8.5

Need for Speed: Shift


Shift nie je shit

Recenzia pre Xbox360, PC, PS3
dlhotrvajúca a zábavná kampaň
spracovanie kokpitu
široká škála nastavení náročnosti
grafické spracovanie okolia
zvuky
motivácia
nie každému sadne
slabý model poškodenia
slabý pocit z rýchlosti
menej možností úprav (hlavne pri vizuálnej stránke auta)
dlhé loadingy (konzolová verzia)


Herná séria Need for Speed je medzi hráčmi známa už 15 rokov, stala sa legendou a pojmom. Dlhé roky určovala trend vývoja pretekárskych hier a ostatná konkurencia sa jej snažila len márne dlhé roky priblížiť. Hráči netrpezlivo očakávali každú jednu časť, ale nastal zlom. Ten zlom rozdeľuje sériu na (minimálne) dve časti a vlastne približne rozdeľuje vydaných 13 častí série (spolu s V-Rally a Motorcity Online je častí 16) aj z hľadiska kvality. Zatiaľ, čo prvých 5 dielov bolo bezkonkurenčných, tak po nich sa autori rozhodli zrecyklovať tretí diel a tento pokus nevyšiel všade rovnako, no hlavne hráčmi bol prijatý vlažne.

Na vlne nadšenia z filmov Fast & Furious sa úspešne zviezli dve časti Undergroundu, ale niet sa čomu diviť. Doteraz sa jedná o jedny z najlepších arkádových tuningových závodov s neuveriteľným tempom a atmosférou. A potom to znova prišlo, upadajúci Most Wanted; tretí Underground po názvom Carbon s niektorými peknými nápadmi a obstojnou hrateľnosťou, ale kruto krátky; okruhový nepodarok ProStreet a nakoniec opäť nezáživný kúsok – Most Wanted 2 pod názvom Undercover. Predaje klesli, séria bola v očiach hráčov na úrovni hnoja a bolo treba zmenu. Black Box štúdio bolo od hry odstavené a prišla skutočná zmena.

Tou skutočnou zmenou je titul, ktorý bol pôvodne vyvíjaný ako ProStreet 2, avšak žiadne obavy mať netreba. Ohlásenie hry s takým názvom by vzbudilo nadšenie asi ako nový filmu Uweho Bolla. A v BlackBoxe môžu len s otvorenou hubou závidieť, čo so sériou spravili poriadni developeri – ľudia zo Slightly Mad Studios, ktorí majú na konte napríklad veľmi populárne tituly GTR 2 a GT Legends (veľká časť zamestnancov pracovala v Blimey!, ktorá na hrách spolupracovala so SimBin-om). Výsledok už jednoznačne nie je Need for Speed. Hra sa kľudne mohla volať inak, ale to by bola len škoda, lebo niečo podobné séria potrebovala ako soľ. Od arkádovitej arkády v mestských štvrťiach sa hra presunula na legendárne okruhy, naučila sa niečo z fyziky a celé pretekanie poňala seriózne.

A práve v tomto je sila Shiftu. Málokto  predpokladal, že by mohla táto časť niečomu lepšiemu konkurovať, no ona nie len, že niečomu môže, ona si dokonca trúfa sa zaradiť k titulom ako Forza 3 a GT5(P). Teda nie úplne presne, posun k realite tú síce je, ale autori sa snažili nájsť zlatý stred, aby mala hra čo najväčšie potenciálne publikum. A presne to sa im aj podarilo a fyzika si to v tejto recenzii odnesie ako prvá. Tentoraz aj so všetkými asistenciami zapnutými jednoducho nedokážete líznuť mantinel a pomaly v rýchlosti svetla sa od neho odraziť a upaľovať ďalej. Hra ponúka celkom širokú škálu nastavení, v ktorej sa nájde každý.

Prehľad z kokpitu je skvelý.



