7.5

Sudden Strike 4


Druhá svetová ako za starých čias

Recenzia pre PC, PS4
rôznorodé, slušne navrhnuté misie
niektoré nápadité súčasti, ktoré obohacujú tradičnú hrateľnosť
udržiavanie techniky a osvojenie vojenských aj civilných vozidiel
obstojí na PC aj konzolách
misií mohlo byť určite viac
nie vždy optimálne fungovanie jednotiek
neprináša do žánru nič vyslovene nové


Séria Sudden Strike je úzko spätá s érou klasických stratégií z obdobia druhej svetovej vojny. Zdalo sa však, že už je na zaslúženom odpočinku a s ďalšími časťami sa nepočíta. Teraz tu však máme plnohodnotný štvrtý diel , ktorý síce nezožne veľkú slávu, ale nájde si svojich priaznivcov.

Štvorka zostáva verná tradičnému zasadeniu a okrem toho sa drží aj zaužívaných prvkov. Tvorcovia sa však snažili aspoň do istej miery inovovať, a tak doznala i určité kozmetické zmeny. Základom sú tri tradičné kampane za nacistické Nemecko, Sovietsky zväz a Spojencov. Nájdete tam najznámejšie miesta a bojiská. Niektoré vnímate z pozície jednej aj druhej strany. Takže sa bude bojovať o Leningrad aj Stalingrad, čaká vás operácia Barbarossa, Market Garden a Overlord - teda klasické vylodenie v Normandii s výsadkármi aj námornou pechotou a nechýba ani tankový Kursk.
 
Každé ťaženie predstavuje mapa so siedmimi misiami, ktoré sa postupne odomykajú a môžete v nich vždy získať jednu až tri hviezdičky a následne ešte raz prejsť aj s doplnkovou výzvou. Napríklad si musíte vystačiť s obmedzenou muníciou, alebo proti vám stoja elitné tanky. Za hviezdičky nakupujete vylepšenia v troch dostupných doktrínach. Prvá sa zameriava hlavne na pechotu, druhá na obrnené vozidlá a tretia na podporu. Každú reprezentuje jeden veliteľ z príslušnej frakcie. Medzi vylepšeniami sú užitočné možnosti, napríklad delá alebo tanky môžu vytvoriť ochranný val z vriec s pieskom, alebo majú vylepšenú obranu, dokážu si opraviť kritické poškodenia a dohľad vylepší vojak v tankovom poklope. Pechota zas dostane po dva granáty a rýchlejšie sa pohybuje, podpora umožní ľahkým tankom a prieskumným vozidlám ťahanie diel (inak majú túto schopnosť len nákladné autá), pridá muníciu či zrýchli opravy. Niektoré prvky sa objavujú vo všetkých doktrínach, čo uľahčuje rozhodnutie, ktorú si vybrať pred každou misiou.

Tvorcovia mysleli aj na fyziku, aj keď je občas čudná. Stopy v kukurici po tankoch vyzerajú dobe.



Máp v každom ťažení mohlo byť viac, no na druhej strane každú misiu tvorí niekoľko úloh, ktoré sa postupne aktualizujú a s nimi sa aj rozširuje herná plocha. Budete dobýjať alebo brániť určené pozície, ochraňovať ohrozené jednotky a konvoje, ale aj koordinovať ústup. Keďže sa v hre nič nestavia a neprodukuje, v každom scenári si musíte vystačiť len s pridelenou armádou a obmedzeným prísunom posíl. Tie vám hra sama posiela v kľúčových momentoch, ale vzdušnú podporu s leteckými prieskumníkmi a bombardérmi si privolávate a nasmerujete na cieľ sami. Boje na štandardnej obťažnosti dajú niekedy poriadne zabrať a keďže vašich jednotiek skutočne nemáte nazvyš, je vhodné postupovať premyslene a vyhýbať sa zbytočným stratám.  Optimálne je ako predvoj poslať pechotu, ktorá dovidí ďalej ako technika. Navyše sú vojaci v poli či kroví menej nápadní, prípadne im ešte dáte povel zaľahnúť a poslúžia ako dobrí skauti, ktorí pekne odhalia ciele tankom a delostrelectvu. Jednotky mimo dohľadu síce nevidíte, ale keď sa blížia a robia hluk, ich aktuálnu polohu naznačujú ikony.

