PlayStation 4 Pro


PS4 na steroidoch

Článok


Ako hráči sme v tejto dobe svedkami historických chvíľ. Herný trh sa neustále vyvíja a pomaly nám začína ukazovať svoju novú tvár. Aktuálna generácia konzol sa priblížila k PC ako nikdy predtým - najmä po stránke architektúry. To sa pretavilo aj do hier, keďže mnohé tituly, ktoré boli roky späté s konzolami, sa zrazu začínajú objavovať aj na regáloch s PC hrami. A posúvame sa ešte ďalej. Aj napriek tomu, že to Sony aj MS zo začiatku popierali, chystajú sa zbúrať tradičné ponímanie o generáciách a v strede konzolového cyklu prichádzajú s akýmsi medzistupňom, ktorý zvyšuje výkon, aby dokázal udržať krok so všetkými prichádzajúcimi trendmi.

Ako prvá sa do vôd medzigenerácie vrhla Sony. Nie je to tak dávno, čo oficiálne predstavila novú konzolu, ktorú sme dovtedy vďaka dohadom poznali ako PS4 Neo. A aj keď to bol chytľavý názov, dnes nám na stole leží novučká PlayStation 4 Pro, ktorá sa snaží zachovať čo najviac spoločných čŕt s pôvodnou konzolou, no zároveň zvyšuje výkon, aby hráčom umožnila jednoduchý prístup k tomu, na čo sú teraz namotaní. Skratky 4K, VRHDR sa stali buzzwordmi a cieľom marketingu celého herného trhu v týchto mesiacoch. Až sa zdá, že ak ich niekto nezvláda, nie je relevantný. Na to ale treba výkon a tu ho máme.

Začnem obligátne – balením. Môžete stiahnuť po rôznych balíčkoch, no najčastejšie narazíte na základné balenie za bezmála štyri stovky. V balení nájdete, samozrejme, konzolu a spolu s ňou aj nový ovládač Sony Dualshock 4 v2, no k nemu sa ešte dostanem. Nájdete tu tiež monofónne štupľové slúchadlá, napájací kábel, HDMi kábel na pripojenie k TV a tiež micro USB kábel na nabíjanie ovládačov a aj ich úvodné spárovanie s konzolou. Ak ste v PS4 svete nováčikmi, vhodné je vytvoriť si PSN profil, kde sa spájate s inými hráčmi, zbierate trofeje, hráte multiplayer a slúži aj na iné činnosti. Vytvoriť si môžete už aj slovenský profil, nakoľko už patríme medzi podporované krajiny. Ak je tento profil naozaj nový, máte nárok aj na 4-dňovú trial verziu služby PlayStation Plus, ktorá primárne slúži na hranie multiplayeru, no ponúka aj cloud save a iné funkcie. V plnohodnotnej verzii dostanete každý mesiac prístup k niekoľkým hrám zadarmo.

Konzola dostala podnázov Pro, no keď sa na ňu pozerám, neevokuje vo mne dojem niečoho profesionálneho. Možno by som očakával niečo s viac prémiovým dojmom, keď sa už volá Pro. Stavia však na rovnakú jednoduchú eleganciu ako jej predchodkyne. Oproti pôvodnej konzole však zahodila za hlavu lesklé plasty a je celá matná. Poteší rozmermi, ktoré sú stále kompaktné a je len o málo väčšia ako pôvodná verzia. Laik by si Pro s pôvodnou i Slim mohol dokonca pomýliť. Pri letmom pohľade je totiž medzi nimi len jeden zásadný rozdiel v dizajne – staršie verzie sú „dvojposchodové“, Pro už má „poschodia“ tri.

Potom sú tu drobné úpravy a vylepšenia, ktoré si všimne pozorné oko. Veľkým plusom je tretí USB 3.1 port vzadu. PS VR je už na trhu a na použitie potrebuje jeden port. Na nabíjanie či USB kľúče vám tak zostal len jeden, teraz máte vpredu k dispozícii stále dva, ktoré sa nachádzajú na prvom „medziposchodí“. Spolu s nimi je tam aj LED pásik, ktorý indikuje stav konzoly a presunul sa sem z vrchnej časti na pôvodnej PS4. Na jeho pravej strane je tlačidlo na vysunutie disku z mechaniky, na ľavej tlačidlo na zapnutie. Už nie sú dotykové, naozaj ich musíte stlačiť a sú trošku horšie dostupné. Na druhom medziposchodí je optická mechanika. Zozadu máte jednoduchý prístup k pevnému disku, ktorý sa dá opäť jednoducho vymeniť za iný. Taktiež sa jednoducho dostanete k hlavnému vetráku, cez pohodlne odstrániteľný vrchný kryt.

