Life is Strange: Before the Storm

napísal luk 12.1.2018 pre PC

8.5

Užívateľská recenzia

Chloe Price je žena, ktorá si dokázala podmaniť srdcia mnohých hráčov. Síce nehrala v pôvodnom Life is Strange prvé husle, no mnohí z nás kvôli nej obetovali celé mesto. Prequel Before the Storm od nových vývojárov Deck Nine nás vracia späť v čase, konkrétne 3 roky pred udalosti pôvodnej hry. Max v úlohe hlavnej protagonistky nahradila mladšia, mierne odlišná Chloe.

Keďže ešte nenastali isté udalosti, ktoré Chloe pretvorili na modro vlasú rebelku známu z pôvodnej hry, nachádzame sa v okamihu jej života, kedy sa život s ňou ešte len začína nemaznať. Prišla o jej milovaného otca s ktorého smrťou sa doteraz nevyrovnala. Kamarátka Max ju opustila presťahovaním sa do Seattlu a zároveň z neznámeho dôvodu spolu nekomunikujú. Do života jej matky zavítal nový muž s ktorým si vôbec nerozumie, vďaka čomu nemá doma kľud. Nikto z okolia ju nechápe, často je odsudzovaná mnohými autoritami, cíti sa sama, nikým nepochopená a tak sa často stáva súčasťou rôznych konfliktov.

A budú to práve konflikty, vďaka ktorým sa život Chloe obráti kompletne naruby. Na začiatku prvej epizódy sa vydá na koncert skupiny v neďalekom mlyne, kde spoznáva ďalšiu hlavnú postavu. Rachel Amber je na prvý pohľad presný opak Chloe. Pochádza z bohatej rodiny, je miláčikom všetkých ľudí naokolo, no skrýva sa v nej viac než je na prvý pohľad zrejmé. Osud túto sympatickú dvojicu žien spojí a tak sa medzi nimi začína vytvárať čosi magické. Ich vzťah sa postupne rozvíja, začína to medzi nimi iskriť a je vidieť, že sú si jedna pre druhú ako stvorené. Samé toho veľa nedokážu, no spoločne sú dostatočne silné na to, aby sa prehrýzli všetkým, čo im osud do cesty prihodí.

Každá epizóda Before the Storm si pre túto sympatickú dvojicu žien prichystá množstvo udalostí, ktoré si spoločne s Chloe prežijete. Prvá epizóda má síce pomalší rozjazd, no krásne načrtne udalosti, ktoré sa budú odohrávať v zostávajúcich epizódach. Predstavia sa všetky staré známe a niektoré nové charaktery. Medzi Chloe a Rachel sa buduje iskra, ktorá na základe vašich rozhodnutí môže prerásť buď do ľúbostného alebo kamarátskeho vzťahu. Vaše rozhodnutia podobne ako v pôvodnej hre majú dopad na celkový príbeh hry a vďaka ním sa dopracujte k rôznym výstupom s jednotlivými charaktermi.

Druhú epizódu považujem za najsilnejšiu časť z celej trilógie vďaka výborne napísanému scenáru, dialógom a celkovej atmosfére. Krásne sa naviaže na udalosti z prvej epizódy, pokračuje sa v rozvíjaní vzťahu medzi Chloe a Rachel a zároveň nastane niekoľko emočných momentov vďaka, ktorým sa najmä s hlavnými postavami dokážete zžiť a to až do takej miery, že vás ich osudy začnú zaujímať. Tretia epizóda žiaľ množstvo krásne načatých vecí z druhej epizódy hádže do koša a zároveň už neponúka žiadne podobne ladené momenty z predchádzajúcich epizód. Do istého momentu sa dá akceptovať smer, ktorým sa príbeh uberá, avšak potom začne pôsobiť uponáhľane a nedokončene. Aj keď sa uzavrú niektoré otázky, stále ostane množstvo vecí otvorených, nedokončených až má človek pocit, že sme nedostali všetok obsah, ktorý bol pre tretiu epizódu určený.

Autori sa absenciu nadprirodzených schopností hlavnej protagonistky pokúsili vyrovnať dvomi spôsobmi. Prvý spôsob súvisí s konfliktami počas ktorých vám hra predstaví novú backtalk mechaniku. Tá síce nie je bez chyby, no práve vďaka tejto mechanike cítite, že ste súčasťou danej situácie a nie ste kompletne vytrhnutí z diania hry, tak ako to má dnes vo zvyku veľa hier praktizovať. Samotná mechanika využíva argumenty a urážky, vďaka čomu dostanete ľudí do stavu, v ktorom pre vás urobia všetko, čo potrebujete. Na to aby ste uspeli budete musieť vyberať z určitého množstva možností v ktorom sa nachádza isté kľúčové slovo alebo bude treba vyberať z ponúknutých možností na základe predchádzajúceho kontextu. Čas na výber z možností je obmedzený a rovnako ako vy aj váš protivník má istý počet bodov, ktoré musíte získať. Body získavate za správny výber odpovedí, za tie nesprávne získa body vás protivník. Kto získa svoje body ako prvý vyhráva, vďaka čomu sa môžete dopracovať k odlišným reakciám vášho protivníka.


