9.0

Injustice 2


Na ktorú stranu sa postavíte?

Recenzia pre Xbox One, PS4
komplexný a vylepšený súbojový systém
zaujímavý príbeh
skvelé animácie a dabing
hromada možností hrania
výstroj má zmysel a podarilo sa ho vybalansovať v MP
Multiverse výzvy prinášajú každý deň niečo nové
niekoľko menších chýb
chaos v menách s rôznym účelom
trošku grind


Čo so známymi komiksovými postavami? Tu a tam si s nimi nevedia poradiť ani velikáni z DC a Marvelu. Na stránkach komiksov môžeme vidieť reštartované alebo rebootované príbehy, ktoré sa snažia nanovo usporiadať dlhé roky písania mnohých autorov s rôznorodým prístupom. Výsledky sú raz kvalitné, inokedy menej. Známych hrdinov v posledných rokoch môžeme sledovať aj na našich televíznych obrazovkách a tam je to podobne, no zväčša seriály končia v priemere a nižšie. Česť niekoľkým výnimkám. A na plátnach kín. Marvelu už škodí schematickosť a seriálovosť, DC sa zase nepodarilo ani poriadne naštartovať. Je však jeden front, kde sa komiksovým hrdinom darí.

Možno trochu nečakane je to vo videohrách. Samozrejme, nedá sa hovoriť úplne globálne, ale Batman v Arkham sérii atakoval rebríčky najlepších hier, skvele sa rysuje nový Spider-Man, Marvelu sa darí pri držkovej s hrdinami od Capcomu a na DC postavičky si teraz už druhý raz posvietili borci z NetherRealm Studios. Ich domácim ihriskom je svet bojovky Mortal Kombat a badať to bolo už na prvej Gods Among Us, ktorá predstavila známe postavy v polohách, v akých ich nevídate bežne. Zo Supermana je tyran, ktorý berie životy, Wonder Woman ním manipuluje a Batman sa snaží bojovať za ľudstvo, ktoré je obeťou v konflikte medzi dvomi kedysi chrabrými hrdinami.

Injustice 2 nás zavedie do doby 5 rokov po zatknutí Supermana. Ten je teraz v cele pod neustálym svetlom červenej hviezdy, no svet nie je v bezpečí. Áno, svet. Kým prvá časť v príbehu obsiahla niekoľko alternatívnych vesmírov, dvojka sa sústredí len na jeden, pre príbeh hry ten hlavný. Ten sa spamätáva z toho, že nemôže veriť svojim ochrancom. Medzi nimi je stále tichá a poriadne studená vojna, no aj zloduchovia opäť mobilizujú svoje sily pod zástavou Grodda, pričom neďaleko vo vesmíre číha ďalšia hrozba. NetherRealm siahli priamo po Brainiacovi ako jednom z najničivejších komiksových antagonistov a stávka na zelenú vyšla.

Nemusíte byť znalec komiksov, dokonca nie je nutná ani znalosť prvej časti na to, aby ste si hru a jej príbeh užili. Je tu nejaký ten návrat do minulosti, aby vás hra uviedla do deja, no zároveň sa rozbieha nový kolotoč a dovolím si povedať, že je zaujímavejší ako v prípade jednotky. Minimálne je chladnokrvnejší. Na scéne sú 3 strany, v každej niekoľko silných postáv a tušíte, že aj zdanlivé zmierenie nepotrvá dlho. Netreba spomínať nejaké tie zmeny strán, pár menších (nie úplne nečakaných) zvratov a niekoľko tradičných konfliktov, ako Barry Allen vs. Eobard Thawne, Diana vs. Minerva a podobne.

Nemusíte vždy stáť na strane hrdinov.



Injustice 2 je ďalším príkladom toho, že ani v bojovkách príbeh nemusí hrať druhé husle. V tomto prípade naopak. Hra je vlastne najlepším filmom/seriálom, aký nám DC za posledné roky prinieslo. Nechýba tu prakticky nič, pričom z Brainiaca naozaj občas až mrazí. Čaká na vás 12 kapitol, viac ako 70 súbojov, pričom v niektorých môžete alternovať medzi dvoma postavami, ktoré máte na výber. To všetko naozaj dobre pobaví na pekné dva dni. Dokonca aj tempo príbehu je lepšie ako v prvej časti. Sčasti za to môže fakt, že sú tu naozaj len predelové scény v engine a samotné boje. Žiadne QTE a ani nič podobné.