Teda lepšie povedané, hra ho nájde a to podľa testovacieho kola, ktoré determinuje zvolené nastavenia (možné samozrejme aj manuálne meniť). Jazdný model je však stále rovnaký a veľmi dobre zvládnutý. Auto sa väčšinou chová tak, ako by ste aj čakali, že sa bude chovať, nováčikom treba trochu drilovania, hlavne v zákrutách a zvládnutie hry vyžaduje trocha času. Síce ostatné autá od vás občas dosť predimenzovane odlietajú, ale inak je to presne zlatá stredná cesta. To však neplatí o driftoch, kde majú autá vlastnú hlavu a aj sa na ňu patrične stavajú. Šmyky sú nepredvídateľné a len ťažko sa korigujú. Koho už niekedy s autom vozilo na snehu a ľade, tak tu bude doma.

Hádam najväčšou chybou v predchádzajúcich častiach bola nemotivujúca kampaň, ktorá jednoducho unudila. V Shifte je to trošku inak a počas celej (dosť dlhej) doby hrania sa nudiť nebudete a to vďaka jej rozčleneniu. Tá je v základe rozdelená na 4 úrovne obsahujúce série pretekov (4 podľa tried vozidiel v hre), záverečný šampionát NFS Live a bonusové eventy, ktoré sa odomykajú postupne za výkony behom kostry kariéry. Za jazdenie získavate v každom preteku hviezdy: 3 sú za dosiahnuté umiestnenie (prípadne pokorené časy v režime ostré kolo) a ostatné za úlohy počas daného preteku. Postup je determinovaný počtom hviezd. Nemusíte preteky ani vyhrávať, len si musíte zabezpečiť dostatočný počet hviezd na otvorenie ďalších pretekov a aj úrovní.

Priznám sa, nezvyknem prechádzať veci viackrát, ale tu som preteky opakoval niekoľkokrát, len aby som dokonale zvládol nejakú zákrutu, alebo čokoľvek a mal za to o jednu hviezdu viac. Navyše hra ešte oplýva aj slušnou variabilitou pretekov. Nájdete tu klasické okruhy, eliminátor posledného v každom kole, eliminátor posledného v každom časovom úseku, už spomínané drifty, útok na čas a nakoniec duel. Duel je novým módom, v ktorom proti sebe idú dve autá na 2 víťazné kolá. Raz jeden začína s vedením a druhý ho musí predbehnúť, potom sa úlohy vymenia a nakoniec, ak nastane remíza, tak obaja štartujú naraz. Pretek rovnako končí aj víťazstvom toho, kto sa dokáže vzdialiť o viac ako 5 sekúnd. Zo začiatku síce duely nie sú nič moc, ale s lepšími súpermi prituhujú.

Preteky sú členené na sólo do sérií a blokov. Série sú takým drobným šampionátom jedného typu, či už klasických okruhov, alebo driftov a ostatných. Bloky sú vždy tematicky zamerané a to je na tom to najlepšie. Normálne by sa počas kariéry hráčovi do rúk nedostalo toľko áut, ale tieto bloky mu dajú možnosť vyskúšať väčšinu. Nájdete tu duely iba medzi dvoma určenými značkami, preteky jednej značky, alebo priamo preteky s určenými autami. Tematicky sú to súboje medzi kontinentmi, súboje medzi značkami, súboje medzi továrenskými a superautami, vytrvalostné preteky a podobne. Baviť sa jednoducho budete, vyskúšate si množstvo aut a radi budete hrať až do zblbnutia v prípade, že vám takýto typ hry vyhovuje.

