História Half-Life série

Legendárna séria Half-Life hlási návrat vo VR titule Half-Life: Alyx, tak sa obzrime, kam siahajú jej korene

pridal DeCain 30.11.2019 o 10:39 pod hry
História Half-Life série

HRY > NOVINKY >

Poznáte veľa strieľačiek z pohľadu prvej osoby, kde nehráte za svalovca, vojaka, mutanta, či mimozemšťana? Nie je ich veľmi veľa, teda okrem jednej. Half-Life a jej protagonista Gordon Freeman, čestvý absolvent MIT (Massachusettský Technologický Inštitút) sa práve chystá nastúpiť do zamestnania v komplexe Black Mesa. Jeho život čoskoro naberie šialené obrátky a my sme (a stále dúfame, že ešte budeme) spoločne s ním strávili skvelé chvíle v legendárnej FPS sérii.

Half-Life (1998)

História Half-Life série

Gordon Freeman nie je vojak. Ani mutant, svalovec, či reinkarnovaný boh. Je to vedec, príjemný chlapík v okuliaroch, ktorý zbraň v rukách nikdy nedržal. Po príchode do komplexu Black Mesa sa ale niečo zvrtne, po nevydarenom experimente s mimozemskými vzorkami je komplex napadnutý formami života z inej plánety a Gordon sa musí s ikonickým páčidlom v ruke pobiť o holý život. Keď sa snaží dostať von zo zničeného zariadenia, zistí, že je v pasci medzi dvoma stranami: nepriateľskými mimozemšťanmi a jednotkami HECU (Hazardous Environment Combat Unit), ktoré prišli zamaskovať a utajiť celý incident - vrátane odstránenia Freemana a zvyšku vedeckého tímu Black Mesa. V priebehu hry sa pravidelne objavuje záhadná postava známa ako G-Man, ktorá sleduje každý Freemanov krok. Nakoniec sa Gordon dostáva do mimozemského sveta Xen, kde musí zničiť Nihilantha.

Na prvý pohľad vcelku tuctový príbeh, však? Najvýraznejším aspektom hry však nebol samotný dej, ale skôr spôsob, akým bol hráčovi prezentovaný. Hra rozpráva príbeh tak, že plynule prechádza do skriptovaných sekvencií, pričom ale takmer vôbec neberie hráčovi kontrolu nad postavou, čo malo napomáhať zlepšenému ponoreniu sa do sveta hry. Dalšou silnou stránkou hry bol inteligentný dizajn úrovní, či dynamicky striedajúca sa rýchla akčná hrateľnosť s pomalšou objavovaním prostredí a riešením priestorových hádaniek.

Hra vznikla na výrazne modifikovanom Quake engine, ktorý dostal interný názov GoldSrc. Tento sa dá považovať za predchodcu Source enginu, ktorý Valve používa dodnes. Pri vydaní získal Half-Life viac ako 50 ocenení PC Hra roka. Hra sa stala zdrojom inšpirácie pre nadchádzajúce FPS strielačky po celé roky a je právom považovaná za jednu z najlepších hier všetkých čias. V roku 2001 prišla aj na konzolu Playstation 2 a v aktívnej príprave je aj remake Black Mesa, aj keď stále nie je dokončená finálna časť hry na planéte Xen.

Half-Life: Opposing Force (1999 - recenzia)

História Half-Life série

Half-Life: Opposing Force bola prvá expanzia pre Half-Life, hráč v nej tentokrát prebral opraty amerického desiatnika námorníctva Adriana Shepharda. Shepard je jedným z jednotky HECU, vyslaný vyčistiť Black Mesa komplex. Misia ale nejde podľa plánov a tak je nariadená evakuácia. Shepard bojuje postupne proti mimozemšťanom zo Xen, príslušníkom Black Ops aj tajomnej rase X. Expanzia priniesla nové zbrane, nepriateľov a aj odlišný pohľad na udalosti v komplexe Black Mesa.

Half-Life: Blue Shift (2001 - recenzia)

História Half-Life série

Half-Life:Blue Shift nedosiahol vysokého štandardu stanoveného expanziou Opposing Force. Hra síce ponúkla niektoré predtým nenavštívené oblasti Black Mesa, ale kampaň bola relatívne krátka, neobjavili sa ani žiadne nové zbrane alebo nepriatelia. Aj recenzie Blue Shift boli veľmi zlé v porovnaní so zbytkom hier v sérii. V hre tentokrát hráme za člena bezpečnostných zložiek samotného Black Mesa komplexu, Barneyho Calhouna.

