Sabaton a Akira Yamaoka o hudbe pre Wo...


Nová hudba pre tanky od tých najpovolanejších

Článok pre PC, PS4, Xbox One


Dnes sme si pre vás pripravili niečo špeciálne. Wargaming vo svojej tankovej multiplayerovke World of Tanks chystá veľké zmeny v oblasti hudby nazvané Music 2.0, v rámci čoho nadviazal spoluprácu s dvomi známymi menami hudobného biznisu. A my sme mali možnosť vyspovedať ich na Gamescome.

Prvým menom je švédska metalová kapela Sabaton, ktorej spevák Joakim Brodén a gitarista Chris Rörland ochotne odpovedali na naše otázky, pričom čas na stretnutí ubiehal ako voda. Ani sme sa nenazdali a z dohodnutej polhodiny už bola takmer celá hodina. Bolo jasné, že nie všetko bude možné zverejniť, no snáď sa pri rozhovore pobavíte aspoň sčasti tak, ako sme sa pri ňom bavili my všetci.

Keďže sme na hernej výstave a vy ste tu tiež kvôli hrám, prvá otázka sa núka automaticky. Ste hráči?

Joakim: Môžem povedať, že rozhodne áno. Samozrejme, v tejto dobe a pri všetkých tých tour je hranie hlavne na mobiloch, ale ja som začínal na Commodore 64, prešiel som na Amigu 500 a čo sa týka konzol, mám taký dojem, že som mal asi všetky až do Nintenda 64. Mal som aj Xbox, Xbox 360, Xbox One, nemal som PlayStation 1, mal som až 2, 3 a 4. Nepovedal by som, že som hardcore hráč, ale rozhodne sa o hry zaujímam.

Nejaké obľúbené hry?

Joakim: Je ich tak strašne veľa. Okrem World of Tanks by som povedal XCOM. To je výborná séria, mám ju veľmi rád.

Chris: Ja sa tiež často hrám, ale hlavne na priateľke (smiech). U mňa je to ako u Joakima, začínal som na Nintende, keď som bol dieťa, potom Sega a všetko ostatné. Ale obľúbená hra teraz? To je ťažká otázka. Začal som hrať Horizon: Zero Dawn, tá je veľmi dobrá.

Hráte hry počas tour?

Chris: Nie tak často, lebo sme stále naplno vyťažení, ale keď sa vrátim domov, chcem si odpočinúť a priateľka je v práci, tak hrám.

Skočme teda k World of Tanks. Aký je váš vzťah k hre?

Joakim: Vyskúšal som ju už pred piatimi alebo šiestimi rokmi, ale nemohol som si spomenúť na svoje prihlasovacie údaje, takže som musel začať od začiatku teraz, čo ma trochu naštvalo, lebo som mal za sebou niekoľko stoviek súbojov. Teraz hrám ako Cpt Brodén a myslím, že zatiaľ nemám veľmi veľa odohraných zápasov. Vždy som bol vo všeobecnosti fanúšikom histórie, ale vojenská história sa veľmi dobre hodí k metalu a jedna z vecí, ktoré sa mi hneď páčili na World of Tanks, bola historická vernosť. Bolo by jednoduché spraviť to stereotypne alebo v hollywoodskom štýle, ale mne sa páči, že je tu veľa vecí historicky verných, vrátane rôznych menších detailov. Robia to takým svojim, Wargamingovským štýlom, takže to je pre mňa jedna z najviac pozitívnych vecí.

Chris: Ja som v hre veľa neodohral, lebo som o nej vlastne ani nevedel, kým sme nezačali spolupracovať. Až keď sme natáčali klip, tak sme si viacerí zahrali a povedal som si, že je to naozaj cool, no potom som už zase nemal veľa času na hranie. Napravím to, keď sa vrátim domov.

Sabaton a Akira Yamaoka o hudbe pre World of Tanks

Hráte na konzolách alebo na PC?

Chris: Ani nie na PC, som skôr na PlayStation.

Joakim: Ja hrám na PC a PS4.

Máte nejaké obľúbené tanky či technologické stromy?

Joakim: Mám rád Leoprada, to je klasika.

Chris: Ja mám rád Sabaton tank (smiech).

