Styx: Shards of Darkness


Polhodinka so zeleným zabijakom

Dojmy pre PC, PS4, Xbox One


Focus Home Interactive sa pomaly šplhá medzi hernú elitu. Je to stále menší francúzsky vydavateľ, ale už je na akciovom trhu a do svojho portfólia zaraďuje čoraz viac väčších a zaujímavejších značiek. S niektorými to vyjde lepšie, s inými horšie. Stealth akcia Styx sa zaraďuje skôr do tej druhej kategórie, aj keď rozhodne mala svoje kvality. Bolo to poctivé béčko, ktoré prvú polovicu hry dobre zabavilo kvalitným stealth hraním, no druhá polovica už bola výrazne horšia a recyklovala tú prvú. Vznikol však solídny základ, na ktorom sa dá stavať. A distribútor si je toho vedomý.

Nie je to tak dávno, čo nám Focus Home Interactive predstavilo pokračovanie, ku ktorému sa vracia štúdio Cyanide. A my sme mali na Gamescome v Kolíne možnosť pozrieť sa na demo hry, ktoré nám odprezentovalo jeden z levelov, ktoré tam na hráčov čakajú. Bežne sú hrdinovia stealth hier iní. Iní, ale stále sympatickí. Či už to bol Sam Fisher, Solid Snake, Corvo alebo Garrett, boli to postavy, s ktorými ste sa vedeli stotožniť a vžiť sa do ich kože. Styx na to už druhý raz ide trošku inak a hlavnou postavou opäť bude rovnomenný, drobný, škaredý a zelený goblin. Aj keď tak možno na prvý pohľad nevyzerá, má naozaj smrtiace schopnosti, ktoré musíte v Styx: Shards of Darkness dokonale zvládnuť.

Cyanide s novou hrou prechádza na nové technológie. Konkrétne na Unreal Engine 4 a práve jeho výhody nám odprezentovali autori ako prvé. Umožňuje im vylepšiť celkový vizuál, no aj pohrať sa s aspektmi, ktoré sú v špionážnych hrách významné. Vylepšené sú tak tiene, no aj nasvietenie. Hra vyzerá živšie a keďže sa musíte podľa možností čo najčastejšie pohybovať v tieňoch a pracovať so svetlom, vizuálne vylepšenia v tomto ohľade oceníte. Tam ale tvorcovia neskončili. Misia na Gamescome nás zaviedla do mesta vysoko v skalách, ktoré zároveň slúžilo aj ako prístav pre vzducholode. A vyzeralo jednoducho skvele. Bolo naozaj veľké a horizontálne bohato členité. Radosť bola taktiež pozerať na vzducholode vznášajúce sa okolo mesta.


Našou úlohou v tomto deme bolo prekĺznuť cez obranu a všetky stráže, nenápadne sa vkradnúť dnu a otvoriť bránu pre partnerku, pričom predtým sme jej ešte museli dať jasný signál. Spomínaná rozloha a vertikálny priestor mesta v tomto prípade neslúži len na potešenie oka, ale hlavne ako herný prvok. To všetko predstavuje alternatívne cesty a aj skrýše, kde sa môžete zašiť pred zrakmi neustále hliadkujúcich strážnikov. A keďže sa mesto nachádza v skalách a sú tu útesy, asi ste si aj sami domysleli, že predstavuje taktiež mnoho možností,ako sa zbaviť tiel mŕtvych nepriateľov.

Takéto prostredie sa priam núka na to, aby doň autori zakomponovali bohaté možnosti pri jeho využívaní. A aj v skutočnosti to tak je, pričom na vlastnej koži sme sa mohli presvedčiť hneď o niekoľkých možnostiach. Napríklad sú to spôsoby zabitia nepriateľov. Môžete to riešiť tradičnou a priamou cestou, ktorá ale nie je príliš tichá a skôr či neskôr na to doplatíte. Zakrádanie sa je o niečo lepšie, no dá sa to robiť aj elegantnejšie. Napríklad môžete otráviť jedlo strážnikom a potom už len z úkrytu sledovať, ako sa situácia vyvíja. Taktiež sa môžete schovať do skrine a odtiaľ nečakane vyskočiť na prechádzajúceho strážnika.

Osobne som si najviac užil novú možnosť likvidácie nepriateľov, ktorá vyplýva zo zmeny alarmov v hre. Teraz sú to už skutočne zvony, ku ktorým musia nepriatelia pribehnúť a aktivovať ich. Ak sa ale k zvonu dostanete skôr, môžete sa s ním trošku pohrať a nastražiť elegantnú pascu. V takom prípade sa potom nemusíte báť, ak by vás jeden zo strážnikov videl. Automaticky totiž pôjde vyvolať poplach, no čaká ho tam jedine smrť. Bol to jeden z najelegantnejších a najnápaditejších spôsobov zabitia, aký sme mali možnosť vidieť.

Zaujímavým novým elementom sú oblečenia, ktorými môžete Styxa vybaviť. Tie so sebou prinášajú niektoré špeciálne vlastnosti či bonusy k schopnostiam Styxa. Majú svoje výhody, ale aj nevýhody a do ďalšieho boja sa tak môžete detailnejšie pripraviť aj takýmto spôsobom. Príkladom môže byť hneď predobjednávkový Akenash Outfit, ktorý poznáte z prvej časti a jeho bonusová vlastnosť vám predĺži trvanie Clone schopnosti. Na Gamescome sme si však oblečenia zatiaľ nemohli vo výraznejšej miere vyskúšať.

V každom prípade hrá ale prvé husle možnosť hrať hru čo najtichšie a bez zbytočných eliminácií nepriateľov. Hra dokonca za takéto hranie ponúka aj odmeny a po každej misii vás ohodnotí vzhľadom na to, ako ste ju prešli a či ste splnili aj vedľajšie úlohy. Môžete tak zhasínať fakle, aby ste sa vyhli priamym zdrojom svetla. Taktiež sa môžete schovávať, loziť po rímsach a zábradliach, prípadne sa pred zrakmi iných skryť na lustroch, tie vo výške rozhojdať a dostať sa tam, kam potrebujete. Možností je naozaj veľa a je len na vašej šikovnosti, ktoré použijete. Autori vás to chcú nepriamo naučiť, napríklad pomedzi dialógy. Je vhodné, aby ste sa nenápadne zastavili pri skupine vojakov a vypočuli ich rozhovor, či náhodou nedajú tip na lokalitu istého predmetu, prípadne neprezradia nejakú tajnú cestu.

Vo svete nájdete umiestnené stoly, na ktorých môžete vyrábať nové vybavenie z predmetov, ktoré ste v hre zatiaľ nazbierali. Oplatí sa tak tu a tam prehrabať rôzne zákutia, či tam niečo zaujímavé nenájdete. Takto si dokážete vyrobiť napríklad zámotky, ktoré následne hádžete a môžu vás teleportovať na miesto dopadu. Je to veľmi šikovná vecička a trošku mi pripomínala Batman: Arkham sériu. Podobne ako sa Batman presúval po chrličoch aj Styx sa vie elegantne premiestniť na vyvýšené miesto, kde sa dostanete mimo zorného poľa nepriateľov a získate výškovú výhodu.


Svojho Styxa môžete taktiež aj postupne levelovať a odomykať mu nové možnosti a schopnosti. Schopnosti sú rozdelené do piatich základných vetiev, pričom každá vetva obsahuje zhruba osem skillov, ktoré si môžete postupne odomykať. Nebude to však úplne ľubovoľné, keďže v každej vetve sú niektoré schopnosti medzi sebou aj vzájomne prepojené. Bohužiaľ sme sa detailnejšie nemohli na jednotlivé voľby pozrieť.

Nový Styx ponúkne niekoľko typov nepriateľov, pričom každý druh bude mať vlastné charakteristiky. V deme sme narazili na ľudí, no v hre nebudú chýbať napríklad trpaslíci, ktorým budete čeliť. Musíte ale počítať s tým, že trpaslíci budú viac agresívni nepriatelia. Čo sa týka náročnosti hry, tá je nastavená rozumne. Autori sa k tomu vyjadrili tak, že nie je najnižšia a ani najvyššia. Je to jednoducho iná hra a bude sa hrať trošku inak aj vďaka novým možnostiam. Niekde vám vďaka tomu môže pripadať jednoduchšia, no vždy sa môžete pokúsiť splniť ciele s najvyšším hodnotením, ale narazíte aj na zložitejšie situácie.

Prezentácia a demo trvali zhruba polhodinu, no neopustil som hneď miestnosť, ale odchytil som si jedného z vývojárov, aby som mu položil otázku, ktorá mi v hlave rezonovala už od samotného začiatku. Styx: Shards of Darkness vyzerá naozaj slušne, no to vyzerala aj prvá hra, ktorú ale stiahla dole druhá polovica. Stačilo len naznačiť a vývojár ihneď vedel, čo sa chcem spýtať. Autori si uvedomujú nedostatky a aj keď v dvojke ponúknu asi dve misie, kde sa budete musieť vracať cez známe lokality, nič podobné ako v prvej časti by vás tam už čakať nemalo. Poučili sa a hra bude dávkovať nový obsah a nebude pritom nútiť opakovane prechádzať už známe úrovne.


napísal matus_ace 29.8.2016



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2018 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.