Half-Life: Decay (2001)

História Half-Life série

Half-Life: Decay bol doplnok určený exkluzívne pre PlayStation 2. PC verzia tohoto balíčka bola dodatočne vydaná v roku 2008 ako mód, ukrajinskými vývojármi s pomocou fanúšikov. Rovnako ako Opposing Force a Blue Shift, sa Decay vracia k prostrediu a časovej osi pôvodného príbehu, ale s dvomi postavami. Hráči v kooperatívnych misiách riešili hádanky a bojovali proti mnohým nepriateľom v Black Mesa, to všetko v koži kolegýň Gordona Freemana, menom Gina Cross a Colette Green.

Counter-Strike, Day od Defeat a ďalšie modifikácie

História Half-Life série

Half-Life stál za vznikom mnohých populárnych modifikácií, ktoré s väčším alebo menším úspechom neskôr uspeli ako samostatné hry, prvenstvo drží samozrejme Counter-Strike. Medzi ďalšie populárne modifikácie patria Team Fortress Classic, Day of Defeat, či Deathmatch Classic. Team Fortress Classic a Deathmatch Classic boli vyvinuté priamo vo Valve, Counter-Strike a Day of Defeat vznikli ako módy od nezávislých vývojárov. Na podporu filmu Underworld bol vytvorený aj bezplatný tímový multiplayerový mód s názvom Underworld Bloodline.

Black Mesa (2012 - recenzia)

História Half-Life série

Black Mesa je fanúšikovský remake pôvodného Half-Life. Cieľom je obnoviť pôvodný Half-life od základov pomocou pokročilých funkcií Source enginu na vytvorenie nového a zábavnejšieho herného sveta s rozmanitejšími, zložitejšími prostrediami a náročnejšou a realistickejšou hrateľnosťou. Vývoj sa začal ešte v roku 2004, kedy vyšla aj oficiálna konverzia prvej hry na Source engine, Half-Life:Source. Po takmer 8 rokoch vývoja hra vyšla v roku 2012, hoci je možné ju hrať len po kapitolu Lambda Core. Kapitola Xen nie je doteraz úplne dokončená, aj keď niektoré časti už boli formou updatov vydané. Celý Xen má ale byť oveľa rozsiahlejší a prepracovanejší, ako bol v pôvodnej hre.

Half-Life 2 (2004 - recenzia)

História Half-Life série

Half-Life 2 bola prelomová hra a dodnes obstojí v skúške času, či už vizuálom, atmosférou, prvkami v hrateľnosti alebo aj nápaditým príbehom. Okrem toho vydanie Half-Life 2 sprevádzalo aj spustenie distribučnej platformy Steam, ktorá navždy zmenila hranie aj vydávanie hier na PC. Pokračovanie prvého Half-Life vylepšilo všetko, čo sa na hre vylepšiť dá. Od grafiky, ktorá bežala na novom Source engine, cez pokročilú fyziku, umne zapracovanú do hrateľnosti, či už pri bojoch s nepriateľmi, alebo riešení priestorových hádaniek v atmosférickom City 17, až po hlbší a zamotanejší príbeh.

Na konci prvej hry záhadný G-Man oslobodzuje Gordona z Xenu, kde porazil Nihilantha, a donúti ho k spolupráci, Gordon je následne uväznený v záhadnej realite mimo čas a priestor. Po dvadsiatich rokoch sa objavuje na mieste zvanom City 17, ktoré je so zbytkom Zeme pod nadvládou tajomnej mimozemskej rasy Combine. Táto rasa stála aj za zotročením Xen, Nihilanth bola len figúrka Combine, ktorá udržiavala dohľad nad planétou. Na našej planéte bol touto figúrkou Wallace Breen, bývalý riaditeľ komplexu Black Mesa. Na druhej strane barikády stál napríklad bezpečnostný pracovník Black Mesa Barney Calhoun z expanzie Blue Shift, či bývalý vedec Black Mesa Eli Vance a jeho dcéra Alyx. Freeman je tak znova nútený bojovať, aby oslobodil ľudstvo od Combine.

Hrateľnosť ostala nezmenená, ale výrazne vylepšená. Najvýraznejším prvkom v tomto prípade bola určite Gravity Gun, ktorá slúžila ako hlavný nástroj pri riešení priestorových hádaniek v hre. Dali sa pomocou nej presúvať napríklad sudy, krabice, pri správnom použití to bola aj efektívna zbraň. Každý si samozrejme spomína na krájanie zombie v Ravenholme. Po upgrade pred koncom hry sa z nej stala ultimátna zbraň v Gordonových rukách a je to rovnako ikonický nástroj pre druhú hru, ako páčidlo v tej prvej.

