7.0

Hey! Pikmin


Pikmini do vrecka

Recenzia pre 3DS
slušné množstvo variabilných levelov
skryté úrovne a miestnosti
veľmi pekné
intuitívne
príliš jednoduché
žiadna výzva
žiadna výraznejšia gradácia


Kapitán Olimar je po splnenej misii na ceste domov, kde si chce užiť zaslúžený odpočinok s deťmi. Naštartuje motory, no z warpu vypadne uprostred poľa asteroidov, ktoré zničia jeho loď a stroskotá na neznámej planéte. Z lode je funkčné len kapitánske kreslo a paliva nemá ani kvapku. Našťastie opäť stroskotal na planéte plnej Pikminov, takže na ceste za vlastnou záchranou bude mať nejednu pomocnú ruku. Tentoraz to však prebehne inak, než ste zvyknutí. Je tu síce Olimar, sú tu Pikmini a spoločne tiež zbierate množstvo predmetov a porážate nepriateľov, no v úplne novom koncepte.

Hey! Pikmin v istom smere pôsobí ako reštart série. Okrem žánru a konceptu nič iné nemení, no zároveň sú si autori vedomí, že už ubehlo pár rokov od poslednej Pikmin hry a publikum ich konzol sa zmenilo. Preto si teraz musia nájsť nových fanúšikov série, ktorí sa môžu tešiť na prichádzajúcu štvorku a toto je pomerne zaujímavá príležitosť, ako im predstaviť univerzum hry a aj niektoré princípy. Z unikátnej stratégie je ale zrazu unikátna 2D platformovka. Ak ste však niekedy Pikminov hrali, stále sa tu budete cítiť ako doma.

Celá hra je o zbieraní. Zbierate odpad, zbierate Pikminov a zbierate sparklium, čo je látka, ktorá sa na tejto planéte vyskytuje v hojnom počte, no zároveň to je vaše palivo, ktoré potrebujete, aby ste sa dostali domov. Od prvých chvíľ tak vyrážate do neznámeho sveta, kde zbierate zrniečka rôznych farieb, ktoré predstavujú práve sparklium. A v zbere vám pomáhajú Pikmini, drobné rastlinné stvorenia, ktoré sa delia na 5 rôznych druhov s rozličnými vlastnosťami, vďaka čomu sa dokážete dostať aj cez rôznorodé prekážky.


Pikmini sa boja, musíte sa o nich starať.

Hneď v úvode zaujme netradičná stavba hry, ktorá využíva oba displeje 3DS/2DS, ale nie spôsobom, na aký ste zvyknutí. Levely sú totiž neraz horizontálne bohato členené a kým hráte na spodnom displeji, na vrchnom vidíte, čo je nad vami. Niekedy sú tam rôzne dôležité predmety, Pikmini, cestičky alebo aj nepriatelia. A pokojne sa tam môžete dostať aj vy, len tam nedokážete využívať dotykové ovládanie. Pomáha to dizajnu jednotlivých úrovní, ktoré tak môžu využívať v rámci horizontálnej stavby rôzne nápady, čo rozhodne poteší. A hlavne tam autori schovávajú rôzne zberateľné predmety, keďže sa tam občas nedá jednoducho dostať.

Vy v hre ovládate Olimara, ktorý toho ale sám osebe veľa nezvládne. Jeho pohyb ovládate circle padom a na spodnom displeji ešte nájdete dve aktívne tlačidlá. Jedno je váš jetpack, ktorý vás chvíľku udrží vo vzduchu a dokáže vás dostať na niektoré nedostupné miesta. To druhé je zase jednoduché písknutie. Ak sú ale vo vašej blízkosti Pikmini, stačí zapískať a oni čo najrýchlejšie pobežia k vám. Musíte si ale dať pozor, či tam niekde nie sú nepriatelia, lebo Pikmini samotní sa nevedia brániť. Až keď sa s nimi spojíte a pobehujú vám popod nohy, môžete ich hádzať a takto bojovať s nepriateľským hmyzom, no tiež zbierať nedostupné predmety. Pikminov jednoducho hodíte ťukaním stylusom po dotykovom displeji

Pikmin mal vždy ekologický podtext a inak to nie je ani teraz. Herné svety boli vždy plné rôzneho odpadu, respektíve vecí, ktoré by sa v prírode nemali vyskytovať. Tie ste mohli s Pikminmi zbierať a za ne ste získali energiu. Presne tak isto to funguje aj tu, pričom za takto nahromadené predmety získate poriadnu nádielku sparklia. V bežných leveloch sú roztrúsené 2-4 takéto predmety, pričom sú to cartridge s hrami (a teda odkazy na históriu Nintenda), baterky, žiarovky a iný bordel, ktorý musíte pozbierať. Ak chcete mať hru splnenú na 100%, poriadne sa nahľadáte. Skryté miestnosti a alternatívne cestičky hre nie sú cudzie.

