My Time At Portia


Roztomilý svet plný remesiel

Dojmy pre PC


Crafting je dnes súčasťou už takmer každej hry. V napätí očakávame nové Call of Duty, kde sa nám minie munícia a jedinou možnosťou bude pozbierať aspoň desať halúzok, vykopať tri jednotky železnej rudy a nájsť štyri zajačie labky. A do toho nás budú naháňať splašení náckovia s inventárom plným haraburdia. Ďalšia z radu “ak niečo chceš, tak si to vyrob” hier prichádza a hoci nevybočuje zo zabehaných princípov, nenápadne pri nej uteká čas a je náročné sa do nej aspoň platonicky nezamilovať.

Čo je viac než dobre vedieť hneď na úvod? Verte, že My Time at Portia si napriek stavu rozpracovanosti a prítomnosti v Early Access vašu pozornosť zaslúži. Nemusíte si názov poznačiť do zapísníčka medzi milión plus jednu hru, na ktorú zaostrite pozornosť, ale musí byť hotová alebo aspoň bežať tak, aby ste sa necítili zneužití. Tu to celé fičí fajnovo, nepadá to, má to stále čo ponúknuť, obsah postupne rastie, úlohy pribúdajú, pripomienky hernej verejnosti padajú na úrodnú pôdu a skrátka je vidieť, že to tu má hlavu, pätu a aj chrbtovú kosť - čím zdravíme suseda. Ale aby sme nechodili okolo horúcej kaše: Pathea Games sa zatiaľ až tak výrazne na hernej scéne nedarilo a aj Planet Explorers bolo skôr zábavou vyčnievajúcou len mierne nad priemer. Tentoraz nám tu rastie príjemná konkurencia pre Harvest Moon či Stardew Valley.

Takže ste pochopili, o čo v Portii ide a nemá vás čo prekvapiť. Jedine to, že tu príbeh nie je odmávaný jednou vetou a okrem rúbania stromov, kutania nerastných surovín, farmárčenia, zbierania plodov a následného využívania rôznych strojov a nástrojov či varenia musíte občas bacnúť po hlave nejakého robota a nestráňte sa ani socializácie, dokonca môžete randiť. Možností je hromada a vy sa musíte rozhodovať, do čoho sa primárne vrhnete, čo musíte stihnúť. Deň sa ukáže príliš krátky na to, aby ste si odfajkli všetky naplánované činnosti. Podobnosť so skutočným životom je čisto náhodná.


Na začiatku si vytvoríte panáka alebo „panáčicu" v jednoduchom a nie príliš komplexnom editore, ale čert to ber, niečo sme tam naklikali. Vyberať si z farby očí, štelovať nos a zväčšovať pery nás nebaví už roky a odklepávame prvú pozerateľnú alternatívu. Inak je voľba čisto vizuálna, nezávislá od pohlavia. Váš avatar sa vylodí na ostrove Portia, kde ho privítajú milí ľudkovia a môže začať nový život po strašnej apokalypse. Kedysi tu jeho dedo patril medzi uznávaných remeselníkov a na vás je, aby ste zašlú slávu remeselníka obnovili. Potrvá to mnoho dní, kým na všetko prídete a odhalíte všetky postupy, stanete sa najlepším, v tabuľke postúpite čo najvyššie - to sú tie hodiny, na ktoré vás Portia k sebe pritiahne.

Skôr než sa pustíme do toho, čo vlastne môžete robiť, potrebujete vedieť jednu dôležitú vec: musíte si strážiť staminu. Každá činnosť si vyžiada kúsok energie. Tu zdvihnete drevo zo zeme, tam kopnete do stromu, z ktorého spadne jablko, s krompáčom odlúpnete z kameňa, odpílite strom a nezívajte tam vzadu, princíp je jednoduchý, ale plne funkčný a prehľadný. Akonáhle energia klesne na nulu, postavička síce behá, ale nič aktívne nevykoná. Takže buď energiu doplníte (napríklad jablkom, ktoré ste zhodili z toho stromu) alebo zavítate do svojho príbytku, ľahnete si do postele a ráno sa prebudíte oddýchnutí. V skutočnom živote toto nefunguje. Ak navyše budete ponocovať a s panákom o pol tretej pobehovať po lúke, skrátka si ľahne a zachrápe. Ešteže sa prebudíte vo svojej posteli. Tento teleport záhadne často v skutočnom živote, chvalabohu, paradoxne funguje. Mágia.

Poďme však do odhaľovania zákutí. Ak si chcete opraviť svoj príbytok, potrebujete drevo, ale vo vreckách nemáte ani sekeru, ktorou by ste si nejakú halúzku ušmykli. Niektoré suroviny sa každý deň automaticky objavia na pôvodnom mieste, takže pri troche šťastia si vystačíte s málom. Stromy taktiež po pár dňoch narastú. Príde prvá sekera, krompáč, jahody a polená, meď a stavebné bloky, dosky a kadejaké kotúče, trúbky, pláty. Postavíte taviacu pec a môžete naťaženú rudu upraviť, v inom prístroji zmeníte na tovar využiteľný pri iných postupoch (píla, valec, rezač...)  a pri výrobe ďalších predmetov. Kolobeh remeselnej výroby v praxi. Chvalabohu, že náš hrdina nemusí pravidelne jesť a piť, pretože by sme už fakt nevedeli, kam skôr skočiť.

