7.5

Runaway 2: The Dream of the Turtle

Recenzia pre PC
špičková grafika
bezkonkurenčné animácie
old-school hrateľnosť a duch minulosti
cena
pixehunting
bez konca
nelogické riešenia a prísna linearita


Z obrázkov sa dá vyčítať kadečo. Hrateľnosť, hardvérové nároky, výsledné hodnotenie, podporované platformy, dátum vydania, dokonca aj hudba, ktorú počúvali developeri počas vývoja. Zoberme si vysoko očakávanú point'n'click adventúru Runaway 2: The Dream of the Turtle s tými najväčšími ambíciami predbehnúť radu ďalších adeptov čakajúcich na titul adventúra roka a postaviť sa do čela. Už z teplých farieb ručne animovanej grafiky, kvalitou približujúcej sa animovanému celovečernému filmu, nádychu exotiky havajského prostredia a slnka opierajúceho sa o slamenú strechu baru, kde nalieva long drinky krásna promiskuitná Lokelani s bujným poprsím, sa dá povedať, že toto sú ľudia schopní jemným dotykom precítiť každučký detail a prežiť každú chvíľu čítaním veršov z knihy pre zamilovaných.

Korytnačí sen?

Veční rojkovia opíjajúci sa jemnými tónmi akustického nástroja a hľadajúc zmysel v nadinterpretácii. Zdanie, ako to býva zvykom, klame. A v prípade Runaway 2 to platí na 100 %. Rewind. Stop. Play. Tento príbeh začína ako každý iný, má svoj začiatok, ale … Nie inak, Runaway 2 je prekrásna hard-core adventúra, ktorá má však jednu chybu a tou je, že je hard-core a má ultra hard-core koniec, ktorý neprežije žiaden hard-core hráč. Hádať, čo presne počúvali autori počas dlhého vývoja nie je ťažké, bol to hard-core.

Na čo si brať servítky pred ústa a polemizovať? Pendulo Studios spravili chybu. Španieli sa nepoučili, slepo nasledujú ideály najväčších legiend a žijú v minulosti, pričom tvoria v prítomnosti. Ak zostanú verní takejto filozofii, vyhliadky do budúcna nie sú dva krát priaznivé. Vlastne oni si zabezpečili, že tí, ktorí prežijú Runaway 2, budú chcieť aj pripravované, nevyhnutné dobrodružstvo Runaway 3. Prečo?


Nepripomína vám to niečo? Áno, je to mesto duchov Douglasville.

Môžem povedať iba jedno, Pendulo Studios sú darebáci. Teraz je už viac ako jasné, prečo sa o hre vedelo toľko, koľko sa vedelo (tzn. takmer nič). Skutočný zámer zaviesť vás do najväčšieho lunaparku, posadiť na najvyššiu húsenkovú dráhu a pustiť vás dolu bez bŕzd zhatí studená sprcha. Runaway 2 je zbabelcom, ktorý po odhalení najväčšieho nedostatku, stojí so sklopenými ušami, pričom ostatní naň ukazujú prstom. Runaway 2 je totiž invalid, nemá koniec!

Kotva minulosti

Slovami sa ani nedá opísať, ako sa cítite, keď po pomalom rozjazde naberie príbeh konenčne patričné obrátky a odmení vás krátko na to hláškou „To be continued“. Hnev je na mieste. Kým však vyslovíte všetky nepublikovateľné slová na adresu autorov, nejaké expresíva si odnesie aj sám hrdina Brian Basco. Človek by čakal od modernej adventúry, že postavička sa po dvojkliku rozbehne, že nebude čakať na vykonanie príkazu, kým sa nedokončí komplikovaná, ale pritom efektná animácia NPC postavy, s ktorou chcete prehodiť zopár slov, že kvôli predmetom a hot-spotom nebude musieť prehľadávať každý milimeter obrazovky a že budú lepšie okomentované, ako suchým sarkazmom.

Čas sa zastaviť nedá a Runaway 2 je jednou nohou v minulosti, čo ocenia predovšetkým pamätníci a hlavne spomínaná sorta hard-core hráčov. Zakladá si na častej kombinácii predmetov v pravý čas na pravom mieste, vykonanie úkonov v presnom poradí a neustále preskúmavanie hot spotov, či si náhodou Brian nespomenul, že bude predtým nepoužiteľný predmet neskôr potrebovať. Tieto situácie kazia inak výborne zostavenú cestu okolo sveta, úplne bežný to scenár starších adventúr.


Čo nová kapitola, to nový kostým.

Hranie Runaway 2 sa dá prirovnať k sledovaniu veľkorozpočtového blockbusteru v luxusnej sále, ktoré je prerušované každých desať minút polhodinovým reklamným blokom. Ani nemusím pripomínať, že ak si k popísaným situáciám pripočítate nášho kamaráta pixel hunting, pauzu spôsobenú zákysom budete zažívať pomerne často. Pendulo sa naozaj nepoučili z chýb predchodcu, ktorý trpel podobnými neduhmi. Ale kto je zase bez chýb, však? (Páni z Funcom by vedeli rozprávať.) Nováčikovia a príležitostný hráči, ktorí nedočkavo čakajú, až sa znovu zoznámia s Brianom a Ginou a ich novými problémami, si vylámu zuby. Na druhej strane, ostrieľaní hráči si zanadávajú, prečo má Pendulo na očiach klapky a nasleduje tupo cestu, ktorá nemá šancu osloviť masy.