Konzole nechýba optický audio výstup (ktorý zmizol zo Slimky), ethernet port, Bluetooth a ani možnosť pripojenia cez WiFi (už podporuje aj 5 GHz). Stále ju poháňa 8-jadrový semi-custom Jaguar procesor od AMD, no teraz Sony navýšilo jeho takty. Dvojnásobný je grafický výkon, vďaka ktorému sa v hrubých číslach GPU dostane na 4,2 Tflops. Nezmenených zostalo 8 GB GDDR5 pamäte (avšak so zvýšenou frekvenciou, vývojárom trochu rozväzuje ruky 1GB DDR3 navyše). Základná verzia Pro v obchodoch má 1 TB pevný disk (5200 rpm), ale ako som už hovoril, jednoducho ho vymeníte pokojne aj za SSD, konzola podporuje SATA 3 disky, tie ale nezrýchlia načítavanie. Nová verzia ovládača s označením CUH-ZCT2 prešla hlavne kozmetickými zmenami, no už podporuje aj komunikáciu cez USB. LED svetlo sa obohatilo o drobný pásik na vrchu dotykovej plochy. A niektoré prvky už nie sú v čiernej, ale šedej, napríklad tlačidlá. Podľa mňa to takto gamepadu sekne oveľa viac.

Konzola trochu pribrala, PS4 Pro už totiž váži 3,3 kg, no ani to na nej nevidieť. Narástla ale aj jej spotreba. Sony udáva maximálnu spotrebu 310 W. Pôvodná PS4 mala 250 W a revíziami išla nižšie. Slim mala udávané maximum 165 W. Osobne som mal len pôvodnú verziu, takže to nebudem porovnávať s ostatnými, no oproti nej je Pro výrazne tichšia. Prakticky ju počujete len vtedy, keď pracuje s médiom v mechanike, inak vôbec. Avšak keď už som pri tej mechanike, tu prichádza jedno obrovské sklamanie. Hoci sa pomaly rozbieha trh so 4K BD filmami, Sony konzolu nevybavilo 4K mechanikou. A teda si na nej, bohužiaľ, nepozriete filmy v tomto rozlíšení. Musíte sa spoľahnúť len na obsah šírený pomocou digitálnych služieb.

Veľa z vás ale do konzoly pôjde s tým, že ste predtým mali pôvodnú PS4. A s tým zjavne v Sony počítali. Konzola je na to pripravená a ak máte svoju staršiu PS4 stále poruke, jednoducho a intuitívne si z nej presuniete všetok obsah do novej, vrátane hier, profilov, tém a ďalších dát. Postup je jednoduchý: zapnete obe konzoly, prihlásite sa, musia mať najnovšiu aktualizáciu systému, taktiež musia byť pripojené na tej istej sieti. Potom ich už len prepojíte LAN káblom a presun môže začať. Tu a tam môžu byť nejaké menšie problémy, no v zásade to je jednoduchý proces. Počkáte si podľa objemu dát. Ja som mal takmer plný 500 GB HDD a dáta prenášalo zhruba 2 hodiny.

Novú konzolu si ale rozhodne nekupujete kvôli tomu, že je väčšia, drahšia, ťažšia a pažravejšia. V tomto prípade si ju kupujete z troch dôvodov. A čím viac z nich sa hodí aj na vás, tým pre vás lepšie. Prvým z nich je podpora 4K rozlíšenia. To si síce neužijete vo filmoch, ale v hrách už áno. Natívne toto rozlíšenie zatiaľ nepodporuje veľa hier, často doň hra upscaluje z nižších, no aj tak sú hry často renderované v 1440p, 1800p a iných, ktoré potom konzola upscaluje na 4K. Ak máte doma 4K telku, je to lepšie, ako do nej ísť s 1080p signálom.

Druhým dôvodom je, že aj keď 4K televíziu nemáte, chcete si hry užiť v lepšom stave, keďže, priznajme si, občas to rozhodne nie je žiadna sláva. Aj tu sú výnimky a je niekoľko hier, ktoré v 1080p bežia rovnako (v pár extrémnych prípadoch aj horšie) ako na pôvodnej konzole. Musíte ale počítať s tým, že v prípade 1080p konzola využíva super-sampling z vyššieho rozlíšenia do 1080p a možno aj pri ňom sa občas ten výkon stráca. Avšak už samotný super-sampling pomáha zvyšovať obrazovú kvalitu v hrách.

