01 02 03 04 05 >>
icon
detail (l.186)
xwing -> fursdy
  pridané 9.3.2014 11:02
Jasné že si tam mal OpenGL ovládače, tie totiž dodáva výrobca GPU. Rovnako ich museli inštalovať majitelia nVidií, ATI, Matrox... A čo sa týka kvality obrazu možno mal nastavené horšie detaily lebo TNT bola pomalšia ako Voodoo3 (TNT2 už Voodoo 3 dobehla), je úplne jedno či mala 16 alebo 32MB to je ako teraz rozdiel 2 alebo 4GB. Voodoo 1-3 karty obraz vždy rozmazávali, na TNT2 bolo všetko krásne ostré.

2. Akože toto nemá význam, mám ti preložiť tú relevantnú časť článku keď ty to nie si ochotný čítať? nVidia aj ATI do OpenGL aktívne prispievali tak ako mohli - voliteľnými rozšíreniami, každá pre svoje karty, ale štandardizované riešenie a celková modernizácia potrebovala dohodu celého Khronos Group a tam to blokovali upadajúce profi firmy ktoré tým sledovali vlastné záujmy (aj tak im to nepomohlo a krachli... ako najväčší vinník sa spomína 3D Labs). Čo sa spraví pod akým API je vecou vývojárov a výrobca GPU to môže ovplyvniť iba tým ako dobre ich karty pod daným API pôjdu, v tomto smere nVidia aj ATI v ničom nezlyhali.

Windows CE/Mobile mi hovorí veľa, mal som s ním PDA. Chceš mi povedať že ich majitelia boli cieľová skupina vývojárov hier na PDA/Mobily? Nebol to skôr na trhu dominantný Symbian?

A čo sa týka hier na Linux ono to nie je až taký problém rozbehať hru pod iným OS a 3D API, problémom je testovanie (bez poriadneho otestovania to nemôžu oficiálne vypustiť, korporácie fungujú inak ako malé firmy na všetko treba smernice, predpisy atď. - pod poriadnym otestovaním ale cháp testovanie, to že sa hry vydávajú zabugované nie je vina testerov ale vývojárov a vydavateľa ktorí mnohé testermi nájdené chyby odignorujú lebo ľudia to aj tak kúpia a treba plniť plán) a ochota vydavateľa (malý trh a vieš ako to vyzerá v AAA svete - ak v tom nevidia čistý zisk aspoň milión tak do toho nejdú, väčšinu MAC/Linux portov veľkých hier robili externé firmy na zákazku).

nVidia samozrejme s MS úzko spolupracovala a spolupracuje (tak isto ako ATI/AMD, AMD v súčasnosti výrazne viac - viď Xbox One), čo myslíš na základe čoho vznikali nové verzie DirectX? Ale ver tomu že nVidia by bola radšej za OpenGL nad ktorým majú omnoho väčšiu kontrolu ako nad DirectX (aj keď úplne najradšej by boli keby vlastnili celý ekosystém ale to nehrozí :)

A úplne na záver, ak nVidia chcela nasilu presadzovať DirectX pred OpenGL prečo boli nVidia ovládače pre Linux vždy výrazne kvalitnejšie ako tie od ATI/AMD (ak si chcel hrať na Linuxe niečo náročnejšie na ATI/AMD si mohol zabudnúť) a prečo Valve spolupracovalo na Linux verziách svojich hier práve s nVidiou dávno pred ohlásením Mantle?
icon
detail (l.135)
fursdy -> xwing
  pridané 9.3.2014 0:40
k 1. odseku
niesom si ochotny zistit fakty :D mas pravdu Voodoo 3 2000 so 16MB som sam vlastnil, ale zeby som hral hry v Glide povedat nemozem. Este aj v ikone ovladacov bol OpenGl (instalovali sa ako glide tak opengl systemove kniznice). Hry ako Driver, Midtown madness atd isli nenormalne krajsie ako na nejakej smiesnej TNT ktoru mal kamos, dokonca s 32MB pamatou. Prve hry ktore nestihali vyzadovali T&L a to priniesla az GeForce

2. odsek, okej ja to neberiem, nehovorim ze OpenGl komunita zaspala, ale preco? Lebo nikto z velkych "hracov" tam nicim neprispel. Nebol totiz dovod, ved pretlacal sa DX. Uvediem ti pekny priklad vytvoru ktory linuxova komunita vytvorila s pomocou OpenGl a tou je Compiz desktop. Doteraz obdobne efekty moze windows len zavidiet