Od vydania Half-Life 2 vydalo Valve ďalšiu úroveň a dve rozšírenia. Úroveň Lost Coast sa odohrávala medzi kapitolami Highway 17 a Sandtraps a je predovšetkým ukážkou technológie HDR.

Half-Life 2: Episode One (2006 - recenzia)

História Half-Life série

Episode One pokračuje presne tam, kde skončil Half-Life 2. Gordon a Alyx sa vracajú do Citadely zabrániť explózii, ktorá má zničiť celé City 17. Combine nad mestom strácajú kontrolu a snažia sa vyslať núdzový signál jednotkám mimo planéty. Stretneme aj záhadné stvorenie Combine Advisor. Keď nakoniec Citadela tak či tak exploduje a ničí City 17, rázová vlna predbieha vlak, ktorým Gordon a Alyx z mesta unikajú. Poslednou vecou, ktorú hráč počuje, je ako Alyx šepká Gordonovo meno.

Half-Life 2: Episode Two (2007 - recenzia)

História Half-Life série

Episode Two prináša príbeh cesty Freemana a Alyx cez Outlands po veľkú základňu Resistance pomenovanú White Forest. Po zničení Citadely sa Combine snažia otvoriť obrovský superportál, ktorým chcú priniesť na Zem posily. Kľúčom k tomu má byť výskumná loď Borealis, patriaca Aperture Science, spoločnosti venujúcej sa výskumu technológie portálov. Technológia ukrytá vnútri môže byť použitá na zničenie Combine, alebo by mohla mať za následok opakovanie incidentu Black Mesa.

Na tretie pokračovanie (alebo aspoň Episode Three pre Half-Life2) hráči čakajú roky a posledné roky sa zdalo, že márne. Posledná veľká AAA hra od Vavle bol Portal 2 z roku 2011 a podľa rôznych informácií od zamestnancov vo firme panuje skôr kreatívny chaos, každý pracuje na čom chce a firme prakticky chýba vedenie.

Codename: Gordon (2004)

História Half-Life série

Rovnako ako v Half-Life 2, hráč prevezme kontrolu nad Gordonom Freemanom. Na rozdiel od iných hier série Half-Life sa však Codename: Gordon odohráva v dvojrozmernom svete. Hráč vyzbrojený rôznymi zbraňami, vrátane ikonického páčidla a Gravity Gun prechádza cez šesť úrovní, v ktorých čelí nepriateľom ako sú Zombies, Headcrabs a Combine. Podobne ako tomu je v hlavných tituloch série Half-Life, akčné sekvencie hry sa striedajú s pasážami, v ktorých treba riešiť rôzne hádanky.

Hru malo na svedomí Nuclearvision Entertainment a Valve vydalo hru cez Steam, ale hra bola zo Steamu odstránená, pretože bola oficiálna stránka nahradená reklamnou stránkou. Pretože prístup na stránku je do hry pevne zakódovaný, spoločnosť Valve bola nútená odstrániť ju z ich katalógu hier, aj keď je stále možné hru získať zadaním steam://install/92. do prehliadača.

FakeFactory's Cinematic Mod

História Half-Life série

Od vydania sady Source engine SDK bolo komunitou Half-Life 2 vyvinutých veľké množstvo modov. Jedným z najpopulárnejších bol bezpochyby FakeFactory's Cinematic Mod, ktorého cieľom bolo vylepšiť Half-Life 2 a obidve rozšírenia posunutím možností Source enginu na úplné limity. Cinematic Mod pridáva napríklad novú hudbu, zvuky, nové fyzikálne efekty, HD textúry, vlastné modely a upravuje silu zbraní. Cinematic mod sa ale dočkal aj kritiky zo strany komunity. Zatiaľ čo niektorí oceňujú moderovu prácu, mnohí tvrdia, že jeho nové modely sú nereálne alebo že nová hudba a textúry nepasujú do univerza Half-Life 2.

Portal (2007 - recenzia)

História Half-Life série

Portál vznikol na základe nezávislej hru z roku 2005 Narbacular Drop. Valve pôvodný tím zamestnalo a vytvorilo hru pozostávajúcu zo série hádaniek, ktoré je potrebné vyriešiť teleportovaním postavy hráča a iných jednoduchých objektov pomocou zariadenia Aperture Science Handheld Portal, alebo jednoducho Portal Gun. Tím stojaci za hrou pracoval so spisovateľom série Half-Life Marcom Laidlawom na napasovaní novej hry do deja série, aby mohli pri vývoji použiť assety z Half-Life 2.

