7.0

Absolver


Čo sa skrýva pod maskou bojovníka?

Recenzia pre PC, PS4
spočiatku nadchne
unikátny systém boja, učenie a editovanie pohybov
pôsobivá grafika a atmosféra
kooperácia a simplifikovaná komunikácia hráčov
málo PvE obsahu a navyše s nepríjemnými bugmi
po niekoľkých hodinách už nemá čo ponúknuť
dezorientácia v teréne
zasekávajúci sa nepriatelia


Nie je bitka ako bitka. A aj udrieť sa dá štýlovo a s gráciou. Pokúša sa o to aj multiplayerová akcia Absolver. Je to poriadna nakladačka, ktorá sa však snaží elegantným spôsobom prezentovať svet bojových umení poznačený mystériom. Dobrý pokus, ktorý určite nie je na zahodenie, hoci záleží na tom, čo od hry vlastne očakávate. A čo do nej autori dokázali vložiť.

Hra má náznaky príbehu, ale tým sa vývojári zjavne veľmi nezaoberali. Pre vás je podstatné to, že musíte s maskou na tvári prehľadávať ruiny tajomného impéria Adal, kde vás chce na každom kroku niekto zbiť. Smrť vás trápiť nemusí, precitnete pri poslednom aktivovanom oltári a môžete sa znovu a znovu pokúšať vytrieskať iných maskovaných, ktorí vám skrížia cestu - či už sú to AI protivníci, alebo živí hráči. Niežeby boli boje až také náročné, ale vaši protivníci s umelou inteligenciou sa stále znovu respawnujú, a to aj vrátane menších bossov, ktorých musíte poraziť, aby ste sa dostali k tomu hlavnému.

Počas bitiek sa učíte pohyby súperov a potom ich v editore môžete zaradiť medzi svoje techniky.



Keďže nemáte poriadnu mapu, len akúsi primitívnu schému vyobrazenú na kameni a vykreslenú pri oltári, v bludisku, ktoré tvoria rôzne uličky starobylého mesta, prístav, okolité hory a údolia, neraz budete dezorientovaní. Prostredie pritom nie je až také rozľahlé, ale v spleti rôznych chodbičiek vo voľne prístupnom teréne (až na špeciálne brány) sa ľahko zamotáte a hra vám to neuľahčuje. No aspoň môžete cestou rozbíjať vázy, prípadne iné objekty, v ktorých občas narazíte na nejaké užitočné kusy výbavy.

Alfou a omegou hry sú súboje holými rukami a kopmi. Príležitostne síce narazíte na nejakú zbraň, ktorá sa zakrátko rozpadne, alebo môžete aktivovať svoj dočasný meč či bojové rukavice, najčastejšie je to však pekne na päste. Nie každý, koho stretnete, však musí byť nevyhnutne nepriateľ. Občas narazíte na staršinov, ktorí vám čo-to prezradia o svete alebo učiteľov, čo vás ochotne prijmú za učeníkov a umožnia vám osvojiť si nové útoky a bojové štýly. A iní hráči, ktorí sa potulujú v krajine, nemusia byť len vašimi obeťami, ale aj spojencami. Dokonca tiež učiteľmi.

Keďže sa neraz stáva, že stojíte proti dvom alebo aj viacerým protivníkom, kooperácia s jedným alebo viacerými hráčmi sa priam sama ponúka. Komunikuje sa pritom bez slov pomocou menu s jednoduchými aktivitami a pohybmi vyjadrujúcimi vaše emócie a postoje. Hráči si neraz pomôžu aj bez toho, aby uzavreli spojenectvo a potom sa bežne navzájom poklonia, čo pôsobí veľmi elegantne. Na druhej strane sú takí, čo sa chcú s vami silou-mocou pobiť a ak umriete, podaním ruky vás síce vzkriesia, ale potom znovu začnú mlátiť.

Každopádne aj keď máte ľudí v partii, v zápale boja sa bežne stáva, že udriete aj svojho kamaráta. Spojenci sú síce označení zelenými ukazovateľmi života s menom, ale keď je mela, naozaj to neraz schytá aj ten nepravý. A stáva sa to aj AI protivníkom. Keď priateľovi tresnete len občas, nič vážne sa nedeje, ak už mu uvalíte poriadne, zruší sa vaša kooperácia. Spravidla si to však rýchlo vyjasníte a opäť vytvoríte skupinku. Ak sa s niekým omylom dostanete do šarvátky, alebo sa úmyselne pobijete, ale chcete to vyriešiť zmierom, pošlete protivníkovi požiadavku na ukončenie súboja a v tom lepšom prípade ju akceptuje.

Systém boja je zaujímavý. Využíva štyri taktické postoje, ku ktorým si priraďujete rozličné útoky a tie môžu byť aj vzájomne prepojené. Používa sa gamepad, ale pohodne sa pobijete aj klávesnicou a myšou. Ľavé tlačidlo je na základné útoky, ktoré sa obmieňajú pri prepnutí postoja, pravé vyvolá doplnkový úder alebo kop. Posúvaním kolieska meníte zameraného protivníka. K tomu máte klávesy na pohyb, blok a uhýbanie do strany. A s touto výbavou sa dá pekne zvŕtať v teréne a rozdávať údery. Svoju úlohu pritom zohráva stamina a pri kontinuálnych výpadoch sa bojovník čoskoro vyčerpá. Pozoruhodné je, že si pri bitkách postupne osvojujete pohyby protivníkov. To však platí len v prípade vyhraných súbojov. Nepriatelia napríklad často používajú podkopnutie a keď mierka znalostí dosiahne sto percent, môžete tento prvok zaradiť do vášho bojového štýlu a aplikovať ho v ďalších bojoch.