Tretím dôvodom je PlayStation VR. Virtuálka od Sony je najlacnejším lístkom do tohto sveta a vôbec nie je zlá. Detailnejšie sme sa jej venovali pri vydaní. Ale aj v jej prípade sa výkon navyše rozhodne zíde. Celkovo sú zatiaľ súčasné VR technológie pomerne mladé a je pred nimi ešte kus cesty. Ukazujú však závislosť od výkonu, ak majú v hrách ponúknuť čo najlepší zážitok a rovnako ako sa to potvrdzuje na PC, tak to platí aj v tomto prípade. Hry síce nevyzerajú nijako výrazne krajšie, avšak vizuálny zážitok je z nich lepší a možno vďaka vyššiemu výkonu niektorým hráčom pri hraní prestane byť zle, keďže teraz bežia hladšie.

Vyšší výkon so sebou prináša isté fixné výhody. Systém je rýchlejší, svižnejší, často sú rýchlejšie loadingy a iné podobné operácie. Konzola umožňuje Share Play a aj Remote Play v 1080p, teda môžete zdieľať a aj streamovať vo Full HD, dokonca pri 60 fps. Ďalej vám umožňuje grabovať obrázky v 2160p a nahrávať gameplay v 1080p/30fps. To sú veci, ktoré sa nemenia. V hrách to je naopak a musíte sa spoliehať na to, ako Pro podporu zakomponujú autori. Ak ju nezakomponujú, vypne sa polovica grafického čipu a hry bežia rovnako ako na pôvodnej konzole. Ak ju zakomponujú, môže to byť prípad od prípadu úplne rôzne. Zoznam podporovaných hier sme vám už priniesli, teraz vám priblížime niekoľko z hier.

Asi neprekvapuje, že najviac podporovaných hier nájdeme medzi exkluzivitami priamo od Sony a jej štúdií. Taktiež ale tieto tituly patria medzi tie, ktoré majú podporu zakomponovanú aj najlepšie. Napríklad majú často HDR podporu. Ani tu totiž nestačí, že HDR podporuje konzola a vaša TV, podporu musí mať aj hra. A taktiež musí mať nastavené aj obe riešenia – pre 4K aj 1080p zobrazovanie. Záleží tak na autoroch, ako vyšší výkon využijú. A keďže nie je nekonečný, v hrách sa naozaj podpora líši a rovnako aj využitie tohto nového výkonu, ktorý niektorí vrážajú do rozlíšenia, iní do kvality a ďalší do snímkovania.

Veľmi dobre má zabudovanú Pro podporu nový Hitman, u ktorého si všimnete kratšie loadingy. Ale aj vizuálny dojem z hry je lepší. Nespadnete na zadok, nie je to žiadny veľký skok, no vidieť, že kvalita obrazu postúpila vpred. Obraz je tak krajší a ostrejší, rýchlejší je streaming textúr, ktoré sú taktiež vo vyššom rozlíšení. Zlepšené je aj filtrovanie textúr a ak máte odomknuté snímkovanie, na Pro sa oproti štandardnej verzii dostane vyššie. Stále síce kolíše, no menej a je výrazne vyššie ako na pôvodnej PS4, aj keď čistých 60 to podľa testov nie je. Výsledok ale poteší.

Project CARS neprináša žiadne zmeny, bohužiaľ. Zato Batman: Arkham Knight len malé, ale zaujímavé. Vizuál prakticky hra nezlepšuje, no ponúka vyšší framerate. Snímkovanie opäť kolíše (no neklesá až tak dole) a možno je hra aj dôkazom, že nie vždy je riešením len navýšenie hrubej sily GPU. Práve pri Batmanovi totiž môže byť problém v CPU. Batman má totiž aj teraz problémy tam, kde boli v pôvodnej hre. Ale sú menej výrazné. Také CoD: Infinite Warfare zase používa šachovnicové renderovanie a upscaluje do 2160p, pričom v 1080p režime zas používa super-sampling. Hra si v oboch prípadoch drží 60 fps. Opäť si aj v 1080p všimnete o niečo lepší vizuálny dojem z hry. Nepodporuje však HDR.