3. tebe vela Windows CE/mobile asi nehovori. Na dobovych "smartphonoch" resp. handheldoch a PDAckach mal obrovsku prevahu. Rozsireny bol vsade, ved doteraz je na samostatnych navigaciach od poprednych vyrobcov.
Co sa hier tyka v linuxe toho mohlo byt plno. Ved hry od Blizzardu, IDsoft (tie aj su), Valve, Epicu a spuste dalsich mali v sebe implementovane OpenGl, ako to ze u niektorych isiel do pozadia? Taky warcraft 3, dokonca aj WoW sa da spustit cez opengl ale len pridanym parametrom. To vyuzivaju emulatory v linuxe a ked obehas nejake weby najdes dokonca spravy o nizsich narokoch na HW. Tak ako to ze sa nevydali? Niekto to stale drzal za uzdu. A to ze Nvidia dobre paktuje a paktovala s MS nieje tajomstvom.
icon
detail (l.186)
xwing -> fursdy
  pridané 8.3.2014 23:48
Chlape ty to máš úplne pomýlené, 3Dfx vždy preferoval svoj proprietárny Glide pred DX aj OpenGL a nikdy nebol synonymom podpory OpenGL, ale ak to bolo možné vždy sa oplatilo dať OpenGL lebo pod DirectX bol ich výkon o dosť slabší (ale to sme už v dobe Voodoo 4 a 5, v dobe Voodoo 3 bol OpenGL kráľ a najväčšou výhodou Voodoo kariet bola ich podpora Glide pre hranie starších hier ktoré OpenGL nepodporovali, inak kvalitou výstupu v hrách boli na tom o dosť horšie ako TNT/TNT2 - viď porovnanie kvality napr. tu http://www.xbitlabs.com/articles/graphics/display/voodoo3-
2000.html
). Čuduj sa svete, aj nVidia grafiky šli zvyčajne rýchlejšie pod OpenGL ako pod DirectX ak oba renderery vedeli naplno využiť ich potenciál, akurát ten rozdiel tam nebol taký výrazný (už vtedy si nVidia dala záležať na podpore). Žiješ v ilúzii ktorú si si sám vytvoril a nie si ochotný si ani zistiť fakty.

Čo robí technológiu funkčnou? Oboje. ATI aj nVidia sprístupnili cez OpenGL celú funkcionalitu, bohužiaľ kvôli vtedajšej situácii v konzorciu (máš to v článku) neboli štandardizované a kým sa tak stalo tak im DirectX ušiel - vývojári nebudú čakať rok-dva-tri kým sa štandardizuje API a využili čo bolo v tej dobe jednoduchšie a lepšie, tzn. DirectX a zvyšok je história.

A čo sa týka hrania na iných platformách máš to naopak, hry prichádzajú na platformy na ktoré sa to oplatí - Win mal vždy monopolný podiel na PC takže tam sa tých pár linuxákov dlhodobo zanedbávalo (1-5% hore-dole). Na mobiloch bol Win naopak vždy minoritný, navyše zameraný skôr na podnikovú sféru takže presne naopak ako pri PC nebol žiadny dôvod použiť proprietárne riešenie od MS keď hlavný trh bol úplne inde. A ak vezmeme konzoly, tam výrobcovia nemajú absolútne žiadny dôvod dávať OS/API od konkurencie a zase sme pri veľkosti trhu a trhovom podieli - ak 50% mojej cieľovej skupiny má Xbox360 a 50% PS3 tak či chcem alebo nechcem musím spraviť obe verzie a je úplne jedno aké API majú.
icon
detail (l.135)
fursdy -> xwing
  pridané 8.3.2014 22:41 (editované 8.3.2014 22:43)
Ja som nikde netvrdil ze Amd ma lepsiu/horsiu podporu, vravim ze vyrobcu kariet ktore vyuzivali opengl a boli doslova synonymom herneho pc v minulosti kupila nvidia. Roky nebolo nic a teraz robia z toho nejaku novinku? Co robi technologiu funkcnou nieje nejaka skupina programatorov dohliadajuca na vyvoj (open source) softwaru, ale samotni vyrobcovia, ktori ju maju moznost vyuzit. Jasne ze MS pchal do toho svoj DX sak mu to hralo do karat krasne, ale teraz po rokoch citat o nejakom skvelom smerovani Nvidie k opengl (zrazu) je smiesne.
Na tvoj priklad v odkaze ti poviem tolko, otazka nema zniet preco vyvojari preferuju windows? Otazka znie preco ten isty windows ktory je preferovany na PC hrani nieje preferovany aj na inych platformach (napr v mobilnych zariadeniach). Tam uz zrazu nieje problem s inymi APIckami? A dokonca takymi ktore zdaleka neboli tolko rozsirene, ani take user friendly.
Vsetko je to o tom, kto to ma pod palcom a ja vravim ze Nvidia mala cely cas tieto veci vo svojich rukach.
icon
detail (l.215)
???? -> fursdy
  pridané 8.3.2014 19:16 (editované 8.3.2014 19:18)
>Re: RE:fursdy
Prosim ta netaraj... Nvidia ma OpenGL ovladace na vysokej urovni uz roky a takmer s kazdym novym updatom driverov sa zameriavaju aj na OpenGL a stale ho aktivne podporuju. Vidim to aj u programov a nie len u hier. Ked zapnem podporu OpenGL u Zoner Photo studia tak to bezi ako blesk oproti tomu ked som mal ATI kde to v podstate ani poriadne nefungovalo. V hrach to tiez vidiet. Pusti si akukolvek hru ktora bezi pod OpenGL a na Nvidiach je ten vykonovy skok oproti ATI obrovsky. Skus hadat preco drtiva vacsina modov do OpenGL hier bezi len, alebo lepsie na Nvidii... Urcite to bude "zabudnutou" podporou ze? Ak sa niekto na OpenGL podporu vykaslal tak je to AMD , ale uricte nie Nvidia.
icon
detail (l.186)
xwing -> fursdy
  pridané 8.3.2014 19:02
Direct3D bol vždy súčasťou balíka DirectX, nikdy v živote som ho neinštaloval osobitne a to hrám na PC od časov 486 a DOS, a overiť si to môžeš aj na Wikipedii (samozrejme anglickej, SK wiki je na väčšinu tém paródia na encyklopédiu ;)

