8.0

The Walking Dead


Z komiksu až do videohry

Recenzia pre PC, PS3, Xbox360, iOS
postavy
rozhodnutia a ich dopad
dabing
pomalá gradácia a skvelé tri epizódy
ovládanie
krátkosť
prehnaná jednoduchosť a vodenie za ručičku
slabšie posledné dve epizódy


Chlapíci z Telltale Games patria medzi majstrov svojho remesla, keď je reč o žánri adventúr. Od roku 2004 pravidelne zásobujú hráčov svojimi kvalitnými sériami a ukazujú, ako treba narábať s epizodickým obsahom. Najskôr si bývalí zamestnanci LucasArts získali hráčov znovuoživením dvojice Sam & Max, ich príbehy neskôr rozšírili a poprinášali aj svoje vlastné veci, no etablovali sa aj v spracovaní licencií niekoho iného a to už svojou druhou hrou – Bone. Odtiaľ sa cez CSI dostali k veľkým menám, ktoré na nás chrlia v posledných dvoch rokoch.

Ich séria Back To The Future skvele nadviazala na kultovú Zemeckisovu trilógiu a ukázala, že filmová licencia pre videohru sa nemusí vždy premrhať. Od adventúr sa však chceli posunúť inam a tak prišli dva nevydarené pokusy. Jurassic Park: The Game priniesol najväčšie prispôsobenie konzolám a mobilným zariadeniam, čoho výsledkom bol biedny QTE festival. Law & Order: Legacies tiež nevynikalo, ale aspoň zaujalo prácou pred súdom. Zatiaľ poslednou veľkou licenciou sú komiksy Roberta Kirkmana The Walking Dead, kde sa radšej rozhodli vydať zlatou strednou cestou.

prvou epizódou videohernej série The Walking Dead ste sa už na našich stránkach mohli zoznámiť. Telltale ju vydali 24. apríla s tým, že ďalšie budú nasledovať s mesačným odstupom. Nie všetko však išlo hladko a tak sa vývoj mierne natiahol. Taktiež okrem PC presiahol aj na konzoly či mobilné platformy, no tentoraz sa vyvarovali chybám obmedzujúcim hrateľnosť na úkor „pozerateľnosti“ a to pri zachovaní dojmu interaktívneho filmu, ktorého dej je iba v rukách samotných hráčov. Už to nie je len o zbesilom stláčaní, ale rozumnom dávkovaní mechanizmov a hlbšom pohľade do vnútra postáv.

Pripravte sa na šokujúce odhalenia



Herná verzia The Walking Dead nestavia na licencii oceňovaného a čoraz populárnejšieho zombie seriálu televízie AMC, ale skôr na rovnomennej komiksovej predlohe. Berie si z nej svet, ktorý sa ocitá na pokraji zrútenia po vypuknutí zombie apokalypsy, taktiež podobné témy a charaktery a občas si vypožičia aj niektorú známu postavu. Odohráva sa na pozadí toho, čo všetci veľmi dobre poznáme a taktiež sa odohráva v štáte Georgia.

Hlavnou postavou je Lee Everett, nad ktorým sa vznáša tieň jeho minulosti ako Damoklov meč. Je na ceste do väzenia, keď to celé vypukne. Podarí sa mu uniknúť, no vonku je to horšie, akoby bolo za mrežami. (Ne)mŕtvi číhajú na každom kroku a otázka prežitia sa vynára v každej situácii, ktorej čelíte. Ako sa v prípade každej doterajšej zombie apokalypsy ukázalo kľúčové, tak aj v tomto prípade vedie cesta k prežitiu cez vybudovanie komunity okolo seba. S ňou sú však spojené aj nemalé problémy. Každý je iný, každý chce niečo iné a nie vždy to predstavuje zájmy všetkých. 

V prvej epizóde A New Day si hru len oťukávate. Zoznamujete sa s jej princípmi, stretávate postavy a snažíte sa s nimi zblížiť, zároveň odhaliť ich pozadie, no zabezpečiť si pritom čo najlepšie postavenie. A treba podotknúť, že charaktery v hre sú viac než len zaujímavé. V priebehu svojho päťdielneho dobrodružstva ich stretnete okolo 40. Niektoré sa k vám pripoja, iné sa zas len mihnú a z hlavy vám hneď vyfučia, no takmer každý tu má svoje miesto. Minimálne zo začiatku, kým si séria drží stúpajúcu kvalitu a sľubné tempo. Vašim hlavným spoločníkom sa stane drobné dievčatko Clementine, ktoré si Lee osvojí za svoje vlastné a jeho prežitie je preňho hlavným cieľom. Ona je jediným stálym spoločníkom. Ostatní prichádzajú a odchádzajú, čo môžete často ovplyvniť aj vy sami. Zo známych postáv stretnete Glenna, Lilly Caul a vaše cesty sa pretnú aj s Hershelom a jeho synom Shawnom.

The Walking Dead vyniká nielen v ponuke rôznorodých postáv, ktoré stretávate, ale aj v budovaní vzťahu s nimi. Neostýcha sa ich behom sekundy zbaviť a je jedno, či to bol niekto blízky vášmu srdcu, alebo nie. Aj vďaka tomu sa zvýrazňuje pocit beznádeje. Niektoré odídu, iné zase prídu a znova sa opakuje kolotoč budovania vzťahov aj cez vaše rozhodnutia. Je veľká škoda, že si takto nastavenú latku hra nedrží až do konca a v závere pred vás predostiera už len klišé, prvoplánovosť a samoúčelné úmrtia, ktoré sa snaží maskovať za osud.