Čo si pozbierate a naučíte sa v teréne, to môžete kedykoľvek priradiť vašej postave, keď vyvoláte menu a prejdete do stavu meditácie. V prvom rade získavate levely s bodmi na vylepšenie sily, vitality a ďalších atribútov. Okrem toho si môžete upravovať a editovať svoj bojový balíček. Takže si ku každému taktickému postoju priradíte rôzne útoky, ktoré ste už odomkli a vytvoríte sekvencie. Hneď si ich môžete aj vyskúšať v tréningu proti nehybnému protivníkovi. 

Ďalej si v menu môžete prepínať defenzívne aktivovateľné schopnosti založené na získaných úlomkoch. To môže byť napríklad doliečovanie, ochromenie protivníka alebo odhodenie všetkých naokolo. Podobne si zvolíte zbrane, ktoré krátkodobo aktivujete, napríklad meč alebo rukavice s ostňami. Nazbieraná výbava slúži na  ošatenie a výmenu efektívnejšej masky, nohavíc, obuvi, košele či opasku. Jednotlivé predmety môžu zvyšovať obranu alebo posilniť útoky, ale súčasne vďaka väčšej váhe zhoršia mobilitu, prípadne iným spôsobom znížia hodnotu niektorého parametra. V menu vidíte aj zoznam bojových škôl a hráčov v oblasti aj s mentormi a študentmi. Aj vy môžete mať vlastnú školu a učňov.

To všetko je pekné, ale neskôr zistíte, že hra napriek svojim unikátnym súčastiam nie je až taká skvelá. Bojový systém a skladanie útokov je síce jedinečné, ale v praxi vlastne používate len obmedzený počet pohybov a nie je to veľmi variabilné. Prejaví sa to hlavne v bojových skúškach s inými hráčmi (zatiaľ len jeden na jedného) na tri víťazné kolá. Prvý a druhý zápas môže byť fajn, ale aj tie ostatné majú podobný priebeh, chýba im viac taktických možností a rýchlo sa stanú nezáživnými.

Romantický pohľad na dve potenciálne obete.



PvE obsahu je zúfalo málo - po zlikvidovaní šiestich menších bossov dorazíte jedného väčšieho a je po paráde. Aj to len v prípade, že nenarazíte na kritickú chybu, ktorá vám aj po odfajknutí všetkých potrebných zabití zabráni otvoriť bránu vedúcu k poslednému protivníkovi.  Tvorcovia o tejto chybe vedia, ale zatiaľ ju nedokázali odstrániť. A potom je tu časté zasekávanie nepriateľov, hlavne vtedy, keď sa im snažíte uhýbať alebo utiecť. K tomu už spomínaná dezorientácia v teréne a občas aj nevhodný pohľad kamery, vďaka čomu môžete prehrať bitku. Stalo sa mi aj to, že som zrazu nemohol používať útoky počas boja, pretože hra jednoducho nereagovala na príslušné tlačidlá.

Grafika ako taká je veľmi štýlová a má svoj osobitý štýl. Prostredí nie je veľa, ale vyzerajú dobre. Hlavne pohľady z veľkých výšok na okolie sú skutočne mimoriadne. V spojení s ambientnou hudbou vyvolávajú majestátny dojem. Postavy vyzerajú ako namaľované, nemajú veľa detailov, ale napriek tomu a maske pôsobia prirodzene a pohyby sú naturálne. Lenže niekedy sa osoby vykresľujú oneskorene, takže ich chvíľami nevidíte, aj keď už do vás búšia. To ale môže byť aj záležitosť grafických nastavení. Hra beží permanentne online a servery sú stabilné, no občas s mierne oneskorenou odozvou, čo by už však po poslednej aktualizácii nemal byť problém.

Absolver zaujme svojím jedinečným bojovým systémom aj grafickým štýlom. Po prvotnom nadšení ale môže prísť sklamanie. Po niekoľkých hodinách hra upadá do stereotypu a navyše už nemá čo ponúknuť. Ak vám v tom nezabráni nepríjemný bug, porazíte niekoľkých menších a jedného hlavného bossa a potom už len dookola mlátite tých istých nepriateľov. Plus sa môžete biť s inými hráčmi, čo vás ale dlhodobo baviť nebude. Tvorcovia sľubujú, že pridajú viac obsahu, ale ten už tu mal byť pri oficiálnej premiére, pretože hra pôsobí skôr ako vo verzii s predbežným prístupom. Takže napriek dobrým nápadom a zaujímavým prvkom je Absolver len mierne nadpriemernou a krátkodobou záležitosťou.


Hardverové požiadavky:
Minimum: CPU Intel Core i7-950, 4 GB RAM, GeForce GTX 480, OS Win 7 64-bit



napísal uni 11.9.2017



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2017 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.