Druhým spôsobom je vnútorný svet Chloe v ktorom stále žije jej zosnulý otec. Do tohto sveta sa viete ponoriť buď cez rôzne monológy Chloe alebo aj v jej snoch, ktorých hra ponúka niekoľko. Tieto momenty na prvý pohľad pôsobia bežne, no neskôr sa rysujú na čosi zaujímavejšie.

Hlavnou náplňou hry je opäť prechádzanie sa po jednotlivých oblastiach, hľadanie informácií, plnenie jednoduchých úloh a dialógy s ostatnými charaktermi. Okrem spomínanej backtalk mechaniky sa vývojári snažia absenciu nadprirodzených schopností vynahradiť rôznymi vedľajšími aktivitami, ktoré žiaľ nepredstavujú žiadnu výzvu avšak dokážu istým spôsobom obohatiť váš celkový zážitok. V pôvodnej hre ste spoločne s Max fotografovali rôzne momenty, ku ktorým ste sa museli nejakým spôsobom dopracovať a výsledné fotografie mali v konečnom dôsledku dopad na príbeh. Tu sa žiaľ nič také nekoná. Vedľajšia výplň v podobne fotografovania bola nahradená kreslením graffiti. Vo väčšine prípadov stačí nájsť len vhodnú plochu, vybrať z dvoch ponúknutých možností a kochať sa výsledným dielom.

Takisto nepoteší ani spôsob akým spúšťate dialógy. Nestačí len podržať ľavé tlačidlo myši a posunúť myšou v požadovanom smere. Ovládanie je prispôsobené pre gamepad, vďaka čomu je potrebné po držaní ľavého tlačidla myši stlačiť príslušnú klávesu na klávesnici, ktorá reprezentuje danú akciu. Absolútne nechápem existenciu Deluxe edície pri hre, ktorá je zameraná na príbeh. Táto edícia obsahuje bonusovú epizódu odohrávajúcu sa pred udalosťami Before the Storm, pár nezaujímavých outfitov a úplne zbytočný mixtape mód. Uvítal by som dostupnosť bonusovej epizódy samostatne.

Epizodická povaha hry ostala opäť zachovaná a tak si vyhraďte 2 až 3 hodiny na jednu epizódu, čo nám dáva slušných 6 – 9 hodín v závislosti od toho do akej miery sa rozhodnete preskúmať všetko, čo epizódy v sebe skrývajú. Ak náhodou na niečo zabudnete, nezúfajte. Vracia sa collector mód v ktorom si môžete prehrať jednotlivé úseky každej epizódy a zároveň zozbierať graffiti na ktoré ste počas hrania zabudli. Akékoľvek rozhodnutia, ktoré však v týchto úsekoch vykonáte, sa neprejavia do celkových štatistík dostupných po dohraní každej epizódy.


Vďaka štrajku dabérov došlo ku kompletnej zmene hercov, ktorí dabovali všetky charaktery známe z pôvodnej hry. Pôvodná dabérka Chloe, Ashley Burch bola nahradená mladou Rhiannou DeVries. Noví hráči túto zmenu istotne nepocítia, no pre hráčov pôvodnej hry môže Chloe zo začiatku pôsobiť inak. V konečnom dôsledku však odvádza výborný výkon a spoločne s výbornými výkonmi ostatných dabérov pôsobia postavy reálne a uveriteľne.

Pôvodná hra síce po grafickej stránke nevynikala, no zachovala si svojský štýl, ktorý sa k tejto značke hodí. Before the Storm síce zamenil Unreal Engine za Unity Engine, no opäť môžeme vidieť, že hra si vytvára svoj vlastný grafický štýl. Celá hra pôsobí farebne živšie, ostrejšie, čo spoločne s výborným osvetlením scén a perfektnou prácou s kamerou pomáha k navodeniu správnej atmosféry. Samostatnou kategóriou sú modely postáv, ktoré sa v rámci série zlepšili. Dostali lepšie animácie a vylepšenú mimiku, vďaka čomu pôsobia živšie, uveriteľnejšie a celkovo prirodzenejšie.

Hudobnú zložku hry tvoria prevažne skladby od skupiny Daughter. Tematicky sedia všetky skladby k celkovému príbehu perfektne a zároveň sú umiestnené do správnych momentov. Hra tak dokáže navodiť správnu atmosféru, vďaka čomu sa dostaví množstvo emócii, ktoré vo vás hra úspešne vyvolá.

Before the Storm si zachováva všetky obľúbené črty pôvodnej hry, no vďaka svojej vlastnej identite pôsobí inak než pôvodná hra. Opäť ponúka silnú zápletku, kde vaše rozhodnutia majú dopad na celkový príbeh hry, výborne napísané charaktery, ktoré vďaka zlepšenej grafike pôsobia uveriteľnejšie a množstvo atmosférických momentov nabitých rôznymi emóciami. Hra sa počas týchto momentov správne hrá s vašimi emóciami, vďaka čomu vás Before the Storm dokáže zaujať podobne ako pôvodná hra. Síce ako celok pôsobí Before the Storm kvalitne, nie je žiaľ bez chyby. Vývojári sa mohli vyvarovať zbytočným negatívam ako uponáhľaná tretia epizóda, či orezaná vedľajšia výplň. Square Enix si mohol odpustiť existenciu Deluxe edície a miesto toho nám mohli ponúknuť bonusovú epizódu podobne ako všetky ostatné.






Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2018 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.