Vrcholom snahy čo najrýchlejšie skončiť je hlavný záporák (lebo predsa len zombíci by na vygradovanie príbehu nestačili). Ten sa v sérii začne črtať už pomerne skoro a rúško tajomstva zahaľujúce jeho osobnosť vám nedá spať (alebo aspoň Leemu). Siahne na to, čo vám v tomto zúboženom svete zostalo najbližšie, no pri jeho odhalení si poviete, že by bolo lepšie, keby navždy zostal len hlasom z vysielačky. V rámci gradácie je jeho odhalenie prepadom z vrcholu pod podlahu. Vzhľadom na Leeho minulosť, všetky udalosti počas vašej cesty a všetky postavy, ktoré ste stretli, je odhalenie obyčajného cvoka sklamaním. Jeho motívy sú tak silené, až sú fádne a pôsobí, že sa do hry dostal nasilu. Zároveň sa s jeho odhalením vynoria aj otázky, na ktoré autori odpovedať nedávajú.

A vlastne toto je aj problém celej prvej sezóny (chystá sa druhá, ale táto pomerne dobre uzatvára príbeh). V úvode vás skutočne chytí. Pomaličky a postupne sa odhaľuje a vy si ju, aj jej postavy obľubujete stále viac. Kvalitatívny vrchol (čo sa týka narácie aj štruktúry) dosahuje v tretej epizóde a potom to už len ide dole kopcom. Dovtedy zažívate skutočne silné momenty, no potom je to už len útek v ústrety koncu. Predvídateľnému, jednoduchému, uponáhľanému. Posledné dve epizódy obsahujú najviac nelogických veci, ktoré sa dejú, pretože musia.

Najtypickejším prvkom série sú rozhodnutia a ich dopad. Postavy si pamätajú vaše jednanie a môžu vám ho neskôr oplatiť. Kladne aj záporne. No hra ide ešte ďalej a nezostáva len pri hádkach. Osud a priamo aj život postáv závisí len od vás. Niekedy ten dopad až tak nepocítite, inokedy vás zase výrazne zasiahne. Dopredu výsledok málokedy tušíte a preto môžete neskôr niektoré svoje rozhodnutia ľutovať. Hra tak nikdy neprebieha rovnako, čo je jej veľkým plusom. S takouto mocou sa určite po dohraní k hre vrátite a skúsite to inak.

V The Walking Dead sa kladie veľký dôraz na rozhovory, na ktoré máte aj obmedzený čas. Rozhodovať sa musíte rýchlo, no aj dobre. O to väčšia smola je, že na úkor toho všetkého v hre absentuje adventúrne puzzlovanie. Všetky problémy sú založené na použití predmetu v jasný moment. Takže len chodíte, klikáte a rozprávate sa. Ak by ste náhodou narazili na nejaký väčší problém, tak vodítka k jeho vyriešeniu sú všade navôkol. To síce môžu oceniť menej nároční hráči, no tým zbehlejším bude v hre chýbať väčšia výzva.

Vynoria sa trpké spomienky



Vydanie na najrôznejšie platformy si však predsa len vyberá svoju daň a to v podobe krkolomného ovládania, ktoré je pravdepodobne práve na PC najhoršie. Postavy sa v hĺbke prostredia orientujú a pohybujú nemotorne, často sa môžu o niečo zaseknúť a vy ani nevidíte, kde môže byť problém. Navyše autori v nej bohato využili quick-time eventy, takže sa aj do tlačidiel naťukáte o dušu. 

Graficky je The Walking Dead rozporuplná. Jej komiksový štýl reflektuje to, že sa jedná o hru postavenej na základe tejto licencie. Teda z hľadiska výtvarného štýlu je to v poriadku, no sú tu technické chyby, ktorých pôvod leží takmer v 10-ročnej technológii, aj keď ju autori mierne vylepšili. Obrysy vytŕčajú mimo postáv, mimo priestor. Hre sa nevyhli ani chyby technického charakteru. Jeden vás prinúti reštartovať hru od posledného checkpointu. Atmosférická hudba ku hre krásne sedí, poteší aj podarený dabing (väčšinu hercov môžete poznať z iných hier či napríklad z Cartoon Network), akurát tí zombíci by mohli znieť aj lepšie.

The Walking Dead sa hodnotí ťažko. Baví a vtiahne. V úvode príjemne navnadí, skvele graduje, no potom to s ňou ide dolu vodou. Podobne ako zombíci v nej, tak ku svojmu záveru dokrivká. Pre fanúšikov predlohy či seriálu sa jedná o povinnosť, lebo veľmi dobre rozširuje známe univerzum o nové postavy a ich osudy. Aj ostatným má čo ponúknuť, pričom nemusia preferovať adventúry. Teraz zostáva už len čakať na druhú sezónu a dúfať, že bude tak kvalitná ako prvé tri epizódy.

Skutočne už niet pomoci?



Hardverové požiadavky:
Minimum: CPU 2 GHz, 3 GB RAM, VGA 512 MB, 2 GB HDD
Optimum: Dualcore CPU 2 GHz, 3 GB RAM, VGA 1 GB, 2 GB HDD



napísal matus_ace 29.11.2012



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2017 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.