Sú porty AAA hier pre virtuálnu realitu cestou, či slepou ulicou?

Prvý plnohodnotný rok s virtuálnou realitou na trhu máme za sebou. Ukázala sa nám v rôznych farbách, no zároveň naznačila, ako to s ňou vyzerá do budúcna. No má to vôbec zmysel?

pridal play3man 25.12.2017 o 11:03 pod hry
Sú porty AAA hier pre virtuálnu realitu cestou, či slepou ulicou?

HRY > NOVINKY >

Videohry si za svoju históriu prešli rôznymi fázami, od jednoduchých dvojfarebných mini hier pokročili k zaujímavejší 2D hrám, pričom prechod k 3D bol niečo, v čom bez váhania každý videl budúcnosť. Nie vždy však na to bol dostatok výkonu, a tak sa tvorcovia snažili prísť na rôzne triky, ktorými chceli docieliť požadovaný 3D efekt aj napriek tomu, že v skutočnosti išlo len o 2D hru. V tomto 3D priestore, zobrazovanom (neskôr) aj na plochých televízoroch a monitoroch, sme zostali takpovediac uväznení. Síce 2D hry majú aj v dnešnej dobe stále čo ponúknuť, po technologickej stránke sú zatiaľ 3D hry komerčným maximom technologického pokroku v hrách.

3D v zmysle stereoskopického 3D nechajme odpočívať tam, kde sa zložilo s poslednou hrou. Fenoménom dnešnej doby je virtuálna realita, ktorú nám firmy sľubovali už viac ako dve desaťročia. Po rokoch váhania a snáď aj vývoja prišli prvé komerčné produkty, ktoré nám mali dopriať ešte nevídaný zážitok z hier. Trojica hlavných headsetov pre virtuálnu realitu - HTC Vive, Oculus Rift a PlayStation VR - sa dostala von ešte v priebehu minulého roka, a tak mali firmy celý rok 2017 na to, aby sa mohli naplno predviesť a ukázať, ako veľmi dobre dokážu pracovať s virtuálnou realitou. PlayStation VR dostalo niekoľko desiatok titulov, menším počtom do tohto zoznamu prispeli aj veľké štúdiá. Na PC je pritom situácia podobná, aj keď vďaka otvorenosti platformy ešte o niečo priaznivejšia.

Sú porty AAA hier pre virtuálnu realitu cestou, či slepou ulicou?

Počet hier na virtuálnu realitu tak za posledný rok stúpol na celkom slušné číslo. Veď len na Steame nájdete cez 2000 hier s podporou virtuálnej reality, z čoho viac ako 1700 funguje iba s VR headsetom. Bez väčšieho prekvapenia, drvivá väčšina z nich sú menšie tituly, ktoré sú vytvorené na striktne obmedzenom koncepte s cieľom jednoduchej zábavy. Prosté strieľanie nepriateľov, triafanie cieľov, riešenie hlavolamov, rôzne druhy prvoplánových simulátorov či športové tituly prevažne zastúpené stolným tenisom. Toto všetko sú hry, ktoré všetko stavajú len a len na tom, že sú vytvorené pre virtuálnu realitu, nemajú teda rozsiahlejší príbeh a po obsahovej stránke sú tiež skromnejšie. Dalo by sa povedať, že ide o akési demá, pokusy, ktoré sa snažia hráčov dostať do rôznych prostredí a situácií, čím vytvárajú odlišný zážitok. Strieľať z luku, loviť ryby, liezť po skalách, robiť v reštaurácií, baviť sa v zábavnom parku - toto všetko sa vďaka takýmto menším hrám dá robiť z pohodlia obývačky a v niektorých prípadoch aj veľmi zábavne.

Samozrejme, v týchto špecifických žánroch sa nájdu hry, ktoré sú vo VR veľmi zaujímavé a majú obrovský potenciál. Existuje niekoľko menších a stredných kvalitných titulov, ktoré vedia veľmi dobre zabaviť, ponúkajú kvalitný imerzívny zážitok, z ktorého si naozaj odnesiete veľmi dobrý pocit. Stále však ide o žánrovky určené pre špecifické publikum, čím virtuálna realita podľa všetkého aj zostane. Vo väčších hrách má zase budúcnosť v pretekárskych hrách, či leteckých, vesmírnych a iných simulátoroch.