Joakim: Je to stredný tank, je dobrý, lebo nie je príliš pomalý, takže stále sa dokážeš rýchlo pohybovať po bojisku a má slušnú výbavu. Príliš si neužívam hranie s veľkými a pomalými tankmi.

Čo od vás môžeme očakávať vo World of Tanks?

Joakim: Tak môžeš očakávať mňa, ako ti budem kričať do uší, keď si vyberieš Sabaton tank. Nahrával som totiž hlas do hry vo švédčine aj angličtine a bolo toho naozaj veľa. Keď ma požiadali, či by som to pre hru nenahral, povedal som, že samozrejme, však koľko toho môže byť, takých 100 zvukových súborov? Odpovedali: „To vieš." Nie je to len o nahovorení replík. Máme vlastné štúdio, často nahrávame a to nie je problém, ale chcel som to spraviť poriadne, takže sme to stále počúvali a ak to nebolo úplne dobré, nahrali sme to znovu, takže to trvalo niekoľko dní. Nie je to len „You did’t penetrate, shoot again“, musíš do toho dať emócie.

Iba angličtina a švédčina, žiadna čeština?

Joakim: (smiech) Nie nie, tentoraz nie. Bola by to zábava, ale zabralo by mi to také 2 roky práce.

„Ještě jedno pivo?“

Joakim: (smiech)To by bola sranda, každá hláška by mohla byť „Ještě jedno pivo!“

Chodíš často do Prahy?

Joakim: Áno, kedykoľvek mám možnosť. Stále tam mám rodinu, je tam môj bratranec, môj ujo. Snažím sa, ako často je to len možné, ako som povedal, ale minulý rok sme mali 150-160 koncertov a k tomu cestovanie, takže sme boli na ceste nejakých 250 dní len za minulý rok, takže som nemal čas vlastne na nič. Ale bol som tam len pred pár týždňami, predtým než sme šli na Masters of Rock festival. Hrali sme s orchestrom, boli to výborní hudobníci.

Chris: Áno, jeden z nich ale odišiel z koncertu. Pred ním sme všetkých v orchestri varovali, že budeme používať pyrotechniku a výbuchy, sú veľmi hlasné, tak aby používali ochranu uší. Prišla prvá pesníčka, BOOM, jeden sa postavil a šiel domov.

Sabaton a Akira Yamaoka o hudbe pre World of Tanks

Okrem tvojho hlasu bude v hre aj nejaká hudba od vás?

Joakim: Áno, Primo Victoria vlastne hrá v garáži a čokoľvek ďalšie, čo budeme robiť po hudobnej stránke, bude s nami na tom robiť Akira. On robí množstvo hudby pre hru, takže sa na spoluprácu veľmi tešíme.

Aké je to spolupracovať s Akirom?

Joakim: Stretli sme sa len včera, ale je to veľmi príjemný chlapík, uvidíme, čo vznikne. Už sme spolu skúšali na naše spoločné vystúpenie tu na Gamescome a je to vynikajúci hudobník, takže sa ničoho nebojíme.

Ako vlastne prebiehalo natáčanie nového Primo Victoria klipu?

Joakim: Trvalo celý deň a celú noc. Interiéry tanku sa nakrúcali v meste Strängnäs vo Švédsku, kde sme mohli byť v skutočnom tanku. Takže všetky interiéry sa nakrúcali vo Švédsku a všetky exteriéry v Bielorusku neďaleko Minsku. To nočné nakrúcanie bolo naozaj dlhé, pretože si spomínam, že sme rovno z neho išli ráno na letisko. Exteriérové scény sme nakrúcali tuším začiatkom apríla a od nejakej šiestej večer, kým sa pripravili všetky veci, zhruba do siedmej ráno.

Čo si myslíte o vlastnom Primo Victoria tanku v hre?

Joakim: Je naozaj dobrý, chcel by som mať taký v skutočnosti. Bolo to naozaj cool, tank je trošku upravený, no je to stále reálny tank a vidieť na ňom, že to nie je len nejaký výsledok predstavivosti. A páči sa mi, že je sk*****e silný.

Ale aké to je mať tank pomenovaný po sebe v hre, ktorú hrá také množstvo hráčov?