Neeeeeeed for Speeeeeed

Ďalší postup kampaňou je motivovaný aj získavaním odznakov. Tie sú zas krokom k arkádovosti a hráč nie je priamo nútený jazdiť úplne čisto, odznaky sú mu udeľované napríklad aj za ľahké ťuknutie do súpera počas predbiehania. Pri získavaníé tuctu rôznych typov sa celkom zapotíte. Navyše keď ich ešte chcete získať na najvyššiu zo 4 úrovní. Aj vďaka nim sa budete často snažiť prekonať samých seba, len aby ste zákrutu zvládli o niečo lepšie. Podobným krokom k arkádovosti sú aj skúsenostné body. Tie sa delia na dve skupiny podľa štýlu hráčovej jazdy a postupne zvyšujú jeho level. Prvá skupina sú body za presnosť a tá druhá za agresivitu jazdy.

Doteraz to bola len samá chvála, ale nie všetko je v Shifte dokonalé. Príkladom môže byť pokojne aj deštrukcia a tá je práve asi najhorším elementom hry. Dá sa nastaviť iba kozmetická, alebo aj plná, no výsledok je skoro rovnaký. Akurát pri plnej vám tu svieti pár kontroliek a možno aj auto vám bude trocha ťahať do strany. Bohužiaľ nech som sa pokúšal akokoľvek, tak sa mi auto nepodarilo znepojazdniť. Celkovo ani ničoho prepracovanejšieho sa tu nedočkáme. Žiadne vybité sklo, ani ulomené zrkadlá, utrhnuté dvere a podobne. To je však trochu aj pochopiteľné kvôli licenciám. Ale aj tak aspoň to preliačenie plechov by mohlo byť realistickejšie a odretie plechov vierohodnejšie.

Čo však hre nemožno uprieť, to je veľmi podarená grafika a to hlavne okolia. Doslova žije, všade sú diváci, prostredie je plné, farebné a zodpovedá reáliám predlôh. Detaily áut sú už na tom troška slabšie, no aj tak sa na to stále veľmi dobre pozerá. Hra svetla a tieňov je na veľmi vysokej úrovni a aj s tým spojené odlesky. Čo ale vyčnieva nad ostatné hry, to je spracovanie kokpitu, ktoré medzi hrami asi nemá obdoby a to ako v detailnosti, tak aj v možnostiach pohľadu a super dojmu z jazdy, ktorý len umocňujú efekty roztrasenia a nárazov. Pocit z rýchlosti je však už na tom slabšie a rýchlosť okolo 150 ani nepostrehnete. Nech boli ale hry od EA akokoľvek zlé, tak vždy vynikali zvukovou stránkou a inak tomu nie je ani tu. Počnúc skvelým soundtrackom a končiac zvukovými efektmi, tu niet čo vytknúť.

Hra sa môže pochváliť výbornou prácou so svetlom.



Hra ani nemusí mať stovky áut a aj tak môže byť veľmi kvalitná. Shift je toho živým príkladom. Nájdeme tu všetky významné pretekárske ikony a aj obyčajné kúsky, ktoré môžeme bežne vidieť na cestách. Celkový počet je síce iba 72, ale toto číslo bohato postačuje a ani sa vám nebude zdať, že ich je málo. Rovnako je to aj s okruhmi. Hra ich má licencovaných iba 18, ale všetky obsahujú rôzne verzie a úseky. Medzi nimi nechýbajú Laguna Seca, Silverstone či Nordschleife.

Need For Speed: Shift prekvapil a nečakané dokáže konkurovať aj tým najväčším tohtoročným závodným hitom. Dojmy sú umocnené skvelým pocitom z jazdy, no necítiť z hry rýchlosť. Skvele zvládnutej kariére dokáže sekundovať multiplayer, v ktorom sú hlavne duely zaujímavé a súťaženie o trofeje, odznaky, profilové body a (herné) peniaze tak je až do cieľovej roviny napínavé. Ak patríte k skupinke ľudí, ktorí majú radi niečo medzi realizmom a arkádovým jazdením, tak smelo do zaraďte Shift. Nebudete ľutovať.

V driftoch sa autá chovajú dosť nepredvídateľne.



napísal matus_ace 28.9.2009



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.