Tento rok sme sa dočkali niekoľkých pokusov od väčších štúdií, ktoré svoje hry chceli pretlačiť na virtuálnu realitu. Začiatkom roka si pozornosť uchmatol siedmy Resident Evil, ktorý vo virtuálnej realite celkom uspel. Síce hra ako taká mala svoje muchy, horor a VR jednoducho ide dokopy, čo sa ukazuje často. Podporou VR sa pýšia aj pretekárske tituly Project CARS 2 či Gran Turismo Sport. Zatiaľ čo Project CARS 2 (podobne ako jednotku) si môžete vo VR zahrať celé, GT Sport obsahuje len špeciálny VR režim, ktorý ponúka iba preteky 1 na 1 kvôli hardvérovým obmedzeniam. Veľkým pánom v troj-áčkových VR sa snaží byť Bethesda, ktorá za tento rok priniesla až 3 veľké tituly. Skyrim VR (recenzia 6.5) a Fallout 4 VR (recenzia 8) sú pritom čisté porty klasických verzií do virtuálnej reality, oproti nim Doom VFR je viac upravená hra, ale nie práve najlepším smerom (recenzia 5.5).

Sú porty AAA hier pre virtuálnu realitu cestou, či slepou ulicou?

Práve tieto veľké tituly nám ale pekne ukazujú, kadiaľ cesta určite nevedie. Zobrať staršiu hru dizajnovanú na klasické hranie na monitore a nasilu ju portnúť do virtuálnej reality nie je skrátka najšťastnejšie rozhodnutie. Všetka snaha vývojárov dostať snímkovanie čo najvyššie, prispôsobiť ovládanie, prísť s nejakými novými možnosťami pohybu, len aby hráčom pri hraní nebolo zle, jednoducho nie vždy vyjde a už po pár minútach hrania s hraním musia prestať. Predsa len sedenie a prípadné státie na mieste a pohyb vo virtuálnej realite nejde úplne dokopy, čo v mnohých prípadoch môže vyústiť až v dosť silnú nevoľnosť, ak napríklad trpíte kinetózou. Na druhú stranu ide často len o zvyk a iní hráči s takýmto hraním nemusia mať problém.

Každopádne, atraktivita hrania vo virtuálnej realite priamo úmerne klesá s požiadavkami, ktoré takéto hranie kladie na hráča. Už len samotné zapájanie, nasadenie helmy a obchádzanie hrubej kabeláže nie je pre hráčov úplne komfortné. Síce je virtuálna realita zaujímavá prepojením hráča s virtuálnym dianím v priestore a priamou interakciou, v skutočnosti sú tieto možnosti veľmi obmedzené. V prípade Oculus Rift alebo HTC Vive môžete využiť dostatočný priestor na pohyb, ktorý je však stále obmedzený, no v prípade PlayStation VR sa ani pohybovať po priestore nemôžete kvôli technologickým obmedzeniam, iba otáčať hlavou, prípadne rukami, ak si hra rozumie aj PlayStation Move ovládačmi.

Isté obmedzenia, ako napríklad káble, sa dajú už teraz riešiť rôznymi bezdrôtovými prídavkami ako pre Vive, tak aj pre Oculus, pričom do budúcnosti to posunú vpred bezdrôtové headsety. S nedostatkom priestoru však už nespravíte nič a to isté platí aj pre nevoľnosť, ak ňou pri hraní náhodou trpíte. Ak teda náhodou firmy neprídu s niečim revolučným a vývojári sa nezačnú sústrediť najmä na kvalitné herné zážitky šité na mieru virtuálnej realite, budú to mať VR headsety veľmi ťažké. 

A ako virtuálnu realitu v hrách vnímate vy?





Páči sa mi! (+1)






Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Dolby vision (1)
Zdravím, chcem sa opýtať na nejaké riešenie ohľado...
|Android smartphone do 200-250 ... (4)
Zdravím vás. Vedel by niekto poradiť budget telefó...
|Wifi a ethernet (9)
Ahojte, Mám problém s pripojením pc na net. Vše...
|Dragons dogma ii cz/sk forum (1)
https://steamcommunity.com/app/2054970/discussions...
|Ms windows cd key (34)
Zdravim. Pozeral som cdkeys, ale maju cenu nieco n...
|Svet, ukrajina, vojny ... (18490)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk