej mechaniky, na ktorej je celá séria postavená, sa podarilo autorom vytvoriť ukážkové pokračovanie bez nutnosti inovovať evidentným spôsobom. Tie malé zlepšováky nevidíte, ale pracujú vo vás prospech a zvyšujú zážitok z neuveriteľne mohutnej akcie s glorifikovanou brutalitou. Nie je to len veľkosť samotná, ale tá sugestívna údernosť, ktorá vás posadí na zadok. God of War III zakončuje trilógiu tak ako sa patrí, poriadnym epickým treskom, ktorý ešte dlho bude vo vás rezonovať.


napísal spacejunker 17.3.2010



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.