Situáciu na bojovom poli niekedy komplikuje nedostatok munície a paliva. Na väčšine máp s tým nebudete mať problém, hlavne keď vás sprevádzajú plné zásobovacie vozidlá a narazíte aj na pumpy a sklady s vlajkami. Sú však aj misie, kde je všetkého akútny nedostatok a napríklad aj musíte ponechať napospas funkčný tank, lebo nemá čím strieľať, alebo sa nemôže pohnúť. Ale do úvahy treba brať aj iné faktory. V hre síce sú opravárenské vozidlá, ale tie slúžia len na odstránenie kritických poškodení, čiže sa napríklad postarajú o roztrhnuté pásy, aby tanky postupovali ďalej, ale nedokážu ich úplne zregenerovať. Taktiež medici nedokážu vojakov vyliečiť a nevrátia im stratené body života, iba zabránia tomu, aby vykrvácali v dôsledku zranení. Aj tak sú však užitoční. Neraz totiž bliká biely kríž aj nad desiatkou mužov, ktorí to schytali a bez lekárskej pomoci po chvíli o všetkých prídete. Tieto prvky taktiež prispievajú k vyššej náročnosti hry a nútia hráča byť obozretným.

Na druhej strane pri masovom útoku dochádza k situáciám, keď nepriateľskí vojaci prestanú bojovať a jednoducho sa vzdajú. Je to pekný efekt, keď vidíte, ako oslabení obrancovia opustia delá a zostanú stáť s rukami nad hlavou. Potom po chvíli jednoducho zmiznú. Opustenú nepriateľskú techniku si môžete privlastniť. Stačí, keď do nej vlezie hociktorý z vašich vojakov a prípadne ju ešte opravíte. Platí to však aj o civilných vozidlách (čo mi pri tejto funkcii v iných hrách chýbalo), takže môžete napríklad naštartovať traktor a použiť ho na odtiahnutie dela. Za úspešné prisvojenie vozidiel, liečenie aj rôzne iné aktivity na bojisku získavate medaily. Peknou vychytávkou v zimných scenároch je ľad, ktorý sa počas boja rozpadá, takže sa jednotky môžu aj utopiť.

Hru ovládate klasicky myšou, ale čo stále nie je samozrejmosťou, môžete to skúsiť aj konzolovvým ovládačom. A to nielen v PS4 verzii hry, kvôli ktorej tu táto možnosť primárne je, ale aj na PC. Obával som sa neblahého vplyvu tohto rozhodnutia na obsah hry. Predsa len sú stratégie predovšetkým záležitosťou PC, kde môžete pohodlne a rýchlo ovládať stovky jednotiek, ale pri RTS určených aj pre konzoly tvorcovia pristupujú k obmedzeniam, ktoré okliešťujú herné možnosti. Tu sa tak, našťastie, nestalo, na bojisku je neraz poriadne rušno a husto a treba pohotovo reagovať na rôzne situácie. V prípade potreby ale hru rýchlo zapauzujete. Dynamike napomáha napríklad aj automatické začlenenie jednotiek do skupín, ktoré potom rýchlo vyvoláte kliknutím na ikony v hornej časti obrazovky. Samozrejme, zostáva aj možnosť vytvoriť vlastné skupiny. Poteší aj systém preskupenia a zoradenia do formácií po podržaní tlačidla myši alebo ovládača, čo pripomína zjednodušenú funkciu z Total War.

