Kingdom Come: Deliverance


Prvé zážitky z českého kráľovstva

Dojmy pre PC


O historickej RPG z dielne českých vývojárov sme sa už porozprávali s jej autormi Warhorse Studios aj priamo s Danom Vávrom. Nastal čas osobne si hru vyskúšať. Beta verzia nám priblížila dej, ktorý vychádza z histórie našich susedov a poverila nás úlohami v dôverne známom, v podstate domácom prostredí.
 
Privítala nás dobová hudba so stredovekými motívmi a intro zložené z priliehavých obrázkov navodilo tú správnu atmosféru a v skratke priblížilo aktuálnu situáciu v krajine. Mocenské hry a úklady horných spoločenských vrstiev sa však hlavného hrdinu hry priamo netýkajú, pretože nie je jedným zo šľachticov, ale synom kováča. Má ale svoje poslanie a nízky pôvod nijako neznižuje jeho zásluhy.

V beta verzii sa náš junák objavil  rovno v sedle na koni, ktorý je síce cenným druhom, ale jazdí sa na ňom dosť nepohodlne. To sa týka najmä chôdze, cval je znesiteľný. Kráčať po vlastných je síce o niečo pomalšie, ale predsa len sa mi pešo v teréne pohybovalo a orientovalo lepšie. A v prípade potreby stačilo zapískať a verný tátoš, nech zostal kdekoľvek, okamžite stál na dosah ruky.


Bolo celkom príjemné prechádzať sa po krajine, ktorá, na rozdiel od iných RPG, nepôsobila vôbec exoticky. Práve naopak, všetko sa javilo dôverne známe. Drevenice mi pripomenuli dobové príbytky na dedine, aké sa dajú ešte dnes príležitostne nájsť aj na Slovensku, pri potoku rástla žihľava a na lúke sa vo vetre a pri pohybe postavy prehýbala púpava a vlčie maky. A hustý les akoby pozýval na zber dubákov. Spracovaniu prírody venovali tvorcovia značnú pozornosť a rovnako je badateľná snaha o vierohodné vymodelovanie tvárí. Hoci to ešte nie je celkom ono a pri niektorých rozhovoroch s menej významnými NPC zatiaľ chýba mimika či otváranie úst. V hlavných dialógoch s dôležitými postavami už ale tieto prvky sú a obsahujú aj solídny dabing.
 
Vybavenie domov a rôzne objekty v okolí pasujú do zvoleného obdobia, i keď niekedy by si žiadali viac detailov. Dobre pôsobia zmeny počasia a napríklad v daždi si uvedomujete, že kráčate po blate a všimnete si kvapky, ktoré rozčeria stojatú hladinu v koryte. V noci je zas tma ako v rohu a treba si posvietiť fakľou. Grafika ešte isté rezervy rozhodne má, ale v zásade nevyzerá zle. A treba brať do úvahy, že je to zatiaľ len beta, a tak dúfame, že sa zlepší aj optimalizácia. A určite treba tiež zapracovať na umelej inteligencii, pretože i keď NPC postavy imitujú každodenné činnosti, neraz pôsobia dosť bezducho a neprirodzene.

Samotná hrateľnosť je založená na viac-menej tradičných prvkoch. Hráč sa orientuje pomocou značiek na pekne kreslenej mape a jednoduchého kompasu na obrazovke so svetovými stranami. Pri rozhovoroch s postavami sa objavia rôzne voľby s možnosťou pokúsiť sa na osloveného urobiť dojem alebo z neho dostať informáciu vyhrážkami či úplatkom. Odpovede bežných postáv sa obmedzujú len na základné frázy a všeobecné veci. Avšak dialógy so zainteresovanými NPC v sebe skrývajú dôležité poznatky a vodítka, ktoré sú kľúčové pri plnení zadaní. Ako ukázalo priam detektívne pátranie po podozrivých banditoch, úlohy sú už teraz pomerne komplexné a môžu mať niekoľko krokov, ktoré na seba nadväzujú. Zatiaľ sa zdá, že práve získavanie informácií v dialógoch a hľadanie stôp bude pri napredovaní v príbehu to najdôležitejšie.


Samozrejme, v hre nebudú chýbať ani boje, ale ako už avizovali tvorcovia, nečakajte, že na každom kroku dôjde k potýčke. Počas hrania som svoj meč tasil iba ojedinele a väčšinou sa jednalo o konflikty, ktoré boli súčasťou nejakej udalosti. A úprimne povedané, bol som rád, že tých bitiek nebolo viac, pretože bojový štýl ma nijako zvlášť nezaujal. Nemožno mu však uprieť snahu o originalitu. Blokovanie výpadov nepriateľa, uhýbanie či protiútok až tak neprekvapili. Zaujímavá je však možnosť viesť útok na zvolenú časť tela protivníka. Pri podržaní tlačidla útoku je možné pohybom myši nasmerovať zbraň na ľubovoľné zóny, ktoré sú reprezentované lúčmi na zameriavači vo forme hviezdy. Posúvaním myši uprostred útoku sa dá zmiasť protivník a vytvoriť kombá. Za zmienku stojí aj správanie nepriateľov v boji. Menej skúsení protivníci vedú útoky pomalšie a na základe polohy zbrane (napríklad nad hlavou) môžete predvídať, na ktoré miesto na vašom tele chcú zaútočiť a podľa toho zvolíte spôsob obrany.

Tvorcovia myslia aj na rozvoj postavy, jej atribútov a schopností, ako jazda na koni, výrečnosť, bylinkárstvo, zakrádanie, boj s mečom, sekerou, štítom a lukom, ktoré sa zdokonaľujú hlavne ich používaním. Nechýbajú ani užitočné perky a bude aj výroba predmetov. Hrdina si v jednotlivých osídleniach buduje reputáciu a na jeho fyzický stav majú vplyv aj zranenia, hlad či únava. Ak mu nedoprajete spánok v posteli, môže byť malátny, začnú mu klipkať oči a situácia sa čoraz viac zhoršuje. Veci sa dajú kúpiť alebo ukradnúť a, samozrejme, niečo zostane aj po vašich obetiach z boja. A nie je toho málo. Ak zabijete vojaka, môžete získať prakticky kompletnú výbavu, od jednotlivých častí odevu a brnenia, až po zbraň a prilbu. A telo sa dá odniesť do kríkov, aby nevzbudzovalo pozornosť.

Celkovo sa dá povedať, že je hra zaujímavá predovšetkým prostredím a lokalitou, v ktorej je umiestnená - a to nám tvorcovia zatiaľ ponúkli len tri kilometre štvorcové, čo predstavuje 20% z plánovaného územia. Samotná hrateľnosť ani veľmi nevybočuje zo zabehnutých koľají, hoci vývojári  majú snahu odlíšiť svoj produkt od konkurencie. Je to viditeľné napríklad v boji, i keď je uprednostňovaný progres formou rozhovorov a objavovania. RPG Kingdom Come: Deliverance má v sebe niečo svojské a dokáže zaujať, hoci zrejme nebude revolučná, ale skôr taká sympaticky „našská".



napísal uni 8.4.2016



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2018 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.