9.1

Halo 2

Recenzia pre Xbox
čistá akcia
zábava
príbeh
online multiplayer
repetitívne časti levelov


Bungie podobne ako Rockstar a Valve pokračujú v osvedčenom recepte z prvej časti svojich hier a v pokračovaniach prinášajú prakticky rovnaký štýl len s rozšírenejšími možnosťami lepšou grafikou, multiplayerom a rôznymi malými prídavkami. Hlavným vylepšením Halo 2 je tentoraz jednoznačne online multiplayer cez Xbox Live!, síce sa hráči nedočkali online kooperatívnej hry, ale možnosti jedinečného multiplayeru to hravo vyvažujú. Samozrejme hre nechýba ani nová rozsiahla kampaň s rozšíreným príbehom, novými lokáciami, postavami a aj nepriateľmi. Prébeh vás vtiahne ešte hlbšie do temnej budúcnosti ľudstva. 

Covenanti si po porážke v prvej časti a zničení HALO prstenca kyberneticky vylepšeným supervojakom Master Chiefom,  nedali povedať a tentoraz si to jedna z ich frakcií  zamieri priamo na Zem. To však nečakali, že démon, ako volajú Master Chiefa, je tu a práve mu admiralita vydáva vyznamenanie za záchranu ľudstva, takže sa určite nenechá zahanbiť a ľudstvo nenechá v štichu. Na druhej strane galaxie medzitým veliteľa nepriateľských vojsk na zničenom Halo, Orbitera, degradujú, ponížia a odsúdia na smrť. No nebude všetko tak, ako sa zdá. V zákulisí vlády Covenantov sa odohrávajú mocenské boje a do hry vstupuje  rasa Flood, paraziti napádajúci a ovládajúci ako Covenantov, tak aj ľudí a svoje problémy si budú chcieť vyriešiť aj Brutes. Akoby to nestačilo, bol nájdený aj nový HALO prstenec a sily všetkých troch bojujúcich strán sa na ňom stretávajú. Dokáže Master Chief zabrániť aktivácii prstenca a zničeniu galaxie? Dokážete to vy?

Príbeh je tentoraz výrazne lepší a prepracovanejší, rozsiahlejší a temnejší ako jednoduchá priamočiara dejová línia v prvom diely. Navyše tentoraz okrem Master Chiefa preberiete aj postavu mimozemšťana Orbitera, ktorého postava vám priblíži kultúru a zmýšľanie Covenantov. Okrem neho pribudnú do hry nové vedľajšie postavy, ako z ľudských rád, tak aj z nepriateľských. Väčšina príbehu sa točí okolo Covenantov a je to aj dobre, keďže ľudí poznáme a mimozemské rasy môžu prekvapiť (a aj prekvapili, všetci hovorili anglicky). Spád príbehu je rovnako dobrý a zaujme vás tak, že hru dohráte do konca priam na jeden dych. Síce koniec a aj následné udalosti dokážete odhadnúť už od prvej scény, predsa sa pritrafí niekoľko zaujímavých zvratov a odhalení. Ale aj tak znovu podobne ako v jednotke sa niektoré veci z príbehu nedozviete a niekde  sa vám možno stratia súvislosti, keďže je to popreväzované na knihy od Erica Nylunda, ktoré detailnejšie opisujú rasy a hlavne vzťahy jednotlivých kást v rámci Covenantu, o ktorý prakticky v celej hre pôjde.