Umelá inteligencia je obstojná. Teda aspoň v kampani. Jednotky sa chvíľami správajú rozumne a napríklad keď z veľkej diaľky ostreľujete tanky, tie sa pohnú, aby sa vyhli útoku, alebo rovno zamieria k vám. Inokedy sú ale vojaci pasívni alebo nevedia vhodne zareagovať. Viac však zamrzí nie celkom realistický dohľad. Napríklad keď vojaka umiestnite do vysokej veže, mal by mať prehľad o širokom okolí, a predsa nevidí ani nepriateľské tanky na otvorenom priestranstve pár stoviek metrov pred budovou. Takže vám to neprinesie očakávanú taktickú výhodu.

Progres v misii sa neukladá automaticky, čo vzhľadom na značný rozsah niektorých scenárov môže hráča zaskočiť. Hlavne ak si dlhodobo hru neuložil a po polhodinovej bitke s neúspešným koncom si celú mapu zopakuje odznova. Hodila by sa automatika po splnení každej úlohy, takže hráč by sa pokojne mohol vrátiť na začiatok poslednej etapy. Úspechy v misiách prinášajú nielen medaily a hviezdičky, ale aj bonusové materiály v podobe komentovaných dobových videí. Autentické čiernobiele zábery určite potešia tých, ktorých zaujíma toto obdobie.

Spojenci začínajú vylodením v Normandii a postupujú ďalej do vnútrozemia.



Okrem ťažení je v ponuke Sudden Strike 4 ešte voľná hra a multiplayer. V bitke proti chabej AI alebo hráčom v nepriateľskom tíme treba obsadiť všetky základne označené na mape vlajočkami. Za ich okupovanie pribúdajú body a tie sa dajú použiť na privolanie nejakej leteckej podpory, alebo nákup jednotiek na stanici, kam ich potom privezie vlak. Je to celkom fajn, ale 4, respektíve 5 máp je naozaj málo. I keď multiplayer vlastne takmer nikto nehrá.

Graficky na tom hra nie je najhoršie. Zachováva si tradičný pohľad na bojisko s pohľadom zhora. Terén sa dá priblížiť, no aj tak bude neraz trochu problematické rozlíšiť jednoduchých vojakov a napríklad vyhľadať medikov. Po označení už však vidíte symboly so zameraním jednotlivých postáv a jednotiek aj so stavom munície, prípadne paliva. Technika ale vyzerá dobre, je rôznorodá a správa sa dosť realisticky.  Autori mysleli aj na deštrukčný model a fyziku. Občas sa síce tank aj v bežnom teréne čudne pošmykne ako na klzisku, ale inak dobre vyzerajú pováľané stromy, stĺpy a zvalcované polia, ako aj stopy pásov na povrchu krajiny. A rozpadávajúci sa ľad. Budovy sa dajú rozstrieľať až do základov, na zemi zostávajú stopy po výbuchoch a (dočasne) aj horiace vraky. Po ťažkých bitkách vidíte na obrazovke poriadnu spúšť. Hudba a ozvučenie prirodzene dopĺňajú vydarenú vojnovú atmosféru.

Sudden Strike 4 sa drží starého zaužívaného štýlu a svojím obsahom neprekvapí. Je to však solídna vojnová stratégia, ktorá prináša intenzívny zážitok pri najznámejších bojoch druhej svetovej. S cenou by však mala ísť o niečo nižšie. 50 € je naozaj priveľa, ale ak ju kúpite za polovicu, bude to primeraná suma za RTS, ktorá aj po rokoch ešte dokáže zaujať a priniesť rozmanité výzvy. Najmä na konzolách, kde je tento žáner stále v plienkach a dobrých stratégií je tam ako šafránu.


Hardverové požiadavky:
Minimum: CPU 3 GHz Dual-Core, 6 GB RAM, GeForce 660, OS Win 7



napísal uni 1.9.2017



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2017 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.