Príbeh nás zaviedol do testovacieho zariadenia Aperture Science. Pôvodne výrobca závesov do sprchových kútov s názvom Aperture Fixtures sa vyvinul v priebehu pol storočia na experimentálny výskumný inštitút fyziky. Experimentálna AI GLaDOS prevezme pri prvom spustení nad zariadením okamžite kontrolu, takmer všetkých v komplexe vyvraždí a začne nekončiaci cyklus testov, ktorých cieľom je poraziť Black Mesa v závode vyvinúť funkčnú portálovú technológiu. Jedným z týchto testovacích subjektov je Chell, hlavná postava hry. Keď sa GLaDOS pokúsi Chell na konci testovania zabiť, utečie cez údržbárske priestory Aperture Science a nakoniec zdanlivo GLaDOS zničí.

Portal 2 (2011 - recenzia)

História Half-Life série

Portal 2 implementoval do úspešného konceptu riešenia priestorových hádaniek pomocou dvoch portálov nové herné prvky. Patrili medzi ne hlavne rôzne gely, ktoré menili vlastnosti povrchu, na ktorý boli vyliate, vystreľovacie plošiny fungujúce ako katapulty, alebo lasery, ktoré sa dali presmerovať pomocou špeciálnych kociek na požadované miesto. Druhou veľkou novinkou bola samostatná kooperačná kampaň, kde sa hráči ujali role dvoch robotov menom ATLAS a P-body.

Hra priniesla pokračovanie príbehu GlaDOS a Chell, odohrávajúc sa dlhé roky po Combine invázii na Zemi. Odniesla si vysoké hodnotenia a niekoľko ocenení GOTY, kritici ocenili takmer všetky jej aspekty, najmä použitie humoru. Mnohí tiež veľmi vyzdvihujú správne nastavenú latku obťažnosti, hra nie je ani jednoduchá, ale ani frustrujúca. Nateraz je to posledná AAA hra vyvinutá vo Valve.

Half-Life: Alyx (naplánované vydanie 2020)

História Half-Life série

Dlho bolo okolo značky ticho, z pokračovania sa stal zdroj vtipov a výsmechu. Ľady okolo Half-Life série sa pohli až s ohlásením VR titulu Half-Life: Alyx, ktoré prichádza 13 rokov po vydaní poslednej hry z Half-Life sveta, Half-Life: Episode Two. Pozrieme sa na udalosti v čase medzi prvou a druhou hrou, hlavne na začiatky budovania odporu proti jednotkám Combine útočiacim na Zem. Hlavnou postavou tentokrát nebude Gordon Freeman, ale mladá Alyx Vance. Novým prvkom v hre budú Gravity rukavice, ktoré budú pravdepodobne fungovať podobne ako Gravity Gun v dvojke. Podľa dizajnéra Valve Grega Coomera, projekt začal bezmenný plnohodnotný VR titul, ktorý až počas vývoja testovali ako hru pre univerzum Half-Life alebo Portal. Nakoniec sa rozhodlo, že plne VR Portal hra by bola pre hráčov príliš dezorientujúca, zatiaľ čo Half-Life malo správne množstvo príbehu, bojov, hádaniek, prieskumu a interakcie, ktoré by vo VR fungovalo. Iný vývojár z Valve, David Speyrer poznamenal, že aj keď je táto hra prequelom Half-Life 2, odporúča hráčom dokončiť Half-Life 2: Episode Two pred hraním Half-Life: Alyx, "z dôvodov, ktoré budú jasné, ako budete hrou postupovať."

Vo Valve sa so značkou Half-Life teda rozhýbali a podľa úspechu VR hry Half-Life: Alyx sa snáď rozhodne o osude tejto značky, ktorá by si jednoznačne zaslúžila plnohodnotné pokračovanie pre širšiu hráčsku základňu, ako len pre majiteľov VR headsetov. Valve totiž už avizovalo, že Half-Life: Alyx ostane nateraz a pravdepodobne nastálo exkluzívne len pre VR hranie, z dôvodu aby zachovali špecifické interakcie, ktoré sa im podarilo pri vývoji do hry priniesť a ktoré sa nedajú pri hraní na iných platformách dosiahnuť.





Páči sa mi! (+16)







Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19853)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk