História vzniku Xboxu

Ako vznikal prvý Xbox? Ako to bolo s Bungie a Rare? Bývalý šéf vývoja Ed Fries nám to priblížil.

pridal saver 31.10.2010 o 20:03 pod hry
História vzniku Xboxu

HRY > NOVINKY >

Develop ponúkol zaujímavý pohľad na evolúciu Xboxu, zameriavajúci sa na vývoj a predstavenie prvého Xboxu, konzoly, ktorá dokázala prežiť popri tvrdej konkurencii Sony a Nintenda. Väčšinou všetky takéto pokusy skončili po 12 mesiacoch.

Ed Fries, ktorý bol celý čas pritom, sa o tom rozrozprával:

- V roku 1999 bol Microsoft už dlhé roky v hernom biznise a rozhodol sa spraviť vlastnú konzolu. Plánovali zariadenie nazvané DirectX-box, bol to vlastne PC zabalený do krabici v X dizajne so skrytým Windows systémom, ktorý by sa predával ako konzola. Hry by mali automatickú inštaláciu a automatické spúšťanie, tak ako to bolo u konzol bežné. Celkom sa im v Microsofte táto prvotná myšlienka pozdávala, chceli vstúpiť do herného biznisu bez potreby kompletne meniť architektúru alebo operačný systém. Nakoniec boli to PC vývojári.

- Nasledne začali prvé problémy. V Microsofte vznikli hneď dve skupiny, ktoré chceli spraviť hernú konzolu. Druhá skupina s J Allardom už predtým pomáhala Sege s Dreamcastom a chceli konzolu v tomto štýle - len jednoduchý systém s DVD bez HDD a bez Windowsu. Oba tímy pracovali a Bill Gates mal vybrať víťaza. Ten nakoniec vybral DirectX-box, hlavne z toho dôvodu, že sa s ním dalo dostať čo najrýchlejšie na trh a konzola by mohla odštartovať už v roku 2000. Windows už mali a rovnako porty hier by boli jednoduché.

- DirectX-box síce vyhral, ale Ed Fries, ktorý to mal pod palcom, nakoniec oba tímy spojil a z každého projektu použil niečo. Jednou zo zásadných rozhodnutí bolo zrušenie Windowsu. Vývojársky tím pochopil, že pre užívateľov a celkový zážitok treba jednoduchý systém. Táto zmena ale odložila vydanie konzoly o rok. Priniesla však prvý Xbox dashboard.

- HDD sa vtedy dostal do konzoly ako niečo revolučné, konkurencia to nemala a konzola tak mohla predinštalovať hry, hry mohli ísť rýchlejšie a hlavne mohli ponúkať digitálny obsah. Veľa multiplatformových hier však hard disk nevyužilo (keďže iné konzoly disk nemali), ale mohol sa vďaka nemu rozbehnúť Xbox Live a digitálne sťahovanie.

- V roku 2000 až 2001 začali vychádzať prvé finálne verzie konzoly, aj ovládača. Vtedy ho robila sekcia, ktorá mala v Microsofte na starosti Sidewinter joysticky. Tam sa stala malá chyba. Nikto presne nesledoval, čo robia a nikto s tým nemal dostatočné skúsenosti. Vytvorili masívny Xbox ovládač. Microsoftu sa však pozdával a nemali s ním problém.

- Neskôr, keď Ed Fries išiel predstaviť systém do Japonska, narazil na problém s masívnosťou. Japonci mu hovorili divné veci, ako to, že ovládač má byť ťažký ako voda v rukách, ale väčší problém bol to, že bol pre ich malé ruky príliš veľký. Microsoft nakoniec pre Japonsko spravil menší ovládač S, ktorý sa neskôr dostal aj na západ a bol obľúbenejší ako prvý. Ale to nebol jediný problém s Japonskom. Medzitým sa totiž udialo premenovanie DirectX-boxu na Xbox, ten bol vybraný po množstve ankiet, v ktorých vždy vybral Xbox. Bolo to akokeby napriek marketingu, ktorý ho vyberal ako najmenej vhodný názov. Mimo marketingu s tým bol problém aj v spomínanom Japonsku, keďže X u nich znamená smrť a Xbox bol k tomu originálne čierny. S názvom sa veľa urobiť nedalo, ale Microsoft pre nich spravil aspoň šedú farbu.

- Tím J Allarda, ktorý mal na starosti časť vývoja konzoly, sa po jej dokončení pustil do niečoho nového a to Xbox Live. Zatiaľ čo ostatné firmy robili len malé kroky v online prepojení, Microsoft sa pustil do plnej funkcionality. Vtedy sa dokonca uvažovalo, že Xbox bude mať vstavaný modem. Väčšina ľudí sa totiž v tých rokoch modemom pripájala na internet. Presadil sa ale názor Robbieho Bacha, ktorý chcel zapracovať ethernetový kontektor. Takmer nikto ho vtedy doma nemal, ale Robbie vysvetlil, že robia konzolu pre budúcnosť.

- Popri vývoji Xboxu začal Microsoft pripravovať line-up hier. Mali na to rovnako málo času ako na konzolu. Bungie im našťastie spadlo do náruče priam samo, keďže malo finančné problémy. Apple firmu nechcelo a rovnako ani Activision, ktorý v nej mal podiel. Microsoft sa však s Activisionom dohodol a z firmy prebral všetkých vývojárov. Značky nechal Activisionu a dokončili pre nich aj Oni (zrejme pre značky sa aj teraz Bungie vrátilo k Activisionu). Následne už mohlo Bungie plne pracovať na Halo, ktoré sa postupne stalo hlavným launch titulom. Ale Bungie Microsoftu nestačilo a popri Apple prebrali hlavného vývojára aj Nintendu a to Rare. Podobne ako Apple Bungie, ani Nintendo nechcelo Rare kúpiť a to aj napriek tomu, že v ňom mali polovičný podiel. Dokonca ho v tom období kupoval aj Activision a dal aj prvú vyššiu ponuku. No na predaji sa niečo zaseklo a Microsoft mohol dať druhú ponuku. Obe ponuky boli vysoké a keďže Nintendo vtedy nebolo v najlepšej situácií, už nezasahovalo. Activision nakoniec vycúval a firmu dostal Microsoft.

- 2001 - Launch konzoly. Za 24 mesiacov sa dostala konzola na svetlo sveta a nielen ona, ale aj samotné hry, ktoré často mali ešte menej času. Za ten čas konzola zažila niekoľko veľkých zmien a aj množstvo zásadných zmien na poslednú chvíľu. Ale odštartovala, fungovala a v ťažkej konkurencii PS2 a GC prežila.

- Po konzole prišlo rozšírenie v podobe Xbox Live (2002), po ňom nový Xbox360 (2005) a teraz štvrtý veľký zlom a to Kinect (2010).

Keď sa na prvý Xbox pozrieme s odstupom času, napriek komplikovanému a rýchlemu zrodu odštartoval úspešne a prežil bez výraznejších problémov. Výroba pôvodného Xboxu bola nakoniec utlmená a zastavená s príchodom Xbox360.





Páči sa mi!







Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Dolby vision (1)
Zdravím, chcem sa opýtať na nejaké riešenie ohľado...
|Android smartphone do 200-250 ... (4)
Zdravím vás. Vedel by niekto poradiť budget telefó...
|Wifi a ethernet (9)
Ahojte, Mám problém s pripojením pc na net. Vše...
|Dragons dogma ii cz/sk forum (1)
https://steamcommunity.com/app/2054970/discussions...
|Ms windows cd key (33)
Zdravim. Pozeral som cdkeys, ale maju cenu nieco n...
|Svet, ukrajina, vojny ... (18386)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk