8.9

Tony Hawk's Project 8

Recenzia pre Xbox360, PS2, Xbox, PS3
nový engine a animácie
hrateľnosť
Nail the Trick
no Jackass!!!
občasný pokles frameratu
niektoré úlohy sú takmer nesplniteľné


Kto by to o tomto titule povedal. Malý ale zato odvážny počin, zameraný len na úzku komunitu skaterov a jej fanúšikov, sa behom posledných rokov vypracoval na jeden z najžiadanejších titulov súčasnosti a existuje len málo ľudí, ktorý o tejto digitálnej skejťáckej simulácii ešte nikdy nepočuli. Holt, Tony Hawk spravil dobre, keď tejto sérii prepožičal svoje meno.

Osobne som síce v mladosti inklinoval viac k inlajnom ako skejtom (konieckoncov, Majestic 13 mám ešte stále pripravené pre prípad, žeby som si opäť raz vyrazil), ale výborná, skoro-dokonalá hrateľnosť skejťáckych titulov z dielne Neversoftu ma vždy dokázala pohltiť natoľko, že som poobedňajšiu korčuliarsku revue s chuťou odložil na neurčito. 7 rokov od uvedenia prvého dielu ubehlo ako voda a preto sa mi niet čo čudovať, že ku každému novému prírastku do tejto ságy pristupujem s čoraz väčšou nedôverou. Navyše, od posledného dielu (konkrétne American Wasteland) ubehlo pomerne málo času a tak sa do popredia tlačí otázka, či tie skateborady ešte vôbec majú čím zaujať. A predstavte si, že majú! Parádny engine, rozľahlé mesto, nové pohyby a akési dozretie celej série sú totižto znakmi ukrutnej hrateľnosti, vďaka ktorej sa od Tony Hawk's Project 8 budete vedieť odtrhnúť len veľmi ťažko. Tak teda, nahodiť chrániče, naskočiť na dosku, ide sa na U-rampu!



Bob Burnquist predvádza svoje umenie.

Crazy príbeh a jeho crazy predstavitelia, crazy scénky a k tomu crazy humor. Tak tieto znaky predchádzajúcich Tony Hawk dielov dostali konečne padáka (uznajte sami, Jackassu už bolo až až) a na scénu sa tak dostáva dospelejší Tony, prezentujúci novú éru virtuálneho skateboardingu. Veď predsa, v prvom rade ide o šport a zábavu, nie o robenie neplechy, ako túto formu trávenia voľného času predchodcovia vykreslili. Z tohto hľadiska sa teda jedná o vítanú zmenu a rozhodne tým dostáva atmosféra nový rozmer, nakoľko mi Bam Margera a jeho grupa začínali poriadne liezť na nervy. Update prostredia si ale zákonite žiadal aj nový prístup k príbehu a tak sa môžete tešiť na v súčasnosti populárny ranking systém (napr. posledné diely série NFS), prostredníctvom ktorého hľadá samotný Tony Hawk 8 najlepších amatérskych skateboardistov, aby ich začlenil do svojho pripravovaného projektu 8 (od toho teda ten názov). Samozrejme, že ako začiatočník ste na poslednom, 200-tom mieste v rebríčku a ak budete pomýšľať na sľubnú kariéru v Tonyho radoch, rozhodne sa pripravte na hodiny a hodiny usilovnej driny. Totižto, jednotlivé triky sa len tak zo dňa na deň nenaučíte.

Úvod samotnej hry je klasicky vymedzený výberom postavy, kde si ihneď všimnete, že Jackass style nebol zďaleka jediný, čo skončil na dne žumpy. Preč je totižto aj rozsiahly a prepracovaný charakter editor, pričom na jeho miesto nastúpil len značne osekaný príbuzný, ktorý okrem výberu z pätice preddefinovaných skaterov a ich drobných úprav neponúka žiadne iné úpravy, ktoré by stáli za povšimnutie. Čo už, autori sa rozhodli ísť cestou drastickej separácie populárneho od nepopulárneho a nám neostáva nič iné, len držať hubu a krok. Späť ale k hre samotnej. Po výbere budúceho skejťáckeho šampióna sa už ale konečne dostávate do hry a rozhodne sa pripravte na šok. Obrovské mesto s rozličnými zónami bez loadingov... dobre vieme, aké klamstvo nám do hláv autori nahučali pred tým, než na trh vyvrhli TH: American Wasteland.