Prejdime k samotnej akcii. V tejto oblasti autori nemenili prakticky nič, držali sa osvedčeného receptu a všetko je zachované ako v prvej hre. Pribudli len optimalizácie a pár malých vylepšení. Napríklad teraz už nemáte zdravie, zostal čisto automatický regeneračný štít, takže odpadne zbieranie lekárničiek alebo štítov, ako je to v ostatných FPS hrách. To prináša so sebou aj mínus v podobe nebezpečenstva, ak dostanete hocijakú ranu pri štíte klesnutom na minime. Z noviniek výrazne ovplyvní hrateľnosť hlavne možnosť použitia a držania dvoch zbraní, môžete do každej ruky vybrať ľubovoľnú menšiu zbraň. Teda kombinovať môžete dve rôzne pištole, väčšie zbrane už musíte niesť dvoma rukami. Škoda, že takto nespravili aj boj s plazmovým mečom, ktorý môžete niesť naraz len jeden. Arzenál tu zostal z prvej časti a bol mierne obohatený, nájdete pozemské samopaly, raketomety, nechýbajú sniperky a pribudla brokovnica. Z mimozemských zbraní samozrejme malé plazmové pištoľky, plazmové pušky, ihlovky, rovnako sniperky a aj pulzné raketomety. Hlavné však je, že zostali mimozemské lepivé granáty, ktoré sú asi najzábavnejšia zbraň z hry. Stačí ich hodiť na nejakého nepriateľa a potom sledovať, ako behá, kričí a snaží sa to nejako zo seba striasť. 

AI bola znovu vylepšená a ku kvalitnej inteligencii z jednotky pribudli nepriateľom nové ťahy a taktiky. Znovu sa pred vami budú skrývať za čo sa len dá, napádať vás štýlom, aký sa im zdá najlepší, teda buď zbraňou, granátom alebo ak ste blízko, tak údermi na telo. Prípadne, ak im dôjdu náboje, odhodia zbraň a vrhnú sa na vás. Samozrejme nepriatelia sa delia do rôznych inteligenčných skupín, napríklad malé korytnačkovité stvorenia veľa inteligencie nemajú, podobne ako zombie príšery ovládané rasou Flood, ale čím sa dostávate v rebríčku vyššie cez vojakov Covenantu až po ich kapitánov a rôzne silné špecializované obludy, je to stále tvrdšie. Rovnako aj vaši ľudia sú inteligentní a podobne ako v jednotke sami preberajú iniciatívu, ak sa vám nechce zúčastňovať bojov a chcete sa radšej venovať sledovaniu okolitej prírody. Napríklad sami preberú vozidlo a idú s ním proti nepriateľom, postupujú vpred a kryjú vás. Dôležité je, že v streľbe sú len o málo úspešnejší ako vy a dosť vám pomáhajú. Ale musíte si na nich dávať pozor, pomáhať budú len dovtedy, kým nezomrú, takže ich aj trochu chráňte a nebežte ďaleko od nich. Jedine, ak by ste radšej chceli bojovať sólo.

Ovládanie oboch nepriateľských hrdinov sa veľmi nelíši, jediný rozdiel medzi nimi je, že Orbiter sa dokáže zneviditeľniť. Osobne sa mi viac páčili ľudské projektilové zbrane, ktoré sú v kombinácií s mimozemskými lepivými granátmi veľmi efektívne. Pri hraní za Orbitera som mal trochu menšie problémy, totiž väčšinou útočíte spolu s kolegami z Covenantu proti iným skupinám z Covenantu a máte v tej mele menší problém zorientovať sa, kto je váš a kto nie a po kom to máte vlastne strieľať. Z výraznejších postáv tu bude ešte Cortana, umelá inteligencia, ktorá sprevádzala vašu postavu v pôvodnej hre. Nepriatelia sa budú deliť na viac skupín a sú tu Prophets, vládnúca kasta Covenantov neustále ochraňovaná elitnou jednotkou. Pribudnú aj Brutes, niečo ako gorilí vojaci Covenantov, dobre ozbrojení s ťažkým pancierom a novinkou budú aj Drones, lietajúci chrobáci, ktorí sa dokážu prichytiť na steny a ostreľovať vás. Ďalej sú tu malí Grunti, Jackali a väčší a nebezpečnejší Elites a Hunters.

Obe strany majú svoje vozidlá, tentoraz podobne ako zbrane ešte rozšírené. Ľuďom pribudol  k Warthogu silný tank Scorpion, Covenanti majú lietajúci Banshee, menší Ghost a ťažký tank Wraith. Pri vozidlách poteší možnosť vykopnúť nepriateľa zo sedadla, teda skočíte napríklad na tank a budete nepriateľa boxovať dovtedy, kým to nevzdá a nevyskočí. Oveľa jednoduchšie je to na Ghostovi alebo Banshee, ak dobre skočíte stačí vám jedna rana, nepriateľ spadne a vy preberáte vozidlo. Celkom šikovné, ale pozor nepriatelia toto isté budú robiť aj vám.