Možností, čomu sa môžete venovať, je skutočne neúrekom a aj keď prídete na jednotlivé postupy, drží vás to pri hraní a nezačne po hodinke nudiť. Pomáha tomu aj RPG systém a sociálne prvky. V Portii narazíte na desiatky večne usmiatych obyvateľov. Chodia si kade-tade, no vždy s nejakým účelom, takže po nedeľnej omši ich vidíte húfne odchádzať z kostola, ráno si vykračujú do práce a podobne. Môžete s nimi pokecať, zahrajú si s vami kameň-papier-nožnice alebo zadajú úlohu. Ten chce udicu, henten zas dáždnik, tam by sa hodilo niečo iné, musíte postaviť stôl a stoličku na stolovú hru, most, aby sa dalo chodiť k susedom, potom zas opravíte plot, dopestujete rastlinu, chytíte rybu. V obchodíkoch predávate polotovary, nakupujete potrebné súčiastky, potom zas navštívite ruiny, aby ste si doplnili zásoby a už je toho toľko, že si robíte plány pomaly na celý týždeň.

Je tu aj príbeh, dokonca post-apo, kedy sa všetko zopsulo a Portia je jedným z posledných prístavov hojnosti a radosti, no zápletka nás príliš nebrala. Ale je tu a postavičky sa radi vykecávajú a vysvetľujú vám zákonitosti tohto sveta. U každého človiečika vám rastie obľúbenosť a vzťahy zlepšujete plnením úloh, komunikáciou, takže sa neoplatí len zahrabávať v baniach. Príjemne motivuje aj RPG systém: každá činnosť je ohodnotená získaním určitého počtu bodov skúseností. Ak ich máte toľko a toľko, ozve sa cink, postúpite o level vyššie, automaticky vám stúpne zdravie a stamina.

Okrem toho dostanete bodík, ktorý môžete investovať do jedného zo stromu schopností. Na výber sú celkovo tri, každý vám otvára iné možnosti. Kam ten bod dáte, to si rozmyslite, pretože nie je možné doradu cepovať všetky schopnosti, aby ste sa grindovaním stali veľmajstrom v rúbaní dreva i ťažbe rudy. Do jednej vetvy stromu môžete investovať maximálne päť bodov a na výber sú dve alebo tri schopnosti. Chcete sa lepšie oháňať sekerou alebo krompáčom? Mať vyššiu staminu či zdavie? Alebo v bojovom strome zvýšiť poškodenie či naopak vašu výdrž pri útoku nepriateľov? Socializácia zas ponúka na výber lepšie vyjednávacie schopnosti v obchodoch, úspešnejšie randenie či zlepšenie nálady ostatných vo vašej prítomnosti. Akonáhle sa rozhodnete, je všetko dané, po vyplytvaní bodov je daná vetva zamknutá. Nemôžete mať všetko a hre, respektíve voľbe do čoho investovať to vyslovene pomáha.

Technické spracovanie netrhá rekordy v zobrazených polygónoch. Je plne funkčné a príjemne infantilné. Vďaka tomu môžete k hre posadiť aj vašu ratolesť bez toho, aby si musela ucvrkávať z hordy zombíkov prahnúcich po krvi. Síce sa niektoré textúry prekrývajú, pohybové animácie nemajú taký šmrnc ako v trojáčkových tituloch, no celkový dojem je správne pohodový a oddychový. Obdobne sú na tom zvuky a hudba. Roztomilé a pokojné. Len škoda, že niektoré dialógy sú nadabované, iné nie, takže máte jednu časť rozhovoru prerozprávanú a ďalšia veta je len v čisto textovej forme.

Ovládanie je rovnako príjemné na klávesnici s myšou ako aj s gamepadom. Namapovanie jednotlivých činností by si možno zaslúžilo trochu poštelovať, ale na všetko si rýchlo zvyknete. Problémy sme mali jedine s hľadaním aktívneho miesta pri stavaní objektov a ťažbu rudy sprevádza občasné zaseknutie sa, no všetko vyrieši prítomný jetpack. Privítali by sme aj prepojenie niektorých akcií. Ak máte postaviť pílu a jednou z komodít sú kotúče, neublížilo by jedným kliknutím sa dostať na vysvetlenie, kde tie kotúče vlastne vyrobíme a čo k nim potrebujeme. Sú to drobnosti, ktoré si časom osvojíte a prídete na jednotlivé prepojenia. No minimálne na začiatku budete skôr tápať a hľadať, ako čo získate.


My Time at Portia je od konca januára vo verzii s predbežným prístupom, no už teraz ponúka dostatočne hrateľný materiál, ktorý zabaví na mnoho hodín. Nie je to hra pre každého, roztomilosť môže svojím spôsobom odrádzať. Po desiatkach hodín nastúpi stereotyp a obsah by mohol byť bohatší, ale… ale hra cieli na presne vybrané publikum a ponúka zábavu aj pre mladších. Nové veci do Portie pribúdajú pomerne často, napríklad práve pribudli nové misie a doplnky v rámci aktualizácie Winter Festival. Preto sa neobávame toho, že by sa opakovala známa rozprávka o dobrom štarte, ale prázdnote vo vnútri. My Time at Portia nebude trhať rebríčky predajnosti, nadpriemernú zábavu ponúka už teraz a hru vám odporúčame už v predbežnom prístupe. Je to správna oddychovka po náročnom pracovnom dni.


napísal kordi 15.2.2018



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.