Podivné a značne neprirodzené podchody medzi mestskými štvrťami, slúžiace ako loading pasáže totižto ani náznakom nepripomínali slobodu a tak sa pohľady hráčov upreli na dnešné pokračovanie, sľubujúce to isté ako jeho predchodca. Tentokrát už ale Neversoft neklamal. Rozsiahle a do detailov prepracované štvrte sú navzájom prepojené bez akéhokoľvek prerušenia a vy sa tak môžete bez problémov vybrať naprieč metropolou bez toho, aby ste čo i len raz uzreli na obrazovke nápis loading. Ani vám nemusím hovoriť, aký pozitívny dopad to má na samotnú hrateľnosť. Nebaví vás lokácia školy? Nie je problém! Za okamih ste v zábavnom parku a cestou si pokojne zašantíte na nespočetnom množstve zábradlí, lavičiek, schodíkov, vyvýšených múrikov a ďalšieho skejťácky využiteľného verejného majetku, pretože designeri sa pochlapili a spravili tak z herného mestečka dokonalý raj pre skejterov. A v takom prostredí je prevádzanie trikov doslova radosťou.


Sauronové oko nikdy nespí...

Ešte pred popisom samotných trikov a ich revolučnosti nebude od veci vám priblížiť, akou hernou konštrukciou sa nový Tony Hawk pýši. Ako už býva u väčšiny hier zvykom, úvodné momenty strávite v prostredí vášho domova, slúžiacom ako akýsi tutoriál, oboznamujúcom vás so základnými hernými pohybmi. Tie si natrénujete prostredníctvom misií, zadávaných miestnymi faganmi, takže ak ste náhodou nejaký ten základný trik zabudli, niektorý z domorodcov vám ho znovu pokojne vysvetlí. Celé singleplayerové dejstvo je vlastne tvorené sadou niekoľkých stoviek misií, zadávaných ako domácimi, tak aj profesionálnymi skejtermi, ktorý v mene Tonyho Hawka hľadajú nové a talentované tváre. Sluší sa dodať, že každá úloha je rozdelená do troch stupňov obtiažnosti (amateur, pro a sick), takže znovuhrateľnosť tejto hre rozhodne nechýba, aj keď musím uznať, že sick úlohy budú aj po týždňoch hrania stále sakramentsky ťažké. Milým spestrením zo strany autorov sú potom klasické úlohy zo starej školy, kde nechýba prevádzanie určitých trikov v časovom limite, zbieranie ukrytých písmen S-K-A-T-E či hľadanie povestnej kazety, tu ale nahradenej novodobým DVDčkom (ktoré sa už ale s príchodom HD formátov taktiež dostáva do výslužby).

Navyše, okrem klasických “questov“ (uff, to bude tým WoW :-)) si niektoré skejťácke esá pre vás pripravili tzv. Pro Challenges, ktoré úž podľa názvu dávajú tušiť, že jednoduché rozhodne nebudú. Obtiažnosť je ale našťastie kompenzovaná parádnym vyšvihnutím sa v rebríčku, ako aj odomknutím nejakého toho bonusu, takže pokúsiť sa tieto diabolské úlohy splniť, sa určite oplatí. V prospech vynikajúcej hrateľnosti potom hovoria aj vychýrené súťaže, ktoré vás pred očami rozhodcov donútia vydať zo seba maximum a ak náhodou stanovené kritéria splníte, pripíše si vaša popularita nejeden bodík k dobru. Poslednou možnosťou, ako sa dostať do povedomia Tonyho Hawka, sú potom zmluvy so sponzormi, vďaka ktorým sa občas dostanete k bonusom, ktoré by inak ostali uzamknuté. Skrátka, možností, ktoré Project 8 ponúka, je vskutku neúrekom a rozhodne hru nedokončíte za jedno popoludnie. A to si myslím, je v dnešnej dobe krátkych hier viac než pádny argument.

