9.7

God of War

Recenzia pre PS2
hmatateľná atmosféra starého Grécka
Kratos
krv a brutalita
ovládanie
plynulý herný zážitok
epickosť
drobné chyby v skriptoch
málo súbojov s bossmi


Pokloň sa predo mnou ty nechutný ľudský červ. Pokloň sa predo mnou, inak okúsiš hnev bohov, tak ako tisícky pred tebou. Či som pre slávu Sparty nezavraždil dosť o život prosiacich a neznásilnil ich manželky? Pokloň sa pred kráľom akcií God of War!

Bohovia Olympu ma opustili, už niet nádeje. A tak Kratos vrhol sa z najvyššej hory v celom známom Grécku. Desať rokov utrpenia, desať rokov nekonečných nočných môr napokon blíži sa ku koncu svojmu. Smrť jeho útekom pred šialenstvom bude.

Týmito zúfalými slovami začína zahraničnou kritikou ocenená akcia God of War. Hra, ktorá berie z úst slová a vyráža dych bezkonkurenčnou produkciou. Vlastnou interpretáciou antickej mytológie sa odpútava od zaužívaných, preskúmaných svetov, čo jej pridáva na atraktivite. Hra, ktorá vo vás vzbudí záujem o klasiku od Homéra, Hesioda či Ovidia. Slová strácajú zmysel a preto si God of War (GOW) odnáša jedno z najvyšších hodnotení v histórii Sectoru!

Tu zachytený grécky panteón je surový, brutálny a krvavý, presne taký, aký si prial hlavný dizajnér David Jaffe (tvorca série Twisted Metal). Nespútanú zlobu vo svojej pravej podstate predvádza Kratos, hrdina s mysľou týranou činmi, ktoré sa neodpúšťajú. Pre slávu Sparty zomreli tisícky a za dlhé roky narástla nielen Kratosova armáda do závratných čísiel, ale jeho činy nezostali bez povšimnutia. Kratos – dobyvateľ je tak zlý človek, že pri pohľade na jeho bledé telo, diabolské ostré črty tváre a reťaze na zápästiach, ľudia páchajú samovraždy. Zlo akým je vykreslený pochádza z jeho osobnosti a nie zo zbytočných okrás a temných farieb.

A ak budem schopný to urobiť, zabiť boha, tak tie vidiny skončia?

Kratos – vlastnou vinou zlý – je zosobnením predstavy drsného antihrdinu, o ktorom snívali a ešte aj snívať budú v Ubisofte. Obličky ich sladkého princátka si Kratos prudko orestuje na cibuľke. Kratos je jednoducho bezcitná sviňa. Jeho surovosť je presvedčivá a sugestívna s každého kroku, slova, gesta. Čo by aj človek čakal od syna Styx, rieky opradenej najsvätejšou prísahou samotného božstva. Jej porušenie by znamenalo koniec ich nesmrteľnosti. Bohovia medzi sebou nemôžu súperiť, ale keď boh vojny Áres zaútočí na Atény, niet iného východiska, ako povolať bojovníka v rukách božích. Zneužitú hračku pre slávu samého seba. Kratosa. Sľubom viazaný sa vydáva do mesta bohyne Atény, aby splnil poslednú svoju úlohu. Zabiť Áresa. Zabiť boha vojny!

 

Boh vojny. Nikdy som na teba nezabudol, na to, čo vykonal si v tú noc. Toto mesto tvojím hrobom sa stane!

Tragickým začiatkom začína a brutálnym spôsobom pokračuje epické dobrodružstvo, ktoré si servítky pre ústa nedáva a pritom kope bohov do zadnice. Podaváne retrospektívne odhaľuje osobnosť krutého bojovníka a ozrejmuje jeho konania, ktoré ho doviedli na najvyšší vrch v Grécku a donútili ho skočiť. Samotný dej sa ľahko opiera o grécku mytológiu a do svojho rozprávania o hľadaní jedinej zbrane, ktorá môže usmrtiť boha, vkladá najznámejšie miesta, postavy, hrdinov i bohov s reálne existujúcim mytologickým základom. Svojím spôsobom sa jedná o novú verziu Súboja Titanov.

Rozprávačská technika akou je príbeh hráčovi predkladaný sa nemusí s ničím porovnávať. S presvedčivým dabingom, výborným strihom, rafinovane spracovanou brutalitou (forma striekajúceho kečupu) a kolážou 2D modelov v 3D priestore dosahuje filmovej kvality. Produkcia je na veľmi vysokej úrovni a pri hraní evokuje, že sa dívate na film. Plynulé prechody medzi hrou a animáciami tento fakt len podčiarkujú a prakticky žiadne dodatočné nahrávanie len vystihuje podstatu slova plynulosť.

GOW je plynulé dobrodružstvo a od prvých sekúnd strávených s hrou cítite, že ste sa zahryzli do niečoho veľkého. Vo svojom jadre je GOW hack'n'slash akciou s geniálnym bojovým systémom. Vychádza z trilógie Devil May Cry a ide ešte ďalej s plynulým a jednoduchým ovládaním. Kratos má do predlaktí vrastené reťaze zakončené dvomi čepeľami ostrými ako britva. Zbraň známa ako Blades of Chaos dokáže iba s dvomi tlačítkami pre útok a ich vzájomným kombinovaním vytvárať tú najpôsobivejšiu porcovačku nepriateľov na obrazovke. Ak zabíjať, tak štýlovo.

A keď sa veštkyňa do jeho duše pozrela, zočila beštiu, tak ako aj muža.

Zreťaziť sa dá nielen široká ponuka pohybov, ale aj kúziel a čoraz silnejšie kombá. A v kombinovaní a plynulej náväznosti je GOW kráľom. Vo výskoku si za behu môžete rozmyslieť kombo a začať vytvárať úplne nové. Z útoku sa dá veľmi rýchlo prejsť do defenzívy. Jednoduchým stlačením bloku sa preruší akákoľvek pohybová aktivita Kratosa a dá čepele pred seba. Aj keď variabilita úderov nedosahuje počtu v Devil May Cry alebo Prince of Persia, tie v GOW budete milovať pre ich jednoduchú aktiváciu.

S reťazami dokáže Kratos divy a keď sa dostane k božským kúzlam, tak jeho mäsiarske umenie bude dosahovať vrcholu. Z piruety ala cirkulár dokáže plynulo prejsť k bleskom, potom vyhodiť do vzduchu nepriateľa, vo výskoku mu uštedriť pár úderov a nakoniec ho priklincovať k zemi. A to všetko v priebehu pár sekúnd. Bojový systém sa vám dostane rýchlo do krvi a s príchodom nových komb sa k tým málo účinným vracať ani nebudete. Ani nebude dôvodu. Z nepriateľov vypadáva kopec červených gulí, suplujúcich skúsenostné body a za tie si vylepšujete už získané kúzla a zbrane.

 

 

 

 

Veštkyňa vravela o Pandorinej Skrinke. Existuje vôbec? Skrinka existuje, je to najmocnejšia zbraň, akú kedy trímal smrteľník v rukách.

K počiatočnému prstencu z bleskov sa pridá skamenenie nepriateľov po vzore Medúzy a na konci už budete môcť metať blesky ako samotný Zeus. Každé jedno vylepšenie sa odrazí na ničivejšej sile a nových kombách. Blades of Chaos rozhodne nepodceňujte, aj keď dostanete do vienku ultra silnú čepeľ od bohyne Artemis. S touto zbraňou keďže je obojručná nemôžete uchopiť nepriateľa a doraziť ho efektnou minihrou. Signálom na divoké búšenie do tlačítok a stláčanie ich v presnom poradí je symbol kruhu nad omráčeným nepriateľom.

Po aktivácii minihry sa už môžete pozerať na zabíjanie podľa kuchára Kratosa. Rytieri budú lámaní v páse, ich chrbty im prerazí čepeľ, Harpye prídu brutálnym spôsobom o krídla (Kratos im pristúpi hlavu a doslova odtrhne krídla), Medúzy a Gorgony za pomoci točenia analogov o hlavu (Kratos ich s obľubou trhá od krku), Minotauri sa naučia brutálnou formou hltať čepele a pri naozaj veľkých nepriateľoch a hlavne fenomenálnych bossoch sa spustí divadlo násilia. Dokončovačka sa stane akousi odmenou za dobre odvedenú prácu a väčšina sa vryje do pamäte. Také napichávanie hláv Hydry na stožiare plachetníc je nezabudnuteľný zážitok.

Bohovia na tých, ktorí im na pomoc prichádzajú, nezabúdajú.

GOW nie je iba o súbojoch. Výborne sú do hry zakomponované jednoduché až triviálne logické hádanky zodpovedajúce rýchlemu tempu. Tie sú variáciou na zaťaženie plošiniek, aktivovanie pák v správnom poradí a hľadania kľúča. Ich existenciu si pri hraní ani neuvedomíte, ale budete ich považovať za samozrejmosť. Vhodným doplnkom je aj prekonávanie prekážok, lezenie po skalách spojené s bojom, balansovanie na tenkých rýmsach vo vysokých výškach, ktoré vzhľadom na fixnú kameru, dokážu zdvihnúť náladu.

GOW vás opije svojou vysokou hrateľnosťou. Zo zovretia brutality niet východiska, len hru dychtivo dokončiť a potom založiť novú, s vyššou obtiažnosťou. Vyčítanú krátku hraciu dobu (10-12 hodín) nahrádza práve chuť po dohraní začať odznovu a ukázať gréckemu panteónu, kto je to ten Sparťan. Rovnako lákavá je aj ponuka odomkýnateľných bonusov v podobe prehliadky 3D modelov, ktoré sa do hry nedostali, alebo ako sa vôbec zdrodila postava Kratosa. A ak si namýšľate, že ste ten najtvrdší bojovník, mali by ste siahnuť po 10 vyzývavých Challenge úrovniach alebo obtiažnosti God.

 

 

Otče to je všetko, čo dokážeš? Pošleš zlomeného smrteľníka, aby zabil mňa, Boha Vojny?

Len málo slov dokáže popísať prvé minúty strávené s hrou. Dokonca ani po dvoch hrateľných kódoch a finálnej verzii sa chuť prechádzať tie isté úrovne nezmenila a zážitok z hrania je ešte silnejší. Napádajú vás iba superlatívy. Veľkolepé, grandiózne, epické, honosné. Slová, ktoré vám možno vyjdú z úst (ak nájdete sánku na dlážke) o okomentujete GOW v pohybe. Atmosféra starého grécka sa vďaka bezchybnej práce dizajnérov dá doslova krájať. Každá jedna úroveň je do detailov prepracovaná a samotná stavba levelov vám nedovolí zablúdiť. Grafika jednoducho vyráža dych. A je jedno či hľadíte na pohrebisko bojových lodí, honosný chrám alebo Atény rozdupávané Áresom. V options odporúčam vypnúť voľbu Softness (blur), grafika tak získa svoju surovú podobu s ostrými rysmi.

Dianie na obrazovke dramatizuje pevne umiestnená kamera. Neustálym pohybom máte dokonalý prehľad o situácii a iba výnimočne sa Kratos ocitne za obrovským nepriateľom alebo prekážkou. Tu pomáhajú aj rýchle obranné kotúle do všetkých strán namapované na pravý analog. Pri dokončovačkách zoomuje kamera na nepriateľa, aby ste si brutalitu vychutnali poriadne zblízka a pri balansovaní vo vysokých výškach vám záber spôsobí závraty. Luxusné technické spracovanie dopĺňa emotívny soundtrack s exotickými motívmi, bez ktorého by scenérie stratili dušu.

God of War patrí medzi hry, na ktoré nemožno zabudnúť. Bezkonkurenčná produkcia spolu s jednoduchým a pritom prepracovaným bojovým systémom vystrelili hru medzi elitu akčného žánru. Grécka mytológia je právom o jednu legendu o nespútanej brutalite bohatšia. Už teraz sa tešíme na ohlasovaný návrat Kratosa!

Ak budete počuť v rádiách lákavú ponuku na letnú dovolenku v Grécku, nečudujte sa. To je len špičková reklama (700KB) na God of War.


napísal spacejunker 22.6.2005



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.