A práve v príbehu si všimnete aj vynikajúcu technickú stránku hry. Tá totiž vyzerá a znie perfektne. Grafika je parádna, v príbehových scénach a tiež aj počas dynamických súbojov, pričom sa nešetrilo ani na detailoch. Príbeh vás nechá vychutnať si najlepšie animácie tvárí, aké ste v hrách za dlhú dobu videli, pri ktorých Andromeda vyzerá ako garážový indie projekt. Trochu mi pripomenuli L.A. Noir, ale graficky oveľa pokročilejšie. Dabing je hviezdny. Vracia sa Kevin Conroy ako Batman, Grey DeLisle ako Catwoman, Tara Strong ako Harley, no spoznáte aj hlasy hercov, ako Alan Tudyk, Fred Tatasciore alebo Laura Bailey. Hudba nie je taká dobrá, ale neurazí. Len jej mix by mohol byť jemnejší, keďže občas prehlušuje ostatné veci pri základnom nastavení.

Príbeh je tu teda parádny, ale je to „len“ jedna z možností, ako si hru užiť. Otvorenosť herných možností je zároveň otvorením sa rôznym fanúšikom. Niektorí po bojovkách siahajú kvôli gaučovému bojovaniu s kamarátmi, iní kvôli online multiplayeru, teraz sa pridal aj singleplayer príbeh, výzvy a ďalšie možnosti. Možno nebudete vedieť, kam skôr skočiť, no výsledkom je, že si tu každý bude môcť nájsť to svoje, čo ho pri hraní napĺňa. Najskôr je ale vhodné sa v hre ostrieľať, s čím pomáha rozsiahly tutoriál a tiež možnosť tréningov, po čom sa môžete pustiť do ostrého hrania.

Príbeh vás síce naučí hrať s pekným počtom postáv, no na osvojení tých zvyšných budete musieť zapracovať už sami. Celkovo v hre nájdete 28 základných postáv (niektoré ďalšie cez alternatívne skiny), z nich až 15 sú nové tváre. Občas dokonca NetherRealm siahli do trošku obskurných, no rozhodne zaujímavých vôd. Nie všetky postavy majú poriadne miesto v príbehu (Atrocitus sa v ňom len trochu nadbytočne mihne), no v hre si ho vedia zastať svojimi unikátnymi schopnosťami a herným zážitkom. Supergirl je tradičnou voľbou, no to už neplatí o Swamp Thing. V iných zas badať snahu zviezť sa na popularite postáv napríklad v seriáloch, je tu teda Firestorm, Black Canary alebo Captain Cold (ktorého, bohužiaľ, nedabuje gýčový Wentworth Miller). Celkovo je tak herný zoznam veľmi pestrý a lákavý, len škoda, že už pred vydaním si autori niekoľko silných mien odložili bokom na DLC.

Medzi ďalšími režimami nájdete stálice, no aj novinky. To, že si na gauč môžete pozvať niekoho, s kým si dáte navzájom do držky, je samozrejmosť. Príjemným spestrením je Multiverse režim. Je to vlastne superhrdinská obdoba Living Towers z MKX. Každý deň sa na mape multiverza zjavujú nové výzvy, ktoré na vás čakajú. Majú vlastnú náročnosť, postavy s unikátnym výzorom a vlastnosťami, no a tiež aj odmenu. Pri každej výzve je aj level postavy, pre ktorú je stavaná, aby ste ju zvládli. Takto sa viete dostávať k vylepšeniam pre svoje postavy a udržuje to hru neustále sviežu. Zásadné zmeny nečakajte, ale oproti bežným zápasom tu môžete naraziť na súboje, kde sú upravené pravidlá a aj bonusové výzvy, za ktoré dostanete ďalšie odmeny. Taktiež si tu môžete vyskúšať DLC postavy. Ak napríklad nevlastníte Darkseida, tu v jeho podobe môžete hrať v nejakej Multiverse výzve.