Prekrúcaš a vykrúcaš sa furt, kedy a ako nVidia zarezala podporu OpenGL? Nebola to skôr väčšia podpora zo strany MS oproti Khronos Group v čase keď sa lámal chleba? Ti vravím z vlastných skúseností že nVidia ovládače podporovali OpenGL hry lepšie ako ATI/AMD, takže ak za to môže čiastočne nVidia tak ATI/AMD za to môže ešte viac, ale reálne za to v podstate nemôžu.

Ak chceš vedieť ako to bolo skutočne odporúčam trochu čítania v angličtine (hneď prvá, dlhá odpoveď):
http://programmers.stackexchange.com/questions/60544/why-d
o-game-developers-prefer-windows
icon
detail (l.135)
1
fursdy -> xwing
  pridané 8.3.2014 17:32
nie neviem pouc ma

v casoch ked nvidia preberala pod svoje kridla 3dfx sa uz glide davno ale pradavno nepouzival, u vtedajsich hier si mal moznost vyberu medzi direct3D a opengl (sw vykreslovanie neratam). Vsetok hw ktory nvidii od 3dfx paradne konkuroval, dokonca casto daval dole (pr. Riva TNT vs Voodoo 3) slapal nenormalne lepsie pod opengl. V tom prisli roky nvidie s jej geforce kartami a to uz sa vsetko zameriavalo na directx.
Samotny direct3D bol skor ako vzniklo cele jednotne DX. Opengl sa podporoval len bodaj bolo, ale urcite nie na grafiku v hrach, skor na rozne CAD graficke procesy (karty ako quadro, alebo od matroxu).

Roky rokuce NVIDIA pretlacala directx a zrazu sa "vracaju" k podpore, este na tom stavaju marketing. hanba
icon
detail (l.186)
1 0
xwing -> daevastator
  pridané 7.3.2014 20:34
S tým úplne súhlasím.
icon
detail (l.154)
2 0
daevastator -> xwing
  pridané 7.3.2014 17:55
To je sice fajn ale vdaka tomu haló co okolo Mantle urobilo AMD sa konecne rozhybal aj MS, nemoze si to proste dovolit odignorovat.
A to je prave ten dostatocne silny impulz ktory toto odvetvie potrebovalo.
icon
detail (l.186)
4 0
xwing -> daevastator
  pridané 7.3.2014 14:54
nVidia práveže v tejto oblasti pracovala aj doteraz, má vlastné NVAPI ktoré umožňuje vývojárom priamy prístup ku GPU a tým obísť DirectX/OpenGL, taktiež vyvinula vlastné voliteľné OpenGL rozšírenia pre zefektívnenie práce.

Akurát z toho nerobili veľké haló máme nové API iba pre svoje karty ktoré nájdete v pár hrách (na také haló mali GPU PhysX :D ), práve naopak snažili sa to zapracovať priamo do hier v spolupráci s developermi či obísť to nejak cez svoje ovládače. Inak na jednom webe testovali vplyv CPU na výkon GPU a GTX780Ti mal v Direct3D výrazne menší prepad výkonu so slabším CPU ako R9 290X (GTX780Ti je o 23% rýchlejší na i7, o 35% rýchlejší na A10), doslova tam napísali že na slabom CPU je nVidia Direct3D na polceste medzi AMD Direct3D a Mantle ;)
http://techreport.com/review/25995/first-look-amd-mantle-c
pu-performance-in-battlefield-4/2


Na rozdiel od OpenGL kde majú spolurozhodovacie práva na dominantný DirectX dosah nemajú, ten má pod palcom MS a zefektívňovaním DirectX len tak z vlastnej iniciatívy by MS šiel sám proti vlastnému Xboxu ktorý im je prednejší. Teraz už však zareagovať musia, lebo strata DirectX monopolu na hry by bol už len krôčik k strate Windows monopolu na hry...
icon
detail (l.186)
xwing -> fursdy
  pridané 7.3.2014 14:14 (editované 7.3.2014 14:20)
A vieš aspoň čo tie slová znamenajú? Vychádzal z rovnakých základov ako OpenGL.

Glide bol vyvinutý ako špeciálny "close to metal" 3D API pre špecifickú architektúru a čisto pre potreby 3D hier, nič navyše. Čiže úzko špecifický malý odhľačený API (významne viac ako je teraz Mantle), a akékoľvek zmeny v tomto proprietárnom API nemali žiadny vplyv na otvorený OpenGL spravovaný Khronos Group (teda ak nerátame že by sa niektorými zmenami mohli inšpirovať tak ako aj v prípade DirectX).

nVidia zarezala Glide pretože nebol stavaný na jej architektúru, OpenGL však naďalej podporovala a ak ma pamäť neklame tak v OpenGL šli hry vždy lepšie na nVidii ako na ATI.

Edit: a tou svojou poslednou vetou si všetko krásne zaklincoval, nemáš ani páru o ničom ale hovadiny trepať budeš. Direct3D je integrálna súčasť DirectX pre vykresľovanie 3D grafiky, okrem toho sú súčasťou DirectX ďalšie API pre iné časti HW ako 2D grafika, zvuk, GPU výpočty...
icon
detail (l.135)
fursdy -> xwing
  pridané 7.3.2014 12:20
a z coho asi tak ten Glide vznikol?

"Glide is based on the basic geometry and "world view" of OpenGL"

v tej dobe nikto ani len nechyroval o nejakom Direct3D ne to este DirectX
icon
detail (l.157)
Navždy17 -> vBrute
  pridané 7.3.2014 8:47
skusil som ten program no pc zlyhava este pravidelnejsie, tak vidim to na zmenu windowsu opat.....
icon
detail (l.115)
benco666 -> Navždy17
  pridané 7.3.2014 5:47
tak tak tiez som cital.
icon
detail (l.257)
luk -> daevastator
  pridané 7.3.2014 2:44
>Re: RE:daevastator
Presne tak, lepšie by som to nenapísal.
icon
detail (l.154)
5 7
daevastator
  pridané 6.3.2014 22:14
Smrtelnu ranu pre Mantle? Cha, mozme dakovat Mantle za to, ze rozhybalo stojate vody optimalizacie. Styri roky ubehli od posledneho DX11, co uz trochu smrdi konzolovym cyklom. Doteraz ani zmienka o nejakej novej aktualizacii (ved naco, mame next-gen, naco mutit vodu nejakymi novymi features, MS potrebuje dobre predavat hlavne konzoly) ale stacilo par mesiacov na to aby NV a MS zacali pocitovat Mantle ako hrozbu, ktoru nemozu nechat len tak.

A ja vravim, len tak dalej! Bite sa o zakaznika, budem len z toho profitovat :))
Optimalizacia API tu mala byt uz davno, hlavne ked sa cely vypoctovy segment ubera smerom k vyssej efektivnosti.
icon
detail (l.127)
vBrute -> Navždy17
  pridané 6.3.2014 21:16
>Re: RE:Amnart
nie som fanúšik avg, antivir používam aviru, a preto som nebol ani veľmi nadšený, že tuneup bol avg odkúpený, no čo už, pokial bude fungovat tak ho budem používat...
icon
detail (l.177)
2 0
eLSi -> peter5713
  pridané 6.3.2014 19:36
>Re: RE:peter5713
tiez si vravim, ze vychadzaju akosi prirychlo :D
icon
detail (l.179)
4 0
Grahf -> ????
  pridané 6.3.2014 19:32
pozor, expert sa znova ozval. PS4 má dve vlastné API, libgnm a gnmx (low level a high level). Xone má samozrejme directx, aj keď custom verziu s CTM prístupom.
icon
detail (l.157)
Navždy17 -> benco666
  pridané 6.3.2014 18:23
dnes som cital ze lumia 930 by mala byt ohlasena v aprili
01 02 03 04 05 >>