Prostredia sú našťastie výrazne rozmanitejšie ako v jednotke, bojujete tu na lodi, na Zemi, na rôznych mimozemských plánetach a samozrejme znovu aj na novom prstenci Halo. Ten vám síce zo začiatku bude pripomínať deja-vu z jednotky, ale to sa rýchlo zmení potom, ako sa dostanete do ešte nevídaných a priam nádherne prepracovaný oblastí. Levely sú dosť rozsiahle, ale znovu sú v svojej podstate viac-menej stereotypné, keďže podobne ako v jednotke sa opakujú rovnaké úseky a často sa budete pýtať, či ste tu už boli a či sa náhodou nevraciate späť. Pozitívom je aspoň to, že to nie je v takej forme, ako sme to videli v Library úrovni v jednotke. Celkovo je levelov 12 a každý sa dá zvládnuť približne na hodinu, takže si na hru vyhraďte dnes už priemerných 12-15 hodín času na prejdenie.

Grafika v hre je síce lepšia ako v jednotke a niektoré veci sú priam geniálne prepracované, stále však neposkočila dostatočne ďaleko od pôvodného enginu. Napríklad s kvalitou prepracovania grafiky v Chronicles of Riddick sa nedá porovnávať. Na druhý stranu, zatiaľčo Riddick bol viac indoorový, tu nájdete veľmi rozsiahle outdoorové levely, ktoré sa vám budú nahrávať prakticky počas hry bez nejakého výraznejšieho loadingu. Rovnako aj rýchlosť je veľmi slušná a dokonca to Xbox zvláda aj so zapnutým antialiasingom. Fyzika v hre rovnako doznala vylepšení a okrem kvalitne spracovaných vozidiel už reagujú aj rôzne ďalšie predmety v miestnostiach. Trochu škoda slabých detailov ľudských postáv v hre, ktoré sú oproti svojim mimozemským proťajškom výrazne slabšie prepracované. Zvuková stránka Halo 2 je znovu úžasná a 5.1 jednoducho musíte mať, ak si chcete hru naplno vychutnať, navyše aj hudba v pozadí zostala veľmi emotívna a plynule sa mení podľa prostredia a akcie. Hlasy dabovali ľudia z prvej hry, kde Cortanu znovu dostala Jen Taylor známa hlavne ako hlas Cate Carcher z NOLF, zo známejších osobností sa tentoraz pridala Michelle Rodriguez.

Nakoniec si spomeňme aj multiplayer, ktorý je tentoraz prakticky samostatná časť hry priam rovnocenná so singleplayerovou a prináša hlavne očakávanú LIVE! podporu. Totiž, ak sa dlhé hodiny natrénujete na kampani, určite si radi vyskúšajte  svoje skúsenosti aj v boji proti ozajstným nepriateľom, či už na jednom TV alebo cez system link,  prípadne najlepšie cez LIVE!, kde si zahráte proti hráčom z celého sveta. Jediný problém pre našincov bude, že za LIVE! treba mesačne platiť a teda väčšine hráčov bude nedostupný. Zatiaľ som veľa multiplayeroviek na konzolách nehral, ale HALO2 je označovaný ako najlepší multiplayer na konzolách vôbec a pravedobne na tom niečo bude. 

Celkovo hra hodná byť následníkom Xboxovej klasiky. Kvalitná akcia, rozmanité prostredia a hlavne zábava. Aj keď k tomu prirátam multiplayer, nemôžem tomu však dať viac ako 91%, pretože jednoducho nie je až taká dobrá. Je tu síce slušná rozsiahlosť a 15 hodín akcie vôbec nie je zlých, ale hra nie je dostatočne vylepšená a inovovaná, aby predbehla tohtoročné novinky ako Riddick alebo Ninja Gaigen. Dúfajme, že znovu nepríde na PC, lebo na konzole je to predsa len niečo iné a PC hodnotenie by muselo ísť o dobrých 15-20 bodov dole.


napísal saver 1.12.2004



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.