Veľmi zaujímavou možnosťou je aj AI Battle Simulator ako akýsi asynchrónny multiplayer. Hráči z celého sveta si môžu zvoliť 3 zo svojich postáv, z ktorých spravia obrancov. Nezáleží na tom, na akej úrovni sú. Len si ich vyberiete a v tom momente sú vaši ochrancovia vystavení napospas celému svetu. Ktokoľvek ich môže vyzvať svojou trojicou, bez ohľadu na jeho postavy. Často tento režim spadá k tomu, aby si niekto so silnými postavami len nahnal výhry v daný deň a schmatol odmenu, no aj tak dokáže osloviť. Ste len pasívnym divákom a skôr manažérom, ktorý sa stará o výbavu postáv. Zápasy môžete sledovať aj v zrýchlenom tempe, pričom o boj sa stará umelá inteligencia. A rovnako ako ostatní vyzývajú vaše postavy, vy môžete vyzvať obrancov iných hráčov. Naučíte sa tu vhodné counter postavy a osvojíte si tiež lepšiu prácu s výbavou.

Niektoré z postáv sa síce môžu zdať redundantné (Superman a Supergirl), ale každá má vlastný bojový štýl, ktorý si musíte osvojiť. Sú tu postavy rýchle, silné, s útokmi na diaľku a ďalšie. Samotný systém vychádza z podobných základov ako moderný Mortal Kombat. S postavou sa hýbete v štyroch smeroch, máte tu ale trojicu základných útokov: ľahký, stredný a ťažký. Silnejšie dostanete kombináciou dvoch-troch smerov a jedného z útokov. Ďalej sú tu chmaty a aj interakcie s prostredím, kedy napríklad zoberiete lavičku v aréne a hodíte ju po nepriateľovi, ak ovládate jednu zo silnejších postáv. Tie slabšie a svižnejšie sa zas od nej vedia šikovne odraziť. Štvrté tlačidlo zodpovedá špeciálnej schopnosti každej z postáv, ktorá sa dá použiť po naplnení menšieho ukazovateľa. Supergirl napríklad vystrelí lúče z očí, Flash sa hýbe rýchlejšie než súper, Batman použije batarangy a podobne.

Už tutoriál vám ale predvedie, že toto všetko je len základ, nakoľko v dvojke je súbojový systém výrazne prepracovanejší a precíznejší ako v prvej časti. Postupne sa naučíte reagovať na rôzne situácie. Blok je len úplným základom defenzívy, ak chcete žať úspechy aj online, musíte sa toho naučiť viac, využívať okná, kedy sa dajú jednotlivé akcie linkovať do dlhších kombo útokov, taktiež správne momenty, aby sa vám otvorila možnosť pohadzovania súpera vo vzduchu. Dokonca aj znalosť toho, kedy sa oplatí vstať, rozhoduje neraz o víťazstve.

Natrafíte tu na niekoľko menej známych tvárí.



No a nechýbajú ani superhrdinské útoky. Tie dlhé animácie, ktoré použijete po naplnení veľkého ukazovateľa energiou stlačením oboch triggerov a už si len užívate, ako Flash cestuje s nepriateľom späť časom a vrazí ho tyranosaurovi do papule. Lebo veď prečo nie. Vrátil sa aj Clash mechanizmus, ktorý tiež nabral väčší a lepší zmysel. V jednotke sa oplatilo len investovať čo najviac energie v bode, kedy sa bojovníci do seba zakliesnili. V dvojke je už Clash viac taktický element a niekedy sa v ňom oplatí aj prehrať. Môžete tak nabiť energiu na superútok, pričom nepriateľ o túto možnosť príde. Naopak, v prípade výhry v Clashi, získate boost života naspäť. Tento ukazovateľ však slúži aj na posilnenie niektorých akcií, obrany a taktiež na parádne prechody multiúrovňovými arénami, kedy s nepriateľom prerazíte stenu a bojujete niekde inde.

A konečne sa dostávam k najväčšej zmene v Injustice 2, ktorú som už predtým naznačil. Už to nie je len tradičná bojovka. NetherRealm zakomponovali bohaté RPG prvky. Zápasmi levelujete svoj globálny profil a aj konkrétnu postavu. Po výhrach a dosiahnutých leveloch prakticky v každom režime získate rôzne odmeny a medzi nimi aj korisť, tu v podobe Mother Boxov. Tie majú rôznu hodnotu a z nich vám náhodne vypadne vybavenie pre postavy s rôznym levelom, silou, raritou a aj efektmi. To ovplyvňuje štatistiky postáv, ktoré sa tak stávajú silnejšie, agilnejšie a podobne. Navyše ich to mení aj vizuálne. Kombinácií je obrovské množstvo a dokážete sa v tom neuveriteľne vyžiť, keď budete hľadať nielen ideálnu sadu pre čo najlepšie schopnosti, ale aj takú, ktorá sa vám bude páčiť (a napríklad Barryho Allena ako Flasha zmení na Jaya Garricka).