Joakim: Je to zábava, ale tank nie je to, čo ma zaujalo najviac. Pre mňa osobne bolo divné vidieť obrázok mojej tváre v hre ako súčasť posádky. Zvykol som si vidieť nás v rôznych súvislostiach, ale tu vidím niečo so Sabaton logom a nás ako súčasť hry, čo je veľmi zábavné, no zároveň aj trošku divné.

Chceli by ste sa aj v budúcnosti podieľať napríklad na hudbe k nejakým iným hrám?

Joakim: Áno, rozhodne by som veľmi rád na niečom takom pracoval. Hlavne ak by sme to tvorili sami, nie v štýle, že len spracujeme nejakú pieseň. Sám sa riadim tým, že čokoľvek robím, musím do toho dať všetko a spraviť to čo najlepšie, ako je len možné, inak to nemusím robiť vôbec. Takže ak by som na niečom takom mal pracovať, určite by som si na to doprial čas. Nechcel by som len niečo rýchlo spraviť a hneď vypadnúť. Plánovali sme to tak poctivo aj teraz – vznikol klip, zvuky, v hre sú naše tváre, príkazy. Nemám záujem robiť niečo len polovičato. To radšej také veci nebudem robiť vôbec.

Nadviažem teda ďalšou hudobnou otázkou. Prečo ste sa rozhodli robiť vojensko-historické skladby?

Joakim: Pretože už existuje hromada kapiel, ktoré spievajú o drakoch a štetkách (smiech). Úprimne, preferujem fakty pred fikciou. Nebol som vždy taký, keď som bol tínedžer, čítal som veci ako Pán prsteňov a užíval som si ich, ale zároveň je také veľké množstvo zaujímavých faktov z našej histórie, ktoré sa pomaly stávajú zabudnuté, tak prečo by sme vymýšľali niečo nové. Vznikajú vojnové filmy s dobrým príbehom, ale skutočná história ponúka toľko kvalitných reálnych príbehov, ktoré sa vytrácajú, a pritom sú zaujímavejšie ako scenáre z Hollywoodu. A to je trochu divné. Ľudia obetovali svoje životy, robili úžasné, no taktiež veľmi zlé veci a mám dojem, že nevyužívame možnosť pripomenúť si to, čo sa stalo. Máme veľmi radi históriu ako takú a hodí sa k metalu. Keď sa nad tým zamyslíš, v našej hudbe je agresivita, asi aj depresia v niektorých piesňach, taktiež je tam v istom zmysle sila. To všetko je v našich piesňach a to všetko ponúka aj vojenská história, takže to spolu dobre funguje. Je pekné mať to spojenie, keď je hudba prepojená s textom a ten nie je len vymyslený.

Čo nás najbližšie od vás čaká?

Joakim: Je toho veľa. Práve končíme s tour cyklom pre posledný album. Ideme ešte do Japonska, je pred nami aj východné Rusko – Vladivostok, kde sme ešte nikdy neboli a bude to super, aj keď je to veľmi, veľmi ďaleko. A začneme plánovať aj náš nový album. Ten, samozrejme, nevyjde len tak za 3 týždne, keďže sme preň ani nezačali písať piesne, ale tiež by som si na nejaký čas zobral voľno a napríklad niečo zahral.

Už si sa zamýšľal nad nejakými témami, ktoré by si chcel mať na ďalšom albume?

Joakim: Nie, ale ak ktokoľvek z vás, čo tento rozhovor čítate, má nejaký nápad, dajte nám vedieť. Každá krajina má svoju vlastnú históriu a my to nemôžeme poznať všetko. Mnoho tém, ktoré máme na svojich albumoch, pochádza od fanúšikov, ktorí nám odporučia knihu, alebo len pošlú email. A všetky si ich nechávame. Mám knižnicu, kde je ich viac ako 3000. Ale prosím, nenavrhujte nám Star Wars.

Ďakujem za rozhovor.

Sabaton a Akira Yamaoka o hudbe pre World of Tanks

Akira Yamaoka je druhé z veľkých mien. Patrí medzi najznámejších hudobných skladateľov v hernom svete a dlhé roky hráčom naháňala zimomriavky jeho hudba v kultovej sérii Silent Hill. Okrem toho ale pracoval aj na hrách, ako No More Heroes 2: Desperate Struggle, Lollipop Chainsaw a teraz s World of Tanks skúsi nový smer, pričom práve o tom nám veľa prezradil a niečo doplnil aj Ozan Kocoglu z Wargamingu.

Poznáme vás najmä vďaka hudbe pre skvelé hororové hry. Ako vnímate tvorbu hudby pre vojnovú multiplayerovku ako práve World of Tanks?

World of Tanks je, samozrejme, vojnovou hrou, ale nie iba to. Je veľa uhlov pohľadu, z ktorých môžete hru vnímať. Je to napríklad veľmi silná stratégia. Musíte v nej strategicky uvažovať, musíte poznať svojho oponenta a predvídať. Navyše sa nesústredím na vytváranie hudby pre vojnovú hru, ale chcem priniesť čo najlepší zážitok pre hráčov, keď budú hru hrať. Tankisti nasadnú do tankov a potrebujú naozaj silné hudobné pozadie na podporu interakcie s hrou. Preto sa sústredím na viac než len vojenskú stránku hry.

Čo môžeme od hudby očakávať, ako bude znieť?

Pre World of Tanks neexistujú nejaké postupy, ako by mala hudba znieť, no má veľmi špecifický štýl, či už je to orchester, nástroje, prípadne hlasy. Samozrejme, vo World of Tanks teda nebudeš počuť napríklad disco. Hra má špecifický štýl hudby a ja sa to snažím rešpektovať čo najviac, ako je to možné, pričom sa snažím priniesť nielen osobný, ale tiež aj japonský dotyk. Je tu japonský vplyv, takže budete počuť nejaké tradičné japonské nástroje, ako šamisen, koto, taiko a podobne, ale stále chcem zachovať aj ducha a srdce toho, čo robilo skladby ako napríklad Prochorovka také dobré. Bude to teda mix japonského vplyvu a vojnovej hudby, čo je veľmi zaujímavé.

V minulosti ste uvádzali aj Trenta Reznora ako jeden z vplyvov na vašu tvorbu. Prejaví sa to nejakým spôsobom aj tu?

Vplyv Trenta nie je ani tak v tom, ako tvorí hudbu, ale je fakt, že má dve veľmi rozdielne stránky. Má tú veľmi agresívnu stránku hudby, akú robí v Nine Inch Nails, ale tiež ambientnú stránku hudby, ktorú robí pre filmy a podobne. Myslím si, že bolo vždy veľmi zaujímavé vidieť Trenta s týmito dvoma veľmi rozdielnymi stránkami a toto je ten druh inšpirácie, ktorú si od neho beriem. Nesústredím sa len na jednu stránku, ale chcem miešať variácie takejto hudobnej kreativity podobne ako on. Som známy hororovou hudbou, ale nerobím len tú a chcem ukázať aj svoju inú stránku.

Sabaton a Akira Yamaoka o hudbe pre World of Tanks

Je rozdiel pri tvorbe hudby pre východné tituly a pre západný titul, ako je práve World of Tanks?

Sú tu nejaké rozdiely v tom, ako sa aranžuje hudba medzi západnými a východnými hrami, ale viac ako čokoľvek iné by tu vždy mal byť spoločný cieľ, ktorým je priniesť čo najlepší zážitok pre hráčov a postarať sa o to, aby sa bavili pri hraní. Je to podporný element pre zábavu, pre hrateľnosť, pre hru ako takú a v tomto ohľade nie sú rozdiely medzi tým, či je zo západu, alebo z východu.

Je náročné pracovať na hudbe pre túto hru?

Nemyslím si, že to je náročný proces. Je to vlastne proces, pri ktorom som sa naučil mnoho vecí. Úzko som spolupracoval s audio tímom Wargamingu v Minsku a pred mesiacom a pol sme sa stretli a dohodli sme sa na tom, že spravíme spoločnú skladbu. Táto pieseň tak nie je 100% Yamaoka, je to spolupráca. A prečo to nebolo náročné? Medzi japonskou a bieloruskou hudbou je niekoľko podobných čŕt. Máme špecifické príklady piesní, ktoré vlastne znejú takmer rovnako. A taktiež je aj niekoľko kultúrnych čŕt, ktoré sú podobné medzi týmito krajinami. Navyše je kvalita audio tímu v Minsku veľmi vysoká. Jeden z členov bol napríklad zvukový inžinier pre Prodigy, takže títo chlapíci sú geekovia do audio techniky a bolo skvelé s nimi pracovať, vidieť ako pracujú a tiež ma tento proces mnohému naučil.

