Spellforce III - multiplayer


Čaro takmer zabudnutej klasiky sa opäť prebúdza

Dojmy pre PC


Spellforce je dnes už klasika, ktorej sa podarilo unikátnym spôsobom spojiť plnohodnotnú RPG s realtime stratégiou. Pokračovanie a rôzne prídavky už síce nevzbudili až takú veľkú pozornosť, ale po multiplayerovej bete môžeme povedať, že pripravovaný tretí diel má šancu dostať sériu späť na výslnie.

Testovacia verzia bola zameraná výlučne na online a lokálne potýčky živých hráčov, ale aj s možnosťou zapojiť AI. Očakávame, že RPG zložka bude naplno rozvinutá v kampani, ale multiplayer je vlastne plnohodnotnou  stratégiou so zaužívaným systémom. Vďaka určitým úpravám však aj osvedčená výstavba základne s produkciou jednotiek a následnými bojmi pôsobí osviežujúco a vôbec nie zastaralo.


Cieľom v multiplayeri je totálne zlikvidovať súperov, ale praktickejšia je možnosť výhry zničením centrálnej budovy protivníka. Za zmienku stojí kooperácia, kde viacero hráčov môže zdieľať tú istú frakciu. Dokonca sa dá takýmto spôsobom spolupracovať aj s umelou inteligenciou, čo je celkom zaujímavé. Je však vhodné nastaviť, ktoré aktivity bude mať na starosti spoluhráč, prípadne AI, pretože inak môžete zadávať protichodné príkazy a je to chaotické. Dá sa určiť, kto bude ovládať hrdinov, kto budovať základňu, kto môže produkovať vojenské jednotky a kto ich smie viesť. Optimálne je, keď sa jeden venuje ekonomike a druhý bojuje a získava nové územia. Multiplayer v Spellforce 3 je totiž okrem bojov založený aj na rozširovaná svojho teritória.
 
Základom je centrálna budova, okolo ktorej môžete stavať obydlia pre drevorubačov, lovcov, rybárov, baníkov, ktorí ťažia kameň a železo, baraky na vojenské jednotky a obranné veže. To je štandard, ale budov je o niečo viac a sú rozdelené do troch úrovní. Tie dve vyššie sa sprístupnia po vylepšení centra. Tým sa súčasne zvýši počet robotníkov, ktorí sa rodia automaticky a v limitovanom počte. Robotníci dokonca sami začnú pracovať a nájdu si miesto v budove, ktorú ste postavili. Teda kým ich je dostatok. Keď je už stavieb viac, je optimálne uberať alebo pridávať zamestnancov podľa svojich priorít. Napríklad ak máte málo dreva, k dvom drevorubačom v budove pridáte tretieho. Ak nie je nik voľný, uberiete jedného rybára a ten sa už o chvíľu bude zaháňať sekerou. Nemusíte pritom odchytávať jednotlivcov, stačí označiť budovu a kliknutím nastaviť, či chcete niekoho uvoľniť alebo naopak pridať pracovnú silu. Je to efektívne a praktické.

Vojenské jednotky sa obvykle produkujú po dvoch až štyroch bojovníkoch podľa ich zamerania. Ovládať však môžete každého individuálne. Rovnako sa dajú vytvoriť skupiny, ktoré sa automaticky rozumne zoraďujú a podržaním pravého tlačidla myši im môžete nastaviť aj vlastnú formáciu. Ideálne je, keď na čele stojí hrdina. Hrdinov vyvoláte pri kamenných oltároch, ktoré sú rozmiestnené v krajine. Prvý je hneď pri vašom sídle a ak sa zmocníte ďalších, hrdinovia sa môžu teleportovať od jedného kameňa k druhému. A s týmito unikátnymi postavami je spojený aj RPG vývoj.

Každý hrdina má vlastný inventár, kde mu môžete priradiť novú výzbroj a podporné nápoje. Získava skúsenosti, levely, perky, schopnosti a kúzla (zoradené aj v knihe), ktoré sami vyberáte a dostanete aj body na zvyšovanie jeho sily, inteligencie a ďalších atribútov. Môže zbierať korisť zo zabitých nepriateľov a neutrálnych kreatúr a tiež nakupovať u obchodníka. Hrdinov môžete mať postupne viac, podľa nastavení maximálne štyroch. Ideálne je vybrať si liečiteľa a napríklad čierneho mága, aby ste mali podporu aj spôsobili väčšie poškodenie protivníkom. 


Schopnosti môžete pohodlne používať klikaním na ikonky pri portrétoch hrdinov v ľavom hornom rohu obrazovky bez toho, aby ste museli mať označenú konkrétnu postavu. Opäť výborná vychytávka, rovnako aj prepínanie kamery, ktorá je buď statická a terén si posúvate, približujete a otáčate sami, alebo je aktívna a vtedy sa automaticky posúva a sleduje označenú postavu. Praktické napríklad pri teleportovaní, kde sa hneď presuniete na cieľové miesto. Keď jeden hrdina padne, druhý má limitovaný čas na jeho vzkriesenie, inak ranený umiera a s použitím špeciálneho zdroja ho oživíte pri oltári.

Najdôležitejšou úlohou hrdinov je však rozširovanie teritórií. Iba oni totiž dokážu na miestach s vlajkami postaviť  predsunuté stanovište a tým si podrobia blízke okolie. To umožní stavať, ťažiť a vylepšovať podobne ako pri hlavnom centre. Ale stále sa jedná iba o menšiu pobočku, ktorá však môže byť cenným zdrojom surovín. Tie sa, mimochodom, podľa potreby prepravujú vozmi, ktoré môže napadnúť nepriateľ.

Systém výstavby a produkcie je u všetkých troch predstavených rás (ľudia, elfovia, orkovia) takmer identický, až na špeciálnu surovinu a, samozrejme, jednotlivé druhy jednotiek. Ale hrá sa to dobre. Multiplayerové mapy sú umiestnené v rôznych detailne spracovaných prostrediach a plné objektov, ktoré niekedy až prekážajú pri výstavbe budov. Každopádne graficky hra nevyzerá zle a radi si poobzeráte jednotky pri zoome pekne zblízka. Všimnete si aj zmeny počasia a obdobia dňa, slnečné fázy striedajú mračná a dážď. Zatiaľ však hranie v istých fázach znepríjemňujú lagy a dúfame, že tento problém autori vyriešia.

Spellforce má za sebou slávnu minulosť, ale napriek tomu nás multiplayer v tretej časti príjemne prekvapil. Predsa len ešte donedávna sme sa stretávali iba so zastaranými nadstavbami starších dielov, ktoré už sú hudbou minulosti. Ale presvedčili sme sa o tom, že strategická zložka v Spellforce 3 funguje veľmi dobre a je atraktívna. Keď k tomu tvorcovia pridajú kvalitnú príbehovú kampaň s rozvinutými RPG prvkami, v decembri sa dočkáme naozaj vydarenej hry.


napísal uni 21.7.2017



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.