Klasické skiny sú  preč a takto je to dobre. Parádne to rozširuje hrateľnosť, pridáva nielen RPG prvky, ale aj poctivý manažment, pričom si môžete vytvárať rôzne zostavy do viacerých slotov. Bohužiaľ, je to ale aj najviac chaotický prvok hry. V hre funguje prakticky niekoľko druhov meny, len sa inak volajú a každá slúži na iné účely. Za jednu nakupujete boxy, za druhú ich transformujete na iné (pri zachovaní vzhľadu), za ďalšiu ich boostujete a podobne. Hra sa pritom nijako neunúva to všetko vysvetliť a oboznámiť vás s výhodami a nevýhodami, takže v tom môžete trochu tápať, čo rozhodne nechcete. To všetko ešte viac rozširuje už tak bohaté možnosti výbavy, no je v tom trochu bordel.

Postavy môžete zmeniť na nepoznanie.


Ak ste práve ten typ, ktorý hrá bojovky kvôli multipalyeru, aj v tejto oblasti na vás čaká hromada obsahu. Online multiplayer je tradičné rozdelený na nehodnotené a hodnotené zápasy, súkromné zápasy a miestnosti s témami, ktoré zakladajú samotní hráči a cez ne sa môžete pripájať a spájať s ostatnými účastníkmi. Tradičné 1v1 zápasy sú doplnené o King of The Hill režim. Online štruktúra je jasná, prehľadná a rýchla, čo je vždy cieľom. Vyhľadávanie zápasov je rýchle aj napriek tomu, že komunita ešte stále rastie. Vidieť môžete level súpera, jeho ping, a dokonca aj vaše šance na víťazstvo. Online už hneď po vydaní fungoval nečakane stabilne a dobre, no stále tu a tam narazíte na zápasy, v ktorých sú lagy aj pri súperoch s priemerným pripojením. K online štruktúre patria aj spolky, ktoré tu môžete zakladať, prípadne sa do nich pridávať. Do guildy prispievate aj vtedy, keď nehráte online a levelujete ju samostatne, čo opäť rozširuje hrateľnosť (na Xbox One sa môžete pridať do našej SECTORsk guildy Y60A5).

Osobne som mal najväčšie obavy o to, ako autori pri online hraní vybalansujú rozdielnu výbavu hráčov. A popasovali sa s tým obstojne, aj keď nie dokonale. Zápasy majú vlastné detailné nastavenia a v nich si, okrem iného, môžete vybrať aj to, či sa budú brať do úvahy štatistiky vášho vybavenia, alebo zostane len ako kozmetika bez efektu. Vtedy hra berie obe postavy ako rovnocenné a vy môžete pokojne so svojím „nováčikom“ stáť proti maximálne vylevelovanému súperovi. Hra sa snaží byť čo najviac fér a v rámci možností jej to veľmi dobre ide. Dokonca aj postavy sú slušne vybalansované, aj keď isté zmeny určite prinesú ďalšie aktualizácie, keďže tu a tam narazíte na niekoľko nedostatkov v balanse.

Ono je to tak vlastne s celou hrou. Injustice 2 má len menšie, skôr kozmetické nedostatky. Ten balans sa upraví záplatami a aj tak sa bude aj naďalej meniť s tým, ako sa bude vyvíjať hra. To isté platí pre online komponent, ktorý je kvalitný, už sa bude len vylaďovať. Najväčším nedostatkom je ten spomínaný bordel v manažmente. Inak sme dostali ukážkovú modernú bojovku, ktorá stanovila novú úroveň v tom, koľko obsahu by mali tieto hry ponúkať. Nechceme hrať len online. Hra musí vedieť dlho udržať aj inde. Napríklad v kvalitnom príbehu na niekoľko hodín, ktorého kvality konkurujú príbehovej AAA produkcii aj skvelými animáciami. A tiež neustále sa meniacimi výzvami, ktoré udržujú hru dynamicky pri živote. Poteší tiež nejaký menší „bonus“ navyše, v tomto prípade v podobe AI Battle simulácie. Dokonca aj RPG prvky v podobe výbavy majú v rámci hrateľnosti obrovskú silu. Tekken 7 to má síce rozbehnuté dobre, no Injustice 2 vstúpil do ringu vynikajúco.


napísal matus_ace 22.5.2017



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2018 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.