Mohli by ste nám povedať viac o spolupráci s kapelou Sabaton?

Už pred touto spoluprácou som bol jej fanúšikom, teraz je pre mňa veľkou cťou a radosťou s ňou spolupracovať a byť súčasťou tohto celého. Včera sme spolu nacvičovali a bolo to skvelé, dnes budeme spolu hrať na koncerte tu na Gamescome (záznam, ak by ste si ho chceli pozrieť, pozn. red.) a to bude vlastne začiatok našej spolupráce. Je tu veľa synergie a vášne a uvidíme, či spolupráca neprerastie aj hranice World of Tanks.

Ozan Kocoglu: Chcel by som za nás dodať, že túto spoluprácu s Akirom nevnímame len ako „one hit wonder“. Nie je to len jedna skladba a koniec, bude to dlhodobá spolupráca. Čoskoro, na ďalšej veľkej hernej výstave a som si istý, že už asi viete, o ktorej hovorím, prinesieme ďalšie oznámenia o ďalších detailoch našej spolupráce. Je tu skladba, ale bude toho oveľa viac. Rovnako ako Sabaton nie je len o marketingu, ale je tu tank, videá, zvuky a mnoho ďalšieho. My čoskoro odhalíme viac kúskov tejto skladačky.

Sabaton má svoj tank. Dostane tank inšpirovaný jeho osobou aj Yamaoka-san?

Ozan: Nie je to v plánoch na rok 2017, ale nikdy nehovor nikdy. Môže to prísť niekedy budúci rok. Navyše teraz je to síce len o tankoch, ale v budúcnosti môžeme spolupracovať aj na World of Warships. Zatiaľ ale nič také v plánoch nemáme. Máme solídne plány do konca roka 2017, ktoré sú naozaj veľmi dobré, no a plány pre rok 2018 budeme rozoberať neskôr, no som si istý, že spolupráca bude trvať dlho. Je radosť pracovať s Yamaokom, má rád Word of Tanks, sám hru hráva, a preto viem, že to potrvá dlhšie.

Sabaton a Akira Yamaoka o hudbe pre World of Tanks

Keďže ste fanúšikom hry, aký je váš obľúbený tank, prípadne technologický strom?

Môj obľúbený tank je Tiger I, je to taký typický a klasický tank. Viem, že nie sú veľmi dobré, ale chcem podporiť aj japonské tanky, takže hrávam tiež s nimi. Naozaj nepatria medzi najsilnejšie, ale keďže som Japonec, chcem takto v hre ukázať lásku k vlasti, takže hrám často práve s japonskými tankmi. Hrám skôr konzolovú verziu World of Tanks.

Ozan: Takto vlastne začala aj naša spolupráca. Dozvedel som sa, že hráva World of Tanks, takže mi to dávalo zmysel. Ak by sám nebol hráčom tankov, ľudia by sa pýtali, prečo to robí. Ale takto je to jednoduchšie, on je hráč, Sabaton sú tiež hráči.

Čo teda máte na hre najradšej?

Celkovo som fanúšikom strategických hier, ale čo mám v tomto prípade najradšej, nie je len strategická časť, ale fakt, že hra je veľmi dobrým mixom stratégie, akcie a simulácie. Musíte na bojisku strategicky premýšľať, musíte poznať svojho nepriateľa, taktiež tanky, umiestnenia na zemi a ako fungujú. Stále je to navyše zábavná akcia, pričom to nie je len o nej, ale keďže je hra historicky verná, je tu aj časť simulácie. V hre je veľmi dobrý balans medzi týmito tromi aspektmi, a preto ju mám rád.

Ďakujem za rozhovor.


napísal matus_ace 13.9.2017



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2017 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.