8.0

Hellgate: London

Recenzia pre PC
rozoberanie, skladanie a modifikácie výstroje
výborne riešené zbieranie predmetov na bojisku
intuitívne ovládanie
slušná porcia adrenalínu
náhodne generované úrovne
absencia výrazného príbehu v singleplayeri
nedoriešené niektoré aspekty v multiplayeri
strelné zbrane nepoužívajú muníciu
väčšina predmetov sa nedá poškodiť
hardvérovo náročné
technické závady


Flagship Studios konečne vyrukovalo s očakávaným akčným titulom Hellgate: London a pozýva všetkých záujemcov na krvavý kúpeľ v prostredí Londýna. Bude to peklo, ale dostatočne horúce a ohnivé? Len čo si zložím prilbu a odložím granátomet, porozprávam vám zážitky z ciest. Takže pekne po poriadku a kým budem rozprávať, môžete ma ponúknuť cigarou, veď kvôli vám som sa dostal do diablovho osídlia.

Prečo sa démoni zrazu ocitli v mestách a vyliezli zo svojich dier, to nie je celkom jasné. Niektorí tvrdia, že je to boží trest, iní to považujú za skúšku ľudskosti. Sú rôzne teórie, ale len jediný spôsob, ako prežiť. Boj. Ľudstvo je na pokraji vyhynutia, ale prežíva, hoci nie na povrchu, ale v podzemí, v kanáloch a priestoroch bývalého metra. Ale aj tu sú hrdinovia. Nespievajú sa o nich legendy a požívajú len skromnú úctu od úbožiakov, ktorí bezradne postávajú v podzemných staniciach a prosia o pomoc. Niekedy sa tieto trosky chcú len pomstiť a tak žiadajú záhubu určitých démonov, alebo ich kosti, inokedy prosia o vyhľadanie strateného blízkeho, alebo pre nich vzácneho predmetu, ktorým môže byť hoci aj umelá noha. A potom sú tu vyššie postavení. Snažia sa viesť odboj proti pekelným silám a naivne dúfajú, že jedného dňa bude na Zemi raj. Keďže len títo správcovia v staniciach otvoria prístup do nových dištriktov a tunelov, treba im vyhovieť, prechádzať hoci aj pekelnými bránami a priniesť priamo z podsvetia dôležitú knihu, alebo čokoľvek iné, čo požadujú. Ale na to sú predsa hrdinovia.

Templári vstupujú do boja s vierou v srdci a postavia sa démonom zoči-voči. Blademaster sa zvyčajne vrhá do útoku s mečom v každej ruke. Naproti tomu Guardian uprednostňuje boj s mečom a štítom, ktorým však dokáže zraziť protivníka k zemi a dokonca ochromiť davy nepriateľov. Kabalisti sú mágovia modernej doby, ideálni v boji na strednú vzdialenosť a hoci sa nezaobídu bez brnenia a technických prostriedkov, ich sila spočíva v energii, ktorú zosielajú na pekelné tvory. Evoker zosiela prívaly ohňa a spôsobuje poškodenie jedom a šokom, Sumonner využíva taktiku vyrážania klinu klinom. Vyvoláva totiž nižšie formy démonov a elementálov, ktorí odvedú väčšinu špinavej práce za neho. Lovci zas využívajú arzenál rôznych strelných zbraní a výdobytky vedy a likvidujú ciele na väčšie vzdialenosti. Marksman sa špecialituje na rýchlopalné zbrane, ostreľovacie pušky a rozličný sortiment granátov. Engineer, hoci vie odpáliť hlavu démona dvomi futuristickými pištoľami naraz, sa spolieha na dronov. Tí bez zbytočných rečí spomaľujú a likvidujú ciele, no dokážu aj opravovať a liečiť.

Blademaster rieši problémy Londýna mečmi.



Hrdina, s ktorým sa napokon stotožníte, sa vyvíja a získava skúsenosti a vyššie úrovne. Pribúdajú body na zlepšenie atribútov (presnosť, sila, stamina, energia), takže si zvyšujete počet životov, energie, efektívnosť zásahu a tieto parametre aj určujú, akú výbavu môžete použiť v boji. K tomu zakaždým získate aj bod na zadováženie zručnosti. Samozrejme, každé povolanie má odlišné vetvenie zručností, hoci tam nájdete aj podobné prvky, napríklad každá postava sa nejakým spôsobom dokáže samostatne doliečovať. Či už je to meditáciou, odoberaním života nepriateľovi alebo liečebným droidom. Každú zručnosť je možné zdokonaliť až na desiatu úroveň, čím sa pochopiteľne zlepší jej efekt.

Nech už sa stanete kýmkoľvek, nikto nebude reptať, keď si zvolíte extravagantný účes či bokombrady. Napokon, čoskoro vašu tvár zakryje helma a telo zahalia ochranné vesty, náplecníky, vojenské nohavice a ťažké topánky. A po ruke budete mať zbrane, dokonca tri sety zbraní, ktoré si môžete kedykoľvek prepínať, alebo vymeniť za iné z vášho inventáru. Asi netreba zdôrazňovať, že výbavu získate najmä z padlých nepriateľov, ako odmenu za splnené úlohy, ale aj od obchodníkov v staniciach - biznis totiž prekvitá aj vtedy, keď je svet na pokraji zrútenia. Inventár nie je zvlášť veľký a raz-dva ho zaplníte, našťastie je tu skvelé riešenie, ako zužitkovať všetko, čo nájdete a neponechať nič ladom. Hrdina totiž môže každú zbraň a brnenie rozobrať, takže namiesto nespratnej veci ponesiete kopu komponentov, čo zaberá podstatne menej miesta. A čo potom s nimi? Využijete ich pri modifikovaní výbavy v bezpečí stanice.

Stanice sú skvelé miesta, poskytujú bezpečný úkryt, stretnete tu obchodníkov a ľudí patriacich k frakciám, pre ktorých plníte úlohy (majú nad hlavou otáznik alebo výkričník), ale môžete tu aj do sýtosti meniť a upravovať vašu výstroj. Väčšinou na to používate prístroje a je ich hneď niekoľko. V jednom pridávate komponenty do zbrane a brnenia a vylepšíte tým celkovú konštrukciu, v ďalšom zlepšíte účinok zbrane vkladaním čipov, palivových článkov a ďalších doplnkov. Z komponentov tiež zostrojíte celkom nové brnenie podľa predvoleného prototypu. Aj z úplne všednej výbavy môžete vytvoriť pokročilý a dokonca legendárny predmet s unikátnymi atribútmi a to dokonca opakovane! A keď nie ste s výsledným efektom spokojný, je tu prístroj aj na odoberanie prídavkov. Skrátka a dobre, konštrukcii výstroje sa medze nekladú a ak máte dostatok komponentov a kreditu, vytvoríte čokoľvek.

V teplúčku staníc sa nebudete zdržovať dlho, väčšinu času budete tráviť v kanáloch a tuneloch, plných netvorov, kam sa dostanete cez bezpečnostné brány. Pomocou nich je vlastne celá hra delená na sektory. Bežný sektor nie je zvlášť rozsiahly, tvorí ho niekoľko hál a uličiek, v podstate každú zónu preskúmate za 10-15 minút. Občas sa pozriete aj na povrch, kde vás privítajú ruiny mesta, zamračená obloha, vraky áut a cez ohnivé brány sa dostanete aj priamo do pekla. Rozsah týchto priestorov je však podobný, ako podzemie. Navyše povrch a jeho štruktúra nie je veľmi rozmanitá. Na druhej strane lokality sú generované náhodne, takže v každej hre vyzerajú trochu inak. Prepojenie sektorov vidíte na hlavnej mape a v teréne dobre padne minimapa.

Pozrite sa, ako to chodí v podzemí Londýnskeho pekla.

 

Boj, ako taký, je pútavý a adrenalínový, hoci ani za mak originálny. Nepriateľov skosíte mečom, zasiahnete „kúzlami“, alebo pokropíte dávkou zo samopalu, pričom lepší efekt dosiahnete využívaním vašich zručností. Čiže špeciálne výpady a útoky, zrýchlená streľba, prikrčenie kvôli presnejšiemu zásahu, vrhanie granátov, zastrašenie protivníka atď. Spôsob boja je veľmi pohodlný, pravému a ľavému tlačítku priradíte ľubovoľnú zručnosť, napríklad základný útok a skok s efektívnym sekom alebo streľbu zbraňou v ľavej ruke a pravej ruke. Ostatné zručnosti máte k dizpozícii na lište v spodnej časti obrazovky. Pritom podľa potreby prepínate spomínané tri sety predvolených zbraní a priradených schopností. Skrátka pohodička.

Medzi nepriateľmi je niekoľko druhov kreatúr, ktoré sa však časom opakujú a bežne sa stáva, že im odstrelíte končatinu alebo hlavu (ak nejakou disponujú). Podobne, ako hrdina, majú okrem života aj energetický štít, ktorý musíte preraziť, aby ste spôsobili poškodenie a tento štít sa v pokojovom stave obnovuje. Predmety z mŕtvol v okolí vyzbierate veľmi sympaticky, stlačením jedinej klávesy a potom vám doslova naskáču do inventára. Takže v zápale boja sa nemusíte zdržovať ich zhromažďovaním. Pre rýchly návrat z bojiska na posledne navštívenú stanicu použijete portál, ktorý vyvoláte pomocou zakúpeného relokačného zariadenia. V prípade smrti sa taktiež oživíte na stanici, alebo si skočíte po vaše telo vo forme ducha.

Až potiaľto sú boje bezproblémové, hoci ste si určite všimli, že všetko, čo obsahujú, tu už bolo. Čo však kazí celkový dobrý dojem, je fakt, že mnohé predmety, ktoré nemajú žiadnu špeciálnu štruktúru, sa nedajú zničiť, alebo aspoň poznačiť útokom. Debničky a sudy explodujú a rozpadávajú sa, to je v poriadku, lenže zbytočne budete páliť do odstaveného auta, neuvidíte ani škrabanec a neprestrelíte sklo. Ani na stene a pilieroch nenájdete stopy po guľkách. Nepoškvrnené múry, či nepohnute stojace kovové regály pri masívnych explóziách a intenzívnej streľbe, kde lietajú kúsky nepriateľských tiel, pôsobia až smiešne. Pre „noobov“ pohodlné, ale bežných hráčov odpudzujúce je pálenie zo strelných zbraní bez nabíjania a hlavne s neobmedzenou muníciou.

Keď vezmete do rúk samopal a budete držať ruku na spúšti, zbraň bude strieľať do nekonečna a s rovnakou intenzitou! Oproti premyslenému skladaniu zbraní je toto naozaj nepochopiteľne odfláknutá súčasť boja. Navyše postavy, čo nepoužívajú (alebo len minimálne) strelné zbrane sú veľmi znevýhodňované. Templári a Evoker potrebujú na efektívne útoky energiu a tá sa používaním rýchlo míňa. Ostatné postavy energiu využívajú len okrajovo, napríklad keď priebežne vyvolajú droida, elementála, či hodia granát. Energia sa dá dobíjať ampulkami, ale prečo sa teda nemíňa a nedokupuje aj munícia do zbraní?

Nepripomína vám tá pekelná brána istú hru?



Celková štruktúra hry pre jednotlivca jasne dáva najavo, že tvorcovia sa orientovali viac na
online hru. Absencia výrazného hlavného príbehu, boje v sektoroch s príležitostnými nákupmi v neutrálnych staniciach a presúvanie do pokročilejších zón sú typické znaky MMO. Bohužiaľ ani z multiplayeru autori z hry nevyžmýkali maximum. Postavy pre online hru sú uložené na serveri a nie je možné ich využívať aj v hre pre jednotlivca. Všetci hráči sa stretávajú na staniciach metra, kde je to však nahustené, pretože tieto priestory nie sú zvlášť rozsiahle. Tu si môžete s inými hrdinami meniť veci alebo ich prizvať do tímu. Potom vaša skupinka vyrazí do niektorého z podzemných, alebo mestských sektorov, kde spoločne eliminuje „pekelníkov“ . Poteší možnosť okamžite sa presunúť na miesto, kde je sústredený váš tím, s premiestnením hráčov a teleportom na stanice sú však spojené technické problémy, napríklad zasekávanie postáv.

Faktom je aj to, že každý hrdina je stavaný tak, aby bol plne samostatný, čiže v multiplayeri len minimálne funguje klasická hierarchia postáv. Teda tank, najodolnejší hráči s fyzickým útokom v prvej línii, fyzicky slabší mágovia v úzadí, skauti, čo robia výpady a liečitelia v ústraní, to v Hellgate London neplatí. Tu vystupujete ako horda, čo nemilosrdne a bez väčšieho taktizovania valcuje všetko pred sebou. Keď však berieme do úvahy, že online hra funguje bez poplatkov, je to slušná zábava, hoci opravovať technické chyby budú tvorcovia zrejme ešte dlho. Čo sa týka platenej online hry, samozrejme sľubuje určité výhody, ale momentálne o nej neuvažujte. Tento systém je totiž tiež ešte nedopracovaný a práve v týchto dňoch sa vyskytol aj vážny problém s nesprávnym sťahovaním a registrovaním mesačných platieb.

Grafika hry je veľmi dobrá, ale Hellgate London je žrútom hardvéru. V podzemných lokalitách sa budete pohybovať bez problémov aj pri vyššom rozlíšení, ale niektoré nadzemné sektory dajú vášmu PC extrémne zabrať, obzvlášť v prípade väčších skupín nepriateľov a v multiplayeri. Postavy vyzerajú slušne, démoni démonicky, prostredie apokalypticky, až na to, že je málo rozmanité. Ozvučenie je prijateľné, ale nie zvlášť kvalitné. Napríklad hoci počujete rev nepriateľov a svišťanie guliek, výstrely sa ozývajú rovnako v podzemí aj v otvorenom meste a zbytočne budete čakať na adekvátny zvuk oceľovej rúry po zásahu projektilom.

Hellgate London je skôr akčná vec okorenená RPG prvkami, ako tradičná RPG. Produkt môžeme zaradiť medzi hack and slash tituly, pretože má podobnú štruktúru ako Diablo II, hoci základný pohľad na hrdinu v Hellgate je z pohľadu prvej osoby. Takže hre prídu na chuť predovšetkým milovníci akčných adrenalínových bojov, ktorí uprednostňujú nekonečné boje pred riešením komplexnejších úloh. Bohužiaľ aj single aj multiplayeru čosi chýba k úplnej spokojnosti, nehovoriac o technických závadách. Napriek tomu je Hellgate London príjemná záležitosť na odreagovanie... To je z mojej strany všetko a teraz mi podajte prilbu, je čas vrátiť sa do Londýnskeho pekla!

Inžinier pooužíva dronov, ktorých môže vylepšiť zbraňami a brnením.



Hardverové požiadavky:
Minimum: CPU 1,8 GHz (2,4 GHz Vista), 1 GB RAM (2 GB Vista), VGA 128 MB s pixel sghader 2.0



napísal uni 12.11.2007



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.