Nový engine spolu s masívnym využitím motion-capturingu robí z Projectu 8 novú generáciu skejťáckej simulácie. Strohé tvrdenie, ktoré má ale vo výsledku omnoho markantnejší dopad na hrateľnosť, než sa môže sprvu zdať. Každý pohyb, každé gesto, každý postoj, to všetko po rokoch ručnej driny konečne odzrkadľuje skutočnosť a my si tak vďaka trpezlivosti niekoľkých známych skateboardistov môžeme naplno užiť realizmus, vrátane bolestivých pádov, o ktoré sa postaral implementovaný fyzikálny engine. Hra sa tak vzďaľuje arkádovému poňatiu predchádzajúcich dielov, vďaka čomu dostáva každý predvedený trik novú šťavu a ani po x-té nebude pôsobiť kŕčovito. Plné využitie nových developerských techník si ale naplno užijete až pri absolútne peckovej novinke v tejto sérii, ktorou je Nail the Trick.

Aktivovaním oboch analógov v akomkoľvek momente vo vzduchu dôjde k spomaleniu času a k zazoomovaniu na vašu dosku a chodidlá. V tomto momente máte unikátnu možnosť ovládať obe chodidlá pomocou príslušných analógov a predviesť tak vskutku nezameniteľné trikové kreácie, na ktoré si len dokážete spomenúť. Už žiadne stlačenie čudlíka X pre jeden trik; v momente, ako sa vám Nail the Trick dostane do krvi (priznajme si ale, že to chce trošku cviku), už nikdy nebudete chcieť robiť nič iné. Je to tak neskutočne božská novinka, že človeku ani nebude vadiť, keď jeho zverenec skončí pekne tvrdým dopadom na asfalt. Wow, chcelo sa mi zvolať, keď sa mi prvý krát podarilo zvládnuť túto techniku, s čistým a bezpečným dopadom na chodník. A pritom sa malo jednať len o akúsi formu úlohy, ktorá by sa vyskytovala len v rámci sústavy misií.

Vďaka bohu, Neversoft na základe ohlasov testerov túto špecialitku plne integroval do hry, začo som mu ja a iste aj zbytok fanúšikov nadosmrti vďačný. Čo by som ešte rád spomenul, je bohatý multiplayer, pozostávajúci z 8 módov, určených pre skupinu až 8 hráčov. Klasiky z minulých dielov v podobe Trick Attacku, Combo Mambo či Graffity nesmú chýbať ani v Projekte 8, ale čo určite stojí za zmienku, je novinka v podobe módu Walls. Tento herný variant by sa najlepšie dal charakterizovať ako skejťácka odnož lightcycles z Tronu, pričom náraz do svojej alebo protivníkovej steny sa rovná potupnej prehre. Posledným módom, ktorý potom stojí za zmienku, je Free Skate a ako už názov napovedá, jedná sa o voľné jazdenie s kamošmi, neobmedzované žiadnymi úlohami ani časovými limitmi.


A vraj bieli muži nevedia skákať!

Ma cenu vôbec rozpitvávať technické spracovanie Projectu 8? Veď už z obrázkov vám musí byť jasné, že sa jedná o grafickú chuťovku v každom smere. Vysoko polygónové a realisticky rozanimované postavy vám svojou prirodzenosťou vyrazia dych, zatiaľ čo detailnosť prostredia dokonale otestuje vaše zrakové schopnosti. Za grafickým spracovaním klasicky nezaostáva ani špičkové audio a okrem profesionálneho dabingu skejťáckymi hviezdami vyniká aj parádnym soundtrackom, dokonale pumpujúcim adrenalín do vašich žíl (nechýba ale ani možnosť vlastného soundtracku v prípade, že by vám ani jedna z 56 pesničiek nerezala). K slovu sa taktiež dostane aj výborne namixovaná zmes ambientných zvukov, takže ani prítomný Dolby Digital neobíde nakrátko. Skrátka, technické spracovanie hodné označenia next-gen. Škoda len sem tam sa vyskytujúcich poklesov frameratu, pretože inak by som musel audio-vizuálnu stránku Projectu 8 označiť takmer za dokonalú.

Tony Hawk's Project 8 je tu a vy by ste si ho nemali nechať ujsť. Ešte pred rokom upadajúca séria sa totižto s príchodom nového dielu dostáva opäť na výslnie a ak vám nie je žiaden žáner cudzí, určite by ste pri tomto prevrate mali byť. Chytľavá a návyková hrateľnosť, hodiny a hodiny intenzívnej zábavy, špičkové technické spracovanie či v neposlednom rade multiplayer, to všetko sú argumenty, vďaka ktorým sa nový Hawk stáva jedným z najlepších titulov, aké boli doteraz na Xboxe360 uvedené. Neveríte mi? Vyskúšajte si demo a uvidíte!


napísal blade 27.12.2006



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.