Rise od the Tomb Raider ukazuje, ako by to asi malo vyzerať. Hra má až trojicu režimov. Je tu 4K režim, ktorý sa ale drží s najnižším snímkovaním na 30 snímkach. Ponúka vylepšený vizuál v 1080p, pri ktorom sa dočkáte lepšej teselácie, tieňov, viac detailov, lepšieho filtrovania, lepšieho spracovania vlasov a naozaj ukazuje viditeľný krok v obrazovej kvalite (asi ako na PC, keď meníte nastavenia). No a je tu aj režim vysokého snímkovania, kedy hra vyzerá 1:1 s pôvodnou PS4, framerate však poriadne vyskočí k 60 fps. Ak máte „len“ Full HD TV, je na vás, čomu dáte prednosť. A takto by to podľa mňa malo byť pri každej podporovanej hre.

Exkluzivity ale ukazujú výhody PS4 Pro rovnako dobre. Uncharted 4 v 1080p predvádza taktiež lepší vizuál, ktorý je navyše ostrejší a plynulý, hra používa lepšie vyhladzovanie, no úroveň detailov sa nezmenila. Aj podľa testov sa ukazuje, že výkon je rovnaký ako v pôvodnej hre. Na Pro beží v 1440p a z neho vychádza pri 4K aj 1080p režime. Hra navyše podporuje HDR, čo jej pomáha v scénach, kde je výrazná hra svetla a tieňov, kedy sa ukáže parádny kontrast. Aj tak je ale jej pestrý svet pre podporu HDR ako stvorený. Podobne je na tom aj remastrovaný The Last of Us, ktorý ponúka tiež vylepšený vizuál, no hlavne pri 30 fps podporuje natívne 4K rozlíšenie. Pri 60 fps ide nižšie k 1800p. Hra sa dočkala niekoľkých vylepšení a stále vyzerá dobre, pričom je navyše fajn, že ponúka aj výber nastavení. Nechýba jej HDR podpora a tiež napomáha celkovému dojmu.

No a nakoniec sú tu VR tituly. Z mojich dostala Pro podporu trojica, ktorú som zatiaľ skúšal – Driveclub VR, Until Dawn: Rush of BloodRobinson: The Journey. Prakticky ani jednu z týchto hier výkon navyše oproti základnej verzii výrazne nevylepšil, čo sa týka kvality obrazu či detailov. Všimnete si však zmeny. V Robinsonovi sa rýchlejšie streamovali textúry, v Driveclube zas boli niektoré veci trochu ostrejšie. V prípade všetkých troch sa však zlepšil dojem z obrazu, ktorý je vo VR veľmi dôležitý. Celé to pôsobilo hladšie a prirodzenejšie. Z Robinsona navyše zmizli občasné zatrhnutia. Celkovo tak Pro robí z hrania vo VR príjemnejší zážitok blízky bežnému hraniu, kedy ani prudší pohyb nespôsobuje nepríjemný dojem z obrazu.

Je jasné, že PlayStation 4 ešte nie je konzolou na plnohodnotné 4K hranie. A takú si Sony asi ani nemohlo dovoliť, ak sa nechcelo vzdialiť od pôvodnej PS4 a chcelo zachovať čo najširšiu kompatibilitu. Nájde sa niekoľko nešťastných prípadov horšie optimalizovaných hier, avšak väčšina funguje na Pro dobre a prináša zaujímavé vylepšenia. Konzola drží krok s aktuálnymi trendmi a z jej nového výkonu ťažia hráči ako v prípade 4K, tak aj 1080p režimu. Nečakajte nič signifikantné, z čoho padnete na zadok, môžete ale rátať s tým, že je celkový dojem z grafiky lepší. Snáď si vývojári zvyknú dávať viac možností nastavení, čím sa konzola ešte viac priblíži k PC, no každý si bude môcť vybrať to, čo mu najviac vyhovuje vzhľadom na jeho TV. Obrovská škoda je však absencie mechaniky s podporou 4K BD filmov, ktorá by publikom konzoly mohla ešte rozšíriť. Navyše by sa filmoví fanúšikovia a hráči zároveň nemuseli obzerať po ďalšom prehrávači.


napísal matus_ace 25.11.2016



Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login




ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2017 SECTOR Online Entertainment   /  
kontakt: sector@sector.sk


Pre vstup na plnú web stránku sector.sk, kliknite sem www.sector.sk.