Scenár na polovičný úväzok

Brian a Gina si užívajú po opletačkách s mafiánmi z predošlého dielu zaslúženú dovolenku na Havajských ostrovoch. Nasávanie drinkov z kokosových orechov, leňošenie a sladké ničnerobenie veľmi rýchlo omrzí aktívnejšiu Ginu a rozhodne sa pobyt spestriť kúpou spoznávacieho zájazdu k vodopádom Tiki Falls na ostrove Mala. Obstarožné lietadlo ani pilot Otto, ktorý si vo vaku na padák nesie samotnú smrť, sa Brianovi už od začiatku nepáčia. Ale čo nespraví pre rozkošnú Ginu? Počas letu sa stane to, čo čakal snáď iba Brian. Otto dostane infarkt a hydroplán začne klesať. Na palube je však iba jeden padá. Ten nasilu dostane Gina a tá je následne vykopnutá za letu, kým sa Brian snaží pristáť v džungli, čo sa nakoniec aj podarí.

Takto začína príbeh Runaway 2, ktorý sa zo začiatku rozbieha ako slimák. Viete, že musíte nájsť Ginu, alebo sa prinajhoršom presvedčiť, že je v poriadku, ale cesta Briana neskôr zvedie z hlavnej na vedľajšiu koľaj, až zabudnete, že na začiatku bola nejaká Gina. Prispievajú k tomu aj šialené, do detailov vybrúsené charaktery postavičiek a hlavne starí známi: večne hladný Joshua, Rutger, Saturn a šikovná hackerka Sushi, s ktorou nadviažete kontakt na samom začiatku a trampoty Briana vlastne prežívate retrospektívne.

Čo začne, ako obyčajné rutinné pátranie po priateľke, prerastie až do takých rozmerov, že vám príbeh (rozdelený do šiestich kapitol) prezradí, čo stojí za technologickým pokrokom ľudstva v posledných rokoch. V hre narazíte na úseky, ktoré mohli dať viac priestoru hráčovi, iné sú zase zbytočne rozťahané a zdržujú. Prakticky celá piata kapitola by sa po vsunutí hrateľnej podvodnej pasáže hrala úplne inak, lepšie a hra by tak nabrala viac ako len filmový feeling. Dolu striehnuce nebezpečia mohli hráčom pekne zatriasť a nechať ho vydýchnuť až nad hladinou po sérii jednoduchých úkonov.


Bláznivý príbeh vás zavedie aj do minulosti, na pirátsku loď.

Tak či onak, budete počas piatej časti napnutí ako struny a čakať, čo za poklad z oceánu vytiahnete. Osobne hodnotím túto, ako aj predošlú a nasledujúcu kapitolu za to najlepšie, čo môže hra ponúknuť. Druhá polovica nemá tendenciu uspávať, vždy je tu jasný cieľ a k nemu vedie, ako to už u adventúr býva zvykom, poriadne kľukatá cesta. Každá kapitola má jednoznačne stanovené svoje úlohy, svoju sadu predmetov a svoje postavy, ktoré v malom či väčšom množstve zasahujú do vývoja udalostí.

O milión kópií neskôr

Zlatom Runaway 2 je mnohokrát diskutovaný vizuál. Ručne animovaná práca je ručne animovaná práca. V dnešnej dobe pôsobí ako rana medzi oči. Kričí a pritom dôstojne môže konkurovať moderným techno-novinkám. Svojou náturou má najbližšie k legendám a nepopierateľnou kvalitou a používanými technikami zase k moderným modlám. Grafika prakticky nemá konkurenciu, tou je jedine pôvodný diel. Keď uvidíte v pohybe skrolovacie obrazovky, bez problémové zasadenie postavičiek do prekrásne prekreslených pozadí a prechody do celoobrazovkových filmov, pochopíte, že Runaway 2 by kľudne mohol byť celovečerný animovaný film. Vysokú úroveň si udržuje po celú dobu dabing postavičiek, ktorý vzhľadom na košaté a mimoriadne rozťahané dialógy dal určite autorom a lokalizačnému tímu poriadne zabrať.

Runaway 2 je modernejšou cestou do doby, kedy adventúry boli na vrchole žánrového reťazca a dlhé roky kraľovali hernému priemyslu. Diamant vybrusovaný hard-core bude pre príležitostných hráčov príliš tvrdým orieškom. Otázka pred kúpou by mala zniesť, či sa dokážete postaviť polenám na nedokončenej ceste. Tou zásadnejšou je otázka pre autorov: „Do kedy budeme čakať na uzatvorenie príbehu?“


Hardverové požiadavky:
Minimum: CPU 1,6 GHz, 128 MB RAM, VGA 32 MB DX9 kompatibilná
Optimum: CPU 2,5 GHz, 512 MB RAM, VGA 64 MB DX9 kompatibilná



napísal spacejunker 16.4.2007



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.