Celkovo sa herný svet delí na 8 sektorov, ktoré predstavujú rôzne typy prostredí na planéte. Postupne sa levely stávajú náročnejšie a v každom sektore ich je 5 hlavných a ak sa vám podarí odhaliť ich, tak aj niekoľko vedľajších. Variabilita prostredí je celkom pekná a vyzerajú dobre, navyše postupne pribúdajú aj typické prekážky a vy sa pomaly začnete učiť využívať schopnosti Pikminov. Červení sú odolní voči ohňu, žltí zas vedú elektrinu (a sú ľahkí, takže ich dohodíte ďalej), s modrými viete plávať, čierni sú extrémne tvrdí a rozbijete nimi aj diamanty. Pred koncom získate ružových, ktorí vedia lietať a pomôžu vám plachtiť vzduchom.

Každý zo sektorov navyše ponúkne aj súboj s bossom, ktorého musíte poraziť, aby ste sa dostali ďalej. Väčšinou je to „hmyzák", akých z hry poznáte, no oveľa väčší. Na každého musíte prísť s inou taktikou, pričom sa autori držali svätého pravidla troch a nepriateľa tak musíte trikrát poriadne zahádzať Pikminmi. Nepriateľ potom zmení svoju šablónu útokov a opäť musíte čakať, kým sa v jeho obrane vytvorí medzera a vtedy musíte zaútočiť. Aj z takto porazeného nepriateľa nakoniec vypadne niečo dôležité, čo vám pridá hromadu sparklia.

Nazbierané predmety sa vám spolu s nepriateľmi a rôznymi typmi Pikminov ukladajú do encyklopédie, kde si o hernom svete môžete prečítať oveľa viac. No hra navyše úplne nezanevrela na strategický element. Aj keď vo veľmi orezanej podobe, stále tu je. Čím viac Pikminov prežije level pod vaším vedením, tým viac si ich privediete do parku, kde im môžete zadávať ťažobné úlohy založené na ich vlastnostiach. Žltým tak dáte ťažiť elektrinu, čiernym diamanty a podobne. Navyše všetci môžu ťažiť trávu. A takto vám pomaličky dolujú ďalšie sparklium.


Úrovne sú často stavané vertikálne.

Hey! Pikmin zároveň predstavuje niekoľko problémov. Hra je hlavne veľmi jednoduchá. A to nielen náročnosťou, ale aj samotným prevedením. Hrou prejdete ako nôž maslom. Zomrel som snáď len raz a aj to v siedmom sektore, keď som zistil, že vo fialovej vode sa plávať nedá. Úplne tu chýba výzva a nejaké postupné gradovanie. Hra je jednoduchšia ako posledný Yoshi pre 3DS a je vidno, že  autori cielia skutočne na najmladšie publikum a aj keď sú niektoré hádanky naozaj pekne vymyslené, je to len drobné pribrzdenie vášho progresu. Zdá sa teda, že si chcú autori pre sériu podchytiť tých najmladších, ktorí o nejakú dobu môžu ísť do strategického pokračovania.

Audiovizuálne to nie je vôbec zlé. Grafika je naozaj pekná, aj keď si niekedy už naozaj poviete, že chcete vyššie rozlíšenie displeja. Vizuálna variabilita je však obrovská a ak máte radi také to tradične milé spracovanie, tu si prídete na svoje. Hudba sa pri hraní počúva príjemne, no nie je to nič zapamätateľné alebo niečo, čo by vás oslovilo na dlhšiu dobu. Z ďalších možností hra ponúka podporu pre amiibo postavičky, ktoré vám do Parku naženú ďalších Pikminov. To síce napríklad zberateľov poteší, no nie je to žiadna funkcia, kvôli ktorej by ste museli hneď utekať do obchodu pre novú postavičku.

Pri Hey! Pikmin mnohé záleží na tom, aké sú vaše skúsenosti so sériou. Toto totiž rozhodne nie je hra, na ktorú fanúšikovia čakali. Ak sa medzi nich radíte, pravdepodobne si musíte dať taký bod dole. Na druhej strane je hra cielená na mladšie publikum, ktoré sa so sériou ešte nestretlo a takých hráčov má veľké šance chytiť. Ponúka množstvo levelov, intuitívnu hrateľnosť a zabavíte sa s ňou nejakých 9 hodín, ak nezbierate úplne všetko. Ak nepatríte ani do jednej z týchto skupín, zostanete niekde v polovici. Nájdete tu veci, ktoré vás oslovia, no nájdete tu aj veci, ktoré vás nepotešia.


napísal matus_ace 26.7.2017



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2017 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.